حضرت امامزاده موسی مبرقع علیه‌السلام:‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/08/5 12:41
شناسه : 411845
هدی سادات چاوشی
در قلب تاریخ، داستانی داریم از زیبایی که راز شد؛ از جوانی که ‏می‌توان گفت چهره‌ای داشت که ماه از روبروشدن با او شرمسار ‏می‌شد، اما خود را در پشت برقع پنهان کرد... نه از روی غرور، که ‏از شدت تواضع!‏
حضرت موسی مبرقع؛ همان که خون امامت در رگ‌هایش جاری بود، ‏اما هرگز جز در مسیر اطاعت از امام زمانش گام برنداشت. تصور ‏کنید؛ جوانی از خاندان رسول‌خدا، با چهره‌ای که دل‌ها را می‌ربود، اما ‏او تنها دل به یک چیز بسته بود: "فرمان برادرش، امام هادی ‏علیه‌السلام. وقتی از او پرسش‌های پیچیده می‌پرسند، به جای اینکه به ‏دانش خود تکیه کند، می‌گوید: "من این را نمی‌دانم، اما شما را به ‏شخصیتی راهنمایی می‌کنم که جواب را می‌داند." و سپس تمام ‏پرسش‌ها را نزد امام هادی صلوات‌الله‌علیه می‌برد.‏
این تصویر، زیباترین شمایل از یک زندگی ساخته شده بر محور ‏‏"اطاعت" است. زیبایی حقیقی ایشان در همین بود که با وجود داشتن ‏همه کمالات ظاهری و معنوی، خود را "خادم و محب" امام زمانش ‏می‌دانست. امروز، در دنیایی که هر که می‌خواهد خودش را برجسته ‏کند، داستان زندگی ایشان یک پیام عالی دارد: "زیبایی واقعی، در ‏فرمانبرداری از ولی خدا است."‏
و اینچنین است که بارگاه ملکوتی و مطهر و منور و زیبای این جوان ‏زیبا و مطیع، امروز در قم مقدسه، به بارگاهی مکرم و معظم تبدیل ‏شده که قلب‌ها و جان‌ها و ذهن‌ها را به‌سوی خود می‌کشد. زیارتگاه ‏ایشان نه تنها یادگاری از زیبایی ظاهری، که نمادی از زیباترین ‏زیبایی‌ها یعنی "زیبایی اطاعت" است. چه پیامی از این به روزتر و ‏جذاب‌تر برای نسل امروز که تشنه معنویت ناب هستند؟
و این مقاله تحقیقی به زندگی، شخصیت، مهاجرت و نقش فرهنگی ‏موسی مبرقع، فرزند امام جواد صلوات‌الله‌علیه می‌پردازد. و با استناد به ‏منابع معتبر تاریخی و تحلیل وقایع عصر عباسی، نقش ایشان را در ‏گسترش تشیع در قم و فراتر از آن تبیین می‌کند. همچنین به بررسی ‏اقوال مختلف درباره سالروز وفات یا شهادت و نیز موقعیت آرامگاه ‏ایشان به‌عنوان کانونی برای زیارت و توجه علما و مردم پرداخته ‏است.‏

