گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/08/24 10:38
شناسه : 412091

زهره مهرنوروزی-فرهنگ ترافیک در ایران با چالش‌های جدی مواجه ‏است؛ نبود آموزش مستمر، ضعف در مشارکت اجتماعی، و نگاه ‏شعاری به فرهنگ‌سازی از مهم‌ترین عوامل افزایش تصادفات و ‏بی‌نظمی شهری هستند. فرهنگ ترافیک در ایران، برخلاف اهمیت ‏حیاتی‌اش، هنوز به عنوان یک اولویت ملی در سیاست‌گذاری و آموزش ‏عمومی دیده نمی‌شود. طبق گزارش‌ها، ترافیک سنگین و تصادفات در ‏کلان‌شهرها نه‌تنها وقت و انرژی شهروندان را می‌بلعد، بلکه هزینه‌های ‏سنگینی بر سلامت روانی، اقتصادی و محیط‌زیست تحمیل می‌کند. در ‏برنامه هفتم توسعه، کاهش ۱۰ درصدی سالانه تصادفات از طریق ‏آموزش مستمر هدف گذاری شده است.‏
جان باختن سالانه ۲۰ هزار نفر در تصادفات جاده ای کشور، بر ‏سیاست ها و چشم انداز قانون جوانی جمعیت سایه انداخته و نگرانی ‏کارشناسان را در این زمینه به دنبال داشته است.‏
در مجموع سه عامل انسان، راه و وسيله نقليه به عنوان عوامل اصلي ‏وقوع حوادث ترافیکی به شمار مي‌آيند. مهمترين عامل تأثيرگذار در ‏ايجاد حوادث رانندگي كه در تحقيقات مختلف به آن پرداخته شده، عامل ‏انساني است كه درصد بالايي از تصادفات به اين عامل بازمي‌گردد. هر ‏چند سهم عامل انساني از ديگر عوامل بيشتر است، اما تغيير اين عامل ‏نسبت به تغييرات تكنولوژي در حوزه راه و وسيله نقليه، كند‌تر است.‏
از آنجا كه عامل انساني نيازمند آموزش، تغيير رفتار و فرهنگ‌سازي ‏است، از همين رو، فرهنگ به سختي تغيير پيدا مي ‌كند و امر ‏فرهنگ ‌سازي زمان ‌بر است.‏
کارشناس تصادفات شهری :‏
محمد سعید وفایی کارشناس ترافیک شهری در گفتگو با شاخه سبز می ‏گوید: بهترين راهكار براي كاهش تصادفات رانندگي در آينده، آموزش ‏و فرهنگ سازي از همان دوران ابتدايي در مدرسه است چرا كه سن ‏كودكي مناسب ترين سن براي يادگيري است به طوري كه آموزش هاي ‏داده شده در ذهن آنها نهادينه مي شود.‏
وی افزود: براي اينكه در آينده نسلي قانون مدار داشته باشيم، بايد از ‏همان دوران ابتدايي يا حتي قبل از ابتدايي، دوره‌هاي آموزشي فرهنگ ‏رانندگي و احترام به قوانين راهنمايي و رانندگي را در سطحي ابتدايي ‏برگزار كنيم تا آنها نيز با اين موضوع در زندگي آشنا شوند.‏
این کارشناس ترافیک شهری اظهارداشت: براي رسيدن به اين هدف، ‏مي توان در برنامه درسي هفتگي مدارس، با استفاده از كادري مجرب ‏و توانا ساعاتي را به آموزش قوانين راهنمايي و رانندگي اختصاص داد ‏كه بي شك تاثير بسيار شگرفي در فرهنگ صحيح رانندگي نسل آينده ‏خواهد داشت.‏
وی با بیان اینکه يكي ديگر از راهكارهاي انساني كه مي تواند در ‏كاهش حوادث رانندگي تاثيرگذار باشد، سخت گيري در ارائه گواهينامه ‏رانندگي است تاکید کرد: بعضي از آموزشگاه هاي رانندگي در امر ‏آموزش و امتحان رانندگي، سهل گير هستند و حساسيت ها و سخت ‏گيري هاي لازم را به كار نمي گيرند كه خود اين قضيه نيز مي تواند ‏بعدها در افزايش تصادفات و تلفات رانندگي بسيار موثر باشد.‏
وفایی افزود: در بسياري از مواقع نيز برخورد‌هاي سلبي با رانندگان ‏متخلف مانند نمرات منفي براي گواهينامه يا توقيف خودرو، چاره‌ساز و ‏خوب است، اما بايد در كنار اين برخورد‌هاي سلبي يك سري برنامه‌هاي ‏آموزشي نيز پيش‌بيني شود تا راننده‌هايي كه رفتار خطرناك دارند ضمن ‏اينكه با آن‌ها برخورد قهرآميز مي‌شود، در كنارش آموزش نيز به آن‌ها ‏داده شود.‏
