گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/08/5 11:21
شناسه : 411953
فاطمه مداح نظری - استان قم، به عنوان مهم‌ترین قطب مذهبی جهان ‏تشیع و خاستگاه حوزه‌های علمیه، سالانه میزبان میلیون‌ها زائر داخلی ‏و خارجی است. حضور گسترده مسافران از کشورهای مختلف، به‌ویژه ‏از عراق، لبنان، پاکستان، افغانستان، هند و کشورهای حاشیه خلیج ‏فارس، قم را در جایگاهی ویژه در معادلات مذهبی، فرهنگی و حتی ‏اقتصادی جهان اسلام قرار داده است.‏
عملیات اجرایی احداث فرودگاه قم نخستین بار در سال ۱۳۸۹ آغاز ‏شد. در آن زمان، این طرح به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم ملی با ‏مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری شرکت ارم کیش کلید خورد. ‏اما به‌دلیل اختلافات حقوقی و مشکلات قانونی میان سرمایه‌گذار و ‏دولت، پروژه از سال ۱۳۹۲ به حالت تعلیق درآمد و نزدیک به ۱۴ ‏سال در رکود ماند.‏
این توقف طولانی، علاوه بر تحمیل خسارت‌های اقتصادی، موجب ‏دلسردی مردم و ایجاد ابهام در چشم‌انداز توسعه حمل‌ونقل هوایی قم ‏شد. بارها موضوع در محافل استانی و ملی مطرح شد.‏
پروژه احداث فرودگاه قم پس از ۱۴ سال توقف و بلاتکلیفی، با ‏پیگیری دولت چهاردهم و حمایت مسئولان استانی وارد فاز اجرایی شد؛ ‏طرحی که قرار است تا سال ۱۴۰۷ به بهره‌برداری برسد.‏
کارشناسان معتقدند احداث فرودگاه قم تحولی بنیادین در توسعه ‏گردشگری مذهبی، اشتغال‌زایی و جایگاه بین‌المللی این استان به همراه ‏خواهد داشت؛ پروژه‌ای که پس از سال‌ها توقف، اکنون در مسیر تحقق ‏قرار گرفته است.‏
بر اساس اطلاعات رسمی، محدوده شهر فرودگاهی قم ۲ هزار و ۹۷۰ ‏هکتار است که ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار آن به خود فرودگاه اختصاص ‏یافته است. قرارداد احداث باند استاندارد به طول ۴.۵ کیلومتر و عرض ‏‏۶۶ متر منعقد شده و امکان نشست و برخاست هواپیماهای کوچک و ‏متوسط فراهم خواهد شد.‏
مدیر پروژه احداث فرودگاه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اعلام ‏کرد:از ابتدای سال ۱۴۰۴، استانداری قم به نمایندگی از دولت با بخش ‏خصوصی به توافق رسید تا مدیریت سطوح پروازی شامل باندها، ‏ترمینال و سایر زیرساخت‌ها از شرکت ارم کیش تحویل گرفته شود و ‏اجرای پروژه توسط دولت انجام گردد.‏
علیرضا ماندی، افزود: در حال حاضر، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‏به‌عنوان پیمانکار در حال اجرای باند به طول ۴.۵ کیلومتر و زیرسازی ‏تاکسی‌وی به همین طول است. طبق برنامه‌ریزی، عملیات زیرسازی ‏طی ۱۸ ماه تکمیل خواهد شد و پس از آن مرحله آسفالت‌ریزی آغاز ‏می‌شود.‏
این تصمیم دولت، که با پیگیری مستقیم استاندار قم و حمایت وزارت ‏راه و شهرسازی صورت گرفت، عملاً نقطه پایانی بر بلاتکلیفی ‏سال‌های گذشته بود و امید تازه‌ای در میان مردم و فعالان اقتصادی قم ‏ایجاد کرد.‏
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، در این خصوص ‏گفت:یکی از مطالبات دیرینه مردم قم، موضوع فرودگاه این استان بود ‏که سال‌ها به دلیل اختلافات میان سرمایه‌گذار و دولت متوقف مانده بود. ‏اما خوشبختانه با پیگیری جدی استاندار و توافق با بخش خصوصی، ‏این پروژه به حرکت درآمده و وارد مرحله اجرایی شده‌است.‏
خسرو سامری، با اشاره به ابعاد پروژه افزود: طراحی ترمینال ۳۰ ‏هزار مترمربع و برج مراقبت مدرن در دست بررسی و تصویب قرار ‏دارد. محدوده شهر فرودگاهی به گونه‌ای پیش‌بینی شده که در آینده ‏امکان توسعه برای پروازهای بین‌المللی و ناوگان پهن‌پیکر نیز وجود ‏داشته باشد.‏
