در گفتگو با مسئول آموزش راهنمایی ورانندگی قم مطرح شد:
زهره مهرنوروزی-در دنیای پرشتاب امروز، آموزش و فرهنگسازی در حوزه ترافیک، نقشی کلیدی در ارتقای ایمنی شهروندان و کاهش حوادث رانندگی ایفا میکند. شهر قم، به عنوان یکی از کلانشهرهای مذهبی و فرهنگی کشور، با چالشها و فرصتهای خاصی در حوزه ترافیک مواجه است. در این راستا، آموزش صحیح و هدفمند میتواند پلی باشد میان آگاهی عمومی و رفتارهای ایمن در سطح جامعه است. در گفتوگویی که پیش رو داریم، با مسئول آموزش فرهنگ ترافیک استان قم «سرهنگ سلمانی خوش» به گفتگو نشستهایم تا از برنامهها، چالشها و دستاوردهای این حوزه بیشتر بدانیم. از نقش آموزش در کاهش تصادفات گرفته تا مشارکت نهادهای مردمی و ظرفیتهای فرهنگی شهر، موضوعاتی هستند که در این مصاحبه به آنها خواهیم پرداخت.
مهمترین چالشهای فرهنگی در حوزه ترافیک قم چیست؟
استفاده نا صحیح از موتورسیکلت و عدم حساسیت خانواده ها به رانندگی نوجوانان با موتورسیکلت به نحوی که در ۸ ماهه امسال از ۳۰ نفر جانباخته تصادف موتور ۲۱ نفر فاقد گواهینامه و در محدوده سنی ۱۵ تا ۲۵ سال هستند.
- آیا تفاوتی بین مناطق مختلف شهر از نظر فرهنگ ترافیک وجود دارد؟
وضعیت اقتصادی و مالی خانواده تاثیر مستقیمی بر انتخاب نوع وسیله نقلیه و به تبع آن افزایش و کاهش تصادفات دارد. به عنوان مثال خانواده ای به تمکن مالی بالا از خودروی ایمن و استاندارد استفاده میکنه و موجب افزایش ایمنی خانواده میشه و در مقابل استفاده از موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه خانواده می تواند خطرات بسیار زیادی به همراه داشته باشد. از طرفی سطح سواد و دانش خانواده نیز می تواند در رعایت قوانین و مقررات تاثیری محسوسی داشته باشد.
- نقش رسانهها و فضای مجازی در ارتقای فرهنگ ترافیک را چگونه ارزیابی میکنید؟
با توجه به استفاده مداوم و فراگیر در همه گروه های سنی و همه اغشار ،نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی ها آموزش ها قوانین و مقررات و نکات آموزش بر عهده دارند.
- آیا برنامهای برای آموزش خانوادهها یا بانوان در حوزه فرهنگ ترافیک دارید؟
برگزاری کلاس های آموزشی برای کارکنان زن ادارات و سازمان ها به عنوان مثال بانوان جامعه الزهرا بانوان بسیج در حال اجرا می باشد و آمادگی برگزاری این کلاس ها برای کلیه دستگاه های دولتی وجود دارد که این طرح با عنوان بانوان فرهنگیان ترافیک در حال اجرا می باشد.
- جایگاه زنان در ارتقای فرهنگ ترافیک قم چگونه دیده میشود؟
مادران با توجه به نقش تربیتی وجایگاه محوری ، تأثیرگذاری مستقیم برای کلیه افراد خانواده دارند و ظرفیت بسیار خوبی برای فرهنگسازی در خانواده می باشد
- آیا برای مادران یا بانوان راننده برنامه آموزشی یا فرهنگی خاصی دارید؟
برگزاری کلاس های آموزشی برای کارکنان زن ادارات و سازمان ها به عنوان مثال بانوان جامعه الزهرا بانوان بسیج در حال اجرا می باشد و آمادگی برگزاری این کلاس ها برای کلیه دستگاه های دولتی وجود دارد که این طرح با عنوان بانوان فرهنگیان ترافیک در حال اجرا می باشد. از دید من مادران چه در جایگاه راننده و چه در جایگاه سرنشین و حتی عابر پیاده می تواند فرهنگ سازی قویی در خانواده داشته باشند .
- آمار تصادفات در قم طی سالهای اخیر چه روندی داشته و چه عوامل فرهنگی در آن دخیلاند؟
در ۸ ماهه گذشته ۵۷ نفر فوتی در اثر تصادفات رانندگی داشتیم که ۳۰ نفر آنها موتور سوار بودند که در اثر ضربات وارده به سر و صورت متاسفانه جانشان را از دست دادند. که ۲۱ نفر آنها فاقد گواهینامه بودند و با قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا نبوده و با عدم علم و آگاهی به قوانین وارد سطح معابر قم شده بودند. در حوزه تصادفات ما شاهد کاهش ۱۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم. در مجموع تصادفات در ۸ ماهه گذشته شاهد کاهش ۱۲ درصدی بودیم در تصادفات جرحی تقریباً ۲۰۰۰ مجروح نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت که بخش عمده آن به موتور سواران اختصاص داشت.
- عملکرد نهاد شما در کاهش تصادفات چگونه ارزیابی میشود؟ آیا برنامههای اجراشده اثربخش بودهاند؟
آموزش و فرهنگ سازی در کنار اجرای طرح های ترافیکی، اصلاح نقاط حادثه خیز و اعمال قوانین و مقررات اثربخش می باشد.
