گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/08/4 10:00
شناسه : 411928
فرشته محقق – قم شهر گنبد و گلدسته هاست.وقتیدل مردم از دست ‏روزگار پر می شود راهی حرم می شوند، نوعی انرژی در حرم ها ‏نهفته است که دل را جلا می دهد برای صبر و صبوری . دعا مرحمی ‏ست برای دلهایی که ناملایمت ها را دوام می آورند. صحن امام رضا ‏حرم حضرت معصومه انگار نسبت به بقیه صحن های حرم دلگشاست. ‏دیدن گنبدو گلدسته ها آرامشی در قلب زائر می ریزد که اینجا به عرش ‏خدا نزدیک تر است. فرشتگان خدا می دانند که هرروز چه حجم از دعا ‏در زیر این گنبد کنار ضریح نجوا می شود به آسمان می رسد.کبوتران ‏بعد از صواف گنبد گرداگرد حرم نشسته اند. ساعت 4 عصر است. ‏زئرانی که از دور دست ها امده اند سعی می کند با این حرم عکسی ‏داشته باشند تا 25 هزارم یک ثانیه این حرم را با خود ببرند. ‏
به سمت ایوان آینه می روم . مثل دیگران دعای اذن ورود را می ‏خوانم. در امتداد صحن‌هایی که صدای کفش‌ها با زمزمه‌ی دل‌ها درهم ‏می‌آمیزد، گنبد طلایی چون خورشیدی در دل شب‌های بی‌پناهی ‏می‌درخشد. اینجا، جایی‌ست که آسمان پایین می‌آید، تا دست‌های لرزان ‏را در آغوش بگیرد. جایی‌ست که گریه، نه نشانه‌ی ضعف، که زبانِ ‏دعاست؛ و سکوت، نه فقدانِ کلام، که حضورِ خداونداست. دل‌ها ‏می‌آیند، بی‌آن‌که چیزی بگویند. فقط می‌نشینند، فقط نگاه می‌کنند، فقط ‏می‌گریند. گاهی با انگشت بر در می‌نویسند، گاهی با اشک بر گونه، ‏گاهی با آه در سینه. هر حرکت، هر لرزش، هر نفس، دلنوشته‌ای‌ست ‏که میان گنبد و گریه شکل می‌گیرد. دلنوشته‌هایی که نه برای خوانده ‏شدن، که برای شنیده شدن خلق شده‌اند. اینجا، هر دلنوشته یک زیارت ‏است، هر گریه یک بازگشت. زنی را می بینم که بر روی درب ورودی ‏با انگشت دستش چیزی می نویسید با احترام می پرسم می شود بگوید ‏چه نوشتید؟ ‏
بی معطلی می گوید: صلوات نوشتم بعدش هم دعای حضرت موسی را ‏نوشتم، رب انی لما انزلت الی فقیر این دعای قرانی هست که خدا ‏بعدش حاجت حضرت موسی رو می ده. تعجب می کنم از حرف های ‏این زائرانگار متوجه شده باشد با تبسم توضیح می دهد این دعا برای ‏زمانی هست که حضرت موسی از دست فرعون فرار کرده بود. وقتی ‏توی اون صحرا به دختران حضرت شعیب کمک می کنه منتظر می ‏شینه کسی اون رو کمک کنه دختران شعیب بر می گردن و از طرف ‏پدرشون حضرت موسی را به خونه دعوت می کنند. ‏
او در ادامه گفت: حضرت موسی با دختر شعیب اازدواج می کنه و ‏زندگیش تغییر می کنه من این دعا رو از طرف پسرم نوشتم که خدا ‏بهش یه همسر خوب بده . ‏
گفتم برای اولین بار است که می نویسید؟ در پاسخ گفت: چند بار ‏نوشته ام بلاخره خدا به دل من مادر رحم می کنه. آرام به شانه اش ‏زدم و گفتم حتما مادرجان. ‏
خانمی تسبیح بدست نشسته بود کنار ستون و غرق در ذکر بود. کنارش ‏نشستم همین که چشمانش را باز کرد سلام کردم و پرسیدم خانم برای ‏چه ذکر می گوید؟ در جواب گفت: صلوات نذر کردم برای دخترم 7 ‏سال است ازدواج کرده اما بچه ای نداره. می گن اگر صلوات به مادر ‏ائمه هدیه کنیم حاجت می گیریم بی معطلی گفتم حتما. ‏