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از پیشرفت مجدد پروژه ‏فرودگاه این استان خبر داد و گفت: پس از سال‌ها رکود، اکنون عملیات ‏اجرایی با جدیت دنبال می‌شود و پیش‌بینی می‌شود باند فرودگاه تا پایان ‏سال آماده آسفالت‌ریزی شود.‏
حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، فرودگاه را به‌عنوان یکی از شاخص‌های ‏توسعه‌یافتگی یک استان معرفی و اظهار کرد: در جریان مناظرات ‏انتخاباتی سال گذشته که از صداوسیمای قم پخش شد، برخی از نامزدها ‏با استناد به نزدیکی قم به تهران، وجود فرودگاه را غیرضروری ‏دانستند؛ نظری که در دوره‌ای از دولت‌های پیشین نیز دنبال شد و در ‏نهایت منجر به تعطیلی این پروژه شد. این در حالی است که شهرهای ‏کوچکتری همچون کاشان و اراک دارای فرودگاه هستند و قم با جایگاه ‏ویژه‌ای که به‌عنوان پایگاه انقلاب، پایتخت تشیع و محل حضور زائران ‏حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران دارد، نیاز جدی به یک ‏فرودگاه مستقل دارد.‏
وی گفت: از همین رو نمایندگان قم از ابتدا بر ضرورت احیای پروژه ‏فرودگاه تأکید داشتند. یکی از شروط انتخاب استاندار فعلی، پیگیری این ‏پروژه بود. ایشان در همان ابتدای انتصاب، قول داد که با توجه به ‏شناختی که از استان قم دارد، این موضوع را با جدیت دنبال خواهد ‏کرد. از زمان حضور ایشان در استان، جلسات متعددی در همین راستا ‏برگزار شده و پیگیری‌های منظمی در جریان است.‏
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به تشریح وضعیت پروژه ‏فرودگاه پرداخت و بیان کرد: در یکی از بازدیدهای میدانی پیش از ‏آغاز مجدد فعالیت‌ها، وضعیت فرودگاه قم به شکلی بود که به دلیل ‏توقف طولانی، تجهیزات آن بلااستفاده مانده و فضای آن متروکه به ‏نظر می‌رسید، اما خوشبختانه در بازدیدی که حدود 2 ماه پیش با ‏حضور بنده و منان رئیسی انجام شد، مشاهده شد که محل پروژه به ‏یک کارگاه فعال تبدیل شده و عملیات اجرایی با جدیت در حال انجام ‏است.‏
وی عنوان کرد: بر اساس گزارش ارائه‌ شده از سوی مجری طرح، ‏قرارداد مربوط به اجرای باند فرودگاه با بنیاد مسکن منعقد شده و ‏پیش‌بینی می‌شود که عملیات زیرسازی باند تا پایان سال به اتمام برسد ‏و پروژه برای اجرای آسفالت آماده شود. در این بازدید، طرح‌هایی نیز ‏برای فرودگاه ارائه شد که علاوه بر کارکرد فنی، با لحاظ مؤلفه‌های ‏فرهنگی و مذهبی طراحی شده بودند. برخی از این طرح‌ها با استقبال ‏مواجه شدند و تأکید شد که زمان بهره‌برداری باید حداکثر طی 2 سال ‏آینده باشد، هرچند در گزارش اولیه، بازه‌ای 2 سال و نیمه برای تکمیل ‏پروژه عنوان شده بود.‏
روانبخش تأکید کرد: فرآیند جذب سرمایه‌گذار برای تسریع در پیشرفت ‏پروژه در دستور کار قرار دارد. استاندار قم نیز به‌صورت جدی پیگیر ‏پیشبرد پروژه فرودگاه است و امید می‌رود با تلاش‌های مستمر، طی 2 ‏سال آینده شاهد آغاز پروازها از فرودگاه قم باشیم.‏
این پروژه نه‌تنها پاسخی به مطالبه دیرینه مردم قم است، بلکه گامی ‏اساسی در راستای ارتقای زیرساخت‌های گردشگری مذهبی، افزایش ‏ظرفیت‌های بین‌المللی استان و تقویت جایگاه قم در جهان اسلام به ‏شمار می‌رود.‏
بی‌تردید، تحقق وعده بهره‌برداری در سال ۱۴۰۷ نیازمند تداوم همین ‏اهتمام، تخصیص به‌موقع اعتبارات و هم‌افزایی میان دولت، بخش ‏خصوصی و نهادهای استانی است. آنچه روشن است، فرودگاه قم دیگر ‏یک رؤیای معطل‌مانده نیست؛ بلکه واقعیتی در حال شکل‌گیری است که ‏می‌تواند سیمای توسعه قم را دگرگون کند.‏

پاسخی بگذارید