زهره نعلبندی
شاخه سبز- فرودگاه قم پروژهایست که برای قم ضروری و حیاتی به نظر میرسد، اما سالهاست این پروژه به خوابی عمیق فرو رفته است و گویی پس از گذشت 14 سال کسی قصد ندارد آن را از خواب بیدار کند.
به گزارش خبرنگار شاخه سبز، قم به عنوان یک شهر زیارتی و علمی و به عنوان پایتخت جهان تشیع، سالانه میلیونها زائر داخلی و بین المللی را به خود میبیند که عملیاتی کردن پروژه فرودگاه برای چنین شهری به اصطلاح عامیانه از نان شب هم واجب تر است.
پروژه احداث فرودگاه در قم همچون بسیاری از پروژههای مهم دیگر از جمله مترو و مونوریل بر زمین مانده و همچنان سرنوشت این پروژه نامعلوم است.
حدود 14 سال از وعده ایجاد فرودگاه در قم و کلنگ زنی آن میگذرد و همچنان افتتاح این فرودگاه چشم انتظار توجه ویژه مسئولان ذی ربط است و آیا 14 سال انتظار برای داشتن یک فرودگاه در شهر کافی نیست؟
عملیات عمرانی فرودگاه بین المللی قم در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ در ۲۰ کیلومتری شهر قم از سمت جاده قم - سلفچگان و در فاصله ۱۲۵ کیلومتری فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) آغاز شد.
هنگام آغاز عملیات عمرانی، عنوان شد در صورتی که فرایندهای اداری به خوبی پیش برود و هزینه های لازم تامین شود، در ۶ ماه نخست سال ۹۴ این فرودگاه وارد فاز عملیاتی شده و فرود و پرواز هواپیما در آن انجام می شود. اما حالا ده سال از روزی که باید شاهد فراز و فرود پروازهای داخلی و خارجی در فرودگاه قم میشدیم گذشت و همچنان سرنوشت فرودگاه قم برایب همشهریان مبهم و نامعلوم است این در حالیست که بسیاری از استانها و شهرهایی که هیچ ضرورتی برای احداث فرودگاه ندارند و نصف استان قم مسافر ندارند از نعمت داشتنن فرودگاه برخوردارند.
سید محمد آقامیری استاندار قم در اواخر مهر ماه 402 و در جلسه بررسی وضعیت فرودگاه قم که در سالن امام جواد (ع) برگزار شد، اظهار داشت: موافقت اصولی ساخت فرودگاه از وزیر راه و شهرسازی در آخرین سفر ایشان به استان اخذ شد و دولت موافق ساخت این پروژه مهم در استان است.
وی افزود: ما موظف هستیم اسناد و مدارکی را جمعآوری کرده تا با ارائه آن به وزارت راه و شهرسازی باقی مجوزات لازم را هم اخذ نماییم.
استاندار قم خاطرنشان کرد: درحال طراحی یک برنامه اقتصادی هستیم تا این پروژه به صورت مشارکتی بین چند سرمایهگذار ساخته شود. علاوه بر بخش خصوصی بانکها نیز میتوانند در پروژه فرودگاه مشارکت داشته باشند.
وی تاکید کرد: در صورت تامین منابع مالی این قول را به مردم عزیز و شریف قم میدهیم ظرف ۱۵ ماه آینده اولین پرواز حرم تا حرم یعنی از حرم حضرت معصومه(س) به نجف
اشرف را در فرودگاه قم داشته باشیم.
آقامیری گفت: فرودگاه قم از مطالبات اصلی مردم و مورد تاکید مراجع عظام تقلید است، بدین جهت این فرودگاه هم تراز مقررات بینالمللی ساخته خواهد شد و تا پرواز اولین هواپیما از این فرودگاه دست از کار نخواهیم کشید.
حالا از زمان اعلام این خبر حدود یکسال گذشته و تا فرا رسیدن تاریخ اعلام شده برای پرواز حرم به حرم حدود 4 ماه باقی مانده است، اما اثری از تکمیل و افتتاح فرودگاه دیده نمیشود و ظاهرا این وعده هم همچون وعده قبلی عملیاتی نخواهد شد و قمیها همچنان باید چشم انتظار تکمیل این پروژه بمانند.
البته این وعده منوط به تامین منابع مالی لازم بود که گویی تاکنون این منابع فراهم نشده و اگر همینطور پیش رود ظاهرا برای احداث فرودگاه قم باید گلریزان کنیم.
در دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی زمزمههایی مبنی بر تکمیل این پروژه به گوش رسید در این ارتباط وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر رئیس جمهور به قم از عزم دولت سیزدهم برای بهره برداری از فرودگاه قم خبر داد و گفت: در جلسه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور رئیس جمهوری مشکلات و موانع آن مورد بررسی قرار گرفت تا با رفع آن هرچه سریع تر آنها، فرودگاه قم به اتمام برسد و تحویل مردم شود. شخص رئیس جمهور نیز در جریان این سفر وعده داد که کارگاه مونوریل برای تکمیل این پروژه فعال شده و پروژه فرودگاه قم هم تا پایان دولت سیزدهم تکمیل خواهد شد.
اما حالا پس از شهادت شهید رئیسی و پایان دولت سیزدهم باز هم این پروژه به سرنوشت نامعلوم سالهای قبل بازگشت و طلسم احداث آن همچنان شکسته نشده است.
اکنون باید دید در دولت چهاردهم چه تصمیمی برای این پروژه حیاتی گرفته میشود و آیا آقای پزشکیان هم ضرورت چنین پروژهای را حس خواهد کرد و یا هیچ برنامهای برای احداث آن نخواهد داشت؟
مردم قم همچنان منتظرند تا ببینند بالاخره گره کور این پروژه به دست کدامیک از مسئولین باز و فرودگاه قم یادگار کدامیک از دولتها برای این شهر خواهد شد؟