تولد و خاستگاه
حضرت موسی مبرقع علیه‌السلام، دومین فرزند پسر امام محمدتقی، ‏جوادالائمه صلوات‌الله‌علیه است که در سال ۲۱۴ قمری در روستای ‏‏«صریا» در نزدیکی مدینه دیده به جهان گشود. مادر ایشان، بانو ‏سمانه مغربیه، از اهالی مغرب (مراکش کنونی) بود که به سبب فضائل ‏اخلاقی و معنوی والایش، در کتب رجالی و تاریخی از ایشان به بزرگی ‏یاد شده است. که امام جواد علیه‌السلام درباره وی می‌فرمایند: «او ‏بانویی است که حق مرا به درستی می‌شناسد، از بانوان بهشتی است.. ‏همواره مورد عنایت و لطف پروردگار است». سمانه به «سعیده» ‏‏(خجسته) و «مادر فضیلت» ملقب بود، چرا که روزها را روزه ‏می‌گرفت و شب‌ها به عبادت و تهجد می‌پرداخت.‏
جناب امامزاده موسی مبرقع رحمت‌الله‌علیه در خاندانی چشم به جهان ‏گشود که علاوه بر مقام الهی امامت، از کانون‌های اصلی علم و دانش ‏در آن عصر بود. ایشان کنیه‌های «ابواحمد» و «ابوجعفر» داشت. ‏هنگامی که پدر بزرگوارشان در سال ۲۲۰ قمری و در سنین کودکی او ‏به شهادت رسید، حضرت موسی مبرقع تحت سرپرستی و نظارت ‏مستقیم برادر بزرگ‌ترشان، حضرت امام علی النقی الهادی ‏صلوات‌الله‌علیه، قرار گرفت و در دامن پر مهر ایشان، به رشد فکری و ‏معنایی دست یافت.‏

راز برقع
امامزاده موسی مبرقع رحمت‌الله‌علیه با لقب «مبرقع» که به‌معنای ‏‏«روبنده‌پوش» است، در تاریخ به چهره‌ای تمثیلی بدل شده است. بر ‏اساس روایات معتبر تاریخی، ایشان از زیبایی صورت و سیمایی ‏خیره‌کننده برخوردار بود تا آنجا که هنگام عبور از معابر، نگاه‌های ‏حیرت‌زده مردم را به‌سوی خود جلب می‌کرد. همین موضوع موجب شد ‏برای مصون ماندن از این نگاه‌ها، صورت خود را با برقع (برقع نه ‏آن‌چیزی‌که امروزه به ان واقفیم و بخشی از صورت و چشم‌ها حتا با ‏برقع نمایان است، به‌معنای پوششی کامل بر صورت و پوشیه کامل) ‏بپوشانند.‏

درس مسئولیت‌پذیری برای همه اعصار
آن پوشش آگاهانه، هرگز نشانه کم‌بودن یا ضعف نبود، بلکه بیانگر ‏نگاهی عمیق به پیامدهای اجتماعی نگاه‌ها و مقایسه‌ها بود. لذا ‏برمبنای سخنان بزرگان از گذشتگان معتقدم؛ در دنیای امروز که مردان ‏با پوشیدن زیباترین تیشرت‌ها و لباس‌های و نمایاندن اندام، و یا با ‏نمایش بازوان ورزشکاری و آراستن موی بلند خود، ناخواسته بستر ‏مقایسه‌های نابجا را فراهم می‌کنند، عمل حضرت موسی مبرقع ‏علیهماالسلام، درس بزرگی برای همگان است. وقتی زنی نگاهی ‏می‌اندازد و تیپ و اندام مردی را با شوهر خود که امکان برآوردن ‏چنین انتظاراتی را ندارد، نه به لحاظ درآمدی نه مزاجی و نه جثه و ‏فرصت، مقایسه می‌کند، این نگاه و مقایسه پیامدهای معنوی خود را به ‏دنبال خواهد داشت.‏

مسئولیت مشترک در حفظ حریم‌ها
این رفتار ژرف‌نگرانه به ما می‌آموزد که حفظ حریم، تنها ویژه زنان ‏نیست بلکه مسئولیتی مشترک بین همه انسان‌هاست. همان‌گونه که ‏مردان نیز باید مراقب باشند ظاهر و رفتارشان زمینه‌ساز نگاه‌های ‏نامناسب یا مقایسه‌های نادرست نشود. شکستن دل دیگران و برهم زدن ‏آرامش زندگی‌ها به صرف اینکه "ما خوشمان می‌آید" قابل توجیه ‏نیست.‏

