گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/06/27 12:36
شناسه : 409083

زهره نعلبندی ‏

شاخه سبز- فرودگاه قم پروژه‌ایست که برای قم ضروری و حیاتی به ‏نظر می‌رسد، اما سال‌هاست این پروژه به خوابی عمیق فرو رفته است ‏و گویی پس از گذشت 14 سال کسی قصد ندارد آن را از خواب بیدار ‏کند.‏
به گزارش خبرنگار شاخه سبز، قم به عنوان یک شهر زیارتی و علمی ‏و به عنوان پایتخت جهان تشیع، سالانه میلیون‌ها زائر داخلی و بین ‏المللی را به خود می‌بیند که عملیاتی کردن پروژه فرودگاه برای چنین ‏شهری به اصطلاح عامیانه از نان شب هم واجب تر است.‏
پروژه احداث فرودگاه در قم همچون بسیاری از پروژه‌های مهم دیگر ‏از جمله مترو و مونوریل بر زمین مانده و همچنان سرنوشت این ‏پروژه نامعلوم است.‏
حدود 14 سال از وعده ایجاد فرودگاه در قم و کلنگ زنی آن می‌گذرد و ‏همچنان افتتاح این فرودگاه چشم انتظار توجه ویژه مسئولان ذی ربط ‏است و آیا 14 سال انتظار برای داشتن یک فرودگاه در شهر کافی ‏نیست؟
عملیات عمرانی فرودگاه بین المللی قم در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ در ‏‏۲۰ کیلومتری شهر قم از سمت جاده قم - سلفچگان و در فاصله ۱۲۵ ‏کیلومتری فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) آغاز شد.‏
هنگام آغاز عملیات عمرانی، عنوان شد در صورتی که فرایندهای ‏اداری به خوبی پیش برود و هزینه های لازم تامین شود، در ۶ ماه ‏نخست سال ۹۴ این فرودگاه وارد فاز عملیاتی شده و فرود و پرواز ‏هواپیما در آن انجام می شود. اما حالا ده سال از روزی که باید شاهد ‏فراز و فرود پروازهای داخلی و خارجی در فرودگاه قم می‌شدیم گذشت ‏و همچنان سرنوشت فرودگاه قم برایب همشهریان مبهم و نامعلوم است ‏این در حالیست که بسیاری از استان‌ها و شهرهایی که هیچ ضرورتی ‏برای احداث فرودگاه ندارند و نصف استان قم مسافر ندارند از نعمت ‏داشتنن فرودگاه برخوردارند. ‏
سید محمد آقامیری استاندار قم در  اواخر مهر ماه 402 و در جلسه ‏بررسی وضعیت فرودگاه قم که در سالن امام جواد (ع) برگزار شد، ‏اظهار داشت: موافقت اصولی ساخت فرودگاه از وزیر راه و شهرسازی ‏در آخرین سفر ایشان به استان اخذ شد و دولت موافق ساخت این ‏پروژه مهم در استان است.‏
وی افزود: ما موظف هستیم اسناد و مدارکی را جمع‌آوری کرده تا با ‏ارائه آن به وزارت راه و شهرسازی باقی مجوزات لازم را هم اخذ ‏نماییم.‏
استاندار قم خاطرنشان کرد: درحال طراحی یک برنامه اقتصادی هستیم ‏تا این پروژه به صورت مشارکتی بین چند سرمایه‌گذار ساخته شود. ‏علاوه بر بخش خصوصی بانک‌ها نیز می‌توانند در پروژه فرودگاه ‏مشارکت داشته باشند.‏
وی تاکید کرد: در صورت تامین منابع مالی این قول را به مردم عزیز ‏و شریف قم می‌دهیم ظرف ۱۵ ماه آینده اولین پرواز حرم تا حرم یعنی ‏از حرم حضرت معصومه(س) به نجف ‏
اشرف را در فرودگاه قم داشته باشیم.‏
آقامیری گفت: فرودگاه قم از مطالبات اصلی مردم و مورد تاکید مراجع ‏عظام تقلید است، بدین جهت این فرودگاه هم تراز مقررات بین‌المللی ‏ساخته خواهد شد و تا پرواز اولین هواپیما از این فرودگاه دست از کار ‏نخواهیم کشید.‏
حالا از زمان اعلام این خبر حدود یکسال گذشته  و تا فرا رسیدن تاریخ ‏اعلام شده برای پرواز حرم به حرم حدود 4 ماه باقی مانده است، اما ‏اثری از تکمیل و افتتاح فرودگاه دیده نمی‌شود و ظاهرا این وعده هم ‏همچون وعده قبلی عملیاتی نخواهد شد و قمی‌ها همچنان باید چشم ‏انتظار تکمیل این پروژه بمانند.‏
البته این وعده منوط به  تامین منابع مالی لازم بود که گویی تاکنون ‏این منابع فراهم نشده و اگر همینطور پیش رود ظاهرا برای احداث  ‏فرودگاه قم باید گلریزان کنیم.‏
در دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی زمزمه‌هایی مبنی بر تکمیل ‏این پروژه به گوش رسید در این ارتباط وزیر راه و شهرسازی در ‏جریان سفر رئیس جمهور به قم از عزم دولت سیزدهم برای بهره ‏برداری از فرودگاه قم خبر داد و گفت: در جلسه ۲۰ اردیبهشت ماه ‏‏۱۴۰۳ با حضور رئیس جمهوری مشکلات و موانع آن مورد بررسی ‏قرار گرفت تا با رفع آن هرچه سریع تر آن‌ها، فرودگاه قم به اتمام ‏برسد و تحویل مردم شود. شخص رئیس جمهور نیز در جریان این ‏سفر وعده داد که کارگاه مونوریل برای تکمیل این پروژه فعال شده و ‏پروژه فرودگاه قم هم تا پایان دولت سیزدهم تکمیل خواهد شد.‏
اما حالا پس از شهادت شهید رئیسی و پایان دولت سیزدهم باز هم این ‏پروژه به سرنوشت نامعلوم سال‌های قبل بازگشت و طلسم احداث آن ‏همچنان شکسته نشده است.‏
اکنون باید دید در دولت چهاردهم چه تصمیمی برای این پروژه حیاتی ‏گرفته می‌شود و آیا آقای پزشکیان هم ضرورت چنین پروژه‌ای را حس ‏خواهد کرد و یا هیچ برنامه‌ای برای احداث آن نخواهد داشت؟
مردم قم همچنان منتظرند تا ببینند بالاخره گره کور این پروژه به دست ‏کدامیک از مسئولین باز و فرودگاه قم یادگار کدامیک از دولت‌ها برای ‏این شهر خواهد شد؟

پاسخی بگذارید