صحرایی:
تاریخ : 1402/12/19 12:02
شناسه : 407521

وزیر آموزش و پرورش گفت: سیاست وزارت آموزش و پرورش، تقویت هنرستان‌ها و رشته پویانمایی است.

رضامراد صحرایی، در حاشیه برگزاری جشنواره پویانمایی با اشاره به اهمیت سینمای انیمیشن در جهان، افزود: بخش قابل توجهی از وقت کودکان و نوجوانان در سراسر جهان به مشاهده انیمیشن و فیلم می‌گذرد.

وی ادامه داد: سینمای انیمیشن در حقیقت بخشی از زیست تربیتی و فرهنگی و پرکننده اوقات فراغت کودکان است و بخش اعظمی از قدرت تخیل آن‌ها نیز از طریق این آثار شکل می‌گیرد و به همین دلیل پویانمایی نقشی اساسی در پرورش استعدادهای نوجوانان و کودکان دارد.

صحرایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأثیر انیمیشن بر ادراک کودکان و نوجوانان گفت: کودکان و نوجوانان از شخصیت‌های پویانمایی‌ها تأثیر می‌گیرند، از این رو شاهدیم تهاجمی گسترده و نوعی جنگ ادراکی علیه کودکان رخ داده است که قالب اکثریت آن‌ها، پویانمایی است‌.

وی تصریح کرد: انیمیشن تأثیرات جدی بر کودکان و نوجوانان دارد. اگرچه در سالیان پس از انقلاب آثاری فاخر داشتیم اما متأسفانه ما مکتبی مستقل در این حیطه با تکیه بر سبک زندگی ایرانی اسلامی که یکی از نیازهای جدی ماست، دست نیافتیم و پیش از آن‌که آثار خودمان را ببینیم، تماشاگر پویانمایی‌های خارجی و وارداتی هستیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این مطلب که جشنواره پویانمایی تأثیر شگرفی بر رشد صنعت انیمیشن ایران دارد، به شکل‌گیری بنیاد پویانمایی اشاره کرد و افزود: اکنون که بنیاد ملی پویانمایی شکل گرفته بیش از پیش نیاز به سند ملی پویانمایی داریم که توصیه می‌کنم در تدوین آن، سند تحول ملی بنیادین آموزش و پرورش مبنا قرار داده شود. همچنین هنرمندان را برای مطالعه و کار روی این سند ملی دعوت می‌کنم.

صحرایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که بسیاری از آموزه‌های مکتب اصیل ما در انیمیشن‌سازی دیگران پدیدار می‌شود، گفت: ما اگر از این آموزه‌ها بهره ببریم از هر کسی بیشتر و بهتر می‌توانیم آنها را بسازیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به سیاست‌های آموزش و پرورش در تقویت پویانمایی اشاره کرد و گفت: سیاست وزارتخانه آموزش و پرورش، تقویت هنرستان‌ها و تقویت رشته پویانمایی است. بی‌شک نوجوانان خلاق، آینده این صنعت را خواهند ساخت.

صحرایی تصریح کرد: من به دوستان برگزارکننده جشنواره پویانمایی می‌گویم امروز بیش از هر چیز پیام، محتوا و سناریوی اثرگذار داریم و تمرکز بر تکنیک ممکن است ما را به سرمنزل مقصود نبرد.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنم زندگی مشاهیر و قهرمانان ملی ایران را به کودکان و نوجوانان معرفی کنید. نکته دیگرم همانند جشنواره قصه‌گویی، این است که توصیه می‌کنم این جشنواره نیز تمرکززدایی شود تا به استعدادهای گوشه گوشه ایران توجه کنید.

پاسخی بگذارید