گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/09/4 11:25
شناسه : 412152
‏     ‏

زهره مهرنورزی-قم یکی از شهرهای محبوب ایران است که در کنار ‏جاذبه های مذهبی و تاریخی خود دارای موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی ‏است. این شهر از کلان شهرهای ایران است که در نزدیکی تهران ‏واقع شده است. شهر قم با توجه به اماکن مذهبی متعددی که دارد. بعد ‏از شهر مشهد مقدس به عنوان دومین شهر مذهبی ایران شناخته می ‏شود. یکی از بزرگترین حوزه های علمیه ایران و همچنین مرقد ‏حضرت معصومه (ع) در این شهر قرار گرفته است. مسجد جمکران، ‏مدرسه فیضیه و شهر کهک از دیگر جاذبه های دیدنی شهر قم هستند. ‏این شهر در موقعیت جغرافیایی خوبی قرار گرفته است و با استان های ‏اصفهان، تهران، مرکزی و سمنان هم مرز است. آب و هوای شهر قم ‏کویری است به طوری که زمستان های بسیار سرد و تابستان های ‏فوق العاده گرم و سوزانی دارد. این شهر دارای سوغاتی های متنوعی ‏است که اکثر مردم ایران این شهر را به سبب سوهان مرغوب آن می ‏شناسند.  ‏
این پایتخت مذهبی ایران و یکی از شهرهای پر رفت و آمد به شمار ‏می رود. این شهر یکی از قطب های گردشگری مهم ایران است که ‏هر ساله میزبان مسافران زیادی قرار می گیرد. شهر قم در یکی از ‏مسیرهای اصلی ایران واقع شده است و به سبب بناهای تاریخی و ‏اماکن مذهبی متعدد به شهرت زیادی رسیده است. حرم حضرت ‏معصومه و مسجد جمکران مهمترین جاذبه های شهر قم به شمار می ‏روند. ‏
در چند سال اخیر این شهراز نظر توریست درمانی به یکی ازشهرهای ‏خاص ایران تبدیل شده است. مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی درکنار ‏بیمارستان تخصصی چشم پزشکی بیماران را از عراق و دیگر ‏کشورهای حاشیه خلیج فارس به قم می کشاند. از سوی دیگر افزایش ‏تردد ها به قم را در آستانه یک شهر آلوده قرار داده است اگر جه ‏ظرفیت ریلی هم وجود دارد اما به نظر می رسد در زمینه زیر ساخت ‏حمل و نقل به توسعه نیاز دارد و یکی از این ظرفیت ها پرواز هوایی ‏است اما به خوبی معلوم نیست چرا شهری مانند قم هنوز نتوانسته ‏است به حمل و نقل هوایی دست رسی داشته باشد. به خوبی معلوم ‏نیست این همه کش و قوس در ساخت فرودگاه در قم چیست.‏
‏  شهری که سال‌هاست میزبان دل‌های مشتاق و زائران نور است، ‏اکنون در آستانه تحولی زیرساختی قرار دارد؛ فرودگاه بین‌المللی قم پس ‏از سال‌ها توقف، دوباره جان گرفته و به‌عنوان پیشرانه‌ای تازه در ‏حمل‌ونقل هوایی و گردشگری مذهبی استان، وارد فاز اجرایی شده ‏است. این پروژه که از سال ۱۳۹۰ آغاز شد، به دلیل اختلافات میان ‏سرمایه‌گذار و دولت، سال‌ها در سکوت ماند. اما اکنون با پیگیری‌های ‏استانداری و حمایت نهادهای ملی، ساخت باند پروازی با طول ۴۶۰۰ ‏متر و عرض ۶۶ متر آغاز شده و امید می‌رود ظرف دو تا دو و نیم ‏سال آینده به بهره‌برداری برسد. فرودگاه قم نه‌تنها یک زیرساخت ‏حمل‌ونقل است، بلکه بستری برای تحول در گردشگری مذهبی، ‏تجارت، و ارتباطات بین‌المللی خواهد بود. با اختصاص بیش از ۲۱۰۰ ‏هکتار به فضای فرودگاهی و حمایت بنیاد مسکن در اجرای عملیات ‏عمرانی، این پروژه می‌تواند جایگاه قم را در نقشه هوایی کشور تثبیت ‏کند.‏
