حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهاجرنیا تبیین کرد:‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/08/4 10:22
شناسه : 411927
شاخه سبز - رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر گفت: ‏در منطق حکمرانی قرآنی، خداوند پیروزی را روی میز گذاشته، اما ‏شرط تحقق آن را حضور و تاب‌آوری مؤمنان قرار داده است.‏
به گزارش شاخه سبز ، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا ‏در دویست و هشتادمین نشست از سلسله کرسی‌های آزاداندیشی با ‏موضوع «گفتمان مقاومت» و پانزدهمین جلسه تفسیر سوره فتح که با ‏حضور جمعی از علاقه‌مندان در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد، به ‏تبیین مفهوم «حکمرانی قرآنی» پرداخت و تأکید کرد که نصرت و ‏پیروزی الهی، مشروط به حضور، اراده و تاب‌آوری مؤمنان در میدان ‏عمل است.‏
این نشست توسط قرارگاه فرهنگی طلوع مهر، مجمع هماهنگی پیروان ‏امام و رهبری استان قم و انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران ‏برگزار گردید.‏
مدیر کمیته جهاد تبیین قرارگاه فرهنگی طلوع مهر در ابتدای سخنان ‏خود با اشاره به آیات هجدهم و نوزدهم سوره فتح، به جمع‌بندی مباحث ‏پیشین در خصوص جریان‌شناسی چهار گروه مؤمنین، منافقین، ‏مشرکین و متخلفین از جنگ (مُخَلَّفین) پرداخت و اظهار داشت: قرآن ‏پس از بررسی مفصل جریان متخلفان از جبهه، بار دیگر به مؤمنان ‏بازمی‌گردد و می‌فرماید: «لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ ‏الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا». در ‏جریان حدیبیه، با شبهه و ناراحتی که برای مسلمانان پیش آمد، ‏مجاهدان جمع شدند و برای اعلام وفاداری مجدد با پیامبر بیعت کردند. ‏شرایط بسیار سخت بود، اما آن‌ها اعلام کردند که تا آخر پای کار ‏هستند؛ چه صلح باشد، چه بازگشت و چه جنگ. خداوند در این آیه، ‏رضایت خود را از این مؤمنان که بیعت وفاداری کردند و ایستادند، ‏اعلام می‌کند.‏
وی افزود: خداوند در ادامه می‌فرماید به خاطر این ایستادگی، ما ‏آرامش و سکینه خود را بر آنان نازل کردیم و به پاس این مقاومت، ‏وعده پیروزی قطعی و نزدیک به ایشان دادیم. یعنی هرچند قرارداد ‏صلح ده ساله بود، اما پیروزی بسیار نزدیک‌تر از آن بود. علاوه بر ‏این، وعده غنائم فراوان نیز به آنان داده شد، با اینکه هدف اصلی آن‌ها ‏دین و خدا بود. همچنین خداوند شر مشرکان را از آنان کوتاه کرد. ‏مسلمانان در نزدیکی مکه و بدون تجهیزات جنگی متوقف شده بودند و ‏اگر دشمن حمله می‌کرد، ظاهراً مغلوب می‌شدند. اما خداوند می‌فرماید: ‏‏«وَكَفَّ أَيْدِيَ النَّاسِ عَنْكُمْ»؛ یعنی قدرت و تسلط مشرکان را از آنان ‏برداشت و اجازه نداد جنگی رخ دهد. این‌ها همه نشانه‌هایی از قدرت ‏الهی بود که خداوند به مؤمنان نشان داد و آنان را به صراط مستقیم ‏هدایت کرد.‏
حکمرانی قرآنی؛ ترکیبی از تقدیر الهی و تعهد انسانی
حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با بیان اینکه این آیات، الگویی از ‏‏«حکمرانی قرآنی» را به نمایش می‌گذارند، تشریح کرد: قرآن از طریق ‏این آیات، نوعی حکمرانی الهی را به مؤمنان نشان می‌دهد که در آن، ‏آینده مسلمانان از همه جوانب مدیریت و تدبیر می‌شود؛ آینده‌ای که در ‏آن پیروزی، غنیمت اقتصادی و هدایت معنوی تضمین شده است. در ‏حکمرانی خداوند دو بخش وجود دارد: یک بخش، حکمرانی تقدیری ‏است که شامل مقدرات و برنامه‌ریزی‌های الهی می‌شود و دست ‏خداست. اینکه می‌فرماید ما به شما فتح دادیم، نشان‌دهنده همین بخش ‏است. مسلمانان نقشی در شکل‌گیری آن قرارداد نداشتند، اما خداوند ‏شرایط را به گونه‌ای رقم زد که همان قرارداد به یک فتح مبین تبدیل ‏شد.‏
