گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/09/1 10:14
شناسه : 412133
زهره مهرنوروزی-حجاب و پوشش، به عنوان یکی از مسائل مهم در ‏حیات فردی و اجتماعی، در آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم‌السلام ‏مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. از آنجا که حجاب بخشی اساسی ‏از عبادت و انضباط اخلاقی در اسلام است، با پرداختن به این موضوع ‏خطیر می‌توان به جوانب عمیق‌تر آن پی برد و به شناخت بهتری در ‏این زمینه رسید، زیرا که هیچ یک از احکام الهی بدون حکمت نیست ‏و همه برای رشد و تعالی انسان‌ها از سوی خدای متعال ابلاغ شده ‏است. قبل از ظهور اسلام، نوع حجاب و پوشش بین زن و مرد در ‏ادیان و فرهنگ‌های مختلف متنوع بوده است و بسته به شرایط ‏اجتماعی، فرهنگی و دینی هر جامعه، تفاوت‌های زیادی داشته است. ‏در این زمان‌ها، آداب و رسوم مرتبط با پوشش و حجاب معمولاً توسط ‏فرهنگ و سنت‌های هر جامعه تعیین می‌شد.اما بعد از پیروزی انقلاب ‏اسلامی دشمنان دین مبین اسلام سعی کردند و استدلال های دنیوی ‏چهره حجاب را در جوامع اسلامی کمرنگ کنند. در ایران اسلامی سال ‏‏1401دشمن ضدیت خود را با حجاب و عفاف زن مسلمان ایرانی از ‏طریق فضای مجازی و رسانه ها به اوج رساند. جدا از غفلت مسئولان ‏در این حوزه برای نهادینه شدن فلسفه حجاب به اقدامات بنیادین ‏نیازمند هستیم. در ادامه خانم شکوه رستمی پژوهشگر و راضیه ‏محمدی طالبی مشاور خانواده به گفتگو نشستیم.‏
راضیه محمدی گفت: تاریخچه حجاب به عنوان یک مفهوم اخلاقی و ‏اجتماعی، به قرن‌ها پیش از اسلام باز می‌گردد و در ادیان و ‏فرهنگ‌های مختلف وجود داشته است. مفهوم حجاب به عنوان یک ‏پوشش و محدوده بین زن و مرد، در فرهنگ‌ها و دین‌های مختلف ‏تاریخی بوده است. در تاریخ مصر باستان و یا یونان باستان در ‏تصویرهای هنری  زنان و مردان پوشش‌های خاص خود را داشته و ‏زنان با لباس‌های بسیط و حجاب مناسب نشان داده شده‌اند.‏
آنچه قابل اهمیت است این که مفهوم حجاب و پوشش یکی از جنبه‌های ‏مهم فرهنگ و اجتماع هر جامعه و دین است و تأثیرات عمیقی بر ‏ارتباطات اجتماعی، اخلاق و احترام به خود و دیگران دارد.‏

حجاب در ادیان و تمدن‌های دیگر
وی افزود:حجاب یا پوشش زن، به عنوان یک مفهوم اخلاقی و ‏اجتماعی، در جوامع قبل از اسلام، مسیحیت و یهودیت نیز وجود داشته ‏است. در مسیحیت بهترین مصداق برای اهمیت رعایت حجاب پوشش ‏کامل اعم از مقنعه‌ها و لباس‌های بلند راهبه‌های آنهاست.‏