- چه برنامههایی برای آموزش فرهنگ ترافیک در مدارس، حوزههای علمیه، و مراکز فرهنگی قم اجرا شده؟
آموزش برای دانش آموزان در مدارس در طول سال تحصیلی و حتی در ایام تابستان در کانون ها و کلاس های تابستانی به صورت مستمر در حال اجرا می باشد.
- نقش رسانههای محلی، فضای مجازی و روحانیون در ارتقای فرهنگ ترافیک را چگونه میبینید؟
با توجه به استفاده مداوم و فراگیر در همه گروه های سنی و همه اقشار، نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی ها آموزش ها قوانین و مقررات و نکات آموزش بر عهده دارند.
- آیا از ظرفیت هیئات مذهبی، مساجد و مناسبتهای دینی برای فرهنگسازی استفاده شده؟
آموزش برای نمازگزارن در مساجد به صورت محله ای و بعد از نمازهای جماعت در حال اجرای می باشد .
- چه برنامههایی خاص برای آموزش فرهنگ ترافیک به بانوان، مادران و نوجوانان در نظر گرفتهاید؟
برگزاری کلاس های آموزشی برای کارکنان زن ادارات و سازمان ها به عنوان مثال بانوان جامعه الزهرا بانوان بسیج در حال اجرا می باشد و آمادگی برگزاری این کلاس ها برای کلیه دستگاه های دولتی وجود دارد که این طرح با عنوان بانوان فرهنگیان ترافیک در حال اجرا می باشد.
- آیا تفاوتی در رفتار ترافیکی بین گروههای سنی یا جنسیتی مشاهده میکنید؟ چگونه باید با آن مواجه شد؟
با توجه به بررسی تصادفات بیشترین جانباختگان در گروه سنی ۱۵تا ۲۵ سال و بیشتر از گروه آقا هستند. مهمترین علت تصادفات در حوزه موتورسیکلت برمیگردد که حرکات نمایشی عبور از چراغ قرمز سرعتهای غیر مجاز و عدم توجه به جلو اهم آنها میباشد. و آن چیزی که منجر به قطع نخاع و ضربه مغزی میشود نداشتن کلاه ایمنی هست. من از خانوادههای عزیز خواهش میکنم که قبل از اینکه وسیله نقلیه موتوری برای فرزندان خود بخرند حتماً به آنها تاکید کنند که با قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا شوند .چون بیشتر حادثه دیده گان ما در موتور سیکلت در رده سنی ۱۵ تا ۲۵ سال هستند. من خواهش میکنم از خانوادههای عزیز اگر برای فرزند خودموتور سیکلت میخرند به آنها تاکید کنند که حتما از کلاه ایمنی استفاده کنند. چرا که بیشترین ضرباتی که در تصادفات متوجه موتور سواران میشود، ازناحیه سر و گردن هست وداشتن کلاه ایمنی میتواند نقش بسزایی در کاهش این آسیبها ایفا کند.
-اگر بخواهید یک تحول جدی در فرهنگ ترافیک قم ایجاد کنید، از کجا آغاز میکنید؟
ما در راستای کاهش این آسیبها طرحهای متعددی در سطح شهر در دست اجرا داریم از جمله توقیف موتورسیکلت به صورت ساعتی و به صورت انتقال به پارکینگ داریم. همچنین کلاسهای آموزشی داریم که در سطح شهر قم در حال اجرا میباشد. ما نباید همه اقدامات را به دوش پلیس بیندازیم و از پلیس انتظار داشته باشیم که به تنهایی از تصادفات پیشگیری کند. بقیه سازمانها نیز در این زمینه نقش دارند و باید به وظایف خود عمل کنند .ما بیش از ۳۰ سازمان داریم که در حوزه ترافیک فعال هستند از همه مهمتر نقش خانوادهها یک نقش کلیدی و تاثیرگذار درکاهش تصادفات و تخلفات رانندگی دارند.
-در خبرها خواندیم که قم رتبه اول کشور دربرخورد با تخلفات حادثه ساز دارد در این باره توضیح بیشتری بفرمایید؟
در روز بیش از ۶۰ خودروی متخلف متوقف و به پارکینگ منتقل میکنیم و در این زمینه هیچ گونه مسامحهای نداریم چرا که اینها همانهایی هستند که آسیب میزنند به عابر پیاده وتقریبا در ۸ماهه گذشته ۲۱فوتی عابر پیاده در این زمینه داشتیم و آن هم به خاطر رفتارهای حادثه آفرین رانندگان متخلف بوده است. در حوزه استفاده تلفن همراه در حین رانندگی که سالها رتبه اول علل تصادفات رانندگی بوده ۳۹ درصد افزایش برخورد داشتیم و102 درصد افزایش برخورد باعبور از چراغ قرمز داشتیم همچنین حرکت در پیادهرو ۵۷ درصد افزایش برخورد داشتیم و این نشان دهنده آن است که پلیس در برخورد با تخلفات رانندگی عزمش را جزم کرده استورانندگانی که بخواهند جان ومال مردم را باخطر مواجه کنند با برخورد قاطع پلیس مواجه خواهند شد.



