در گفت وگو با شاخه سبز مطرح شد؛
شاخه سبز-هیفاء پردل- با توجه به وضعیت مطلوب موالید و این که سالانه 10 هزار دانش آموز به جمعیت دانش آموزشی قم اضافه می شود قم با کمبود و فقر سرانه آموزشی روبرو است.
به گزارش روزنامه شاخه سبز- قم جدای از این که به دلیل وجود بارگاه حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران از موقعیت خاصی در کشور به لحاظ سیاسی و دینی قرار دارد به دلیل وجود مراکز علمی و فرهنگی مهم جدای از حوزه علمیه از جمله جامعه المصطفی قم را به یک شهر فرهنگی تبدیل کرده است در این شهر طلابی از 120 کشور جهان در آن مشغول به تدریس هستند جدای از ظرفیت فرهنگی و علمی که می تواند داشته باشد در کنار افزایش رشد جمعیت دانش آموزی در این استان قم را با بحران فقر سرانه های آموزشی روبرو کرده است.
حال در کنار جمعیت مهاجران با توجه به وضعیت مطلوبی که قم در زمینه زاد و ولد و موالید دارد سالانه بیش از 10 هزار دانش آموز به جمعیت دانش آموزی قم اضافه می شود در مقابل آن اگر هم برای رشد سرانه آموزشی استان همت شود اگر هر سال ۲۴ مدرسه در قم احداث شود، صرفا پاسخگوی دانشآموزان جدید خواهد بود با توجه به این که به سال تحصیلی نزدیک می شویم امید است مسئولان به ویژه نمایندگان مردم در مجلس با توجه به موقعیت قم و شرایطی که دارد پیگیر جذب اعتبارات ویژه برای ساخت مدرسه برای این شهر فرهنگی باشند.
طبق آماری که آموزش و پرورش ارائه داده است ؛ یکهزار و ۶۳۳ مدرسه دولتی، غیردولتی و پیشدبستانی میزبان دانش آموزان در سال جدید تحصیلی هستند هم چنین امار دانش آموزان امسال 315 هزار دانش آموز است که 170 هزار نفر آنها در مقاطع ابتدایی و مابقی در مقاطع متوسطه اول و دوم هستند
خبرنگار روزنامه شاخه سبز برای اطلاع از وضعیت مدارس؛ تعداد نیروی انسانی و دانش آموزان و همچنین وضعیت سرانه فضاهای آموزشی با «علیرضا رحیمی» مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت وگویی کرده که می خوانیم..
به شروع سال تحصیلی جدید نزدیک می شویم در ابتدا گزارشی از وضعیت سال تحصیلی و تعداد دانش آموزان و مدارسی که در قم فعالیت دارند بفرمایید؟
در سال تحصیلی جدید مدارس استان میزبان ۳۱۵ هزار دانشآموز در یکهزار و ۶۳۳ مدرسه دولتی و غیردولتی و پیشدبستانی هستند که ۱۷۰ هزار نفر در مقطع ابتدایی و مابقی در مقاطع متوسطه اول و دوم تحصیل می کنند امسال 27 شهریور ماه مانور شروع سال تحصیلی برای مقطع ابتدایی و بریا مقطع متوسطه اول و دوم 28 شهریور ما برگزار می شود.
بارها در تریبون ها و در جلسات مهم استانی از فقر سرانه آموزشی در استان قم خبر داده اید چرا باید استانی مانند قم با مشکل فقر فضای آموزشی روبرو باشد؟
کمبود و یا فقر سرانه آموزشی محصول امروز نیست طی سال های اخیر دولت توجه خاصی به افزایش و توسعه زیرساخت های آموزشی داشته است در همین قم از سال 1401 از 50 کلاس درس نوساز امسال قرار است 240 کلاس نوساز را با شروع سال تحصیلی تحویل بگیریم .
اما وقتی از فقر سرانه آموزشی صحبت می کنیم معلول دو علت خواهد بود که می توان به اعتبارات و زمین های آموزشی نام برد اعتبارات که مشخص است براساس ویژگی هایی هر استان از جمله استان قم دارد اختصاص می یابد .
در دهه های گذشته به دلیل عدم اختصاص اعتبارات لازم و نقص قوانین زیرساختی ما با مشکلات فقر سرانه آموزشی روبرو هستیم ناگفته نماند که هیچ دستگاهی به اندازه آموزش وپرورش زمین و املاک ندارد اما در مقابل هیچ دستگاهی مانند آموزش و پرورش نیاز به زمین و املاک برای ساخت و ساز فضاهای آموزشی ندارد .
