معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خبرداد؛
تاریخ : 1402/03/10 16:09
شناسه : 403021

 معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: ساختمان‌هایی که در محدوده شهر و دارای رأی قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۰ هستند، می‌توانند از بند ت تبصره ۶ قانون بودجه استفاده کنند.

به گزارش شاخه سبز ْ وحید مهدویان با اشاره به وجود ۲۰ هزار پرونده راکد تخریب ساختمان‌های غیرمجاز در اصفهان بیان داشت: بند ت تبصره ۶ قانون بودجه فرصتی برای مالکان این ساختمان‌ها برای رفع تخلف است.

وی در ارتباط با قانون ماده ۱۰۰ توضیح داد:  این قانون در سال ۱۳۴۵ به قانون شهرداری‌ها الحاق و در سال ۵۸ سایر تبصره‌های آن به قانون الحاق شد که موضوع آن برخورد با تخلفات ساخت‌سازهای شهری است که شامل تخریب، جریمه و یا صدور رای برائت می باشد.

این مقام مسئول افزود: در صورتیکه رای صادر شده در کمیسیون ماده ۱۰۰ مور اعتراض مالک باشد، تنها مرجع قانونی که می‌تواند رای کمیسیون ماده ۱۰۰ را تغییر دهد دیوان عدالت اداری است و در صورت اعتراض مالک رای در مدت سه ماه بررسی می شود.

صدور ۸ تا ۱۰ هزار پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: با توجه به روند ساخت‌وساز شهری سالیانه به طور متوسط بین ۸ تا ۱۰ هزار پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ رأی صادر می‌شود.

مهدویان اضافه کرد: براساس آمارسامانه ماده ۱۰۰ از سال۹۶ تا ۱۴۰۰، سالانه بین ۸۰۰ تا هزار پرونده در کمیسیون تشکیل وبرای حدود ۳ هزار ۵۰۰ پرونده ساخت‌وساز، رای تخریب صادر شده  است که بخشی از آن‌ها ساختمان‌های ناایمن به‌شمار می‌روند.

پیش‌بینی تخریب بیش از ۲۰ هزار پرونده ساختمانی در اصفهان

این مقام مسئول ادامه داد: طبق برآورد ما از سال ۱۳۴۵ که قانون ماده ۱۰۰ مصوب شده تاکنون پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۲۰ هزار پرونده ساختمانی داشته باشیم که مشمول تخریب باشند.

وی گفت: طبق پیش‌بینی‌ها با توجه به اینکه از سال ۱۳۹۶ به قبل پروانه‌ها دستی صادر می‌شده است، برای بیش از ۲۰ هزار پرونده ساختمانی رأی تخریب صادر گردیده که حکم تخریب آنها اجرا نشده و پرونده‌ها راکد مانده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان افزود: براساس رایزنی‌هایی که در مجمع سالانه کلانشهرها انجام شد، بند ت تبصره ماده ۶ در کمیسیون عمران مجلس مصوب شد ومالکان با ثبت‌نام در سامانه «اصفهان‌من» می توانند نسبت به رفع مشکل قانونی ساختمان خود اقدام‌ کنند.

مهدویان توضیح داد: بند ت تبصره ۶ قانون بودجه شامل ساختمان‌هایی می‌شود که درون محدوده ۲۴ هزار هکتاری شهر اصفهان بوده و رای قطعی ماده کمیسیون ۱۰۰ برای آنها تا پایان سال ۱۴۰۰ صادر شده باشد.

وی گفت: پرونده مالکانی که ساختمان آن‌ها مشمول بند "ت" تبصره ۶ قانون بودجه کشور می‌شود تا پایان شهریور ماه امسال فرصت دارند با مراجعه به سامانه (اصفهان من) و انتخاب گزینه بند ت تبصره ۶ قانون بودجه کشور، درخواست خود را ثبت کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: پس از رفع تخلف و مشکل قانونی ساختمان‌ توسط مالک و تایید آن توسط کارشناس رسمی، براساس مندرجات قانونی فیش جریمه برای مالک صادر می‌شود که تا پایان دی‌ماه امسال باید به‌صورت نقدی پرداخت می‌شود.

مهدویان اضافه کرد: بعضی از تخلفات مانند تجاوز به املاک مجاور، پیش‌آمدگی غیرمجاز به گذر و تغییر کاربری باغات و فضای سبز مشمول جریمه نمی‌شود و رای صادره لازم الاجراست.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بیان کرد: طبق قانون رسمی کشور، میزان جریمه براساس متراژ تخلف ساختمان تعیین می‌شود و پس از پرداخت آن، مالک می‌تواند ادامه روند ساخت‌وساز را دنبال کند.

مهدویان افزود: مبالغی که از محل اجرای بند ت تبصره ۶ بعنوان جریمه دریافت می‌شود طبق قانون صرفاً باید در حوزه حمل و نقل شهری هزینه گردد.

وصول ۱۶۵ میلیارد تومان از محل کمیسیون ماده ۱۰۰ در اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: با اجرای بند ت تبصره ۶ قانون بخش قابل توجهی از مشکلات ساخت و ساز حل خواهد شد و شهروندان می‌توانند ساختمان های خود را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری با اجرای بند ت تبصره ۶ قانون بودجه کشور به‌دنبال گره‌گشایی است، گفت: سال گذشته از محل اجرای ماده صد ۱۶۵ میلیارد تومان در شهرداری اصفهان وصول شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به وجود  ۱۹۰۰ هکتار بافت تاریخی مصوب در محدوده شهر بیان داشت: در کنار توسعه رینگ‌های یک تا چهارم  اجرای رینگ صفر را به عنوان نگین محدوده تاریخی شهر اصفهان تعریف کردیم که مجموعه تاریخی فرهنگی شهر را شامل می‌شود.

پاسخی بگذارید