تاریخ : 1402/04/31 12:28
شناسه : 403612

ایرانی که دهه‌ها قبل زیر یوغ تحریم‌های نظامی رفت و حتی در تامین اساسی‌ترین نیازهای نظامی خود عاجز بود، امروز قله‌های پیشرفت را درنوردیده و کشورهای مختلف برای پهپادهایش صف کشیده‌اند و این چیزی شبیه به معجزه است.

توسعه صنایع پهپادی ایران علاوه بر تضمین امنیت و اقتدار نظامی کشور، موجب شده تا به هواخواهان این پهپادها اضافه و مشتریان متعددی برای خرید آن‌ها صف بکشند.

علاوه بر کشورهای شرق آسیا، آمریکای‌جنوبی، آفریقا، شرق اروپا و برخی همسایگان شمالی، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای از این حکایت دارد که بعضی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مثل عربستان هم به صف مشتریان پهپادها پیوسته‌اند؛ مسئله‌ای که صرفاً در حد گمانه‌زنی است و گذر زمان درست یا غلط بودن آن را اثبات خواهد کرد.

 

قدرت پهپادی در دنیا هستیم

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، امروز در حاشیه جلسه هیات‌دولت در جمع خبرنگاران، درباره پیشنهاد خرید پهپادهای ایران توسط عربستان اظهار داشت: « اینگونه نیست که بخواهیم کشور خاصی را مورد توجه قرار دهیم چرا که ما قدرت پهپادی در دنیا هستیم. قطعا پهپاد نقش مهمی در حوزه های رزمی، شناسایی و کشاورزی ، امور خدماتی و صنعتی دارد.»

وزیر دفاع ادامه داد: «جمهوری اسلامی این توانمندی را دارد و غالبا همه کشورها به‌دنبال این هستند که برای ارتقای توان دفاعی‌شان از پهپاد استفاده کنند.»

وی در پاسخ به این سوال که کدامیک از پهپادهای جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است، گفت: «همه پهپادهای ما مورد توجه هستند.»

 

ظهور رهبری جدید در عرصه جهانی

این واقعیتی غیرقابل انکار است که امروز پهپادهای ایرانی قدرت و کارآمدی خود را ثابت و در حال پیدا کردن جایگاه خود در بین کشورهای مختلف جهان است؛ آن هم هم در اوج تحریم‌ها، فشارهای مختلف، تنگناها و محدودیت‌های فراوان.

 

چندی پیش روزنامه انگلیسی گاردین به نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکا اذعان کرد که ایران به یک رهبر جهانی در تولید پهپادها تبدیل شده است.

در گزارش این روزنامه انگلیسی آمده بود: « در حالی که ایالات متحده به دنبال حمایت گسترده‌تر از تحریم ها علیه تهران است، اطلاعات از طبقه‌بندی خارج شده آمریکا نشان می‌دهد که ایران از تحولات جهانی به عنوان ویترینی برای فناوری های خود استفاده می‌کند و این کشور در حال ظهور به عنوان یک رهبر جهانی در تولید پهپادهای ارزان‌قیمت و قدرتمند است. تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا اذعان کردند که چگونه ایران از یک بازیگر پهپادی منطقه‌ای در خاورمیانه به یک بازیگر جهانی تبدیل شده است.»

 

واقعیتی غیرقابل انکار

هر چند به اعتقاد عده‌ای از جمله برجامیون و شخص محمدجواد ظریف که روند برجسته‌سازی مولفه‌های نظامی و هسته‌ای ایران در غرب و رسانه‌های آنان را پازلی از پروژه «امنیتی‌سازی» ایران توسط غرب تلقی می‌کنند اما واقعیت آن است که این قدرت، غیرقابل انکار و مولفه‌ای امنیت‌ساز برای ایران است؛ ایرانی که دهه‌ها قبل به زیر یوغ تحریم‌های نظامی رفت و حتی در تامین اساسی‌ترین نیازهای نظامی خود برای دفاع مقابل عراق و رژیم بعثی صدام عاجز بود اما امروز به مدد همت دانشمندان و متخصصین و همچنین راهبرد حاکمیت در جهت خودکفایی در عرصه نظامی، قله‌های پیشرفت و افتخار را درنوردیده  و این چیزی شبیه به معجزه است.

این واقعیتی جدا از تفاسیر افرادی چون جواد ظریف و پروژه غربی‌ها در جهت امنیتی‌سازی ایران و ایجاد اجماع برای فشارهای جهانی علیه کشورمان است که باید در نظر گرفت.

پاسخی بگذارید