تاریخ : 1402/03/21 12:21
شناسه : 403100

علی قاسم‌زاده در نشست خبری که به مناسبت هفته صنایع دستی در خانه مشروطیت برگزار شد، اظهار کرد: امسال سال بسیار خوبی را آغاز کرده‌ایم، چراکه با توجه به تلاقی سال جدید با ماه مبارک رمضان برنامه‌های متنوعی در ایام نوروز و پس از آن در هفته فرهنگی اصفهان اجرایی شد.

وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های «اصفهان من، شهر زندگی» برگزاری رویدادها و رخدادهای بزرگ فرهنگی و ملی است که این اتفاق مبارک از ابتدای سال در اصفهان انجام گرفت، افزود: در این راستا امروز گرد هم جمع شدیم تا برای انعکاس نشانه‌های هویتی شهر اصفهان شاهد یک رویداد بزرگ دیگر فرهنگی به مناسبت هفته جهانی صنایع دستی باشیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه تعامل و همکاری خوبی بین شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در این دوره مدیریت شهری رقم خورده است، تصریح کرد: در دوره‌های گذشته با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان روابطی داشتیم، اما هیچگاه این ارتباطات به اندازه امروز نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نوع نگاه مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان شاهد اتفاقات خوبی هستیم، در واقع بر اساس این افق نگاه، مسائل ریشه‌ای میراثی که سابقه ۱۰ ساله و ۲۰ ساله داشته است، امروز حل می‌شود.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه همدلی و همراهی بین شهرداری و میراث فرهنگی و گردشگری استان در این دوره مدیریت شهری نویدبخشِ آینده روشن و اتفاقات خوب در شهر اصفهان است، گفت: در حال حاضر مسائل مشترک بین شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان روی میز گفت‌وگو قرار دارد که در آینده نزدیک عموم مردم از اتفاقات خوب آن اطلاع خواهند یافت، اتفاقاتی که کمک می‌کند شهر اصفهان خوانشی بهتر پیدا کنند و آنچه از هویت و نشانه‌های اصفهان فراموش شده است، دوباره احیا شود.

وی تاکید کرد: نگاه راهگشای مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان به احیای هویت و شخصیت شهر اصفهان کمک می‌کند، لذا امیدواریم قدردان این فرصت تاریخی باشیم.

 

بازارچه‌هایی برای عرضه هنر مدرن صنایع دستی ایجاد شود

شهردار اصفهان با اشاره به توسعه و ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی اظهار کرد: ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی در شهرهای خواهرخوانده اصفهان در تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی به‌منظور معرفی هنرهای شهر پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: این موضوع در آخرین جلسه شورای روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به تجارب این حوزه در سال‌های گذشته و آشنایی با کشورهای مختلف، الگویی از انواع هنرهای صنایع دستی که در شهرهای خواهرخوانده خواستار و خواهان دارد، ارائه دهند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: همچنین قرار بر این است که در رابطه با دائمی یا فصلی بودن بازارچه‌های صنایع‌دستی در شهرهای خواهرخوانده تدبیر شود.

وی تاکید کرد: شرایط تعامل با شهرهای خواهرخوانده در حال حاضر پس از یک دوره انقباض ارتباطی، برای اصفهان بیش از پیش فراهم شده است، اگرچه موضوع توسعه و حضور صنایع دستی و معرفی در شهرهای جهان در سال‌های گذشته به صورت پیوسته برقرار بوده و تجارب موفق و ناموفقی را در این عرصه داشته است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه همه کارگزاران و مدیران نظام به این باور رسیدند که اگر کارها به دست مردم انجام شود، موفقیت حاصل می‌شود، از این‌رو دولت باید سیاست‌گذار و تسهیل‌گر باشد، افزود: ویژگی مردم اصفهان و فرهنگ آن، پذیرندگی است، بر این اساس هر آنچه داریم را غنیمت می‌دانیم، اما از اتفاقات جدید و خلاقیت‌ها استقبال می‌کنیم.

وی پیشنهاد داد: بازارچه‌هایی برای عرضه هنر مدرن صنایع دستی ایجاد شود، البته ارتباط برقرار کردن مخاطب، به ذائقه مردم و هنر و خلاقیت هنرمند بستگی دارد.