پیام ماندگار برای جامعه امروز
الگوی رفتاری حضرت موسی مبرقع رحمت‌الله‌علیه، پیامی به‌روز و ‏کاربردی برای جامعه امروز است. ایشان با عمل خویش نشان دادند که ‏رعایت و حفظ حرمت و حریم‌ها، مسئولیتی همگانی است و مردان نیز ‏در این زمینه مسئولیتی خطیر بر عهده دارند. این آموزه کهن و حتا ‏مدرن، پاسخی حکیمانه به بسیاری از پرسش‌های دنیای اکنون است و ‏زیبایی واقعی را در مراقبت از نگاه دیگران و پرهیز از هرگونه ‏رفتاری که ممکن است دل‌ها را بیازارد، معرفی می‌کند.‏

پرورش یافته مکتب امامت
جناب موسی مبرقع رحمت‌الله‌علیه در دوران اقامت در مدینه و سامرا، ‏پیوند عمیقی با برادرشان امام هادی علیه‌السلام داشت. ارادت خالصانه ‏و اطاعت بی‌چون و چرای او از امام زمانش، از وی شخصیتی مطیع و ‏پیرو ساخته بود، به گونه‌ای که علما و سؤال‌کنندگان از معارف دینی را ‏به محضر امام هادی علیه‌السلام ارجاع می‌داد. محدثان و علمای بزرگ ‏شیعه، همچون جناب شیخ کلینی رحمت‌الله‌علیه، جناب شیخ مفید ‏رحمت‌الله‌علیه و جناب شیخ طوسی رحمت‌الله‌علیه، وثاقت و دیانت ‏موسی مبرقع را تأیید کرده و از ایشان به‌عنوان راوی حدیث یاد ‏کرده‌اند.‏
مشهورترین روایت نقل‌شده از ایشان، حکایتی پندآموز از تواضع و ‏مراجعه به سرچشمه علم است. حضرت امامزاده موسی مبرقع ‏رحمت‌الله‌علیه نقل می‌فرمایند: یحیی بن اکثم، قاضی معروف بغداد، ‏سؤالاتی از من پرسید. نزد برادرم امام هادی صلوات‌الله‌علیه رفتم. ‏حضرت پس از موعظه‌هایی که فرمودند، سبب شد تا من به حقیقت ‏اطاعت از ایشان بصیرت یابم. سپس سؤالات را عرضه کردم و ایشان ‏پاسخ‌های مفصّل و کاملی فرمودند. این پاسخ‌ها در مجموعه‌ای به نام ‏‏«اجوبه یحیی بن اکثم» در کتب روایی شیعه حفظ شده است.‏

هجرت از کوفه به قم
با شدت یافتن بی‌حرمتی و دخالت‌های نامشروع خلفای عباسی بر ‏علویان، به‌ویژه پس از شهادت امام هادی علیه‌السلام در سال ۲۵۴ ‏قمری، جناب موسی مبرقع علیه‌السلام در سال ۲۵۶ قمری و در سن ‏حدود ۴۰ سالگی، کوفه را به قصد قم مقدسه ترک کرد. قم مقدسه در ‏آن زمان، به سبب وجود حب و ارادت عمیق مردم به خاندان رسول‌الله ‏صلوات‌الله‌علیه و نیز دور بودن از مرکز خلافت عباسی در بغداد، ‏به‌عنوان «آشیانه آل محمد» شناخته می‌شد و مأمنی امن برای سادات و ‏علویان به‌شمار می‌رفت.‏
ورود ایشان به قم، هرچند در ابتدا با ماجرای غیرقابل توجهی همراه ‏بود، و بزرگان عرب‌تبار ساکن قم در ابتدا ایشان را نشناختند و حتا ‏به‌سبب استفاده از روبند از ایشان خواستند شهر را ترک کند که در ‏نهایت حضرت موسی مبرقع علیه‌السلام به کاشان رفت و مورد استقبال ‏و تکریم فراوان حاکم آنجا، احمد بن عبدالعزیز بن دلف عجلی، قرار ‏گرفت تا جایی که برای ایشان مقرری سالانه‌ای هزار مثقال طلا تعیین ‏شد. اما پس از چندی، با پشیمانی افراد نادم و عذرخواهی رسمی از ‏ایشان، ایشان با احترام فراوان به قم مقدسه بازگردانده شد. به او خانه ‏و املاک زیادی هدیه داده شد و خواهرانشان _ زینب، ام محمد و ‏میمونه _ نیز به ایشان پیوستند و همگی به اتفاق در شهر قم مقدسه ‏ساکن شدند.‏

