قالیباف:
گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1402/09/15 12:14
شناسه : 404934

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: احمد وحیدی، بعد از رسیدن به سِمت وزارت کشور، کاغذی را بین نمایندگان پخش کرد که اگر استاندار یا فرماندار پیشنهاد دارید، به ما معرفی کنید.

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران، در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه «وعده شفافیت مجلس چه شد» اظهار کرد: در موضوع شفافیت، من تنها یک طرح را در مجلس امضا کردم و طراح آن بودم؛ امروز شفافیت با مصوبه مجلس اجرایی می‌شود و ۲۲۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به صورت برخط رأی خود را ثبت می‌کنند و می‌توانید با مراجعه به وبگاه مجلس، آرای نمایندگان را مشاهده کنید. وی افزود: من قول شفافیت دادم اما همه نمایندگان این وعده را نداده بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آرمان‌گرایی توأم با واقع‌بینی و شجاعت است که کشور را نجات می‌دهد؛ زمانی که طرح شفافیت را برای مرتبه اول در مجلس به رأی گذاشتیم، از دوسوم تنها سه رأی کم آورد. به نظر من شفافیت یک ضرورت است و شما می‌گوئید که درباره طرح شفافیت رفتار سیاسی کردید؛ در حالی که این‌گونه نبود و این مسیر را به دلیل اهمیت آن در کشور، دنبال کردیم.

 

با یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس که در عزل و نصب‌ها دخالت کرده بود، برخورد کردم

قالیباف اضافه کرد: در ادامه، طرح شفافیت اصلاح و در صحن مجلس، تصویب شد. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح شفافیت به مصوبه مجلس تبدیل شده اما چون هنوز در شورای نگهبان تأیید نشده، تبدیل به قانون نشده است.

وی درباره ناراحتی تعدادی از نمایندگان مجلس از توصیه به مداخله‌نکردن در روند عزل و نصب‌ها در دولت گفت: با یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس که در عزل و نصب‌ها دخالت کرده بود، برخورد کردم. رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: احمد وحیدی، دوست بیش از ۴۰ ساله بنده است؛ وی بعد از رسیدن به سِمت وزارت کشور، کاغذی را بین نمایندگان پخش کرد که اگر استاندار یا فرماندار پیشنهاد دارید، به ما معرفی کنید.

قالیباف گفت: طرح استیضاح احمد وحیدی، ارتباطی به صدور بخشنامه‌ای علیه نمایندگان مجلس نداشت و طرح استیضاح وی، برای ۴ ماه قبل و با بیش از ۴۰ امضا بود و ۱۱ محور داشت و موضوع آن مربوط به اقدام معاون سیاسی وزارت کشور نبود. رئیس مجلس تصریح کرد: البته من یک رأی دارم که هم با طرح استیضاح اول و هم با طرح استیضاح بعدی که تدوین شد، مخالف بودم.

 

لازمه جنگ با آمریکا، حل مشکلات داخلی است

وی تصریح کرد: این مجلس فقط یک وزیر یعنی وزیر صمت را استیضاح کرد و موضوع آن هم خودرو بود؛ اگر رهبر انقلاب می‌فرمایند که این مجلس، انقلابی است، کارکردش مشخص است؛ دولت سیزدهم پنج وزیر و یک معاون رئیس جمهور را عوض کرد و این نشان‌دهنده تعاملات دقیق است. رئیسی به مردم وعده داده بود که با کسی عهد اخوت نبسته‌ام و اگر کسی ضعیف باشد، جابه‌جا می‌کنم.

رئیس مجلس افزود: ما تنش سیاسی ایجاد نمی‌کنیم، وقت نمی‌گیریم و به حاشیه نمی‌رویم و در جلسات سران قوا با همدیگر صحبت می‌کنیم؛ تاکید می‌کنم که برای پیشرفت کشور، دست در جیب مردم نمی‌کنیم. نمی‌گویم هیچ نماینده‌ای در عزل و نصب‌ها [در دولت دخالت نداشته است؛ این موضوع در حال پیگیری است و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، بررسی‌های لازم را انجام داده و برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.

قالیباف گفت: ما قانون جدید انتخابات را در مجلس تصویب و شورای نگهبان را مکلف کردیم که دلایل ردصلاحیت‌ها را به داوطلبان اعلام کند.

