شاخه سبز از گزارش می دهد؛ ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/06/27 12:55
شناسه : 409082

شاخه سبز-هیفاء پردل- طایفه ای شیعه که ایرانی الاصل هستند قبل از ‏شروع جنگ تحمیلی در عراق زندگی می کردند که از آنها به کردهای ‏‏«فیلی» یا کردهای شیعه که از اقوام قدیمی ایران باستان هستند نام ‏برده می شود این طایفه با توجه به اجرای مرزکشی و در تلاطم بحران ‏ها و مشکلات در دهه های گذشته در عراق و در شهرهای مذهبی ‏زندگی می کردند که با آمدن رژیم بعث تا آستانه نابودی و نسل کشی به ‏سربردند.‏
به گزارش روزنامه شاخه سبز- روایت از طایفه ای است که به جرم ‏ایرانی الاصل بودن و مهم تر از آن شیعه امام علی (ع) سالیانی رنج ‏برده جوانان آن ها را اعدام و یا برای آزمایش های شیمیایی رژیم بعث ‏نابود شدند خانواده های آنها را قبل از شروع جنگ تحمیلی به سمت ‏مرزهای کشور راندن و اموال و دارایی های آنها را مصادره کردند.‏
رنج و مصیبت کردهای فیلی را می توان هم ردیف جنایت علیه بشریت ‏و مصائب بزرگ انسانی مانند نسل کشی شیعیان در جنوب عراق، ‏عملیات انفال در کردستان عراق و نسل کشی بوسنیایی ها به دست ‏صرب ها در اوایل دهه 90 قرن میلادی گذشته، دانست با این وجود ‏جامعه جهانی تاکنون کمتر درباره آنچه بر این قوم در عراق گذشته، ‏شنیده است.‏
همه از هولوکاست یهودیان در جنگ جهانی دوم اطلاع دارند، اما کمتر ‏کسی از فاجعه ای به مراتب بزرگتر از هولوکاست علیه کردهای فیلی ‏در خاک عراق به دست یکی از سفاک ترین دیکتاتورهای تاریخ آگاه ‏است. جنایت صدام علیه کردهای فیلی چند وجه دارد که یک سمت آن ‏به ایران مرتبط است، شاخه دیگر مرتبط با تشیع و ضلع سوم آن نیز ‏اتهام کرد بودن آنان است.‏
سراسر نوار مرزی عراق با ایران در استان های دیاله، واسط و ‏میسان به علاوه بغداد پایتخت، سکونتگاه تاریخی کردهای فیلی ‏محسوب می شود و تا پیش از دهه ۸۰ قرن گذشته (قبل از شروع ‏فاجعه) تقریبا اقتصاد عراق و بازار پایتخت در قبضه آنان بوددر تاریخ ‏چهارم آوریل ۱۹۸۰ (۱۶ فروردین ماه ۹۵) رژیم بعث صدام، به سه ‏بهانه ایرانی، شیعی و کرد بودن به خانه ها و مناطق مسکونی این قوم ‏در سه استان مرزی عراق و همچنین محل سکونت آنها در مرکز بغداد ‏حمله ور شد و آنها را دست خالی و بدون هیچ دلیل و مدرکی روانه ‏ایران کرد، درست در برهه ای که تازه ملت ایران از یک انقلاب ‏فراگیر مردمی سربرآورده بود.‏
عراق در جغرافیای ایران زمین ‏
کشور عراق سال‌ها با ایران و سایر کشورهای اطراف در تعامل بوده‌ و ‏به همین علت بسیاری از مردم عراق از مناطق اطراف به این کشور ‏مهاجرت کرده‌اند. ایرانیان از قرن‌های شانزدهم و هفدهم میلادی به ‏عراق سفر می‌کردند و پس از مهاجرت به عراق معمولاً شهرهای ‏شیعه‌نشین مانند بغداد، نجف، کربلا را برای اقامت انتخاب می‌کردند در ‏سده هجدهم میلادی تصرف اصفهان به دست محمود افغان یکی از ‏عوامل مهاجرت خانواده‌های علما به عراق بود. . به همین علت از ‏قرن هجدهم میلادی تعداد زیادی از علما و طلاب به عراق سفر کردند. ‏در آن زمان علمای دینی ایرانی در کربلا و نجف به طوری نفوذ داشتند ‏که علمای عرب را نیز تحت تاثیر قرار می‌دادند. بنابراین مراکز دینی ‏شیعه از نفوذ بالایی در عراق بهره‌مند بودند
اوضاع ایرانیان عراق پس از تأسیس پادشاهی عراق
