در گفت وگو با شاخه سبز مطرح شد؛ ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/06/26 12:02
شناسه : 409063
شاخه سبز-هیفاء پردل- با توجه به وضعیت مطلوب موالید و این که سالانه 10 هزار دانش آموز به ‏جمعیت دانش آموزشی قم اضافه می شود قم با کمبود و فقر سرانه آموزشی روبرو است.‏
به گزارش روزنامه شاخه سبز- قم جدای از این که به دلیل وجود بارگاه حضرت معصومه (س) و ‏مسجد مقدس جمکران از موقعیت خاصی در کشور به لحاظ سیاسی و دینی قرار دارد به دلیل وجود ‏مراکز علمی و فرهنگی مهم جدای از حوزه علمیه از جمله جامعه المصطفی قم را به یک شهر ‏فرهنگی تبدیل کرده است در این شهر طلابی از 120 کشور جهان در آن مشغول به تدریس هستند ‏جدای از ظرفیت فرهنگی و علمی که می تواند داشته باشد در کنار افزایش رشد جمعیت دانش آموزی ‏در این استان قم را با بحران فقر سرانه های آموزشی روبرو کرده است.‏
حال در کنار جمعیت مهاجران با توجه به وضعیت مطلوبی که قم در زمینه زاد و ولد و موالید دارد ‏سالانه بیش از 10 هزار دانش آموز به جمعیت دانش آموزی قم اضافه می شود در مقابل آن اگر هم ‏برای رشد سرانه آموزشی استان همت شود اگر هر سال ۲۴ مدرسه در قم احداث شود، صرفا ‏پاسخگوی دانش‌آموزان جدید خواهد بود با توجه به این که به سال تحصیلی نزدیک می شویم امید ‏است مسئولان به ویژه نمایندگان مردم در مجلس با توجه به موقعیت قم و شرایطی که دارد پیگیر ‏جذب اعتبارات ویژه برای ساخت مدرسه برای این شهر فرهنگی باشند.‏
طبق آماری که آموزش و پرورش ارائه داده است ؛ یک‌هزار و ۶۳۳ مدرسه دولتی، غیردولتی و ‏پیش‌دبستانی میزبان دانش آموزان در سال جدید تحصیلی هستند هم چنین امار دانش آموزان امسال ‏‏315 هزار دانش آموز است که 170 هزار نفر آنها در مقاطع ابتدایی و مابقی در مقاطع متوسطه اول ‏و دوم هستند  ‏
خبرنگار روزنامه شاخه سبز برای اطلاع از وضعیت مدارس؛ تعداد نیروی انسانی و دانش آموزان و ‏همچنین وضعیت سرانه فضاهای آموزشی با «علیرضا رحیمی» مدیرکل آموزش و پرورش استان قم ‏گفت وگویی کرده که می خوانیم..‏
به شروع سال تحصیلی جدید نزدیک می شویم در ابتدا گزارشی از وضعیت سال تحصیلی و تعداد ‏دانش آموزان و مدارسی که در قم فعالیت دارند بفرمایید؟
در سال تحصیلی جدید مدارس استان میزبان ۳۱۵ هزار دانش‌آموز در یک‌هزار و ۶۳۳ مدرسه ‏دولتی و غیردولتی و پیش‌دبستانی هستند که ۱۷۰ هزار نفر در مقطع ابتدایی و مابقی در مقاطع ‏متوسطه اول و دوم تحصیل می کنند امسال 27 شهریور ماه مانور شروع سال تحصیلی برای مقطع ‏ابتدایی و بریا مقطع متوسطه اول و دوم 28 شهریور ما برگزار می شود.‏
بارها در تریبون ها و در جلسات مهم استانی از فقر سرانه آموزشی در استان قم خبر داده اید چرا باید ‏استانی مانند قم با مشکل فقر فضای آموزشی روبرو باشد؟
کمبود و یا فقر سرانه آموزشی محصول امروز نیست طی سال های اخیر دولت توجه خاصی به ‏افزایش و توسعه زیرساخت های آموزشی داشته است در همین قم از سال 1401 از 50 کلاس درس ‏نوساز امسال قرار است 240 کلاس نوساز را با شروع سال تحصیلی تحویل بگیریم .‏
اما وقتی از فقر سرانه آموزشی صحبت می کنیم معلول دو علت خواهد بود که می توان به اعتبارات و ‏زمین های آموزشی نام برد اعتبارات که مشخص است براساس ویژگی هایی هر استان از جمله استان ‏قم دارد اختصاص می یابد .‏
در دهه های گذشته به دلیل عدم اختصاص اعتبارات لازم و نقص قوانین زیرساختی ما با مشکلات فقر ‏سرانه آموزشی روبرو هستیم ناگفته نماند که هیچ دستگاهی به اندازه آموزش وپرورش زمین و ‏املاک ندارد اما در مقابل هیچ دستگاهی مانند آموزش و پرورش  نیاز به زمین و املاک برای ساخت ‏و ساز فضاهای آموزشی ندارد .‏
اما هیچ قانونی که وجود ندارد که تکلیف تامین این زمین ها و املاک را مشخص کند که بر عهده چه ‏دستگاهی است ؟
