تاریخ : 1396/04/14 14:04
شناسه : 55885
منطقه کجور با فاصله حدود 60 کیلومتر از شهرستان نوشهر و وسعت حدود هزار و 200 کیلومترمربع دارای 67 روستا با دو شهر با جمعیتی حدود 20 هزار نفر است.

بخش کجور در سالیان نه چندان دور یکی از منابع اصلی تولید محصولات کشاورزی و دامی، تولید عسل و گیاهان دارویی در شهرستان و غرب مازندران بوده است و در حال حاضر نیز محصولات کشاورزی و دامی و گیاهان دارویی آن از مرغوبیت فراوانی برخوردار است.

طی سالیان دور که بخش کجور دارای جمعیتی چند برابر امروز بود آبا و اجداد نسل های فعلی خود را مجبور می کردند که زندگی و معیشت خود را از زمین به دست آوردند و ارزش فراوانی برای زمین کشاورزی قائل بودند.

اما به تدریج با ورود تکنولوژی به زندگی امروز بسیاری از اهالی این بخش به ویژه نسل جوانتر زمین های پدری خود را رها و به این بهانه که زمین کشاورزی و تولیدات آن برای گذران زندگی مناسب نیست به شهرها مهاجرت کردند.

نکته‌ای که پس از آن باید به آن اشاره کرد این است که آب مناسب برای زمین کشاورزی نقش مهمی در میزان تولید دارد، هر جا که آب بیشتری باشد محصول کشاورزی بیشتری به دست می آید، شاید یکی از دلایل اصلی کافی نبودن تولیدات کشاورزی وابسته بودن تولید به آب است که در بیشتر نقاط با وجود چشمه ها و رودخانه های فراوان کمبود آن احساس می شود.

طی سال های اخیر جهاد کشاورزی نوشهر و مازندران با استفاده از اعتبارات دولتی تلاش در ایجاد کانال های آب های زراعی داشته اند تا با این روش میزان تولید کشاورزی و میوه های باغات از جمله درختان سیاه ریشه افزایش یابد و تا اندازه‌ای تاکنون موفق بوده است اما همچنان اغلب روستاها نیازمند اعتبارات بیشتر هستند.

علی شادمان فرماندار نوشهر درباره راهکارهای مناسب برای توسعه بخش کشاورزی منطقه کجور به ایسنا گفت: آب یکی از مهم‌ترین مولفه های توسعه است و باید دراستفاده ازمنابع آب در بخش کجور دقت کرد تا کشاورزی پویا شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر به صورت اصولی ازچشمه ها استفاده نشود اتفاقی همچون دریاچه ارومیه روی می‌دهد، اظهار کرد: آب های فراوانی در این منطقه وجود دارد که متاسفانه به هدر می رود و باید به نحوی با برنامه ریزی مناسب و راهکارهای مناسب درایام کم مصرف این آب ها ذخیره شود و طوری از این منابع استفاده شود که در فصل گرما مشکلی از نظر کم آبی روی ندهد.

فرماندار نوشهر افزود: در این زمینه  نیاز است جهاد کشاورزی و امور آب برنامه ریزی کنند تا علاوه بر رفع موانع زیست محیطی ازمنابع آب استفاده بهینه شود.

وی در مورد نوع کاشت محصولات در بخش کجور نیز تصریح کرد: به دلیل شرایط اقلیمی که در بخش کجور وجود دارد نمی شود گفت درهمه نقاط چه محصولی کاشته شود.

شادمان با بیان اینکه برای رونق کشاورزی در برخی نقاط گندم و در نقاط  دیگر، درختان میوه نیاز است، یادآور شد: بهترین گندم، جو، درختان سیاه ریشه، دام و طیور در بخش کجور تولید می‌شود بنابراین باید فرهنگ کار و تولی دکشاورزی گسترش یابد.

رستم سیاسرانی بخشدار کجور نیز درباره اهمیت بخش کشاورزی به ایسنا گفت: این منطقه با وسعت فراوانی که دارد مستعد کشت انواع محصولات کشاورزی ودامی و گیاهان دارویی است.

وی افزود: از ابتدای جاده بخش کجور از روستای دوآب تا انتهای آن، این بخش دارای ارتفاع 500 تا 2 هزار مترمربعی است که هر بخش و منطقه قابلیت کشت تولیدات مختلف دارد.

بخشدار کجور با اشاره به مرغوبیت کشت گندم، جو، گیلاس، هلو، عدس، لوبیا و سایرمحصولات منطقه، تصریح کرد: تامین آب موجب تولید بیشتر می‌شود که نیاز است در بیشتر زمین های کشاورزی انهار و کانال های مناسب ایجاد شود.

وی با بیان اینکه طی سال های گذشته کانال های مناسبی با کمک جهاد کشاورزی و اعتبارات دولتی ایجاد شده است، گفت: اگر میزان اعتبارات افزایش یابد می‌توان در کشاورزان انگیزه تولید بیشتر را ایجاد و ماندگاری آنان را در روستا فراهم کرد.