قاسم‌زاده تاکید کرد: ما کارگزاران در حوزه مدیریت شهر و میراث فرهنگی هیچ جنگی میان سنت و مدرنیته قائل نیستیم، زیرا معتقد هستیم زنجیره تحول بشری پیوسته است و همه آن در هر مقطع زمانی، قابل احترام است.

وی با بیان اینکه هنرهایی که توسط هنرمندان جوان خلق می‌شود زنجیره را کامل می‌کند، بنابراین این خلاقیت‌ها در تعارض با گذشته ما نیست، خاطرنشان کرد: مدیریت خلاقیت و نوآوری در شهرداری فعال است، لذا از ایده‌های نو در این زمینه استقبال می‌کنیم.

 

خلق بهترین سناریوهای فرهنگی در شهر اصفهان

شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های یک شهر فرهنگی پویا و زنده، برگزاری متعدد رویدادهای فرهنگی است، گفت: انتقاد صحیح باید انجام شود، اما این انتقاد نباید بهانه‌ای برای ممانعت از اجرای رویدادهای فرهنگی باشد، زیرا شهری زنده است که رویدادهای مختلف فرهنگی به صورت روزانه در آن برگزار شود.

وی ادامه داد: این موهبت را نباید از مردم شهر اصفهان گرفت، اینکه از ظرفیت‌های داخلی هنرمندان استانی بیشتر در رویدادهای فرهنگی بهره ببریم، حرفی به‌جا و سیاستی درست است؛ در این راستا سعی کرده‌ایم در رویدادهای مختلف فرهنگی شهر اصفهان که برگزار شده است، در قاب تصویری، هنرمندان داخلی و استانی را با هنرمندان ملی در یک تصویر بگنجانیم تا از این طریق ظرفیت‌های داخلی بیشتر معرفی شوند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: اقدامات عرصه فرهنگی محصول اتاق فکری به شمار می‌رود که درصدد خلق بهترین سناریوهای فرهنگی در شهر اصفهان است.

وی در توضیح آورده‌های رویدادهای فرهنگی اجرا شده برای اصفهان گفت: در حوزه صنایع دستی استقبال مردمی و رونق خرید و فروش، یکی از آورده‌های اجرای رویدادهای فرهنگی در شهر و میدان نقش جهان است.

شهردار اصفهان با اشاره به رونق گردشگری در شهر افزود: طی مدت ۱۰ روز تورهای گردشگری اصفهان، شیراز، تهران از سوی مردم چین تکمیل شد و این نشان از علاقه گردشگران برای سفر به اصفهان دارد، البته امکان حضور بیشتر مردم چین به دلیل نبود محل اسکان و هتل در اصفهان نبود وگرنه می‌تواند بیش از پیش رونق داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: وزیر مختار چین، پیشنهادهایی را برای رونق بیشتر گردشگری در اصفهان ارائه کرده است تا با برگزاری رویدادهای فرهنگی این بخش گردشگری رونق پیدا کند.

قاسم‌زاده در خصوص مباحث مطرح شده درباره مدرسه حلبیان گفت: پیرامون این موضوع جلسه‌ای برگزار و قرار شد شهرداری ورود و بررسی کند، اما مهم این است که شهرداری پس از تحویل و مرمت از این مدرسه با چه کاربری از آن استفاده کند، در این راستا اگر ایده‌ای دارید انعکاس دهید تا پس از مرمت رقم بخورد.

«کمال حیدری» شخصیتی ملی با سابقه کار فرهنگی است

وی درباره نقدهای مطرح شده پیرامون معاون فرهنگی جدید شهردار اصفهان ادامه داد: چرا تصور می‌شود یک مهندس یا پزشک نمی‌تواند در حوزه فرهنگ فعالیت مؤثری انجام دهد، این در حالی است که در سال اول حضور در سازمان فرهنگی شهرداری، کابینه‌ای تشکیل دادم که همه مهندس بودند، اما همه آن‌ها در حوزه فرهنگ صاحب سبک و شاخص بودند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: الزاماً اینگونه نیست که فردی به دلیل اینکه مهندس و پزشک است حق ندارد به حوزه فرهنگ ورود کند؛ سابقه آشنایی من با «کمال حیدری» به حدود ۳۰ سال قبل و در حوزه فرهنگ بازمی‌گردد، بنابراین نخستین ارتباط ما به کار مشترک حوزه فرهنگ مربوط می‌شود، از آن زمان تاکنون ایشان را به عنوان شخصیت فرهنگی، اجتماعی و علمی می‌شناسم.