نقش‌آفرینی در پایتخت تشیع ایران
جناب امامزاده موسی مبرقع علیه‌السلام پس از استقرار در شهر قم ‏مقدسه، به‌عنوان یک شخصیت محترم و مورد اعتماد، به فعالیت‌های ‏فرهنگی و تبلیغی گسترده‌ای روی آورد. فعالیت‌های فرهنگی ایشان تنها ‏به امامت جماعت و خطبه‌خوانی محدود نبود و جناب حضرت موسی ‏مبرقع علیه‌السلام به نشر احادیث و معارف اهل‌بیت صلوات‌الله‌علیه ‏همت گماشت و راوی احادیثی بود که توسط محدثان بزرگی مانند جناب ‏شیخ مفید رحمت‌الله‌علیه، جناب شیخ طوسی رحمت‌الله‌علیه و جناب ابن ‏شعبه حرانی رحمت‌الله‌علیه نقل شده‌است. ‏
نقش ایشان به‌عنوان متولی موقوفات پدربزرگوارشان، امام جواد ‏علیه‌السلام، نیز نشان از جایگاه رفیع ایشان در شبکه وکالت و ارتباط ‏با شیعیان دارد. این حضور پربرکت، جویبارهایی از معارف اهل‌بیت ‏علیهماالسلام را در قم جاری ساخت و این دیار را به کانونی برای ‏گسترش تشیع تبدیل کرد.‏
اما مهم‌ترین نقش ایشان در این دوره، سرپرستی موقوفات پدرشان، ‏امام جواد علیه‌السلام بود. ایشان متولی رساندن صدقات و اموال متعلق ‏به آن حضرت به اهلش بود. این مقام، نشان از اعتماد عمیق امامت به ‏وی و نیز جایگاه رفیع ایشان در شبکه وکالت و ارتباط با شیعیان دارد.‏

وفات یا شهادت
حضرت امامزاده موسی مبرقع رحمت‌الله‌علیه در شب چهارشنبه، ۲۲ ‏ربیع‌الثانی سال ۲۹۶ قمری و در حدود ۸۲ سالگی، در شهر قم مقدسه ‏دیده از جهان فرو بست. «عباس بن عمرو غنوی»، حاکم قم، بر پیکر ‏مطهر ایشان نماز خواند.‏
در مورد چگونگی رحلت ایشان، دو دیدگاه اصلی در منابع تاریخی ‏وجود دارد:‏
اولی؛ قول به وفات طبیعی است. و بسیاری از منابع تاریخی، به‌طور ‏صریح به وفات طبیعی ایشان اشاره کرده و تاریخ دقیق آن را ثبت و ‏مرقوم داشته‌اند.‏
دوم آن‌که قول به شهادت است. که برخی منابع دیگر، از شهادت ایشان ‏به دست عاملان دستگاه عباسی خبر داده‌اند. در این روایات آمده است ‏که ایشان در منزل خودشان به شهادت رسید. با این حال، جزئیات ‏بیشتری از چگونگی و عاملان این واقعه در این منابع ذکر نشده است.‏
به هر تقدیر، پیکر پاک ایشان در خانه‌ای که در آن سکونت داشت _ ‏که پیش از آن به «محمد بن حسن بن ابی خالد الأشعری» تعلق داشت ‏‏_ به خاک سپرده شد. امروزه این مکان، در محله «چهل اختران» در ‏شهر قم مقدسه، در خیابان شهید طالقانی (آذر) واقع شده و زیارتگاهی ‏معروف و مورد احترام مؤمنان و شیعیان است.‏