وی ادامه داد: ما امروز در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کارنامه قابل قبول و قابل دفاعی نداریم؛ اگر ما انقلابی و حزب‌اللهی هستیم و به دنبال ایران قوی هستیم، باید بدانیم که لازمه جنگ با آمریکا، حل مشکلات داخلی و کارآمد کردن کشور است.

 

قرار نیست وقتی مسئول نیستیم، مسئولیت نداشته باشیم

رئیس مجلس گفت: قرار نیست وقتی مسئول نیستیم، مسئولیت نداشته باشیم؛ من همیشه در بین افراد سیاسی متهم به این هستم که قالیباف همیشه با جوانان کار می‌کند و تحمل افراد قوی و قدرتمند را ندارد. وی تاکید کرد: شغل و کار با هم تفاوت دارد. شغل آن است که فقط رسمی شویم و آنجا راحت بنشینیم و همه امور شخصی خود را انجام دهیم.

قالیباف اظهار کرد: علت فشل بودن اقتصاد کشور آن است که اقتصاد ما، دولتی و خصولتی است. ما جایی مهم‌تر از آموزش و پرورش نداریم که در ۲۰ سال گذشته، ۱۸ یا ۱۹ وزیر و سرپرست برایش تغییر دادیم؛ باید این مشکلات را حل کنیم.

رئیس مجلس گفت: ما روزانه سه‌ونیم میلیون بشکه نفت در کشور هدر می‌دهیم که بالای ۱۰۰ میلیون دلار است؛ حل این مسائل تصمیم شجاعانه می‌خواهد. وی ادامه داد: اگر صرفه‌جویی کنیم، قادریم طی ۵ تا ۷ سال این سرمایه را تبدیل به ثروت کنیم و دیگر دست خود را به سمت شرکت‌های نفتی مانند توتال دراز نکنیم.

 

نباید گفته شود که افراد، اول باید بسیجی و سپس جهادی شوند

وی تصریح کرد: الان ۴ برابر استاندارد اروپا، بد مصرف می‌کنیم؛ ما باید مردم را در منفعت صرفه‌جویی، شریک کنیم؛ هر فردی با هر رویکردی اگر اراده کرد که کار جهادی کند، باید این فضا به آن فرد داده شود. وی اضافه کرد: مگر همه در جبهه نماز شب می‌خواندند؟ برخی حتی نماز یومیه هم نمی‌خوانند و در جبهه نمازخوان شدند؛ فضای اردوی جهادی هم فضای فرهنگی است و نباید گفته شود که برای مثال، افراد، اول باید بسیجی و سپس جهادی شوند.

قالیباف گفت: لایحه حمایت از زنان علیه خشونت در حال پیگیری در صحن مجلس است و ماده یک آن هم در صحن مجلس مطرح شد اما با آغاز بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، متوقف شد اما در دستور کار قرار می‌گیرد. وی با اشاره به موضوع سربازی، گفت: رهبر انقلاب به ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند که سربازی نیازمند تجدیدنظر در چگونگی کار است؛ ما امروز حقوق سربازان را ۱۲ برابر کردیم و اگر سربازی، متأهل باشد و در مناطق عملیاتی خدمت کند، بیش از ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند.

رئیس مجلس اظهار کرد: تصویب قانون بانک مرکزی یکی از افتخارهای مجلس یازدهم است؛ البته اشکالاتی در اجرا داریم. یک رکن بانک مرکزی مربوط به فقه است تا مسائل خلاف شرع اتفاق نیافتد. جلوی دریافت سود مرکب را در قانون برنامه هفتم توسعه، گرفتیم‌.

 

گفتنی است، قالیباف در این مراسم با اهدای لوحی از پدر شهید «سیدمصطفی صادقی» که از شهدای مدافع حرم بود، قدردانی کرد. پیکر مطهر این شهید گرانقدر که دانش‌آموخته رشته مدیریت تکنولوژی واحد علوم و تحقیقات بود، بعد از ۶ سال چشم انتظاری به خاک وطن بازگشت و روز گذشته با حضور خانواده این شهید گرانقدر و جمعی از اساتید و دانشجویان، در این واحد دانشگاهی تشییع شد.

پاسخی بگذارید