به‌مناسبت روز جهانی سگ‌ها؛
گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/08/3 12:06
شناسه : 411922
هدی سادات چاوشی

به‌مناسبت روز جهانی سگ، خواستیم یکی از موضوعات رایج در ‏فضای مجازی را مورد بررسی قرار دهیم.‏
در دین اسلام تأکید شده که در مکانی که سگ نگهداری می‌شود ‏نمی‌توان نماز خواند و لباس یا عضوی از بدن که با سگ در تماس ‏بوده نیز قابل استفاده برای نماز نیست. چون نجس بوده و در مکان یا ‏لباس نجس نمی‌توانید نماز به جا آورید. ‏
در فقه شیعه به‌واسطه چندین روایت از ائمه معصومین علیهم‌السلام ‏سگ را نجس اعلام کرده‌اند. دانشمندان نیز به‌واسطه خلق‌وخوی خاص ‏سگ و ارتباط نزدیک او با انسان، بیان کردند که میکروب‌های بدن و ‏مدفوع او بسیار برای انسان مضر است. ولی رفتار سگ سبب می‌شود ‏انسان‌ها به او بسیار نزدیک شده و این نزدیکی مشکلات خلق‌وخوی ‏برای انسان به وجود آورد.‏
که مجموع این دلایل سبب دوری اما دوستی انسان با سگ شده است. ‏در قرآن کریم شکار به‌وسیله سگ شکاری را حلال دانسته‌اند. و یا ‏به‌عنوان نگهبان در سیره اهل‌بیت معرفی شده است. اما ورود او به ‏داخل زندگی انسان‌ها چه از نظر دینی و چه از نظر علمی مورد قبول ‏نیست. ‏
اما این بدین معنا نیست که دین مبین اسلام به حقوق حیوانات اهمیت ‏نمی‌دهد. اتفاقا پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه وسلم و ائمه معصومین ‏علیهم‌السلام بارها و بارها به اهمیت و ارجمندی حیوانات توجه و تأکید ‏داشتند. ‏
از این رو می‌خواهیم به روایات بزرگان دینی خود مراجعه کنیم. اما ‏این روایات را به دو دسته تقسیم می‌کنیم:‏
دسته اول روایاتی که در تأکید نگهداری از حیوانات داشتند و
دسته دوم مطالبی که در حرمت و اهمیت احترام به حیوانات گذاشتند.‏
دسته اول: روایات برای نگهداری از حیوانات ‏
مردی به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله از ترس خود شکایت نمود و چاره‌ای ‏خواست، پیامبر صلوات‌الله‌علیه فرمود: یک جفت کبوتر نگاهداری نما. ‏
برداشت علمای دینی از این روایت این است که نگهداری از یک جفت ‏کبوتر به‌واسطه تغذیه و آرامشی که این حیوان به صاحبش القا می‌کند ‏بسیار برای او مفید است.‏
همچنین امام علی علیه‌السلام فرمود: از خدا بترسید در مورد بردگان، ‏کنیزان و اموال بی‌زبانتان. سؤال کردند:‌ اموال بی‌زبان چیست؟ ایشان ‏فرمود: گوسفند، کبوتر، گربه و مانند این‌ها.‏
از این روایت این برداشت می‌شود که حیواناتی که در منزل نگهداری ‏می‌شوند به گردن صاحبشان حق دارند و او باید روز قیامت در برابر ‏این حق جوابگو باشد. ‏
همچنین پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: گوسفند از حیوانات ‏بهشتی است.‏
بدین معنا که چون حرمت ملکیت بهشت را دارد شما نیز باید به آن ‏اهمیت دهید و ظلم در حق او نکنید.‏
امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمنی نیست که در خانه‌اش بزغاله‌ای ‏نباشد و آن خانه مقدس و با برکت نشود و اگر دو بزغاله در این خانه ‏باشد هر روز دو مرتبه این خانه مقدس می‌شود. مردی پرسید: چه‌گونه ‏مقدس می‌شود؟ به آن‌ها گفته می‌شود تا هنگامی که سفره شما پاکیزه ‏است برکت بر شماست.‏
این روایت تأکید دارد که در خانه خود حیوانات اهلی را نگهداری و از ‏آن‌ها مراقبت کنید تا برکت از آن شما باشد.‏

امام صادق علیه‌السلام فرمود: زنی به خاطر این که گربه‌ای را زندانی ‏نمود و آن گربه از تشنگی مرد، مورد عذاب واقع شد.‏
این روایت نشان می‌دهد که آزار و اذیت حیوانات قطعاً در این دنیا و در ‏روز قیامت مورد بازخواست و عذاب واقع می‌شود.‏
و حتا این اهمیت و ‌محبت به حیوانات تا اینجا ادامه دارد که امام باقر ‏علیه‌السلام فرمود: هر آن‌که ما اهل‌بیت را دوست دارد، کبوتر را نیز ‏دوست داشته باشد.‏
بیان روایات و سفارشات اهل‌بیت علیهم‌السلام درباره اهمیت و ‏نگهداری از حیوانات بسیار زیاد است که ما سعی کردیم بخشی از آن‌ها ‏را به محضر شما برسانیم. ‏
کلام آخر ‏
یکی از نکات مهم این است که انسان گاهی به‌صورت ناخواسته به ‏حیوانات آسیب وارد می‌کند. مثلاً با تولید زباله و تخلیه آن در دریا به ‏حیوانات آسیب وارد کرده و بارها و بارها دیدیم که حیوانات را منقرض ‏کرده‌اند. این ضرر و زیان به حیوانات با تأسف تا زمان ظهور امام ‏زمان ارواحنا فداه ادامه دارد و می‌توان جلوی آن‌را گرفت. چون ‏انسان‌هایی هستند که فقط هوای نفس و تمایلات دنیایی خود را می‌فهمند ‏و به‌دنبال آن هستند. ‏
اما در روایات بسیار متعدد در زمان ظهور امام زمان ارواحنا فداه، ‏تمام علوم عالم برای بشر باز می‌شود. این علم و آگاهی سبب شده که ‏ضرر و زیان به حیوانات به صفر برسد و از آن طرف چون حیوانات ‏نیز به این آگاهی می‌رسند، دیگر شکار و اذیت از حیوان شکارچی ‏معنایی ندارد.‏
ابن‌عباس که از راویان معتبر روایی است، یکی از ویژگی‌های عصر ‏ظهور را در کتاب حلیه‌الابرار، جلد دوم، صفحه ۶۲۰؛ و کتاب ‏غایه‌المرام، صفحه ۶۹۷ چنین بر می‌شمارد: «گرگ، میش، گاو، شیر، ‏انسان و مار از جان خود ایمن باشند». یعنی شخصی به آن‌ها تعدی و ‏ظلم نمی‌کند. ‏
در روایت دیگری از پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در کتاب بحارالانوار ‏جلد ۵۲، صفحه ۳۰۴، که گویای اوج حفظ حقوق محیط زیست در آن ‏عصر است، آمده: «..نامش نام من است، موقع ظهور او، پرندگان در ‏آشیانه‌هاشان و ماهیان در دریاها با کمال آزادی و دور از هرگونه ترس ‏تولیدنسل می‌کنند».‏
امید است با فرج هرچه سریع‌تر قطب عالم امکان حضرت ‏بقیه‌الله‌الاعظم روحی و ارواح‌العالمین لتراب مقدمه‌الفداء همه انسان‌ها ‏و حیوانات و جمادات و گیاهان و موجودات از این نعمت الهی بهره‌مند ‏شوند. ‏

پاسخی بگذارید