بررسی روایت‌های متفاوت در خصوص میلاد پیامبر:‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/06/26 12:56
شناسه : 409062
زهره نعلبندی ‏

شاخه سبز- بنابر روایات اهل سنت ۱۲ ربیع‌ الاول و بنا بر روایات ‏شیعه ۱۷ ربیع‌ الاول سالروز میلاد پیامبر اسلام (ص) است که ‏درخصوص درستی و نادرستی این دو روایت متفاوت و اتفاقات زمان ‏تولد پیامبر توسط کارشناسان دینی صحبت‌های زیادی شده که برخی از ‏این اتفاقات قابل قبول و بعضی دیگر محل اشکال است.‏
پیامبر اسلام (ص) در روز جمعه ۱۷ ربیع‌الاول در مکه چشم به جهان ‏گشود، گفته شده در شب تولد و هنگام تولد آن حضرت، حوادث عجیبی ‏در جهان رخ داد که صحت و سقم آن  محل بحث است که در ادامه به ‏بیان چند حادثه می‌پردازیم:‏
‏۱- امام صادق(ع) فرمود: ابلیس (پدر شیطان‌ها) در آسمان‌های ‏هفتگانه، رفت و آمد می‌کرد، هنگامی ‌که عیسی(ع) متولد شد، از ‏پرواز به سه آسمان ممنوع گردید ولی در چهار آسمان رفت و آمد ‏می‌کرد و هنگامی که پیامبر اسلام(ص) متولد شد از پرواز به سوی ‏همه‌ی آسمان‌های هفتگانه ممنوع شد و شیطان‌هایی که به سوی آسمان ‏می‌رفتند با تیرهای شهاب آسمانی رانده می‌شدند.‏
هنگامی که افراد قبیله‌ی قریش، اوضاع آسمان را پریشان و دگرگون ‏دیدند، گمان کردند که قیامت برپا شده، به همدیگر می‌گفتند: «این ‏پدیده‌ها نشانه‌ی برپا شدن قیامت است که یهودیان و مسیحیان از آن ‏سخن می‌گویند.»‏
یکی از کاهنان زبردست آن عصر به نام «عمروبن اُمیّه» گفت: «به ‏ستارگان آسمان که نشانه‌های مسیر راه زمستان و تابستان ما بودند ‏بنگرید، اگر آنها از جای خود پرتاب می‌شوند، بدانید که نابودی همه‌ی ‏ما و همه چیز فرا رسیده است ولی اگر آن‌ها در جای خود قرار دارند و ‏ستارگان دیگری پرتاب می‌گردند، این نشانه‌ی بروز حادثه‌ی جدیدی ‏است که من چگونگی آن را نمی‌دانم.»‏
دومین حادثه‌ای که ذکر شده این است که در همان بامداد تولد پیامبر ‏اسلام(ص) همه‌ی بت‌ها از جا کنده شده و سرنگون شدند و حادثه ‏دیگر این است که در آن هنگام ایوان عظیم کاخ مدائن (کاخ شاه ‏ایران) به لرزه درآمد و چهارده کُنگُره (دندانه سر دیوار) آن فرو ‏ریخت.‏
و دیگر اینکه آب دریاچه‌ی ساوه در زمین فرو رفت و خشکید.‏
پنجمین اتفاق این بود که آب رود سماوه [در بین کوفه و شام زیاد شد ‏و به جریان افتاد.‏
و  آتشکده‌ی سرزمین فارس، پس از هزار سال روشنایی، خاموش شد.‏
دکتر محمدحسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام ‏درخصوص علت تفاوت دیدگاه شیعیان و اهل سنت درباره سالروز میلاد ‏پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله گفت: اکثریت قریب به اتفاق شیعیان و ‏علما و تاریخ ‌شناسان مذهبی شیعه بر این باور هستند که میلاد نبی ‏مکرم اسلام در تاریخ هفدهم ربیع‌الاول روی داده و برادران اهل سنت ‏این تاریخ را دوازدهم ربیع‌الاول می‌دانند. در میان تمام علمای شیعی ‏تنها شیخ کلینی نظر اهل سنت را دارد و با آن‌ها هم‌عقیده است.‏
وی افزود: البته باید توجه داشت که این نوع تفاوت دیدگاه در میان ‏علمای تاریخ‌شناس تنها در مورد میلاد پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله ‏وجود ندارد، بلکه درباره بسیاری از حوادث تاریخی چنین اختلاف ‏دیدگاه‌هایی وجود دارد. به طوری که گاه برای برخی رویدادها دو تا ‏چند تاریخ متفاوت ذکر شده است.‏