میراث ماندگار
حضرت امامزاده موسی مبرقع رحمت‌الله‌علیه، جد سادات «رضوی» ‏است. از نسل پاک ایشان، خاندان‌های بزرگ سادات در ایران و دیگر ‏سرزمین‌های اسلامی پدید آمدند که از جمله آن‌ها می‌توان به سادات ‏چاوشی، کوثری، برقعی، رضوی، رضایی، تقوی و نقوی اشاره کرد. ‏فرزندان و نوادگان ایشان به بسیاری از شهرها و کشورها، از جمله ‏خراسان، همدان، کشمیر، هند و سمرقند مهاجرت کردند و در گسترش ‏فرهنگ و معارف شیعی در این مناطق نقش به سزایی ایفا فرمودند.‏
حسین بن محمدتقی نوری، مشهور به محدث نوری، کتابی با عنوان ‏‏«البدر المشعشع فی احوال ذریة موسی المبرقع» تألیف کرده که به ‏تفصیل به زندگی و احوال نوادگان موسی مبرقع پرداخته است.‏

بارگاه ملکوتی
همانطور که پیشتر اشاره شد؛ آرامگاه جناب امامزاده موسی مبرقع ‏علیه‌السلام امروزه در مجموعه‌ای به نام «چهل اختران» در شهر قم ‏مقدسه قرار دارد. این مکان، علاوه بر بارگاه مطهر و منور خود ‏ایشان، میزبان قبور تعداد زیادی از اعضای خاندانشان، از جمله ‏خواهران و نوادگانشان است. این زیارتگاه، همواره مورد توجه و ‏ارادت ویژه علما، مراجع تقلید و عموم مردم بوده است.‏
در دوران معاصر نیز، ارادت ویژه علما و مراجع بزرگ تقلید به این ‏امامزاده واجب‌التعظیم، خود گواهی بر مقام والای ایشان است. آیت‌الله ‏بهجت رحمت‌الله‌علیه درباره این امامزاده می‌گوید: «هرآن‌که به حضرت ‏امامزاده موسی مبرقع خدمتی بکند، مورد عنایت اهل‌بیت ‏صلوات‌الله‌علیه، امام جواد صلوات‌الله‌علیه و امام زمان ارواحنافداه قرار ‏می‌گیرد». همچنین گزارش شده است که این مرجع تقلید، به‌ویژه در ‏ایام شهادت امام جواد علیه‌السلام، به زیارت این بارگاه مشرف ‏می‌شدند. از دیگر علما و مراجعی که همواره این نحوه ارادتمندی در ‏رفتار را می‌توان مشاهده کرد که به زیارت این حرم تأکید و توجه ‏داشتند، می‌توان به امام خمینی رحمت‌الله‌علیه، آیت‌الله بروجردی ‏رحمت‌الله‌علیه، آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله صافی گلپایگانی اشاره ‏کرد.‏