حسن پورمقدم مدیر جهاد کشاوری نوشهر نیز با اشاره به ویژگی های خاک بخش کجور در مناطق مختلف گفت: این منطقه به سه  بخش تقسیم می‌شود که هر کدام از این بخش ها مستعد پرورش یک نوع تولید است.

وی افزود: از ارتفاع 500 تا 2 هزار متری قابلیت های فراوانی دارد که این ظرفیت ها مربوط به تولید انواع سیاه ریشه، گندم و جو، گیاهان دارویی، حبوبات، دام و طیور، زنبور، گل های شاخه بریده همانند زنبق و گل رز است.

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر با بیان اینکه همه این قابلیت ها بستگی به دو مولفه خاک و آب مناسب دارد، تصریح کرد: خاک خوب و مرغوب با مولفه های شیمی و فیزیکی مناسب در بیشتر نقاط بخش کجور وجود دارد.

پورمقدم با اشاره به اینکه منابع آبی مناسب از دیگر مولفه های کشاورزی است خاطرنشان کرد: تا زمانی که منابع آبی شناسایی و مطالعه نشود امکان کشت به سختی صورت می گیرد و بنابراین در کجور دامداری و کشاورزی نیاز به تامین این منبع اصلی دارد.

پورمقدم تاکید کرد: مبنای اصلی سرمایه گذاری ها در منطقه کجور مطالعات آبی است چرا که بستر آماده است اما نیاز به تامین آب و شناسایی منابع آن دارد.

وی افزود: بخش کجور به دلیل دارا بودن خاک مرغوب باید برنامه‌ریزی‌ها به صورت بلند و کوتاه مدت به منظور سرمایه‌گذاری صورت گیرد چرا که علاوه بر اشتغالزایی، جلوی مهاجرت را نیز می‌گیرد و در تولید نیز نقش فراوانی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر با تاکید بر همکاری و تعامل همه دستگاه ها در تخصیص اعتبارات و تامین آب بخش کجور، گفت: با وجود اینکه اعتبارات قابل توجهی به صورت سالانه برای بخش کشاورزی شهرستان مصوب می شود اما به دلیل مشکلات اقتصادی تخصیص آن کامل نیست و به همین دلیل برخی از پروژه ها نیمه تمام باقی می ماند.

پور مقدم با تاکید بر اینکه باید نگاه خاص به بخش کشاورزی شود، ابراز کرد: همه نهادها کمک کنند تا جهاد کشاورزی از سهم بری بیشتری برخوردار شود چرا که برنامه ریزی بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت فراوانی است که بازتاب ان به ادارات و نهادها برمی گردد.

وی تصریح کرد: بخش کجور دارای چشمه ها و منابع زیر زمینی و رودخانه های خوبی است اما سطح تبخیر بالا است و برنامه نظام‌مندی برای آبیاری نیز وجود ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر یکی از راهکارها را ایجاد انهار بتنی برای جلوگیری از هدر رفت آب دانست و گفت: این اقدام میزان بهره وری را نیز افزایش می دهد.

پور مقدم با تاکید بر اینکه باید از میزان آب استفاده بیشتری شود، افزود: مکانیزه کردن آب ها یکی از راه های مهار آن است که می توان به بخش کشاورزی اضافه کرد چرا که هر چقدر از منابع زیرزمینی در بخش کشاورزی استفاده شود به حفظ خاک و این منابع هرچه کمک می‌شود.

در بخش دیگری از این گزارش نماینده کشاورزان در منطقه  دشت پول به ایسنا گفت: بزرگترین چالشی که بخش کشاورزی با ان روبه رو است عدم اطلاعات دقیق برخی شوراها و دخالت بی مورد آنها درمسائل کشاورزی است.

سید رسول حسینی با اشاره به اینکه مسائل کشاورزی باید از سوی نماینده کشاورزی مورد پیگیری قرار گیرد، تصریح کرد: با کار کشاورزی می‌توان جلوی مهاجرت را گرفت به شرط آنکه دولت آبیاری قطره ای و تحت فشار را در بیشتر نقاط از جمله دشت پول راه اندازی کند.

وی فنس کشی زمین های کشاورزی را از دیگر عوامل توسعه این بخش دانست و گفت: کشاورز برای محصور کردن زمین خود پولی ندارد بنابراین دولت بایدازصندوق ذخیره ارزی یا بودجه ملی اعتباراتی را به کشاورزی منطقه اختصاص دهد تا مردم تشویق به کارشوند.

نماینده کشاورزان منطقه با تاکید بر اینکه کشاورزان باید مستقیم با خود جهاد کشاورزی در ارتباط باشند، تصریح کرد: الگوی تغییر کشت در بیشتر نقاط با نظر کارشناسی باید به صورت جدی پیگیری شود تا میزان بهره وری افزایش یابد.

حسینی خاطرنشان کرد: اگر آبیاری به صورت قطره ای و تحت فشار جای خود را در منطقه باز کند و تمام زمین ها به صورت تجمیعی یا انفرادی محصور شود، کشاورزان می توانند در برخی نقاط ازگندم وجو به درختان سیاه ریشه همچون گردو، گیلاس، آلبالو، هلو، زردآلو و الوچه روی بیاورند.

انتهای پیام

پاسخی بگذارید