تاریخ : 1402/06/29 16:08
شناسه : 404125

یک خانۀ معمولی قدیمی و بدترکیب را چطور می‌شود به یک فضای مدرن، آرامش‌بخش و تماشایی تبدیل کرد؟ پروژۀ «خانۀ نعنا» در شهر کاشان الگویی فوق‌العاده از یک بازسازی درخشان را به ما ارائه داده است.

فرادید| اگر تصاویر «خانۀ نعنا» قبل از بازسازی را ببینید تازه متوجه می‌شوید که چه اتفاق جالب و شگفت‌انگیزی در طی پروژۀ بازسازی افتاده است. این ویلا قبلا یک خانۀ بسیار معمولی شهری بود که نه ارزش تاریخی داشت و نه جذابیت بصری. اما حالا می‌شود گفت یک اثر هنری است! این پروژۀ بازسازی در سال 1400 برندۀ جایزۀ معماری داخلی ایران در بخش «بازسازی مسکونی» شد و در همان سال رتبۀ دوم جایزه ملی طراحی داخلی ایران را نیز به دست آورد.

جالب اینجاست که بودجۀ این پروژه نیز محدود بوده و هزینۀ گزاف و غیرمعمولی صرف آن نشده است. هدف کارفرما، تقویت استحکام ساختمان، انتقال سرویس بهداشتی از حیاط به داخل منزل و اضافه شدن یک اتاق خواب به فضای داخلی بود.

در جریان فرایند بازسازی، برخی تیغه‌ها تخریب و با اضافه شدن چند ستون، محیط‌های داخلی ساماندهی مجدد شدند. به این ترتیب فضاهای متفاوتی در داخل خانه شکل گرفت و عناصری مثل آشپزخانه و نشیمن از محل قبلی به سمت دیگری منتقل شدند. حذف نورگیر نیز امکان تعبیه حمام و سرویس بهداشتی در داخل منزل را فراهم کرد.

از آنجایی که فضای خانه برای یک اتاق خواب مسطح کافی نبود، خلاقیت طراحان به کار آمد و یک اتاق خواب در چند سطح متفاوت در داخل ساختمان شکل گرفت. یکی از جالب‌ترین بخش‌های بازسازی نیز، ایجاد تغییرات در زیرزمین خانه بود که سال‌ها بی‌استفاده مانده بود؛ اما طراحان ضمن حفظ سقف قوسی زیرزمین، با ایجاد یک گودال باغچه در جلوی آن، فضایی کاملا معاصر در آنجا شکل دادند که آن را به یک سوئیت پر نور و مناسب برای زندگی تبدیل کرد.

در نهایت می‌توان گفت این پروژه یک الگوی درخشان بازسازی است که یک ساختمان بدترکیب و ناخوشایند را به فضایی مدرن، آرام‌بخش و متفاوت تبدیل کرده است.

استفادۀ به‌جا از اشکال هندسی در طراحی نمای بنا جلوه‌ای کاملا مدرن به آن بخشیده و جانمایی مینیمالیستی گیاهان در حیاط، به اضافۀ استفاده از مصالحی با رنگ روشن‌، اثری را خلق کرده که تا حدی شبیه به یک باغ ذن ژاپنی به نظر می‌رسد؛ فضایی فوق‌العاده برای زندگی، تامل و آرامش.










پاسخی بگذارید