گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/01/29 12:01
شناسه : 407809
فاطمه مداح نظری- ژرف‌نگری امام خمینی (ره) در مبارزه با صهیونیسم به حدی بود که ایشان در پیام‌ها ‏و سخنان مختلف ملت‌های مسلمان را مکلف کردند که باید به فکر نجات فلسطین باشند و مراتب انزجار ‏و تنفر خویش را از سازشکاری و مصالحه رهبران ننگین و خود فروخته‌ به دنیا اعلام کنند و نگذارند ‏این خائنان حیثیت و اعتبار و شرافت ملت قهرمان فلسطین را خدشه‌دار کنند.‏
در کتاب «امام خمینی و انتفاضه فلسطین» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، در مورد ‏قاطعیت حضرت امام برای مبارزه در راه آزادسازی قدس آمده است‎:‎
یکی از ویژگی‌های مهم رهبری امام در انقلاب اسلامی ایران، تبیین صریح هدف و استراتژی قیام بدون ‏هرگونه پنهانکاری یا محافظه کاری‌های سیاسی مرسوم در میانه سیاستمداران است. ایشان به ادامه ‏مبارزه از طریق فرهنگی و سپس انقلابی به منظور تأسیس حکومت اسلامی بدون یک کلمه کم و زیاد ‏اصرار داشتند. در ارتباط مسئله قدس نیز امام هرگونه مذاکره و مصالحه با صهیونیست‌ها را پذیرفتی ‏نمی‌دانستند و در هر برهه‌ای، از جمله کمپ دیوید و مذاکرات صلح خاورمیانه، به شدت مواضع ‏سازشکاران عرب و برخی از سران فلسطینی را محکوم می‌کردند‎.‎

بسیاری از بزرگان عرب و مبارزان فلسطینی پس از استقرار همه جانبه صهیونیسم، هدف آزادسازی ‏قدسی را با عقب نشینی آشکار به هدفی کوچک و تشکیل دولت ناقص خودمختار در بخش کوچکی از ‏سرزمین‌های اشغالی تقلیل دادند، اما در هیچ بخشی از اندیشه‌ها و مواضع حضرت امام چنین عقب ‏نشینیی مشاهده نمی‌شود، بلکه در هر برهه از تحولات مهم، ایشان به هدف آزادی قدس و فلسطین تأکید ‏کرده‌اند و با این مسئله، هیچ‌گاه تاکتیکی فرعی برخورد نکردند‎.‎

آزادسازی فلسطین در اندیشه امام نه تنها جزو وظایف فلسطینیان بلکه از جمله تکالیف همه مسلمین ‏جهان به شمار می‌آید و آن را مسئولیتی همگانی اسلامی تلقی می‌گردد‎.‎
امام در پیام برائت سال ۱۳۶۶، درباره مسئله فلسطین خطاب به مسلمانان چنین می‌فرمایند: «ملت‌های ‏مسلمان باید به فکر نجات فلسطین باشند و مراتب انزجار و تنفر خویش را از سازشکاری و مصالحه ‏رهبران ننگین و خود فروخته‌ای که به نام فلسطین، آرمان مردم سرزمین‌های غصب شده و مسلمانان این ‏خطه را به تباهی کشیده‌اند به دنیا اعلام کنند و نگذارند این خائنان بر سر میز مذاکره‌ها، و رفت و آمدها، ‏حیثیت و اعتبار و شرافت ملت قهرمان فلسطین را خدشه‌دار کنند‎...‎

نکند که اینان تصوّر کرده‌اند که گذشت زمان، سیرت و صورت جنایت‌های اسرائیل و صهیونیسم را ‏دگرگون ساخته است و گرگ‌های خون‌آشام صهیونیسم از فکر تجاوز و غصب سرزمین‌های از نیل تا ‏فرات دست برداشته‌اند‎.‎