اما هیچ قانونی که وجود ندارد که تکلیف تامین این زمین ها و املاک را مشخص کند که بر عهده چه دستگاهی است ؟
قبل از تدوین برنامه توسعه درخواست کردیم طی تبصره ای در مجلس شورای اسلامی مالکیت این زمین ها برای ساخت و ساز سرانه های اموزشی به خود آموزش و پرورش داده شود اما نمایندگان به آن رای ندادند اگر این تبصره رای می آورد در قانون توسعه هفتم تصویب می شود و مشکل فقر فضاهای آموزشی نیز حل می شد در تلاش هستیم در قانون بودجه ۱۴۰۴ ردیف مستقل اعتباراتی برای استانهای کمتر برخوردار در فضاهای آموزشی، اختصاص یابد
هرچند نمایندگان مردم در مجلس پیگیری هایی انجام دادند لذا ریشه اصلی چالش فقر سرانه های آموزشی عدم تامین اعتبارات کافی و عدم تعیین تکلیف زمین و املاک آموزش و پرورش است لذا ما از دولت می خواهیم حداقل برای استان هایی که به لحاظ فقر سرانه اموزشی جزو استان های محروم و در قعر جدول هستند اعتبارات ویژه ای برای ساخت و ساز و توسعه سرانه آموزشی اختصاص یابد.
همانطور که می دانید قم جزو استان های مهاجر پذیر است آیا فقرسرانه آموزشی به جمعیت مهاجران و اتباع هم ارتباط دارد؟ آماری از جمعیت دانش آموزان اتباع دارید؟
ما در استان پذیرای دانش آموزانی از 120 کشور هستیم
. ما دانش اموزان اتباع نسبت به استان های کشور بیشتر است و از 20 1کشور در قم دانش آموز داریم از سویی با توجه به وضعیت مطلوب موالید در استان سالانه 10 هزار دانش آموز به جمعیت دانش اموزان ما افزایش می یابد .
آیا این درست است که گفته می شود در برخی مناطق به دلیل تراکم آمار جمعیت دانش آموزان اتباع جایی برای دانش آموزان ایرانی نیست؟
این نادرست وادبیات عامیانه است فعلا دانش آموزان پایه های ابتدایی را پذیرش نکرده ایم و آمار دانش اموزان اتباع در مقاطع بالاتر هم ثابت است از دانش آموز اتباع غیر مجاز هم پذیرش نمی کنیم .
با توجه به وجود دانش آموزان اتباع در استان آیا مجامع بین المللی برای افزایش سرانه و یا تحصیل این دانش آموزان اعتباراتی را هزینه می کنند؟
مجامع بین المللی در زمینه اعتبار و افزایش تجهیزات مدارس کمک های خوبی می کنند هرچند به تعداد دانش آموزان اتباع نیست اخیرا یونیسف نیز در سطح مناطق قم 5 مدرسه را ساخته است.
آیا از ظرفیت خیران برای توسعه فضاهای آموزشی قم استفاده می شود؟
تقریبا نزدیک به 70 درصد پروژه های ما خیرین در آن مشارکت دارند ولی به لحاظ مالی خیرین 50 درصد مشارکت می کنند طی سال های گذشته ۵۰ کلاس نوساز تحویل آموزشوپرورش شده اما در سال تحصیلی جدید به ۲۴۰ کلاس درس رسید که رشد قابل توجهی بوده است.
آیا استان قم با وجود این تراکم جمعیت دانش آموزی با کمبود معلم روبرو است ؟ با توجه به حساسیت تعلیم و تربیت و از سویی تراکم کلاس ها برای بالا بردن سطح دانش و توانایی معلمان چه اقداماتی داشته اید؟
دلیل کمبود نیروی انسانی این بود که در زمانی جمعیت کشور به شدت افزایش یافت و ما مجبور بودیم نیروی انسانی بیشتری را جذب کنیم در یک زمانی به سن بازنشستگی رسیدند و ساز و کاری برای بهره گیری از این افراد نبود و کم توجهی شد به این افراد و ما اوج فراوانی جمعیت بازنشستگان در سال 1400 بود به رغم این مشکلات طی سال گذشته مجوزهای خوبی برای جذب نیروی انسانی به وزرات اموزش و پرورش داده شد به طوری که طی سال گذشته توانست 205 هزار معلم را جذب کند.
استان هم از این قاعده مستثنی نبود وامسال حدود یک هزار و ۴۰۰ نفر نیروی جدید جذب اموزش و پرورش شد.
سال گذشته نتایج آزمون جذب و استخدام معلمان دیر اعلام شد اما امسال نتایج زود اعلام و ما اعتراض هایی هم داشتیم چون برخی نتوانستند جذب شوند و ما امیدواریم با ورود این نیروها مشکل کمود نیروی انسانی ما حل شود...
منطقی هم نیست ما 50 معلم نیاز داریم و 50 معلم هم استخدام کنیم لذا مجبوریم با اضافه کردن ساعت های فعالیت معلمان مشکل کمبود معلم را تامین کنیم برای افزایش توانمندی های معلمان هم برنامه و آموزش های ضمن خدمت اجرا کردیم دستور العمل مسیر رشد معلمی تدوین و ابلاغ شده است؛ امسال را سال توانمندسازی معلمان نامگذاری کردیم، در تابستان دورههای آموزشی برای معلمان برگزار شده است و این روند ادامه خواهد داشت.