با تشکیل پادشاهی نیمه‌مستقل عراق در سال 1921، اوضاع ایرانیان ‏عراق نیز در معرض تغییر قرار گرفت. اعمال سیاست‌های ‏ناسیونالیستی عربی از رفت و آمد آسان میان ایران و عراق جلوگیری ‏می‌کرد و عراق در تلاش بود تا نفوذ اتباع ایرانی در کشور خود  را ‏کاهش دهد. ‏
حکومت‌ جدید عراق خواستار تصویب قانونی برای لغو حقوق اکتسابی ‏شهروندان ایرانی بود. بنابراین در سال 1924 قانونی با عنوان قانون ‏ملیت عراقی تصویب شد. طبق این قانون کسانی که اصلیت ایرانی ‏داشتند عراقی محسوب می‌شدند مگر آن که تا زمان مشخصی انصراف ‏خود را از این موضوع اعلام کنند، این قانون تا سال 1928 دو بار ‏تمدید شد.‏
انقلاب اسلامی و موج دوم اخراج ایرانی‌ها از عراق
پس از انقلاب اسلامی ایران، مردم کربلا و نجف در موافقت با انقلاب ‏ایران تظاهراتی برپا کردند. در همین زمان به جان طارق عزیز، معاون ‏نخست‌وزیر عراق سوء قصد شد و این موضوع بهانه‌ای جدیدی برای ‏دولت عراق به وجود آورد. از دیگر سو در سال 1980 صدام حسین ‏در یک پیک نیک خانوادگی در مرز ایران و عراق، خطاب به پسر خود ‏عدی و با اشاره به قلمرو ایران از تصمیم خود برای تهاجم و حمله به ‏ایران خبر داد.‏
در آن دوران او هیچ مخالفی در اطراف خود نداشت و همه را پاکسازی ‏کرده بود. به همین علت با خیالی آسوده، به سراغ مردم ایرانی‌الاصل ‏مقیم عراق بخصوص تجار و بازرگانان رفت. هدف صدام از این کار ‏این بود که تجارت و بازرگانی عراق را از دست این افراد خارج کند. ‏به گفته ایرانی‌ها و کردهای فیلی مقیم عراق، سال 1980 نقطه تاریکی ‏در سرکوب‌های رژیم بعث عراق محسوب می‌شود. صدام در آن زمان ‏موفق شد به سرعت اهداف خود در رابطه با ایرانی‌های عراق را ‏عملی کند.‏
صدام پس از این تصمیم ایرانی‌های مقیم عراق که اکثر آن‌ها را ‏ایلامی‌ها و کردهای فیلی تشکیل داده‌بودند، در یک اقدام تاریخی از ‏کشور عراق اخراج و راهی مرزهای ایران کرد و اموال آنان را نیز ‏مصادره کرد. این افراد به طرز اسفباری در نیمه‌های شب به صورت ‏گروه گروه به سمت مرزهای ایران روانه و در نزدیک مرز رها شدند.‏
در آن زمان حزب بعث حدود 9 تا 12 هزار نفر از نوجوانان را از ‏ترس اینکه برای ایران بجنگند به عنوان گروگان در عراق نگاه داشت ‏و بعدها همه را در «نگره السلمان» کشت؛ همچنین بسیاری از فعالان ‏سیاسی عراقی که با سیاست‌های حکومت وقت مخالف بودند، به علت ‏وجود گرایش‌های سیاسی؛مذهبی به دولت ایران، عراق را ترک کرده ‏به ایران مهاجرت کردند.‏
در این گزارش در گفت وگو با یک کارشناسی سیاسی و اجتماعی که ‏خانواده وی از قربانیان نسل کشی رژیم بعث بوده گفت وگو و از ‏جایگاه و وضعیت این شیعیان کرد جویا می شویم.‏
وضعیت کردهای فیلی ‏
یک کارشناس سیاسی و اجتماعی می گوید: در هر دو سوی مرز بین ‏ایران و عراق، از خانقین در شمال عراق تا علی غربی در جنوب و در ‏ایران هم در استان هایی مانند ایلام و کرمانشاه و لرستان ساکن ‏هستند. هم اکنون در تهران و بغداد پایتخت دو کشور تعداد قابل توجهی ‏از کردان فیلی ساکن هستند. هر چند آمار دقیقی از کردهای فیلی در ‏دست نیست اما تعداد آنها حدودا 3 میلیون نفر تخمین زده می شود.‏
جواد ملکشاهی می افزاید: کردهای فیلی شیعه مذهب بودند و به دلیل ‏تنفر صدام از آنها و چون در اقتصاد و سیاست هم نقش موثری داشتند ‏و حزب بعث در به دست آوردن حمایت آنها شکست خورده بود مورد ‏غضب حزب حاکم قرار گرفتند .‏