مسئولین محترم کشور ایران و مردم ما و ملت‌های مسلمان از مبارزه با این شجره خبیثه و ریشه‌کن کردن ‏آن، دست نخواهند کشید و به یاری خداوند تعالی از قطرات پراکنده پیروان اسلام و توان معنوی امت ‏محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و امکانات کشور‌های اسلامی باید استفاده کرد و با تشکیل هسته‌های ‏مقاومت حزب الله در سراسر جهان، فلسطین را از چنگال [صهیونیستها خارج کرد. به خدای تعالی ‏توکل کنید و از قدرت معنوی مسلمانان بهره بجویید و با سلاح تقوا و جهاد و صبر و مقاومت بر دشمنان ‏حمله ببرید که «ان تنصر والله ینصر کم و یثبت اقدامکم».‏
امام خمینی (ره) از نخستین بزرگان جهان اسلام است که توجه همه ملل اسلامی و دیگر کشورها را به ‏مساله فلسطین و غصب آن متوجه ساخت. ‏
وجود الگو‌های فکری و عملی، چون شیخ عزالدین قسام، استاد حسن البناء، سید قطب، عبدالسلام فرج، ‏شیخ کوشک و دیگر مبارزان در نزد فلسطینیان و مبارزان اسلامی امری انکارناپذیر است. اندیشه امام و ‏الگوی موفق مبارزاتی ایشان، حداقل تأثیری که در میان مسلمانان و مبارزان فلسطینی بر جای گذاشت، ‏یادآوری مجدّد آرمان و استراتژی‌ای بود که در گذر زمان و همچنین وضعیت جدید سیاسی و اجتماعی ‏فلسطین، منطقه و جهان به فراموشی سپرده شده بود و همه مبارزان و سیاستمدار منطقه و فلسطین به این ‏نتیجه رسیده بودند که آرمان فلسطین به هیچ وجه محقق نخواهد شد و بایستی با گفت‌وگو و چانه‌زنی ‏سیاسی حداقل حقوق فلسطینیان را به دست آورد‎.‎

‎«‎زیاد ابو عمرو» بر این نکته تأکید دارد که بنیانگذاران جهاد اسلامی به منزله یکی از نیرو‌های مهم ‏انتفاضه، از ابتدا تلاش کردند که از تجارب انقلاب اسلامی ایران بهره گیرند و آن را با مبارزات ‏فلسطینی تطبیق دهند. از دیدگاه ابو عمرو، اندیشه «اسلام، تنها راه حل است و جهاد مناسبترین اسلوب ‏است»، مهم‌ترین درسی است که جهاد اسلامی و انتفاضه، از انقلاب اسلامی ایران گرفته است‎.‎
امام هدف و استراتژی «اسرائیل باید از بین برود» را در حالی مطرح کرد که غرب، به ویژه آمریکا ‏پیوسته از استراتژی «بقای اسرائیل» در نظر و عمل، حمایت می‌کرد‎.‎
نیکسون، نماینده بین نسل‌های گذشته و آینده آمریکا، در خصوص این هدف استراتژی، چنین می‌نویسد: ‏‏«.. تعهد مادر برابر اسرائیل، ریشه در میراث جنگ دوم جهانی و علاقه اخلاقی و عقیدتی ما به حفاظت ‏از دموکراسی دارد که در مخاطره‌اند و هیچ‌گاه رئیس جمهوری یا کنگره آمریکا اجازه نخواهند داد که ‏اسراییل از میان برود‎».‎