قبل از تدوین برنامه توسعه درخواست کردیم طی تبصره ای در مجلس شورای اسلامی مالکیت این ‏زمین ها برای ساخت و ساز سرانه های اموزشی به خود آموزش و پرورش داده شود اما نمایندگان ‏به آن رای ندادند اگر این تبصره رای می آورد در قانون توسعه هفتم تصویب می شود و مشکل فقر ‏فضاهای آموزشی نیز حل می شد در تلاش هستیم‌ در قانون بودجه ۱۴۰۴ ردیف مستقل اعتباراتی ‏برای استان‌های کمتر برخوردار در فضاهای آموزشی، اختصاص یابد
‏ هرچند نمایندگان مردم در مجلس پیگیری هایی  انجام دادند لذا ریشه اصلی  چالش فقر سرانه های ‏آموزشی عدم تامین اعتبارات کافی و  عدم تعیین تکلیف زمین و املاک آموزش و پرورش است لذا ما ‏از دولت می خواهیم حداقل برای استان هایی که به لحاظ فقر سرانه اموزشی جزو استان های محروم ‏و در قعر جدول هستند اعتبارات ویژه ای برای ساخت و ساز و توسعه سرانه آموزشی اختصاص یابد.‏
همانطور که می دانید قم جزو استان های مهاجر پذیر است آیا فقرسرانه آموزشی به جمعیت مهاجران ‏و اتباع هم ارتباط دارد؟ آماری از جمعیت دانش آموزان اتباع دارید؟
ما در استان پذیرای دانش آموزانی از 120 کشور هستیم ‏
‏. ما دانش اموزان اتباع نسبت به استان های کشور بیشتر است و از 20 1کشور در قم دانش آموز ‏داریم از سویی با توجه به وضعیت مطلوب موالید در استان سالانه 10 هزار دانش آموز به جمعیت ‏دانش اموزان ما افزایش می یابد .‏
آیا این درست است که گفته می شود در برخی مناطق به دلیل تراکم آمار جمعیت دانش آموزان اتباع ‏جایی برای دانش آموزان ایرانی نیست؟
این نادرست وادبیات عامیانه است فعلا دانش آموزان پایه های ابتدایی را پذیرش نکرده ایم و آمار ‏دانش اموزان اتباع در مقاطع بالاتر هم ثابت است از دانش آموز اتباع غیر مجاز هم پذیرش نمی کنیم .‏
با توجه به وجود دانش آموزان اتباع در استان آیا مجامع بین المللی برای افزایش سرانه و یا تحصیل ‏این دانش آموزان اعتباراتی را هزینه می کنند؟
مجامع بین المللی در زمینه اعتبار و افزایش تجهیزات مدارس کمک های خوبی می کنند هرچند به ‏تعداد دانش آموزان اتباع نیست اخیرا یونیسف نیز در سطح مناطق قم 5 مدرسه را ساخته است.‏
آیا از ظرفیت خیران برای توسعه فضاهای آموزشی قم استفاده می شود؟ ‏
تقریبا نزدیک به 70 درصد پروژه های ما خیرین در آن  مشارکت دارند ولی به لحاظ مالی خیرین 50 ‏درصد مشارکت می کنند طی سال های گذشته ۵۰ کلاس نوساز تحویل آموزش‌وپرورش شده  اما در ‏سال تحصیلی جدید به ۲۴۰ کلاس درس رسید که رشد قابل توجهی ‌بوده است.‏
آیا استان قم با وجود این تراکم جمعیت دانش آموزی با کمبود معلم روبرو است ؟ با توجه به حساسیت ‏تعلیم و تربیت و از سویی تراکم کلاس ها برای بالا بردن سطح دانش و توانایی معلمان چه اقداماتی ‏داشته اید؟
دلیل کمبود نیروی انسانی این بود که در زمانی جمعیت کشور به شدت افزایش یافت و ما مجبور بودیم ‏نیروی انسانی بیشتری را جذب کنیم در یک زمانی به سن بازنشستگی رسیدند و ساز و کاری برای ‏بهره گیری از این افراد نبود و کم توجهی شد به این افراد و ما اوج فراوانی جمعیت بازنشستگان در ‏سال 1400 بود به رغم این مشکلات طی سال گذشته مجوزهای خوبی برای جذب نیروی انسانی به ‏وزرات اموزش و پرورش داده شد به طوری که طی سال گذشته توانست 205 هزار معلم را جذب ‏کند.‏
استان هم از این قاعده مستثنی نبود وامسال حدود یک هزار و ۴۰۰ نفر نیروی جدید جذب اموزش و ‏پرورش شد.‏
سال گذشته نتایج آزمون جذب و استخدام معلمان دیر اعلام شد اما امسال نتایج زود اعلام و ما ‏اعتراض هایی هم داشتیم چون برخی نتوانستند جذب شوند و ما امیدواریم با ورود این نیروها مشکل ‏کمود نیروی انسانی ما حل شود...‏
منطقی هم نیست ما 50 معلم نیاز داریم و 50 معلم هم استخدام کنیم لذا مجبوریم با اضافه کردن ‏ساعت های فعالیت معلمان مشکل کمبود معلم را تامین کنیم برای افزایش توانمندی های معلمان هم ‏برنامه  و آموزش های ضمن خدمت اجرا کردیم دستور العمل مسیر رشد معلمی تدوین و ابلاغ شده ‏است؛ امسال را سال توانمندسازی معلمان نامگذاری کردیم، در تابستان دوره‌های آموزشی برای ‏معلمان برگزار شده است و این روند ادامه خواهد داشت.‏

پاسخی بگذارید