به گفته وی؛ در همین راستا در سال 1980 قانونی را تصویب کردند ‏که که بر اساس آن هر شهروند عراقی که اصالتا بیگانه ودارای تابعیت ‏ایرانی است هویت عراقی از وی سلب شده و شناسنامه عراقیش باطل ‏می شود. این قانون سرآغازی برای حمله وحشیانه به کردهای فیلی ‏بود که از بازرگانان بغداد شروع شد. به این صورت که تمام ثروت و ‏دارایی هایشان را مصارده کرده و آنها را به اتهام اینکه اصالتا ایرانی ‏هستند به زور به ایران فرستادند. آمار کردهای فیلی رانده شده به ‏مرزهای ایران را در حدود 1 میلیون و 600 هزار نفر تخمین می ‏زنند.‏
سلب هویت و آغازی برای نسل کشی ‏
این کارشناس در ادامه می گوید: سلب شهروندی کردهای فیلی تنها ‏آغاز جنایت هایی بود که بخشی از آن به واسطه مذهب شان به آنها ‏روا داشته شده بود. هنوز هم گروه گروه گورهای دسته جمعی در ‏بیابان های عراق پیدا می شود که در زمان صدام حسین تحت جنایتی ‏به اسم انفال زنده به گور شده بودند.‏
ملکشاهی عنوان می کند: در آن زمان کردهای فیلی 11 تا 30 ساله را ‏دستگیر می کردند. تا این سال های اخیر هم کسی از سرنوشت شان ‏اطلاعی نداشت و چه مادرها و پدرها و فرزندانی که برای دوباره دیدن ‏عزیزانشان سالها انتظار کشیدند و در نهایت تنها چیزی که به ‏انتظارشان پایان داد تنها چند تکه استخوان, لنگه کفش یا تکه پارچه ‏ای از عزیزانشان بود.‏
قتل فجیع آیت‌الله محمد باقر صدر
روحانیت شیعه مستقر در جنوب عراق از بدو شکل‌گیری حکومت بعث ‏در کشورشان به انحای مختلف نسبت به سیاست‌های این حزب و ‏پیامدهای آن موضع گرفته‌اند. آیت‌الله سید محمد باقر صدر که پس از ‏آیت‌الله حکیم به سان مرجعی بی‌همتا در عراق فعالیت می‌نمود بارها در ‏برابر اقدامات ضد دینی و ضد اخلاقی سران بعثی کشورش موضع‌گیری ‏می‌نمود.‏
‏ نیروهای وابسته به دستگاه‌های امنیتی عراق ایشان را چندین بار ‏بازداشت نموده و تحت شکنجه‌های روحی و جسمی  شدید قرار ‏می‌دادند، اما ارادت ایشان به اسلام و تلاش برای رهایی مردم کشورش ‏از یوغ بعثی‌ها مانع از فعالیت‌شان نگردید.‏
نزدیکی فکری آیت الله محمد باقر صدر به امام خمینی زمینه نگرانی ‏فزاینده حزب بعث را به ویژه پس از وقوع انقلاب اسلامی فراهم نموده ‏بود. موضع‌گیری‌های شهید صدر و حمایت‌های بی‌دریغ وی از نهضت ‏امام خمینی در انتها به شهادت ایشان منجر گردید. نیروهای امنیتی ‏عراق با انتقال ایشان به بغداد و پس از شکنجه‌های متعدد زمینه ‏شهادت این مرجع اعظم را مهیا نمودند.‏
نسل کشی وحشیانه
رژیم بعث زنان و مردان بزرگسال و کودکان را آواره کرد و جوانان ‏فیلی را در زندان ها به بند کشید تا مبادا در آینده تبدیل به تهدیدی علیه ‏این رژیم شوند و در نهایت همه آنها را نیز اعدام کرد راساس آمار ‏رسمی نهادهای بین المللی و عراقی بیش از ۲۰ هزار جوان کرد فیلی ‏به دست رژیم صدام اعدام شدند که هنوز سرنوشت آنها نامعلوم است و ‏رژیم وقت هیچگاه مدرکی دال بر اعدام آنها ارائه نکرد.‏
برخی از این جوانان که بدترین آزمایش های بیولوژیک و شیمیایی را ‏بر روی آنها انجام شد در هیچ نوع از نسل کشی های قرن بیستم ‏مانندی نداشت ولی از چشم تاریخ و مدعیان حقوق بشر دور ماند .‏
گفتنی است ؛ این اقوام کرد دارای پیوند خویشاوندی مستحکم با اهالی ‏دو استان ایلام و کرمانشاه (ساکنان زاگرس جنوبی) در ایران هستند که ‏از حیث عرفی و تاریخی به عنوان مناطق «پشتکوه» شناخته می شود ‏و براساس اسناد تاریخی،‌ ریشه و نسب آنان به ایلات ایرانی الاصل ‏استان های ایلام، کرمانشاه و لرستان برمی گردد.‏

پاسخی بگذارید