گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/06/20 13:49
شناسه : 409026

زهره مهرنوروزی- پنج روز از ماه ربیع را پشت سر گذاشته ایم، اما قرارگاه مردمی اربعین قم همچمنان پذیرای زائران اربعین حسینی است. وقتی به آنجا می‌رسم نوای اذان در حیاط امامزاده پیچیده است زائران در صف نماز ایستاده اند، قرارگاه در جنب و جوش است. خادم ها برای شام تدارک دیده‌اند. نان‌های تازه در ایستگاه صلواتی توزیع می‌شود، چای پاکستانی، همراه با شربت آبلیمو و شربت سکنجیبن که مناسب روزهای گرم تابستان است برای زائران مهیا شده است. به چهره خادمان که نگاه می‌کنم انگار روز اولی است که برای خدمت به زوار آمده اند خستگی در آنها دیده نمی شود.

خانم مدلل از کمیته ساماندهی مواکب استان قم یکی از خادم‌های پر کاری است که وظیفهاش ساماندهی زائران و سرکشی از مواکب سطح شهر بود می گوید: امسال برای ساماندهی زائران در طرح بیت الحسین 100 میزبان ازهمشهریان اعلام آمادگی کردند همچنین 50 موکب در سطح شهر پذیرای زائران اربعین بود وی افزود: طی یک ماهه گذشته ما 24 ساعته گوش بزنگ بودیم زائری که وارد قم می شود به کدام مواکب سطح شهر هدایت کنیم.  

او را در شب افتتاحیه قرارگاه دیده بودم و امشب بعد از یک ماه خادمی می دیدمش که چقدر پرتوان و با انگیزه بود. او افزود: در تمام این یک ماه وظیفه ما سر کشی از مواکب بود تا اگر چیزی نیاز دارند تهیه کنیم، اما زیبایی های زیادی دیدم برای نمونه اینکه کاروان هایی که از نظر مذهب سنی بودند اما دانش آموزان زائر اولی را به زیارت ابا عبدالله می بردند اعضای کاروان با هزینه خودشان این کاررا می‌کردند به همین علت ما هم راغب شدیم و هزینه زیارت چند دانش آموز را به آنها کمک کردیم.

در سمت راست حیاط امام زاده در راسته محل ایجاد شده برای اسکان رختشوخانه هم دیده می‌شد راسته ساختمان امامزاده خیاطی هم دیده می‌شد درمانگاه و نانوایی هم دیده شده بود.

در دست چپ ورودی امامزاده، ایستگاه صلواتی، محل سرو وعده های غذایی، غرفه کودک و نوجوان و غرفه مشاوره دیده می‌شد و آشپزخانه هم در پشت این ها قرار گرفته بود.

علی رضا ارجمندی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری قم برای بازدید از قرارگاه آمده بود فرصتی شد تا با او در باره قرار گاه گفتگویی داشته باشیم. او گفت: ما توفیق پیدا کردیم که درقرارگاه اربعین واقع در امامزاده  شاه جمال الدین حضور پیدا کنیم که امکانات بسیار خوبی برای پذیرایی زائرین و اقامت زائرین و امکانات رفاهی خوبی برای زائری از حمام گرفته تا رختشورخانه  در نظر گرفته شده و امکانات بسیار مناسبی که نسبت به سال های گذشته خیلی ارتقا پیدا کرده است و به لحاظ خدمات و تیم خدمات بسیار مدیریت خوبی دارد که جا داره تشکر کنم البته ما کمترین هستیم برای تشکر انشا الله خداوند پاداش آنها را بدهد.

وی افزود: من فکر می‌کنم که استان قم نسبت به سال های گذشته یک جهش ورودی مسافرین را پیدا کرده ولی در توسعه زیرساخت‌ها این جهش رخ نداده است و لازمه آن بسیج شدن همه دستگاها برای خدمت رسانی به زائران است بویژه برای قشر ضعیفی که شاید تمکن مالی ندارند تا از خدمات را در مقابل مبلغ ریالی دریافت کنند.

ارجمندی گفت: من درگزارشی که مسئول قرارگاه شنیده‌ام به جز شاه جمال الدین 50 مکان دیگر برای تکریم زائران اربعین حسینی در سطح شهر در نظر گرفته شده است که این یک رقم بالایی است

وی افزود: ما در حوزه گردشگری هم آمادگی داریم هر کمکی را از دستمان برمی‌آید به رسم وظیفه انجام بدهیم و در خدمت زائرین باشیم که این زائرینی که از این جا به سمت کربلا حرکت می کنند و یا از کربلا بر می گردند در قم بتوانند یک تجربه خوب و شیرینی را از زیارت از حرم کریمه اهل بیت  با خود داشته باشند.امسال در استان قم کانون خادمیاران رضوی هم در قم امکانات اسکان رایگان برای زائران اربعین را فراهم کرده بود.