دوتا از بانوان نماز استغاثه می خواندند. سجده آنها طولانی بود. ‏
زنان پاکستانی دعای توسل می خواندند. دلم می خواست در حلقه این ‏زنان که از جای دوری آمده بودند می نشستم و دعای توسل را با آنها ‏می خواندم. ‏
کنار درِ ورودی صحن، زنی  ایستاده بود. چادرش را کمی جمع کرده ‏بود تا اشک‌هایش را کسی نبیند. اما آنچه دیدم، چیزی فراتر از گریه ‏بود. با انگشت، آرام روی درِ فلزی چیزی نوشت. نه جوهری بود، نه ‏صدایی، فقط لمس. انگار دلش را به آستانه سپرد، بی‌واسطه، بی‌کلام. ‏نزدیک‌تر رفتم. نه برای مزاحمت، بلکه برای فهمیدن. پرسیدم: «چی ‏نوشتی؟» نگاهم کرد، با چشمانی که هنوز خیس بودند. گفت: «اسمش ‏رو فقط اسمش رو نوشتم. گفتم یا حضرت، خودت می‌دونی.» سکوت ‏کرد. و من فهمیدم که گاهی یک اسم، خودش یک دعاست. و نوشتن با ‏انگشت، خودش یک زیارت.‏
رواق حضرت خدیجه مثل همیشه با صفا میزبان زائران است در رواق ‏می نشینم کتاب دعا رو ب می دارم . دعای جامعه گبیره، دعای عهد، ‏دعای جوشن کبیر.به مضامین دعا ها که نگاه می کنم متوجه می شوم ‏بین دعای ما و ائمه تفاوتی هست. آن تفاوت در نگاه ماست که ائمه ‏نگاه به هدف خلقت انسان است اما دعای های ما درگیر خواسته ها و ‏آرزوهای کم و کوتاه ماست. ‏
حجت الاسلام بهروز عباسی در باره اهمیت دعا کردن می گوید: خداوند ‏در قرآن برای تمام مسائل بشر راهکارهای خاصی را بیان فرموده که ‏برخی از آنها در ظاهر آیات بیان شده و برخی دیگر در معنای باطنی ‏قرآن نهفته است که توسط پیامبر و ائمه اطهار از طریق احادیث بر ما ‏روشن گردیده که از جمله آن آرامش در هنگام مصائب است. خداوند ‏در آیه 153 سوره بقره می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ ‏وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ. یعنی: اى کسانى که ایمان آورده‏اید، از ‏صبر و نماز کمک بگیرید که خداوند با صابران است و یا در آیه 45 و ‏‏46 همین سوره می فرماید: وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ ‏عَلَى الْخَاشِعِینَ. یعنی ‏از صبر و نماز کمک بجوئید و آن بسى سنگین ‏است مگر براى خشوع پیشگان.‏
وی  در ادامه افزود: درست است که انسان می تواند هرگونه و به هر ‏ترتیبی که خواست دعا کند، اما دعای هدفمند که فرد هوشیار بداند از ‏آن، چه می خواهد و به دنبال چیست باید با آداب باشد. رعایت این ‏ادب، مهم ترین شرط استجابت دعا است، اگر انسان توجه قلبی به ‏سوی خدا نداشته باشد دعایش اجابت نیست همچنان که در دنیا اگر ‏کسی به سوی انسان توجه کامل نکند، سزاوار نیست انسان توجه به او ‏پیدا کند؛ مثلاً در زندگی دنیا با کسی مشغول صحبت باشی، اما او از ‏صحبت کردن با تو غافل باشد و از ماندن در کنار تو روی گردان باشد ‏در این جا سزاوار است که تو با او صحبت نکنی و جوابش را نگویی.‏
وی تصریح کرد: از جمله روش های پیامبراکرم(ص) در دعا این بود ‏که تضرع و زاری می کرد به گونه ای که نزدیک بود عبا از دوشش ‏بیافتد. رسول خدا در رابطه با دعا می فرمود: خداوند دعایی را که از ‏دلی غافل و بی خبر باشند، نمی پذیرد». ‏