تلفیق هنر و معنویت
بارگاه حضرت امامزاده موسی مبرقع علیه‌السلام در شهر قم مقدسه، ‏نمونه‌ای درخشان از معماری اصیل ایرانی_اسلامی است که در طول ‏قرن‌ها، با حفظ اصالت خود، تلفیقی هنرمندانه از هنر و معنویت را به ‏نمایش گذاشته است. این آرامگاه واقع در محله تاریخی چهل اختران، ‏دارای صحنی زیبا و دلنشین و نورانی و با حجره‌ها و رواق‌های متعدد ‏است که هر کدام روایتگر بخشی از تاریخ پر فراز و نشیب این مکان ‏مقدس هستند. گنبد فیروزه‌ای درخشان بنا که از دور خودنمایی می‌کند، ‏با کاشی‌کاری‌های ظریف و خطوط بنایی تزئین شده و آیات قرآن و ‏اسماء الهی بر بدنه آن نقش بسته است. درون حرم، آیینه‌کاری‌های ‏خیره‌کننده به همراه گچبری‌های اسلیمی و نقوش هندسی، فضایی ‏روحانی و آسمانی پدید آورده‌اند که زائر را به جهانی دیگر پرواز ‏می‌دهد. ضریح نقره‌ای که در میان رواق اصلی قرار گرفته، نمونه‌ای ‏از هنر قلمزنی اصیل ایرانی است و با نقش‌های اسلیمی و آیات قرآنی ‏تزئین شده است.‏
توسعه و بازسازی‌های تاریخی این بارگاه نیز، داستان پر فراز و نشیبی ‏دارد. بنای اولیه مربوط به دوره صفویه است که گفته شده در دوره ‏قاجار توسعه قابل توجهی یافت که در دهه‌های اخیر نیز با اضافه شدن ‏صحن‌های جدید، رواق‌های زیارتی و تأسیسات رفاهی، گسترش یافته ‏است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مجموعه، وجود قبرستان ‏تاریخی در اطراف حرم است که بسیاری از علمای بزرگ و ‏شخصیت‌های برجسته در آن آرمیده‌اند. معماری این آرامگاه، را گاهی ‏برخی معتقدند که نه تنها بیانگر تقدس و عظمت شخصیت مدفون در آن ‏است، بلکه نشان‌دهنده علاقه و ارادت عمیق مردم و حاکمان مختلف در ‏طول تاریخ به خاندان اهل‌بیت صلوات‌الله‌علیه می‌باشد.‏

پیوند معماری با هویت شهری قم
اکنون این بارگاه مقدس، به یکی از نمادهای هویتی شهر قم تبدیل شده ‏و در تاروپود فرهنگی این شهر تنیده شده است. موقعیت قرارگیری آن ‏در بافت تاریخی شهر، سبب شده که این مکان نه تنها یک زیارتگاه، ‏بلکه بخشی از حافظه جمعی مردم قم باشد. معماری این مجموعه، ‏پیوند عمیقی با هویت مذهبی و فرهنگی شهر دارد و در طول قرن‌ها، ‏میزبان زائران از سراسر ایران و جهان بوده است. راهروهای تو در ‏تو، حیاطی آرام و فضاهای معنوی این مجموعه، به گونه‌ای طراحی ‏شده‌اند که زائر را به تدریج از فضای پر هیاهوی شهر جدا کرده و به ‏جهانی زیبا از آرامش و معنویت رهنمون می‌سازند. این ویژگی‌های ‏معماری، سبب شده‌اند که آرامگاه امامزاده موسی مبرقع رحمت‌الله‌علیه ‏نه تنها به‌عنوان یک مکان مذهبی، بلکه به‌عنوان گنجینه‌ای از هنر و ‏معماری ایرانی-اسلامی نیز شناخته شود.‏

‏بعد اجتماعی و فرهنگی
ورود حضرت موسی مبرقع به قم مقدسه، نقطه عطفی در تاریخ ‏اجتماعی و فرهنگی این شهر بود. ایشان در سن ۴۰ سالگی از کوفه ‏به قم مهاجرت کردند و با استقبال باشکوه مردم این شهر مواجه شد. ‏قم در آن دوران به دلیل علاقه عمیق مردم به خاندان پیامبر ‏صلوات‌الله‌علیه، به "آشیانه آل محمد" شهرت داشت و پناهگاه امنی ‏برای سادات و علویان به شمار می‌رفت. مقام و منزلت ایشان به حدی ‏بود که و حضور ایشان چنان تأثیرگذار بود که حتا نقل شده است که ‏برخی از حاکمان محلی و اهل‌سنت و کارگزاران و عوامل دستگاه ‏خلافت عباسی، تحت تأثیر شخصیت معنوی ایشان قرار گرفته و هر ‏جمعه به زیارت ایشان می‌رفتند و گاهی از فرط تأثیر روحی و معنوی، ‏گاهی ایشان را به ائمه تشبیه کرده و لایق مقام امامت می‌دانستند. که ‏کرامات جناب امامزاده موسی مبرقع رحمت‌الله‌علیه تنها به گزارش‌های ‏تاریخی محدود نمی‌شود، بلکه تأثیر معنوی ایشان بر حاکمان وقت نیز ‏نوعی کرامت اجتماعی به شمار می‌رود.‏