وی با بیان اینکه  تقویت عفاف و حجاب در جامعه نیاز به فرهنگ ‏سازی و گفتمان سازی دارد تأکید کرد: تمرکز برنامه‌های فرهنگی و ‏گفتمان سازی باید بر روی قشر جوان و نوجوان باشد و در حوزه ‏عفاف و حجاب باید گام‌های بلندی در این خصوص با رویکرد گفتمان ‏سازی برداریم.‏
رستمی  با اشاره به اهداف دشمن در جنگ شناختی بیان کرد: دشمنان ‏از سال‌های گذشته به دنبال هویت زدایی از انقلاب اسلامی هستند و در ‏این راستا جنگ ترکیبی و شناختی را در دستور کار قرار داده‌اند و ‏تخریب اعتقادات و زیر سوال بردن عفاف و حجاب یکی از اهداف ‏شیطانی دشمنان است که باید در این خصوص هوشیارانه عمل کرد.‏
وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر و تقویت عفاف و حجاب در ‏جامعه نیاز به فرهنگ سازی و گفتمان سازی دارد و فعالیت‌های ‏غیرمستقیم و خلاقانه می‌تواند اثرگذاری مطلوب داشته باشد و ‏تشخیص، تدبیر و هم افزایی سر فصل همه اقدامات در تمام حوزه‌ها ‏باشد.‏
رستمی ادامه داد: در حوزه عفاف و حجاب دشمن با تمام توان در ‏حوزه سلبی و ایجابی وارد شده که اگر عادی انگاری بر بدنه مسئولین ‏غلبه کند باعث ‏
این پژوهشگرمسئله عفاف و حجاب را یکی از اساسی ترین مسائل ‏دینی دانست و اظهار کرد: عفاف و حجاب رابطه مستقیم با آسیب های ‏اجتماعی دارد و قطعا عدم توجه به عفاف و حجاب آسیب های اجتماعی ‏را موجب می شود.‏
وی ریشه عفاف و حجاب را در آموزه های دینی دانست و افزود: یکی ‏از نتایج عفاف و حجاب تحکیم بنیاد خانواده است و اگر به عفاف و ‏حجاب درست بپردازیم قدم محکمی برای تحکیم بنیان خانواده برداشتیم ‏و اگر آن را رها کنیم، خانواده را تضعیف کرده ایم.‏
در ادامه خانم راضیه محمدی مشاوره خانواده  طلاق و زنان بی ‏سرپرست و کاهش فرزندآوری و پیری جمعیت و... را از پیامدهای بی ‏توجهی به عفاف و حجاب دانست و تصریح کرد: اگرچه ۴۳ سال از ‏عمر نظام اسلامی ما می گذرد، اما عفاف و حجاب همچنان یک قصه ‏پر غصه است؛ البته اقداماتی فرهنگی خوبی صورت گرفته، اما ‏نتوانسته ما را به هدف برساند.‏
وی عفاف و حجاب را یک جریان دانست که نیازمند جریان سازی و ‏گفتمان سازی است و خاطرنشان کرد: حجاب یک مقوله بیرونی و ‏عفاف یک مقوله درونی است و ما بیشتر به ظاهر توجه کردیم، در ‏حالی که عفاف و حجاب نیازمند فرهنگ سازی است و جریانات ‏فرهنگی کشور را باید به سمت گفتمان سازی عفاف حجاب سوق دهیم.‏
وی با بیان اینکه از ابزار هنر خیلی کم برای ترویج فرهنگ عفاف و ‏حجاب استفاده شده و حتی برخی از فیلم ها ضد عفاف و حجاب است، ‏گفت: همه ما معتقدیم که عفاف و حجاب اصل و ریشه و اساس جامعه ‏اسلامی است و باید از زبان هنر که زبان امروز است برای این رسالت ‏فرهنگی بهره بگیریم.‏
این مشاور خانواده ترویج عفاف و حجاب را نیازمند ارائه الگوهای ‏جذاب دانست و بیان کرد: نخستین گام در ترویج عفاف و حجاب به ‏نهادها و سازمان ها و دستگاه های حاکمیتی باز می گردد و انسان ‏عفیف و با حجاب نباید در مجموعه های حاکمیتی منزوی باشد.‏
وی از اساتید حوزه و دانشگاه خواست به تبیین چرایی عفاف و حجاب ‏و پاسخ به شبهات بپردازند و یادآور شد: فضای امروز عفاف و حجاب ‏در جامعه تنها نتیجه عملکرد مردم نیست و بخش های حاکمیتی نیز ‏مقصر هستند.‏
محمدی تصریح کرد: در ضرورت تفکیک جنسیتی در ادارات تاکید کرد ‏و متذکر شد: آمایش عفاف و حجاب در سطح ادارات انجام شود و کلیه ‏برنامه های اجتماعی پیوسط فرهنگی مرتبط با عفاف و حجاب داشته ‏باشد.‏
وی حمایت از طراحان لباس ایرانی - اسلامی را مورد تاکید قرار داد و ‏اظهار کرد: باید هنرمندان طراح را گرد هم آوریم تا زیباترین لباس ‏های عفیفانه را ارائه کنند، زیرا دشمن معضلات فرهنگی از جمله بی ‏حجابی را زیبا جلوه می دهد.‏
وی تاکید کرد: با توجه به اقدامات گسترده مخالفان حجاب اسلامی در ‏فضای مجازی لازم است برای نسل جدید درباره پوشش اسلامی به ‏گفتمان بنشینیم تا برای آنها تبیین شود که در یک جامعه ایمانی تمام ‏مناسبات متفاوت از جامعه غیر ایمانی است. ‏
یکی از اقدامات جدید بسیج ورود به بخش طراحی پوشش اسلامی است ‏که نقش ارزنده ای در بهبود پوشش دارد. ‏
مسئول بسیج جامعه زنان قم گفت: جشنواره استانی نگین دخت با هدف ‏ارائه الگوی لباس عفیفانه، با کیفیت بالا و قیمت مناسب برای بانوان ‏در قم برگزار می‌شود.‏
زینب فرخ درجمع خبرنگاران در این خصوص بیان کرد: این جشنواره ‏با هدف جریان سازی در عرصه مد و لباس در سطح استان قم ترتیب ‏خواهد یافت و مخاطب آن فعالان این عرصه همچون طراحان لباس و ‏خیاطان هستند.‏
وی افزود: تبلیغات این جشنواره برای دریافت آثار از امروز ۱۵ آبان ‏ماه به مدت ۴۵ روز ادامه خواهد داشت، بعد از آن طی یک هفته ‏داوری آثار انجام شده و در نهایت در دی‌ماه آیین اختتامیه جشنواره به ‏همراه معرفی برگزیدگان و نمایش آثار برتر برگزار می‌شود.‏
وی ادامه داد: در جریان برگزاری جشنواره نگین دخت در استان قم، ‏تمرکز ما بر روی لباس‌هایی همچون مانتو است که توسط بانوان در ‏اجتماع مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به طور کلی ما می‌خواهیم الگوی ‏لباس‌های عفیفانه، با کیفیت و قیمت مناسب را ارائه کنیم.‏
فرخ گفت: برگزیدگان این جشنواره علاوه بر برخورداری از جوایز ‏نقدی و تسهیلات بانکی برای رونق کسب و کار خود، به جشنواره ملی ‏ایران دخت که در همین رابطه با حضور برگزیدگان سایر استان‌های ‏کشور برگزار می‌شود، معرفی خواهند شد.‏
وی افزود: انتظار ما این است که با توجه به جایگاه فرهنگی قم، ‏بهترین آثار از این استان به جشنواره ملی ایران دخت راه پیدا کند و ‏برگزیدگان جشنواره نگین دخت بتوانند عناوین برتر در جشنواره ملی ‏ایران دخت را نیز بدست آورند.‏
از منظر آیات و روایات جایگاه حجاب زن مسلمان کاملا  تبیین شده ‏است اما لازم است نسل جدید را با مفهوم حجاب زن مسلمان آشنا کنیم. ‏

پاسخی بگذارید