تاریخ : 1398/05/9 15:41
شناسه : 208441

خدایار کاشانه نمایش "ببعی و آش بربری " به نویسندگی سید حسین فدایی حسین ویژه کودکان و نوجوانان بر صحنه سرای محله منصوری و منگل می برد.



به گزارش شاخه سبز - خدايار کاشانه متولد 47 در شیراز، فعالیت حرفه ای خود را از سال 60 آغاز کرد.  اولین نمایش حرفه ای او با عنوان " پاندرا " در سال 68 بود که در جشنواره، مقام استانی و کشوری را بهمراه آورد.

از سوابق وی می توان به نویسندگی، کارگردانی، مشاور کارگردانی و بازی 41 کار موفق در استان فارس و بیش‌از 10 کار موفق با اجراهای متعدد در تهران و شهرستان ری اشاره داشت. همچنین او جمعا در زمینه های مختلف توانسته 58 عنوان، دریافت تندیس، مقام در سطح کشور داشته باشد. 

خدایار کاشانه با خبری خوب به محله منصوریه و منگل آمده تا اهالی را با هنر خود بیشتر آشنا کند. توفیقی نصیب شد تا با این هنرمند سرشناس گپ و گفتی داشته باشیم؛ 


کاشانه در گفتگو با خبرنگار شهرستان ری شاخه سبز اشاره به کار فاخرش کرد و گفت: اجرای موزیک و حرکت در کشور نمایش آینه بود که این اجرا اول بصورت کارگاهی اتود زده شد و برای آن دیالوگ در نظر گرفته شد . در مرحله بعد ما با جایگزینی مفاهیم حرکتی دیالوگ را حذف کردیم و آن را همراه با موسیقی کردیم.  اینکار  یکسال آموزش و تمرین در بر داشت و نتیجه آن بدین گونه بود که تماشاچی آنچنان به وجد آمده بود که نمایش یک و نیم ساعته را فقط یک ربع فرض می کرد.


وی افزود : این نمایش در اولین جشنواره کشوری بچه های مسجد که گروه بازیگری آن شامل 36 نفر از  بانوان بودند، در طراحی نور، گریم، کارگردانی، طراحی لباس مقام اول را کسب کرد. 


این کارگردان فاخر با اشاره بر اینکه مسوولیت واحد نمایش استان فارس را برعهده داشت، افزود : بنده در کارگاهم آموزش تئاتر در ژانرهای مختلف را داشتم بطوریکه هنرجو بصورت کامل با عوامل نمایش آشنا می شد و بعد از استعداد یابی و تست آنان تمامی سبک ها را در قالب مختلف طراحی لباس و گریم و بازی و میزانسن کارگردان را مورد آزمایش قرار می دادیم تا آنجا که توانستیم با تلفیق چند سبک بهترین جذب مخاطب را داشته باشیم. 


وی با انتقاد از بسترسازی نامناسب برای رشد هنرمندان با هم افزایی ادارات، گفت:به یاد دارم مسوولی از آموزش پرورش با وعده مبلغی ناچیز برای اجرای یک کار فاخر کشوری با بنده در ارتباط شد و قراردادی هم مابین ما بسته نشد،  ولی بر اساس رسالتی که بر دوش داشتم حتی حدود 4 و 5 میلیون هم هزینه کردم ولی بعد از بعد از 18 جلسه کار و تمرین، هیچ هزینه ای تقبل نکردند و طبق وعده پیش نرفتند؛ و از من خواستار ادامه  روند شدند و گفتند : اگر برای ما کسب مقام کشوری کنید آنوقت مورد حمایت ما قرار می گیرید. 


کاشانه ادامه داد: بنده بعنوان یک کارگردان و هنرمند وظیفه خود را در جهت روانه سازی دانش آموزان و سوق به هنر را ایجاد کرده بودم که اینکار را فقط بر اصل نشان دادن شایستگی خود انجام دادم ولی یک اداره، من را بعنوان یک هنرمند قابل ندانسته اند. زیرا برای هنر در کل ارزش قائل نیستند و می خواهند مقام را با پول بخرند اصلا بازدهی آموزش و استعداد یابی را قابل ندانستند  و اصل اهداف سازمانی خود را فراموش کرده اند. در کل شاید به ساخت یک سرود و کسب مقام کشوری بسنده کنند و  آن را هنر بنامند. 


وی اظهار کرد : سراهای محله مجموعه های فرهنگی بسیار موثر در ارتقای یک هنرمند هستند چون اداره فرهنگ و ارشاد نسبت به توان خود تمامی تلاش را دراین راستا دارد و باید توجه داشت که در هر منطقه ای بویژه شهرستان ری باید هنرمندان بومی بیشتر حمایت شوند تا از ورود سود جویان به این عرصه جلوگیری شود. 


کاشانه از کارگردانی نمایش "ببعی و آش بربری " به نویسندگی سید حسین فدایی حسین ویژه کودکان و نوجوانان خبر داد و با خبری خوش برای اهالی محله منصوری و منگل گفت : این نمایش بمدت 2 هفته به همت اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی شهرستان ری، انجمن نمایش شهرری و مدیریت این محله بر روی صحنه می رود. 


گفتنی است : علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره های 09351072411 و09191072411 تماس حاصل کرده یا به آدرس خیابان فداییان اسلام، پل سیمان کوچه شهید وطن پرست، سرای محله منصوریه و منگل مراجعه فرمایند. 


انتهای پیام/

پاسخی بگذارید