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بخش دوم این حکمرانی، تعهداتی ‏است که مؤمنان باید بدهند. اولین تعهد آنان، همان «بیعت رضوان» ‏بود. آن‌ها در شرایط بسیار سخت، زیبا به میدان آمدند و زمینه‌ای ‏فراهم کردند که خداوند رضایت خود را از آنان اعلام فرمود. بنابراین، ‏این حکمرانی مانند یک رابطه «شرط و مشروط» است. خداوند ‏کارهایی را که باید انجام دهد روی میز می‌گذارد و می‌فرماید: من به ‏شما فتح می‌دهم، سکینه و آرامش نازل می‌کنم، وعده پیروزی، نصرت ‏و هدایت می‌دهم؛ اما همه این‌ها مشروط به اعلام آمادگی و حضور ‏شماست.‏
وی با تأکید بر محقق شدن وعده‌های الهی، گفت: خداوند در همین آیات ‏می‌فرماید: «وَعَدَكُمُ اللَّهُ»؛ خداوند به شما وعده داد. وعده‌های خدا حتماً ‏محقق می‌شوند، زیرا از روی لطف و کرم او سرچشمه می‌گیرند. در ‏مقابل، وعیدهای الهی که به کافران داده می‌شود، ناشی از خشم خداوند ‏است و ممکن است بعدها لطف الهی غلبه کند و آن‌ها بخشیده شوند. ‏اما وعده‌هایی که به مؤمنان داده می‌شود، سراسر لطف است و حتماً ‏تحقق می‌یابد. در اینجا نیز پنج وعده به مؤمنان داده شد که همگی ‏محقق شدند. مبنای حکمرانی الهی در همین وعده‌ها نهفته است؛ یعنی ‏خدا وعده می‌دهد، اما نقش انسان را نیز در نظر می‌گیرد و می‌گوید من ‏وعده پیروزی و غنیمت می‌دهم، اما تو نیز باید حرکتی کنی.‏
عضو هیئت مدیره انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران به سنت‌های ‏تغییرپذیر الهی اشاره کرد و افزود: برخی از سنت‌های الهی، قوانین ‏تکوینی و غیرقابل تغییر هستند، اما دسته‌ای دیگر از سنت‌ها، تغییرپذیر ‏بوده و به اراده و عاملیت انسان وابسته شده‌اند. آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ لَا ‏يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» به همین معناست. خداوند ‏سرنوشت هیچ ملتی را تغییر نمی‌دهد، مگر آنکه خودشان اراده کنند و ‏حرکتی انجام دهند. فتحی که در سوره فتح وعده داده شد، مرهون ‏همان بیعت بود. چون شما پای کار ایستادید، ما هم پیروزی را نصیبتان ‏می‌کنیم.‏
نصرت، دفاع و هدایت؛ پاداش مجاهدت در راه خدا
این پژوهشگر قرآنی با استناد به آیات متعدد، مصادیق این وعده‌های ‏مشروط را برشمرد و گفت: در آیه هفتم سوره محمد(ص) می‌فرماید: ‏‏«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ». اگر ‏می‌خواهید پیروز شوید، شرطش این است که خدا را یاری کنید تا خدا ‏هم شما را یاری کند. همچنین در سوره روم، آیه ۴۷، آمده است: ‏‏«وَكَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ». چون مؤمنان به وظیفه خود عمل ‏کرده‌اند، خداوند یاری آنان را بر خود حقی واجب می‌داند. در آیه ۳۸ ‏سوره حج نیز خداوند وعده دفاع از مؤمنان را می‌دهد: «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ ‏عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا». خداوند در سخت‌ترین بحران‌ها به کمک مؤمنان ‏می‌آید و آن‌ها را رها نمی‌کند.‏
وی ادامه داد: در آیه ۶۹ سوره عنکبوت می‌فرماید: «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا ‏فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا». کسانی که در راه خدا مجاهده می‌کنند و تمام توان ‏خود را به کار می‌گیرند، خداوند آن‌ها را در نیمه راه رها نمی‌کند و ‏دستشان را گرفته و هدایتشان می‌کند. آیه ۲۱ سوره مجادله نیز با ‏قاطعیت تمام اعلام می‌کند: «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي». خداوند ‏مکتوب و قطعی کرده است که خود او و پیامبرانش حتماً غالب و پیروز ‏خواهند بود. هیچ پیامبری شکست نمی‌خورد و جبهه الهی، جبهه ‏نصرت و پیروزی است. شرط قرار گرفتن در این جبهه، پای کار آمدن ‏است. مؤمنان نیز اگر پای کار بایستند، حتماً پیروز خواهند شد.‏