آغاز عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی قم پس از سال‌ها توقف قم  ۲۰ ‏آبان ۱۴۰۴ پس از بیش از یک دهه توقف، عملیات اجرایی فرودگاه ‏بین‌المللی قم بار دیگر آغاز شد. این پروژه که از سال ۱۳۹۰ در ‏دستور کار قرار گرفته بود، به دلیل اختلافات میان سرمایه‌گذار و ‏دولت، سال‌ها در حالت تعلیق قرار داشت. اکنون با پیگیری‌های ‏استانداری قم و توافق با بخش خصوصی، ساخت باند پروازی وارد فاز ‏عملیاتی شده است. به گفته مسئولان اجرایی، باند فرودگاه با طول ‏‏۴۶۰۰ متر و عرض ۶۶ متر طراحی شده و قابلیت نشست و برخاست ‏هواپیماهای متوسط را خواهد داشت. محدوده شهر فرودگاهی قم بالغ ‏بر ۲۹۷۰ هکتار است که از این میزان، ۲۱۰۰ هکتار به فضای ‏فرودگاهی اختصاص یافته است. ‏
‏ عباس رضایی  یکی از فعالان گردشگری می گوید: فرودگاه بستری ‏برای جذب سرمایه‌گذار، توسعه صنایع گردشگری، صادرات محصولات ‏فرهنگی و حتی کشاورزی است. قم با موقعیت جغرافیایی خاص خود، ‏می‌تواند به هاب هوایی جنوب تهران تبدیل شود. این یعنی اشتغال‌زایی، ‏رونق بازار، و افزایش ارتباطات ملی و بین‌المللی. فرودگاه، دروازه‌ای ‏برای ورود فرصت‌ها است.‏
وی تاکید کرد: هر پروژه بزرگ چالش‌هایی دارد. اما با طراحی ‏اصولی، استفاده از فناوری‌های نوین و مدیریت منابع، می‌توان این ‏نگرانی‌ها را کاهش داد. مهم این است که نگاه ما به فرودگاه، صرفاً ‏عمرانی نباشد؛ بلکه آن را به‌عنوان پیشرانه‌ای برای تحول فرهنگی، ‏اقتصادی و اجتماعی ببینیم. اگر این پروژه با مشارکت مردم و نهادهای ‏محلی پیش برود، می‌تواند الگویی موفق باشد .‏
این فعال گردشگری می افزاید: فرودگاه قم می‌تواند احوال اقتصادی، ‏فرهنگی و اجتماعی استان را دگرگون کند؛ از جذب زائران خارجی ‏گرفته تا ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال و سرمایه‌گذاری. در روزگاری ‏که حمل‌ونقل هوایی به یکی از ارکان توسعه تبدیل شده، قم با فرودگاه ‏خود می‌خواهد نه‌تنها پرواز کند، بلکه افق‌های تازه‌ای از ارتباط، ‏کرامت و رونق را تجربه کند. این فرودگاه، اگر با نگاه فرهنگی و ‏معنوی همراه شود، می‌تواند پیشرانه‌ای برای احیای احوال استان؛ از ‏دل خاک تا آسمان باشد.‏
وی تصریح کرد: فرودگاه قم نه‌تنها یک پروژه عمرانی، بلکه یک ‏ضرورت راهبردی برای آینده استان است. قم دروازه معنوی ایران ‏است؛ سالانه میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی به این شهر سفر می‌کنند. ‏نبود زیرساخت هوایی، ظرفیت گردشگری مذهبی را محدود کرده و بار ‏سنگینی بر دوش حمل‌ونقل زمینی گذاشته است. احداث فرودگاه، یعنی ‏تسهیل زیارت، ارتقاء کرامت زائر، و تقویت جایگاه بین‌المللی قم.  ‏