این پژوهشگر تاریخ اسلام، با اشاره به منابع اعتقادی شیعه برای ‏اینکه میلاد نبی مکرم اسلام را هفدهم ربیع‌الاول می‌داند، اظهار داشت: ‏علمای شیعه به طور عمده بر اساس روایت‌ها و احادیث معتبر و ‏مستندی که از ائمه اطهار علیهم السلام وجود دارد، اظهار نظر ‏کرده‌اند. درمجموع می‌توان اظهار کرد که باور و اعتقاد شیعه در ‏خصوص میلاد نبی مکرم و سایر تاریخ‌های میلاد و شهادت ائمه اطهار ‏علیهم السلام بر طبق همان احادیثی است که از آن ذوات مقدس به ‏جای مانده است. ‏
وی درخصوص صحت و سقم رویدادهای زمان تولد نبی مکرم اسلام ‏بیان داشت: توجه داشته باشید که تاریخ در دوران رسالت و زمان پیش ‏از میلاد نبی مکرم اسلام توسط افراد غیر مسلمان نوشته شده و چون ‏شیعیان تا مدت‌ها در تنگنا قرار داشتند و فشارهایی که بنی‌امیه و ‏بنی‌عباس بر شیعیان وارد می‌کردند، مانع از آن می‌شد که آن‌ها توجه ‏خاصی به تاریخ‌ نویسی داشته باشند و اگر هم تاریخی نوشته می‌شد از ‏سوی کارگزاران دستگاه‌های حکومتی از بین می‌رفت. چون حتی ‏تظاهر به شیعه بودن تا سال‌ها جرم محسوب می‌شد و شیعیان باید دین ‏و مذهب خود را مخفی نگه می‌داشتند.‏
رجبی اضافه کرد: بر همین اساس روایت‌ها و نقل‌هایی که از آن دوران ‏به دست ما رسیده است، از شیعه نیست. حتی بعضی از نقل‌ها از اهل ‏تسنن به شیعه سرایت کرده و شاید بعضی از نقل‌ها حتی به نام روایت ‏از معصومین علیهم السلام نوشته شده باشد که بر اساس این روایت‌ها ‏نقل شده که زمان میلاد پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله رویدادهایی ‏اتفاق افتاد که بسیار قابل توجه بود به طوریکه در ذهن و یاد مردم ‏باقی ماند. به عنوان مثال عنوان شده که بت‌هایی که در مکه بودند و ‏تعدادی از آن‌ها را در بیت‌الله الحرام و کعبه قرار داده بودند، همگی در ‏آن شب به روی زمین افتادند.‏
این استاد دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: از طرف دیگر این طور ‏نوشته شده که گویی زلزله‌ای اتفاق افتاد و چهارده کنگره از ‏کنگره‌های کاخ کسری در مدائن فروریخت. آتشکده آذرآبادگان که به ‏مدت سال‌های زیاد روشن بود خاموش شد. دریاچه ساوه خشک شد. ‏همان شب گفته شده که موبد موبدان خواب دید که شتران عرب به کاخ ‏کسری آمده‌اند. این موارد عنوان شده است ولی دقت شود که بعضی از ‏پژوهشگران برجسته معاصر این نوع اتفاق‌ها را مورد تردید قرار ‏داده‌اند.‏
وی افزود: این اتفاق بسیار مهم و قابل توجهی است و باید مورد توجه ‏مردم آن زمان قرار می‌گرفت. به طوری که باید در مطالب و یا اشعاری ‏که از آن زمان باقی مانده، اشاره‌ای به این رویداد مهم شده باشد. در ‏حالی که هیچ نشانی از این اتفاق در منابع و اشعار آن زمان عرب ‏وجود ندارد.‏
رجبی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا بسیاری از رویدادهای ‏زمان میلاد پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله که عنوان شده مربوط به ‏ایران است، گفت: آن طور که استاد بزرگ و پدر بزرگوارم رضوان‌الله ‏تعالی علیه که یکی از کارشناسان و متخصصین شاخص و برجسته ‏تاریخ اسلام بوده‌اند، عنوان کرده‌اند، نبی مکرم اسلام عنوان رحمت ‏للعالمین را دارند و ولادت آن حضرت باید بشارت‌ دهنده نعمت و برکت ‏برای مردم دنیا باشد، نه اینکه رنج و آزاری مثل خشک شدن دریاچه ‏ساوه باشد.‏
وی افزود: اگر بنا بود با تولد پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله زنگ ‏خطری برای قدرت‌ها و مردم به صدا درآید، بیشتر باید در روم این ‏اتفاق‌ها می‌افتاد که به ‌شدت در برابر اسلام ایستاد و قرن‌ها مزاحمت ‏برای اسلام و مسلمانان داشت و باعث مشکلات فراوانی برای آن‌ها شد ‏اما ایران به راحتی اسلام را پذیرفت. بنابراین، این نقل‌ها هم از نظر ‏سند و هم از نظر متن و دلالت مقداری مورد تردید و مخدوش هستند و ‏نمی‌توانیم آن‌ها را قبول کنیم.‏

پاسخی بگذارید