وی اضافه کرد: معتقدم رشته دانشگاهی افراد معرف شخصیت آن‌ها نیست، لذا توانمندی و مهارت افراد بسیار مهم است، در این راستا باید فرصت بدهیم و پس از دیدن عملکرد وی داوری و قضاوت کنیم، معاون جدید فرهنگی شهرداری را برای آزمون و خطا نیاورده‌ایم، زیرا وی چهره فعال حوزه اجتماعی است و سابقه کار فرهنگی دارد و یک شخصیت علمی و ملی به‌شمار می‌رود.

قاسم‌زاده با اشاره به حادثه ایجاد حفره در اتوبان شهید آقابابایی اظهار کرد: طبق بررسی به عمل آمده حادثه اتوبان شهید بابایی به دلیل شکست لوله فاضلاب و وجود یک چاه یا قنات در زمان‌های قدیم رخ داده است و فرونشست نبود.

 

شهرداری اصفهان به‌صورت غیرمستقیم خود را مکلف به کمک در عرصه صنایع دستی می‌داند

وی با اشاره به هفته جهانی صنایع دستی گفت: میزبان اصلی این هفته اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان بوده و شهرداری به رسم رفاقت کمک‌حال است.

قاسم‌زاده تاکید کرد: شهرداری اصفهان به صورت غیرمستقیم خود را مکلف به کمک در عرصه صنایع دستی می‌داند، در این راستا در شهرداری هدیه‌ای به غیر از صنایع دستی به میهمانان داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: سعی کرده‌ایم بازار صنایع دستی در شهر اصفهان داغ شود، در این راستا درصدد هستیم امکان رفت‌و آمد توریست را فراهم کنیم، این آمادگی را داریم از ظرفیت خواهرخوانده‌ها برای فروش و معرفی صنایع دستی بهره ببریم.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات مهم انجام شده برای رونق گردشگری از سوی شهرداری اصفهان، صدور پروانه ساخت هتل در اصفهان با تخفیف ۹۹ درصدی است.

قاسم‌زاده با اشاره به احیای بافت تاریخی و محورهای تاریخی در شهر اصفهان گفت: بر این اساس احیای محورهای تاریخی متعددی را آغاز کرده و به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای دانه‌های موجود در بافت تاریخی و ایجاد جذابیت در این مکان‌ها برای حضور سرمایه‌گذاران مختلف مانند بوم‌گردی‌ها هستیم.

 

ایجاد گذر دائمی صنایع‌دستی در شهر

شهردار اصفهان در رابطه با ایجاد تغییر و تحولاتی در عرصه نام‌گذاری‌های رشته‌های صنایع دستی که در دوره‌های قبل به صورت عجولانه انجام گرفته بود گفت: کسانی در مقطعی، ابتکاری را تحت عنوان نامگذاری سلسله رشته‌های صنایع دستی در سطح شهر بنا نهادند که شاید دغدغه معرفی و ماندگاری صنایع‌دستی گران سنگ شهر را داشتند، اما مسئله‌ای که در این زمینه مطرح شد این است که آیا این هدف گذشتگان محقق شده است یا خیر؟

وی افزود: بر این اساس ایجاد گذر دائمی صنایع دستی در شهر به عنوان یک طرح پیشنهادی و جایگزین مطرح است تا علاوه بر نام‌گذاری یک گذر به نام یک صنایع دستی، کارگاه انجام آن هنر در آن محل به‌صورت زنده برای رهگذران فراهم شود و هنرمند با خلق هنر خود باعث ماندگاری آن هنر در اذهان شود.

قاسم‌زاده تصریح کرد: اگر این مهم محقق شود، ممکن است دست به تغییر در بعضی عناوین نام‌گذاری شده در سطح شهر بزنیم، هدف اصلی همه ما معرفی بهتر صنایع دستی است.

پاسخی بگذارید