‏ بهره برداری از فرودگاه قم ‏
استاندار قم در اولین نشست خبری خود  اعلام کرد: «با توجه به ‏موقعیت مذهبی و گردشگری استان، احداث فرودگاه بین‌المللی قم ‏می‌تواند نقش مهمی در جذب زائران داخلی و خارجی، توسعه اقتصادی ‏و ارتقاء جایگاه استان ایفا کند.» بر اساس برنامه‌ریزی‌های ‏صورت‌گرفته، این پروژه ظرف دو تا دو و نیم سال آینده به ‏بهره‌برداری خواهد رسید. قرارداد احداث باند با بنیاد مسکن کشور ‏منعقد شده و عملیات اجرایی با نظارت دقیق در حال انجام است. ‏فرودگاه قم قرار است به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های کلیدی حمل‌ونقل ‏هوایی کشور، زمینه‌ساز تحول در حوزه گردشگری مذهبی، تجارت و ‏ارتباطات بین‌المللی باشد. ‏
اکبر بهنام‌جو، استاندار قم، اعلام کرد: پروژه فرودگاه بین‌المللی قم پس ‏از سال‌ها توقف دوباره فعال شده و طبق برنامه‌ریزی‌ها، ظرف دو تا دو ‏و نیم سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. او این پروژه را یکی از ‏طرح‌های تحول‌آفرین استان دانسته است.‏
آخرین خبر از فرودگاه قم
‏  مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم، از تداوم عملیات عمرانی باند ‏پروازی فرودگاه بین‌المللی این استان خبر داد و گفت: عملیات ‏خاکبرداری و خاکریزی این باند با سرعت مطلوبی در حال اجراست. ‏محمد اطهری   در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به اهمیت این پروژه در ‏توسعه زیرساخت‌های استان افزود: باند پروازی این فرودگاه با طول ‏تقریبی پنج کیلومتر در دست احداث می‌باشد و تاکنون بخش قابل ‏توجهی از عملیات خاکی آن به انجام رسیده‌است. ‏
وی اظهار کرد: در مجموع حجم خاکبرداری پروژه ۲ میلیون و ۳۲۰ ‏هزار متر مکعب و حجم خاکریزی آن حدود ۹۰۰ هزار متر مکعب ‏برآورد شده که با تلاش مستمر نیروهای فنی و پشتیبانی در حال ‏پیشرفت است. ‏
مدیرکل بنیاد مسکن قم همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۰ ‏دستگاه ماشین‌آلات سنگین شامل بولدوزر، گریدر، کمپرسی ، بیل ‏مکانیکی و لودر در محل پروژه فعال هستند و روند اجرای عملیات ‏عمرانی تحت نظارت دقیق کارشناسان فنی دنبال می‌شود. ‏
وی تاکید کرد: با تکمیل این مرحله از کار، زیرسازی باند پروازی ‏برای اجرای مراحل بعدی از جمله اجرای لایه اساس و آسفالت آماده ‏خواهد شد. ‏
اطهری افزود هدف از اجرای این پروژه، فراهم‌سازی زیرساخت‌های ‏مورد نیاز برای راه‌اندازی فرودگاهی مجهز و استاندارد در استان قم ‏است که نقشی مؤثر در توسعه اقتصادی، گردشگری و خدماتی استان ‏ایفا خواهد کرد. ‏
‏   تردیدی وجود ندارد که بهره برداری فرودگاه قم می تواند به رونق و ‏توسعه شهر قم بینجامد.یکی از نکته های بسیار مغفول در ایجاد ‏فرودگاه در قم طلابی هستند که از 120 کشور دنیا هرساله برای علم ‏آموزی به این شهر می آیند اما ظرفیت های گردشگری و زیارتی قم ‏غیر قابل انکار است.‏

پاسخی بگذارید