حجت الاسلامی عباسی گفت: شیوه نبی مکرم اسلام در دعا آن بوده که ‏دست ها را بلند می نمود در روایت آمده است رسول خدا(ص) در ‏هنگام ابتهال و دعا دست ها را بلند می کرد مانند فقیری که غذا طلب ‏می‎کند و بعد از دعا هم دست ها را به سر و صورت می کشید» در ‏روایتی امام صادق(ع) فرمود: هیچ بنده ای دستش را به سوی خدا ‏دراز نمی کند مگر آن که خداوند حیا می کند از این که دستش را رد ‏کند تا این که از فضل و رحمتش آن چه را که خواسته عطا کند».‏
پیامبراکرم(ص) دعا را نشسته می خواندند در حدیثی فرمود: جبرئیل به ‏من دستور داد که قرآن را ایستاده و دعا را نشسته بخوانم» معنای این ‏حدیث این نیست که نمی شود ایستاده دعا کرد بلکه معنایش این است ‏که در حال نشسته حالت دعا برتر و بهتر است.‏
وی افزود: در دعا نباید انحصارطلب باشیم، حضرت ابراهیم(ع) برای ‏خودش، فرزندان و مؤمنان دعا کرد پس می توان گفت دعای آن ‏حضرت جامع و کامل بود، عقیده، اخلاق، امنیت اجتماعی، رونق ‏اجتماعی، خانواده و پدر و مادر و مردم همه در آن ذکر شده بود و یک ‏دعای کامل و جامع بود، دعای حضرت ابراهیم(ع) ابعاد فرهنگی، ‏عقیدتی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی داشت.‏
وی با بیان اینکه ائمه و پیامبر برای دعای کردن سیره دارند گفت: ‏نگاهی اجمالی به سیره پیامبر اکرم(ص) و فرزندان گرامی آن ‏بزرگوار، می رساند که آنان تا چه اندازه، دعا را پرعظمت و سازنده ‏می دانستند. رسول خدا(ص) فرمود «هیچ چیز نزد خدا، گرامی تر از ‏دعا نیست».علت این که مؤمنان، دائماً با دعا مأنوسند این است که آن ‏را اسلحه ای می دانند که در همه عرصه های زندگی برای آنان ‏کارگشاست. روزی پیامبر به اصحاب خود فرمود «آیا شما را به ‏سلاحی راهنمایی کنم که از دشمنانتان رهایی می دهد و روزی تان را ‏فراوان سازد؟، عرض کردند چرا، فرمود پروردگارتان را در شب و ‏روز بخوانید، زیرا سلاح مؤمن دعاست».‏
‏ وی  با اشاره به سوره غافر که خدا فرمود بخوانید مرا تا اجابت کنم ‏شما را گفت: نکته مهم در دعا کردم این است که دیگران را هم دعا ‏کنیم که هب اجابت نزدیک تر است چه بسا روایت است یکی از اهمیت ‏های نماز شب بخش دعا برای مومنان است.‏
مثل زمان ورود به صحن سر خم کرده و به بانوی حرم سلام می کنم ‏اما از خدا می خواهم  حالا که  زائران دلنوشته‌ها را در آستانه‌ی گنبد ‏سپرده‌اند، و گریه‌ها را در آغوش صحن‌ها رها کرده‌اند، چیزی در ‏دل‌مان روشن‌تر شده است. نه پاسخ، نه پایان، بلکه نوری که از دعا ‏گذشته و به دل رسیده. نوری که می‌گوید: هنوز می‌شود دوست داشت، ‏هنوز می‌شود برگشت، هنوز می‌شود نوشت. در واپسین لحظه‌های این ‏زیارت، زمزمه‌ای آرام در قلبم می‌پیچد؛ دعایی بی‌صدا، اما پر از ‏حضور: «یا من اسمه دواء و ذکره شفاء… ای آن‌که نامت درمان ‏است و یادت شفاست، دل‌های خسته را دریاب، اشک‌های بی‌پناه را ‏ببین، و دلنوشته‌های بی‌صدا را بخوان!‏

پاسخی بگذارید