امام به درستی دریافته بود که آزادسازی قدس با مصالحه سیاسی به دست نمی‌آید و چانه‌زنی‌های سیاسی ‏اعراب و گرفتن امتیازات محدود از صهیونیست‌ها، راه به جایی نمی‌برد؛ از این رو امام چیزی را ‏جایگزین مبارزه و جهاد با صهیونیست‌ها نمی‌کرد. حضرت امام به طور قاطع برخی از دول و سران ‏اسلامی را با توجه به انجام مذاکرات بی‌نتیجه و سرگرم شدن به آن در مقابل توپ و تانک اسرائیل ‏ملامت می‌کرد و از آنان خواستار برخورد شدید با اسرائیل و وحدت با مبارزان و ملل اسلامی شد.‏
دکتر زهرا مصطفوی، صبیه محترم حضرت امام خمینی(ره) و رئیس هیات امناء جمعیت دفاع از ملّت ‏فلسطین در گفتگویی در خردادماه 1402 گفت: دهه‌ها قبل و در دورانی که به خیال دولت‌های مستکبر ‏حامی رژیم صهیونیستی مسئله فلسطین تمام شده به حساب می‌آمد و دیگر جایی در افکار عمومی ملت‌ها ‏نداشت، امام خمینی رحمه‌الله با ایجاد یک تحول عظیم، حرکت بیداری را در امت اسلامی بوجود آوردند ‏و دفاع از مسئله فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی را به مسئله اول جهان اسلام تبدیل ‏کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چهاردهم خردادماه امسال در حرم مطهر حضرت امام خمینی رحمه‌الله ‏این تحول بزرگ را این‌گونه توصیف کردند: «امّا آنچه در سطح امّت اسلامی روی داد ــ تحوّل در سطح ‏امّت ــ [این بود که امام جریان بیداری اسلامی را به راه انداخت. دوره‌ی انفعال و بی‌تحرّکی در دنیای ‏اسلام، با حرکت امام، به سمت ضعف و نابودی حرکت کرد. امروز امّت اسلامی نسبت به دوران قبل از ‏پیروزی انقلاب اسلامی و دوران قبل از امام، پُرتحرّک‌تر، فعّال‌تر، آماده‌تر، سرزنده‌تر است، اگرچه ‏همچنان نیاز به بیشتر کار کردن در این زمینه محسوس است. مسئله‌ی فلسطین پس از آنکه به خیال ‏صهیونیست‌ها و پشتیبانانشان یک مسئله‌ی تمام‌شده به حساب می‌آمد و دیگر بنا نبود فلسطینی مطرح ‏بشود، با حرکت امام و تحوّل امام در سطح امّت اسلامی، به مسئله‌ی اوّل جهان اسلام تبدیل شد. امروز ‏مسئله‌ی فلسطین، مسئله‌ی اوّل جهان اسلام محسوب میشود. امروز فلسطین در کانون توجّه ملّتهای ‏مسلمان است. طنین صدای رهبران فلسطینی از فراز سفارت رژیم صهیونیستی در تهران در اوّل ‏انقلاب، دنیا را تکان داد و به لرزه درآورد؛ همه فهمیدند که دوران جدیدی در زمینه‌ی فلسطین آغاز شده ‏است؛ در کالبد افسرده‌ی ملّت فلسطین جانی دمید و امروز شما می‌بینید که ملّت فلسطین حضور خودش ‏را با قوّت و قدرت اثبات میکند و سخن خودش را به دنیا میرساند. در روز قدس نه فقط در ایران یا در ‏تهران، حتّی در پایتختهای جهان غیر مسلمان، مردم از فلسطینی‌ها حمایت میکنند و دفاع میکنند؛ این هم ‏تحوّل در سطح امّت.»‏
فلسطین در منظومه فکری امام خمینی رحمه‌الله از جایگاه رفیعی برخوردار بود. در واقع امام نفسِ ‏مسیحایی بود که در کالبد امت اسلامی و فلسطینیان مأیوس شده از رهایی، دمیده شد. لذا ایشان موضوع ‏مبارزه با رژیم صهیونیستی را در کنار مبارزه با آمریکا و رژیم پهلوی در دستور کار نهضت اسلامی ‏خویش قرار داد. چرا که آموزه‌های اسلامی تأکید دارد که باید در کنار مظلوم بود و علیه ظالم اقدام کرد؛ ‏کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً.‏
در واقع ذات حق‌جوی تفکر اسلامی اجازه نداده است تا انسان مؤمن نسبت به ظلم و ظالم و نسبت به ‏عدالت ربوده شده از مظلوم، ساکت باشد. بر این اساس مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل که مصداقی از ‏یک ظالم است نمی‌تواند در منظومه فکری امام خمینی رحمه‌الله جایی نداشته باشد. در واقع اندیشه امام، ‏فراتر از چارچوب ملّی سیر می‌کند و از همان شروع نهضت، انقلاب اسلامی را آغازی برای شکل دادن ‏به یک نهضت فراگیر جهانی برای دفع ظلم و استقرار عدالت در نظر گرفتند. لذا تلاش برای بسیج ‏توده‌های مردم در جهان برای توجه به قضیه فلسطین و حمایت از ملّت مظلوم آن به عنوان یک اولویت ‏در منظومه فکری ایشان مطرح بود.‏
اکنون پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی ایران شاهد قدرت موشکی و پهپادی ایران هستیم و ‏هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی روز به روز بیشتر از بین می رود. از حماسه طوفان الاقصی و تا ‏عملیات وعده صادق نشان داد که این رژیم کودک کش مترسکی بیش نیست که نه قادر به تامین امنیت ‏خویش است و نه به هیچ اصل انسانی و حقوق بشری اعتقادی ندارد. ‏

پاسخی بگذارید