ولایت، توکل و تقوا؛ شروط برخورداری از حمایت‌های ویژه الهی
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به وعده‌های خاص خداوند ‏به گروه‌هایی از مؤمنان، بیان داشت: خداوند برای حزب‌الله نیز وعده ‏مخصوصی دارد: «وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ ‏هُمُ الْغَالِبُونَ». شرط غلبه حزب‌الله، پذیرش ولایت الهی، ولایت رسول و ‏امام است. بدون ولایت، پیروزی در کار نیست. همچنین در سوره ‏طلاق وعده کفایت به متوکلین داده شده است: «وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ‏فَهُوَ حَسْبُهُ». کسی که کارش را واقعاً به خدا بسپارد، خداوند برای او ‏کافی خواهد بود و از جایی که گمان نمی‌برد، به او روزی می‌دهد؛ ‏روزی‌ای که تنها مادی نیست، بلکه شامل معنویت، عشق و زیارت نیز ‏می‌شود.‏
وی همچنین به نقش تقوا در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن اشاره کرد و ‏گفت: در آیه ۱۲۰ سوره آل عمران آمده است: «وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا ‏يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا». اگر در میدان مبارزه صبور باشید و تقوا پیشه ‏کنید، توطئه‌ها و برنامه‌ریزی‌های دشمنان به شما ضرری نمی‌رساند. ما ‏نمونه این وعده الهی را در خنثی‌سازی توطئه‌های پیچیده دشمنان علیه ‏کشورمان به چشم دیده‌ایم. خداوند که بر همه چیز احاطه دارد، در یک ‏لحظه تاریخی، تمام نقشه‌های آنان را برملا می‌سازد.‏
غلبه حق بر باطل؛ فلسفه قطعی تاریخ در حکمرانی الهی
رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر، پیروزی حق بر ‏باطل را یک قانون کلی در حیات سیاسی مؤمنان دانست و تصریح کرد: ‏خداوند در سوره رعد، باطل را به کفی روی آب یا روی فلز مذاب ‏تشبیه می‌کند که دیر یا زود از بین می‌رود، اما آنچه باقی می‌ماند، آب ‏زلال و طلای ناب است که همان جریان حق و مؤمنان است. جریان ‏غزه امروز شبیه همین است؛ باطلی سال‌هاست که ملتی را آزار ‏می‌دهد، اما بالاخره این مستضعفین پیروز خواهند شد و خداوند به ‏وعده‌اش عمل خواهد کرد.‏
وی افزود: فلسفه تاریخ از منظر قرآن این است که حق، پیروز و ‏باطل، نابودشدنی است. چنانکه می‌فرماید: «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ ‏الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا». خداوند همچنین وعده داده است که در ‏کنار هر سختی، آسانی قرار دارد: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا». این وعده‌ها ‏امیدبخش هستند و به ما می‌آموزند که نباید تنها بر مشکلات و بحران‌ها ‏متمرکز شویم. خداوند مؤمنانی را که اهل اصلاح هستند، هرگز نابود ‏نخواهد کرد.‏
حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در جمع‌بندی سخنان خود اظهار ‏داشت: در حکمرانی الهی، به‌ویژه در حوزه جنگ و دفاع، خداوند به ‏صورت شرط مشروط عمل می‌کند. شرط مجاهدت از جانب مؤمنان ‏است و مشروط، تحقق وعده الهی است. خداوند پیروزی را در میدان ‏قرار داده، اما شرط رسیدن به آن، این است که شما با ایمان، عمل ‏صالح و مجاهدت پای کار بیایید. وقتی دشمن حمله می‌کند، عده‌ای باید ‏برای دفاع به میدان بروند تا خداوند نصرت خود را به واسطه آنان ‏محقق سازد. همان‌گونه که طبق آیات سوره فتح، آمادگی مؤمنان در ‏بیعت رضوان، زمینه‌ساز نزول نصرت الهی شد.‏

پاسخی بگذارید