[p1725962353


اسکان 5هزار و 700 زائر در مواکب خادمیاران رضوی قم

به گفته  حجت الاسلام سیدمحمدباقری تکیهای مدیر کانون‌های خدمت رضوی قم از تاریخ 26 مردادماه تا دوم شهریورماه 5 هزارو 700 زائر اربعین حسینی در مواکب خادمیاران رضوی قم واقع در حسینیه گلزار شهدای سوم خرداد قم ومدرسه هندویان به صورت رایگان اسکان یافته‌اند و خدمات فرهنگی، اطعام و درمان و را نیز دریافت کرده‌اند.

اسکان و پذیرایی روزانه 3هزار زائر در موکب عشاق المهدی

موکب عشاق المهدی نیز از 7 شهریور ماه تا 17 شهریور ماه در سلفچگان قم میزبان زائرانی بود که از شهرهای کرمان، یزد و دیگر استان ها راهی کربلای معلی می شدند به گفته تهمینه مرزبندی از هیت امنای این موکب روزانه میانگین از 3هزار زائر در زمینه اسکان و اطعام خدمات ارائه داده است.
با کمک متعرجم با تعدادی از زائران گفتگو می‌کنم. خانمی که به همراه همسر و فرزندانش به سفر اربعین آمده است می‌گوید: برای دومین سال است که به این سفر آمده ام و از کشور ایران ممنون هستیم که چنین امکاناتی را فراهم کرده است تا ما زائران از سختی سفرمان کاسته شود. غالب مصاحبه شوند قدرشناس هستند و اعلام رضایت دارند.

  اسکان بیش از 130 هزار زائر در مواکب قم
 به نزد مهدی قربانی کرم مسئول قرارگاه مردمی اربعین قم می‌روم او می‌گوید: تا 17 شهریور ماه بیش از 130 هزار زائر اربعین از 10 ملیت در مواکب قم اسکان یافته‌اند
وی تصریح کرد: امسال در طرح بیت الحسین که دومین سال متوالی بود 100خانه پذیرای زائران بودند که طور حتم روزی را در قم شاهد خواهیم بود که مانند کشور عراق مردم قم به وردی شهر بیایند و زائران را برای پذیرایی در خانه‌های خود اسکان دهند.
 وی با بیان اینکه 1500 خادم در بخش های مختلف مواکب در خدمت زائران بودند افزود:در این قرارگاه از اسکان گرفته تا درمان، اطعام و غرفه‌های فرهنگی و حتی نانوایی و آشپزخانه را برای خدمت به زائران ایجاد کرده‌ایم.

مسئول قرارگاه مردمی اربعین قم تصریح کرد: حضور مردم،خیرین و تعامل خوب سازمان ها و نهادهای استانی با قرارگاه اربعین کمک کرد تا برای هشتمین سال متوالی میزبانی از زائران اربعین در کارنامه مردم قم بدرخشد
.
قربانی کرم گفت: تمام هزینه برپایی قرارگاه و مواکب از کمک های مردمی است و هیچ بودجه دولتی به قرارگاه اختصاص نیافته و این افتخاری برای قم محسوب می‌شود که برای زائران اهل بیت اینگونه پای کار هستند و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند.
 مسئول قرارگاه مردمی اربعین قم خاطر نشان کرد: طی این مدت تعدادی از مسئولین از قرارگاه بازدید داشتند که در این بین حضور فرماندار باعث شد که مشکل تامین نان برطرف بشود و همچنین با کمک مدیرکل شرکت آبفای قم مشکل آب و فاضلاب امامزاده شاه جمال الدین هم برطرف شد،اداره برق نیز برای تامین برق دستگاه های سیار و غرفه های قرارگاه به ما کمک کردند.


[p1725962372


وی با بیان اینکه تمام هزینه برپایی قرارگاه و مواکب از کمک های مردمی است و هیچ بودجه دولتی به قرارگاه اختصاص نیافته است افزود: طی این مدت شهردار، فرماندار و نماینده مجلس حجت الاسلام روانبحش، معاون امور اجتماعی و زیارت استاندار حجت الاسلام حسینی مقدم، سردارموحد فرمانده سپاه علی ابن ابیطالب قم، سعید محمدی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم، حاجی زاده و مدیرکل اتباع استان قم از محل از قرارگاه اربعین بازدید داشته‌اند.

قربانی کرم بیان کرد:در روزهای پایانی غالب زائرانی که به قرارگاه مراجعه می‌کنند زائران پاکستان هستند که در مسیر برگشت از کربلای معلی به این قرارگاه رجوع می‌کنند
.

خادم‌های قرارگاه در سن‌های مختلفی بودند در بین آنها نوجوان هم دیده می‌شد مثل ابوالفضل باقری که با وجود سن کمش اما با تلاش خودش توانسته بود به عنوان خادم در بخش انتظامات جذب شود.

با نگاهی به آمار مواکب و خدمات ارائه شده به خوبی پیداست قم شهر کریمه اهل بیت فاطمه معصومه در تکریم زائران حسینی درخشش خوبی داشته است و کارنامه خوبی از خود بجای گذاشته است.

پاسخی بگذارید