فاطمه مداح نظری - استان قم، به عنوان مهمترین قطب مذهبی جهان تشیع و خاستگاه حوزههای علمیه، سالانه میزبان میلیونها زائر داخلی و خارجی است. حضور گسترده مسافران از کشورهای مختلف، بهویژه از عراق، لبنان، پاکستان، افغانستان، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس، قم را در جایگاهی ویژه در معادلات مذهبی، فرهنگی و حتی اقتصادی جهان اسلام قرار داده است.
عملیات اجرایی احداث فرودگاه قم نخستین بار در سال ۱۳۸۹ آغاز شد. در آن زمان، این طرح بهعنوان یکی از پروژههای مهم ملی با مشارکت بخش خصوصی و سرمایهگذاری شرکت ارم کیش کلید خورد. اما بهدلیل اختلافات حقوقی و مشکلات قانونی میان سرمایهگذار و دولت، پروژه از سال ۱۳۹۲ به حالت تعلیق درآمد و نزدیک به ۱۴ سال در رکود ماند.
این توقف طولانی، علاوه بر تحمیل خسارتهای اقتصادی، موجب دلسردی مردم و ایجاد ابهام در چشمانداز توسعه حملونقل هوایی قم شد. بارها موضوع در محافل استانی و ملی مطرح شد.
پروژه احداث فرودگاه قم پس از ۱۴ سال توقف و بلاتکلیفی، با پیگیری دولت چهاردهم و حمایت مسئولان استانی وارد فاز اجرایی شد؛ طرحی که قرار است تا سال ۱۴۰۷ به بهرهبرداری برسد.
کارشناسان معتقدند احداث فرودگاه قم تحولی بنیادین در توسعه گردشگری مذهبی، اشتغالزایی و جایگاه بینالمللی این استان به همراه خواهد داشت؛ پروژهای که پس از سالها توقف، اکنون در مسیر تحقق قرار گرفته است.
بر اساس اطلاعات رسمی، محدوده شهر فرودگاهی قم ۲ هزار و ۹۷۰ هکتار است که ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار آن به خود فرودگاه اختصاص یافته است. قرارداد احداث باند استاندارد به طول ۴.۵ کیلومتر و عرض ۶۶ متر منعقد شده و امکان نشست و برخاست هواپیماهای کوچک و متوسط فراهم خواهد شد.
مدیر پروژه احداث فرودگاه قم، در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، اعلام کرد:از ابتدای سال ۱۴۰۴، استانداری قم به نمایندگی از دولت با بخش خصوصی به توافق رسید تا مدیریت سطوح پروازی شامل باندها، ترمینال و سایر زیرساختها از شرکت ارم کیش تحویل گرفته شود و اجرای پروژه توسط دولت انجام گردد.
علیرضا ماندی، افزود: در حال حاضر، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بهعنوان پیمانکار در حال اجرای باند به طول ۴.۵ کیلومتر و زیرسازی تاکسیوی به همین طول است. طبق برنامهریزی، عملیات زیرسازی طی ۱۸ ماه تکمیل خواهد شد و پس از آن مرحله آسفالتریزی آغاز میشود.
این تصمیم دولت، که با پیگیری مستقیم استاندار قم و حمایت وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت، عملاً نقطه پایانی بر بلاتکلیفی سالهای گذشته بود و امید تازهای در میان مردم و فعالان اقتصادی قم ایجاد کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، در این خصوص گفت:یکی از مطالبات دیرینه مردم قم، موضوع فرودگاه این استان بود که سالها به دلیل اختلافات میان سرمایهگذار و دولت متوقف مانده بود. اما خوشبختانه با پیگیری جدی استاندار و توافق با بخش خصوصی، این پروژه به حرکت درآمده و وارد مرحله اجرایی شدهاست.
خسرو سامری، با اشاره به ابعاد پروژه افزود: طراحی ترمینال ۳۰ هزار مترمربع و برج مراقبت مدرن در دست بررسی و تصویب قرار دارد. محدوده شهر فرودگاهی به گونهای پیشبینی شده که در آینده امکان توسعه برای پروازهای بینالمللی و ناوگان پهنپیکر نیز وجود داشته باشد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از پیشرفت مجدد پروژه فرودگاه این استان خبر داد و گفت: پس از سالها رکود، اکنون عملیات اجرایی با جدیت دنبال میشود و پیشبینی میشود باند فرودگاه تا پایان سال آماده آسفالتریزی شود.