‏ این کارشناس بیان داشت: دوعامل آموزش و اعمال مقررات مكمل ‏يكديگر هستند و به هيچ عنوان مقابل هم قرار ندارند زيرا بخشي از ‏جامعه و عامل انساني را مي‌ توان با فرهنگ ‌سازي و آموزش نسبت ‏به اجراي مقررات همراه كرد ولي بخشي ديگر نيازمند اعمال مقررات ‏است كه اگر اين اعمال مقررات وجود نداشته باشد فرهنگ ‌سازي نيز ‏به تنهايي كار ساز نيست.‏
وی بیان کرد: بحث ديگر، آموزش پرسنل راهنمايي و رانندگي در ‏رابطه با اجراي دقيق قوانين و دادن اختيارات كافي براي برخورد با ‏رانندگان متخلف است كه مي تواند در ايجاد نظم و امنيت عمومي بسيار ‏موثر باشد البته لازم است مواقعي هم در برخورد با متخلفان، مدارا ‏كرد و تخفيف قائل شد كه خود اين رفتار هم مي تواند افراد خاطي را ‏را به رعايت مقررات تشويق كند.‏
وی تصریح کرد: نقش رسانه ها نيز به خصوص صدا و سيما در ايجاد ‏فرهنگ صحيح رانندگي و احترام به قوانين بسيار مهم و تاثير گذار ‏است بنابراين نياز است صدا و سيما در شبكه هاي مختلف به صورت ‏روزانه و مرتب و با كمك پرسنل تواناي راهنمايي و رانندگي، برنامه ‏هايي را در راستاي آموزش فرهنگ صحيح رانندگي و رعايت قوانين و ‏مقررات، ارائه دهد.‏
بدون شك ساخت و ارائه چنين برنامه هايي، به تدريج در شيوه ‏رانندگي مردم و در نتيجه در كاهش تلفات رانندگي، تاثير گذار خواهد ‏بود.‏
راهكارهايي در رابطه با راه سازي
وفایی آموزش مستمر را یکی از راهکارهای کاهش ترافیک دانست . ‏افزود: بعد از عوامل انساني، راه‌ها و جاده‌ها به عنوان يكي از ‏مهمترين عوامل ايجاد حوادث جاده‌اي، بايد با جديت بيشتري مورد ‏توجه مسئولان قرار گيرد و با تدبير بيشتر در ايجاد جاده‌هاي ايمن ‏تلاش كرد، جاده‌هايي كه بتواند حداقل قسمتي از سهل‌انگاري‌هاي ‏رانندگان و مشكلات فرهنگي رانندگي را جبران كند.‏
این کارشناس ترافیک شهری افزود: با توجه به اينكه ۳۰ تا ۴۰ درصد ‏جاده هاي ايران كوهستاني هستند، سطوح جاده، كيفيت آسفالت و شيب ‏عرضي جاده ها در بروز يا كاهش تصادفات و واژگوني خودروها موثر ‏است پس نياز است مسئولان مربوطه به چنين مسائلي توجه داشته و ‏با نقشه برداري صحيح در ساخت جاده ها، به ويژه جاده هاي ‏كوهستاني، به كاهش تلفات رانندگي كمك كنند.‏
وفایی گفت: دو بانده كردن جاده ها و ايجاد آزاد راه هاي مورد نياز، ‏نصب دوربين هاي نظارتي در آنها، آسفالت و خط كشي و روكش هاي ‏مناسب روي جاده ها نيز در كاهش تصادفات نقش بسيار مهمي دارد.‏
وی خاطر نشان کرد: يكي ديگر از مواردي كه مي تواند در ايمني جاده ‏ها موثر باشد، گرفتن غرامت از راهسازاني است كه به درستي كار ‏خود را انجام نمي دهند و جاده ها را ناامن و بي كيفيت مي سازند.‏
با تنبيه و جريمه راهسازان سهل انگار، مي توان از تكرار اشتباهات و ‏كم كاري هاي آنها جلوگيري كرد و در نتيجه شاهد جاده هايي با كيفيت ‏بهتر و ايمني بيشترباشيم.‏
زنان، محور فرهنگ سازی برای رانندگی ایمن ‏
اما نکته ای که نمی توان از نظر دور داشت نقش زنان در کاهش ‏تصادفات است چه به عنوان راننده و چه به عنوان مسافر و همراه می ‏توانند از تصادفات جلو گیری کنند.‏