‏ نقش خواهران ایشان
با استقرار جناب امامزاده موسی مبرقع علیه‌السلام در قم مقدسه، ‏خواهرانشان - زینب، ام محمد و میمونه - که دختران امام جواد ‏صلوات‌الله‌علیه بودند، نیز از کوفه به این شهر آمدند و نزد برادرشان ‏اقامت گزیدند. حضور این بانون محترمه، بر شکوه خاندان امامت در ‏قم افزود و آنان نیز همانند برادرشان، منشأ خیرات و برکات فراوانی ‏برای مردم این دیار شدند.‏
پس از درگذشت این بانوان، بارگاه و مضجع شریف آنان در کنار ‏بارگاه مطهر و منور حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها قرار گرفت و ‏آرامگاه‌های آنان در کنار برادرشان در مجموعه "چهل اختران"، به ‏زیارتگاهی برای عاشقان و ارادتمندان به خاندان اهل‌بیت ‏صلوات‌الله‌علیه تبدیل شده‌است. این مجموعه، نمادی از پیوند ناگسستنی ‏خاندان امامت و جایگاه رفیع قم در قلب شیعیان است.‏

‏بعد تاریخی و اسنادی
برای جلب توجه نهادهای علمی، اشاره به اسناد و مدارک معتبر ‏تاریخی ضروری است. کتاب "البدر المشعشع فی احوال ذریة موسی ‏المبرقع" اثر عالم بزرگوار، محدث نوری، یکی از جامع‌ترین منابعی ‏است که به تفصیل به زندگی و احوال نوادگان موسی مبرقع ‏پرداخته‌است. همچنین، فرمان‌هایی از فرمانروایان صفویه و قاجاریه ‏در دست است که بر اساس آن‌ها افرادی از سادات این خاندان به مقام ‏نقابت سادات و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و مساجد ‏مهم منصوب شده‌اند. این اسناد، گواهی تاریخی بر نقش اجتماعی و ‏مذهبی مستمر این خاندان در طول قرون مختلف است.‏
علاوه بر این، منابع معتبر رجالی و تاریخی، وثاقت و دیانت حضرت ‏موسی مبرقع علیه‌السلام را تأیید و از ایشان به‌عنوان راوی حدیث یاد ‏کرده‌اند. مورخانی مانند ابن عنبه نیز در کتاب "عمدة الطالب" به ‏گسترش نسل پاک ایشان در شهرهای مختلف جهان اسلام اشاره ‏کرده‌اند که خود موضوعی قابل تحقیق برای محققان و اساتید تاریخ ‏است.‏
حضرت موسی مبرقع علیه‌السلام، به‌عنوان فرزند امام نهم و برادر ‏امام دهم، حلقه وصل مهمی در تاریخ تشیع به‌شمار می‌رود. هجرت ‏ایشان از کوفه به قم، نقطه عطفی در تاریخ این شهر و تأثیرگذار در ‏تثبیت موقعیت آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تشیع بود. ‏شخصیت علمی و معنوی ایشان، نقش ایشان در مدیریت شبکه شیعیان ‏و نیز نسلی که از او به جای ماند، خدمات ارزنده‌ای به اسلام و مکتب ‏اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهماالسلام فرمود. امروزه آرامگاه ایشان ‏در قم مقدسه، نه تنها یادگاری از آن امامزاده واجب‌التعظیم، که نمادی ‏از پیوند ناگسستنی مردم ایران با خاندان عصمت و طهارت است.‏

پاسخی بگذارید