گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/05/4 11:11
شناسه : 411535
فاطمه مداح نظری – فناوری های ارتباطی جدید آمیزهای از فرصت ها ‏و تهدیدها هستند و بسته به میزان بسترسازی فرهنگی و سرمایه ‏گذاری جوامع در این جهت، می توان از میزان تهدید آنها کاست و بر ‏میزان فرصتهای آن افزود. در ایران به دلیل سردرگمی در چگونگی ‏برخورد با فضای مجازی، خط مشی مشخصی در این جهت وجود ‏نداشته است. مسأله سوءاستفاده از فرزند در جریان کسب و کارهای ‏اینترنتی، نمونهای از همین مصادیق به شمار میرود. هدف اصلی این ‏مطلب بررسی انگیزه های اینستاگرام در زمینه سوءاستفاده از مادران ‏کارآفرین ایرانی در شبکه های اجتماعی تلگرام و کودکان در فضای ‏مجازی است. ‏
یافته های پژوهش نشان می دهد که 8 انگیزه در گرایش این مادران ‏مطرح هستند. که عبارتند از 1.مشکلات روانی فرد ، 2. مشکلات ‏خانوادگی فرد ، 3. مشکلات اقتصادی فرد ، 4. مشکلات فرهنگی- ‏اجتماعی فرد ، 5. تلاش برای کسب اعتبار اجتماعی، 6. تلاش برای ‏کسب موفقیت های اقتصادی ، 7. سرگرم شدن و لذّت بردن فرزند از ‏فضای مجازی و 8. تلاش برای طرح فرزند در فضای مجازی. ‏
نوجوانانی که هنوز در مرحله شکل‌گیری شخصیت هستند، بیش از همه ‏تحت تأثیر بلاگرها قرار می‌گیرند. الگوبرداری بی‌فکر از سبک گفتار، ‏مصرف‌گرایی، جراحی‌های زیبایی یا روابط بی‌ثبات، نسلی سردرگم و ‏بی‌پشتوانه می‌سازد.‏
پژوهش‌های مؤسسه ‏Yale ‎‏۲۰۲۳ نشان می‌دهد نوجوانانی که روزانه ‏بیش از ۳ ساعت محتوا از بلاگرها مصرف می‌کنند، ۴ برابر بیشتر در ‏معرض اختلالات اضطرابی از جمله اختلال تصویر بدن (‏Body ‎Dysmorphia‏)،افسردگی پنهان، عقده‌ی فقر و بی‌عرضگی ‏درونی‌شده، فومو (ترس از عقب‌ماندن از زندگی دیگران) قرار دارند. ‏
وقتی کودکی ۱۰ ساله به جای معلم یا والدین، از یک بلاگر آرایشی یاد ‏می‌گیرد که زیبایی مهم‌ترین ارزش است، یا نوجوانی با دیدن روابط ‏عاشقانه ، ولخرجی‌ها و «بچه پولدار بازی» بعضی بلاگرها احساس ‏بی‌ارزشی می‌کند، یعنی جامعه با شیب تندی به سمت افسردگی یا ‏فراموشی ارزش ها است.‏
البته بسیاری از بلاگرها هم در این گرداب گم شده‌اند؛ فشار برای تولید ‏محتوا، رقابت برای دیده‌شدن، و وابستگی مالی به تبلیغات باعث ‏می‌شود آن‌ها هم به نوعی گرفتار اضطراب دائمی باشند، آن‌ها حتی ‏برای تبلیغ از فرزندان خود را هم وارد بازی میکنند روزی با زایمان ‏زودرس در تاریخ رند با جان آنها بازی میکنند و روزی دیگر رای ‏تبلیغ کودکان خود را مجبور به اجرای نمایش مقابل دوربین میکنند و  ‏به جای آنکه فرزندان خردسال در دنیای خود باشند مجبور به کار برای ‏ارمغان آوردن لایک و ویو برای پیج والدینشان هستند.‏
بسیاری از بلاگرها با دریافت پول‌های کلان، محصولات بی‌کیفیت، ‏قرص‌های غیرمجاز، عمل‌های زیبایی مشکوک یا حتی سبک‌های زندگی ‏مصرف‌زده را تبلیغ می‌کنند وقتی از یک بلاگر پرسیدیم آیا قرص های ‏لاغری در روند کاهش وزن او تاثیر داشته است یا خیر ؟ با خنده ای ‏گفت اصلا از آن قرص ها مصرف نکرده و اسکرین شات های رضایت ‏محصول را نیز به او داده اند تا تبلیغ کند و جالب‌تر زمانی شد که از او  ‏پرسیدم پس چرا اعلام کردی قرص ها را مصرف کرده‌ای و گفت این ‏روش کار است.‏
ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که دارای بستری از ارزش‌های اعتقادی ‏و فرهنگی خاص خود است. یعنی در حالی که نیم‌نگاهی به جوامع ‏مدرن داریم، اما فضای سنتی در بسیاری از خانواده‌های ایرانی هنوز ‏هم پایدار است؛ و به نظر من، این پایبندی کاملاً درست و ارزشمند ‏است.‏
باید دانست که یک بلاگر تأثیر ذهنی و روانی زیادی بر مردم می‌گذارد؛ ‏به‌طوری‌که فعالیت‌های یک بلاگر در صفحه خود دنبال‌کنندگان بسیاری ‏را دارد و چنان عمل می‌کند که هر رفتار و گفتار وی مردم را نیز ‏ترغیب، تحریک و متمایل به هدف بلاگر کرده و مردم را تحت تأثیر ‏قرار می‌دهد.‏
در فضای تبلیغاتی بلاگرها ابزارهایی دارند که افکار عمومی را جذب ‏کنند. یکی از این روش‌ها کمپین های مختلفی است که با ایجاد آن‌ها ‏کاربران را به تعامل وا می‌دارند و هیچ نظارتی هم در نحوه برگزاری ‏این کمپین‌ها نیست و امکان راستی‌آزمایی از قرعه کشی‌هایی که انجام ‏می دهند وجود ندارد.‏
نمونه دیگر تخلفاتی که بلاگر‌ها دارند این است که با راه اندازی ‏کمپین‌های مختلف آنلاین شاپ‌ها را دعوت به همکاری می‌کنند تا به ‏عنوان اسپانسر در این کمپین‌ها شرکت کنند بعد از آن مخاطب خود را ‏به سمت دنبال کردن این اسپانسر‌ها سوق داده و با وعده قرعه کشی و ‏اعطای تلفن همراه گران قیمت و یا سکه و پول آن‌ها را دعوت به فالو ‏کردن آنلاین شاپ‌های مدنظرشان دارند، خود بلاگر‌ها از این کمپین‌ها ‏بین ۷۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان درآمد دارند و با قرعه ‏کشی‌هایی که همواره خالی از حاشیه و مشکل نبوده، به ظاهر تبلیغات ‏آنلاین شاپ‌ها را کرده، اما در واقع هیچ عایدی برای آن فروشندگان ‏مجازی ندارد.‏

پاسخی بگذارید