مریم فاتحی زاده مدیرکل امور بانوان استانداری اصفهان در گفتگو با ‏ایرنا با تأکید بر نقش تأثیرگذار زنان در ارتقای ایمنی ترافیکی گفت: ‏ایده‌پردازی و اجرای پویش‌های اجتماعی با محوریت خانواده می‌تواند ‏به نهادینه شدن فرهنگ رانندگی مسوولانه و صیانت از سرمایه انسانی ‏و جمعیت جوان کشور منجر شود.‏
وی افزود: آمار بالای سوانح رانندگی منجر به فوت در کشور و استان، ‏ضرورت فرهنگسازی موثر برای «رانندگی مسوولانه» با رویکرد حفظ ‏جمعیت جوان را اجتناب ناپذیر کرده است.‏
آمارها حاکیست عامل انسانی، علت بروز بیش از ۹۰ درصد تصادف‌ها ‏و تلفات ناشی از حوادث رانندگی است و مدیریت این وضعیت نیازمند ‏اجرای برنامه های پیشگیرانه فرهنگی است.‏
فاتحی زاده اظهار داشت: نتایج بررسی ها نشان می دهد تنها ۷۰ ‏درصد سرنشینان جلو خودروها از کمربند ایمنی استفاده می کنند که ‏این میزان برای سرنشینان عقب به پنج درصد کاهش می یابد. همچنین ‏بر اساس آمار تنها ۲۰ درصد راکبان موتورسیکلت و ۲ درصد ترک ‏سواران از کلاه ایمنی استفاده می کنند.‏
وی اضافه کرد: با وجود کاهش ۶ درصدی تصادفات در چهار ماهه ‏نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، این روند همچنان ‏نگران‌کننده است و استمرار برنامه‌ریزی‌های فرهنگی را ضروری ‏می‌سازد.‏
مدیرکل امور بانوان استانداری اصفهان گفت: ایده پردازی و اجرای ‏پویش های اجتماعی و تأثیر گذار برای خانواده ها با هدف نهادینه شدن ‏رانندگی ایمن ضروریست و زنان می توانند در این راهبرد نقش ‏محوری ایفا کنند.‏
فاتحی زاده گفت: ایمنی ترافیک و سلامت جمعیت بر این باور استوار ‏است که کاهش تصادف های جاده ای، علاوه بر حفظ جان شهروندان، ‏به صورت غیر مستقیم با تأمین امنیت و آرامش روانی خانواده ها ‏زمینه تقویت نرخ باروری و پایداری ساختار جوان جمعیت را فراهم ‏می‌کند.‏
وی با بیان اینکه سوانح رانندگی منجر به فوت، یعنی از دست رفتن ‏نیروی کار جوان و مولد کشور، افزود: این حوادث با افزایش هزینه ‏های درمانی، کاهش بهره وری اقتصادی و ایجاد فشارهای روانی بر ‏خانواده‌ها در نهایت می تواند بر تمایل به ازدواج و فرزندآوری تاثیر ‏منفی بگذارد.‏
فاتحی زاده بیان کرد: تلفات این سوانح همچنین سرمایه ارزشمند ‏جمعیت جوان کشور را با تهدید جدی مواجه کرده است.‏
وی با بیان اینکه آموزش مهارت های رانندگی ایمن در بین گروه های ‏هدف ضروریست، گفت: تولید محتوای علمی و کاربردی، برگزاری ‏دوره های آموزش حضوری و مجازی، توانمندسازی مربیان محلی و ‏اجرای کمپین های رسانه ای از جمله راهکارهای عملیاتی برای ‏مدیریت این مساله است.‏
مدیرکل امور بانوان استانداری اصفهان افزود: همچنین آموزش و ‏فرهنگ سازی گروه های هدف با مشارکت نهادهای متولی، مؤثرترین ‏ابزار برای ایجاد تغییر رفتار در زمینه رانندگی ایمن و صیانت از ‏جمعیت جوان کشور است.‏
وی تاکید کرد: برنامه ریزی ها باید به گونه ای پیش برود که موازی با ‏راهبردهای افزایش جمعیت و فرزندآوری، به نگهداشت جمعیت جوان ‏کشور از نظر کمی و کیفی نیز توجه شود.‏
حقیقت این است فرهنگ ترافیک در ایران، برخلاف اهمیت حیاتی‌اش، ‏هنوز به عنوان یک اولویت ملی در سیاست‌گذاری و آموزش عمومی ‏دیده نمی‌شود. طبق گزارش‌ها، ترافیک سنگین و تصادفات در ‏کلان‌شهرها نه‌تنها وقت و انرژی شهروندان را می‌بلعد، بلکه هزینه‌های ‏سنگینی بر سلامت روانی، اقتصادی و محیط‌زیست تحمیل می‌کند ‏بنابراین لازم است با آموزش مستمر خانواده و نوجوانان و جوانان از ‏افرایش تصادفات کاست.‏

پاسخی بگذارید