معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح کرد؛
تاریخ : 1402/10/10 11:12
شناسه : 405178

معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به وعده مقام افغانستانی در صورت بارندگی و با افزایش ورودی سدها، امیدوار هستیم که حقابه هامون را رهاسازی کنند.

مجتبی ذوالجودی در اصفهان در خصوص نتیجه پیگیری‌ها برای تأمین حقابه تالاب هامون، اظهار داشت: با توجه به پیگیری سازمان حفاظت محیط‌زیست و حساسیت این مساله که دولت مسؤولیت آن را بر عهده وزارت امور خارجه گذاشته است سبب انجام رایزنی‌هایی بین هیأت حاکمه در افغانستان و ایران شد.

وی ادامه داد: طی دو جلسه‌ای که در جریان آنها بودم مقامات ایران این مساله را بسیار خوب پیگیری کردند و حتی بسیاری از همکاری‌های در کشور را به صورتی که وابسته به یکدیگر است دنبال کردند؛ سازمان حفاظت محیط زیست نیز پذیرفت و البته مقامات افغانستانی آمدند و صحبت کردند.

معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: افغانستان با توجه به شرایطی که در این کشور وجود دارد شاید مسائل محیط‌زیستی در اولویت‌های اولیه آن نباشد اما آنچه که در سفر اخیر هیأت افغانستانی به ایران اتفاق افتاد ملابرادر (معاون اقتصادی رئیس الوزرای حکومت طالبان) اصل محیط‌زیستی این مساله را تقریباً پذیرفت و در جریان قرار گرفت و گفت که ما سازمانی داریم که زیر نظر هیأت حاکمه است و قول داد که در اولین فرصت مسؤول محیط زیست افغانستان را برای رایزنی‌ها درباره مسائل زیست محیطی هامون به ایران بفرستند.

ذوالجودی افزود: باید توجه داشت که ورود مقامات افغانستانی به ایران اصلاً برای محیط‌زیست نبود زیرا اعلام کردند که اولویت ما مسائل اقتصادی است و می‌خواهیم با دستاورد از ایران برگردیم اما همگرایی که بین مسؤولان کشورمان بود ماحصل این دیدارها را به یکدیگر متصل کردند و همه مسائل را با هم در نظر گرفتند.

وی با اشاره به اینکه جلسه اول دیدار رئیس محیط زیست ایران با مقام افغانستانی (ملابرادر) بسیار خوب برگزار شد و مدت زیادی با ایشان صحبت کرد، گفت: قرار شد که این رایزنی‌ها ادامه داشته باشد اما کار راحتی در پیش نداریم با وجود این، حقابه هامون به دستور رئیس جمهوری و توسط وزارت خارجه و وزارت نیرو در حال پیگیری است.

معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به اینکه آیا در سال آبی کنونی حقابه‌ای برای هامون رهاسازی خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: بنا بر صحبت مقام افغانستانی که گفته است اگر وضعیت سدها امسال خوب باشد و با توجه به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی که به نظر می‌رسد بارندگی خوبی در زمستان داشته باشیم و بارندگی‌ها در آن منطقه اغلب تبدیل به سیلاب می‌شود و بر اساس قول مقام افغانستانی با افزایش ورودی سدها، امیدوار هستیم که حقابه هامون را رهاسازی کنند.

 

۴۴ درصد از پهنه تالاب هورالعظیم آب دارد

ذوالجودی درباره آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم استان خوزستان نیز اظهار داشت: شرایط فعلی این تالاب با توجه به اینکه از یک سو به دریا متصل است، بهتر از وضعیت گاوخونی است و هم اینک ۴۴ درصد این تالاب آب دارد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از تالاب هورالعظیم که در کشور عراق قرار دارد کامل خشک است و به کانون گردوغبار تبدیل شده است، گفت: حقابه این تالاب را در قسمت ایرانی تا حدی تأمین می‌کنند اما عمده مشکل این شاید تالاب بهره برداری انرژی است.

معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در تالاب هورالعظیم مساله برداشت انرژی و جاده‌های نفتی را داریم، افزود: در این زمینه با وزارت نفت جلساتی داشتیم که فعالیت آنها باید حداقل خسارت را به محیط زیست داشته باشد.

ذوالجودی همچنین وضعیت تالاب شادگان را مناسب دانست و گفت که ۸۸ درصد این تالاب آب دارد.

پاسخی بگذارید