حجتالاسلام قاسم روانبخش، فرودگاه را بهعنوان یکی از شاخصهای توسعهیافتگی یک استان معرفی و اظهار کرد: در جریان مناظرات انتخاباتی سال گذشته که از صداوسیمای قم پخش شد، برخی از نامزدها با استناد به نزدیکی قم به تهران، وجود فرودگاه را غیرضروری دانستند؛ نظری که در دورهای از دولتهای پیشین نیز دنبال شد و در نهایت منجر به تعطیلی این پروژه شد. این در حالی است که شهرهای کوچکتری همچون کاشان و اراک دارای فرودگاه هستند و قم با جایگاه ویژهای که بهعنوان پایگاه انقلاب، پایتخت تشیع و محل حضور زائران حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران دارد، نیاز جدی به یک فرودگاه مستقل دارد.
وی گفت: از همین رو نمایندگان قم از ابتدا بر ضرورت احیای پروژه فرودگاه تأکید داشتند. یکی از شروط انتخاب استاندار فعلی، پیگیری این پروژه بود. ایشان در همان ابتدای انتصاب، قول داد که با توجه به شناختی که از استان قم دارد، این موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد. از زمان حضور ایشان در استان، جلسات متعددی در همین راستا برگزار شده و پیگیریهای منظمی در جریان است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به تشریح وضعیت پروژه فرودگاه پرداخت و بیان کرد: در یکی از بازدیدهای میدانی پیش از آغاز مجدد فعالیتها، وضعیت فرودگاه قم به شکلی بود که به دلیل توقف طولانی، تجهیزات آن بلااستفاده مانده و فضای آن متروکه به نظر میرسید، اما خوشبختانه در بازدیدی که حدود 2 ماه پیش با حضور بنده و منان رئیسی انجام شد، مشاهده شد که محل پروژه به یک کارگاه فعال تبدیل شده و عملیات اجرایی با جدیت در حال انجام است.
وی عنوان کرد: بر اساس گزارش ارائه شده از سوی مجری طرح، قرارداد مربوط به اجرای باند فرودگاه با بنیاد مسکن منعقد شده و پیشبینی میشود که عملیات زیرسازی باند تا پایان سال به اتمام برسد و پروژه برای اجرای آسفالت آماده شود. در این بازدید، طرحهایی نیز برای فرودگاه ارائه شد که علاوه بر کارکرد فنی، با لحاظ مؤلفههای فرهنگی و مذهبی طراحی شده بودند. برخی از این طرحها با استقبال مواجه شدند و تأکید شد که زمان بهرهبرداری باید حداکثر طی 2 سال آینده باشد، هرچند در گزارش اولیه، بازهای 2 سال و نیمه برای تکمیل پروژه عنوان شده بود.
روانبخش تأکید کرد: فرآیند جذب سرمایهگذار برای تسریع در پیشرفت پروژه در دستور کار قرار دارد. استاندار قم نیز بهصورت جدی پیگیر پیشبرد پروژه فرودگاه است و امید میرود با تلاشهای مستمر، طی 2 سال آینده شاهد آغاز پروازها از فرودگاه قم باشیم.
این پروژه نهتنها پاسخی به مطالبه دیرینه مردم قم است، بلکه گامی اساسی در راستای ارتقای زیرساختهای گردشگری مذهبی، افزایش ظرفیتهای بینالمللی استان و تقویت جایگاه قم در جهان اسلام به شمار میرود.
بیتردید، تحقق وعده بهرهبرداری در سال ۱۴۰۷ نیازمند تداوم همین اهتمام، تخصیص بهموقع اعتبارات و همافزایی میان دولت، بخش خصوصی و نهادهای استانی است. آنچه روشن است، فرودگاه قم دیگر یک رؤیای معطلمانده نیست؛ بلکه واقعیتی در حال شکلگیری است که میتواند سیمای توسعه قم را دگرگون کند.



