تاریخ : 1396/03/3 15:19
شناسه : 44809

عباسعلی ابراهیمی به مناسبت رو تنوع زیستی با اشاره به اینکه وسعت و گستردگی مرزهای ایران، موقعیت جغرافیایی و وجود آب و هوای کاملا متفاوت دست به دست هم داده و زیستگاه هایی را به وجود آورده اند که در آن ها انواع گوناگون گیاهان و جانوران از دیر باز زیست می کنند، عنوان کرد: بیش از 500 گونه پرنده، 160 گونه پستاندار و صدها نوع ماهی، دوزیست و خزنده در کشور زیست می کنند که در این میان استان مازندران با بیش از 483 گونه جانوری از رده های مختلف پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها از تنوع زیستی غنی برخوردار است؛ پرندگان با 310 گونه از 58 خانواده در 17 راسته، پستانداران با 63 گونه و 19 خانواده از 6 راسته، دوزیستان با 9 گونه از 6 جنس و 6 خانواده، خزندگان با 26 گونه از 21 جنس و 11 خانواده و ماهی ها با 75 گونه از جمله آنها هستند.

وی  با تاکید بر موقعیت ویژه جغرافیای استان مازندران یادآور شد: استان مازندران  با وسعت حدود دو میلیون و 375 هزار و 640 هکتار وسعت رقمی معادل 1.46 درصد خاک کشور پهناور ایران اسلامی را به خود اختصاص داده است. مازندران به دلیل موقعیت ویژه و خاص قرارگیری اش در شمال سلسله جبال البرز و دریای خزر در شمال، از شرایط ویژه اقلیمی و آب و هوایی برخوردار است و همین عامل موجب شده است تا تنوع آب و هوایی از معتدل مرطوبِ جلگه ای و معتدل کوهستانی تا آب و هوای سرد کوهستانی را شاهد باشیم. مرتفع ترین و پایین ترین نقطه ارتفاعی کشور را با وجود دماوند به عنوان بام ایران و دریای خزر در مازندران می توان یافت.

ابراهیمی کارنامی افزود: جنگل های پهن برگ هیرکانی به عنوان میراث به جای مانده از دوران سوم زمین شناسی با وسعت یک میلیون و 170 هزار و 256 هکتار در استان مازندران و به عنوان نگینی ارزشمند و گنجینه ای گرانبها در حفاظت از آب و خاک و تأمین نیازهای زیستی جمعیت کثیری از افرادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم از منافع و کارکردهای اکولوژیکی، مهم ترین و زیباترین جلوه طبیعی استان مازندران را تشکیل می دهد که نیازمند توجه و حفاظت ویژه همه ارگانها و آحاد جامعه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران خاطرنشان کرد: مازندران دارای 21 منطقه تحت عنوان مناطق چهار گانه شامل 2 پارک ملی، 3 اثر طبیعی ملی، 5 پناهگاه حیات وحش و 11 منطقه حفاظت شده با مساحتی حدود 500 هزار هکتار از وسعت استان در این چارچوب مشخص شده است که برای حفاظت و حمایت از اکوسیستم ها و تنوع زیستی برای بهره مندی از خدمات زیست بومی طبیعی این مناطق، توسعه پایدار از سرزمین و ایجاد الگوی بهره برداری خردمندانه مورد حفاظت و مدیریت زیست محیطی قرار دارند.

وی ادامه داد: ویژگی های جغرافیایی و زیستگاهی استان موجب شده است تا تنوع زیستی و حیات وحش بسیار غنی را در استان مازندران داشته باشیم. وجود تالاب های متعدد که در رأس آن تالاب بین المللی میانکاله به وسعت 100 هزار هکتار و تالاب بین المللی مجموعه دامگاه های فریدونکنار به وسعت 5400 هکتار قرار دارند که پروژه احیای تالاب میانکاله و طرح ساماندهی شکار و صید در فریدونکنار در راستای حفظ تنوع زیستی در این مناطق بوده که از مهم ترین تالاب های استان و کشور به لحاظ معیارهای کنوانسیون جهانی تالاب ها حائز اهمیت برای جلب و زیست پرندگان مهاجر است. این تالاب ها و بسیاری دیگر از تالاب های فصلی و آب بندان ها که تعداد آنها به بیش از 500 قطعه و وسعتی حدود 15 هزار هکتار را در بر می گیرند، از نواحی اصلی جلب پرندگان مهاجر و جوجه آوری پرندگان وحشی به شمار می روند.

ابراهیمی کارنامی در رابطه با پوشش گیاهی و جانوری استان بیان کرد: استان مازندران از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است؛ جنگل ها و نواحی کوهستانی شمال، گذشته از نقش و اهمیت اقتصادی آن، حائز نقش ویژه اکولوژیکی بوده که دارای ارزش زیستگاهی برای بسیاری از گونه های جانوران وحشی میباشد . از این رو جنگل های مازندران زیستگاه گونه های شاخصی از پستانداران به ویژه پلنگ، خرس قهوه ای، مرال یا گوزن قرمز، شوکا، سیاهگوش، گربه جنگلی، گراز، کل و بز، گوسفند وحشی و روباه و ... می باشد که در این میان مرال به عنوان گونه نماد تنوع زیستی استان مازندران از جایگاه خاصی برخوردار است.

انتهای پیام

پاسخی بگذارید