حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا مطرح کرد؛ ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/05/5 11:02
شناسه : 411553
شاخه سبز - رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با ‏تفسیر «گفتمان مقاومت» در سوره فتح، «صلح حدیبیه» را مصداق ‏بارز «فتح مبین» و الگویی برای دیپلماسی عزتمندانه دانست و تأکید ‏کرد که در موضوع مذاکره باید از افراط و تفریط پرهیز کرد و منافع و ‏مصالح ملی و انقلابی را محور قرار داد. مذاکره نه مطلقاً مطلوب است ‏و نه مطلقاً مذموم است بلکه ابزاری برای تأمین منافع ملی و مصالح ‏کشور است.  ‏
به گزارش شاخه سبز ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن ‏مهاجرنیا، مدیر کمیته جهاد تبیین قرارگاه فرهنگی طلوع مهر در ‏دویست و شصت و هشتمین کرسی آزاداندیشی با موضوع «گفتمان ‏مقاومت» که در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد، به تبیین فلسفه ‏‏«فتح» در قرآن کریم و انطباق آن بر صلح حدیبیه پرداخت.‏
فلسفه «فتح» فراتر از پیروزی نظامی است
وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به معانی متعدد واژه «فتح» در ‏قرآن کریم، اظهار داشت: در اصطلاح عام، فتح به معنای گشایش ‏است، اما در معنای خاص به پیروزی حاصل از جنگ اطلاق می‌شود. ‏با این حال، قرآن کریم این واژه را در معانی گسترده‌تری همچون ‏داوری، لطف الهی، و برکت نیز به کار برده است. بنابراین، فلسفه فتح ‏و گشایش لزوماً به معنای شکست نظامی دشمن نیست، بلکه می‌تواند ‏به اعتبار حفظ ارزش‌های دینی، تحقق اهداف اسلامی و ساختن آینده ‏تلقی شود.‏

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: پیروزی و فتح زمانی محقق می‌شود ‏که یک جامعه اسلامی بتواند از منظر داخلی و خارجی به جامعه‌ای ‏قوی، مقتدر، عادل، امن و مرفه و پیشرفته تبدیل شود، حتی اگر جنگی ‏صورت نگرفته باشد.‏

صلح حدیبیه، مصداق «فتح مبین»‏
رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با ارزیابی ‏دیدگاه‌های مفسران سوره فتح گفت اموری مانند دلالت روایات، ‏گزارش‌های تاریخی، شأن نزول و اسباب نزول و قرائن محتوایی ‏مشخص می‌کنند که هر سوره‌ای در چه زمانی نازل شده است: قرائن ‏درونی و محتوایی سوره فتح به وضوح نشان می‌دهد که این سوره پس ‏از صلح حدیبیه نازل شده است. صلحی که اثرش از ده‌ها جنگ بالاتر ‏بود. در این صلح، مشرکین که تا دیروز مسلمانان را یک گروه ‏جنگجوی شورشی می‌دانستند و آنها را سخت‌ترین دشمن خود ‏می‌پنداشتند، ناچار شدند برای اولین بار آن‌ها را به رسمیت بشناسند و ‏با آنها قرارداد ببندند، آنها هنوز در فکر انتقام بدر و احزاب بودند ولی ‏به یک آتش‌بس ده ساله تن دادند.‏

وی افزود:  آن صلح امنیت و آرامش را برای حکومت نوپای اسلامی ‏مدینه به ارمغان آورد و زمینه را برای پیروزی‌های بعدی مانند فتح ‏خیبر و در نهایت، فتح بدون خونریزی مکه فراهم ساخت. این همان ‏فتح و نصرت و اتمام نعمتی بود که خداوند در این سوره به ‏پیامبرش(ص) بشارت داد.‏

لزوم پرهیز از افراط و تفریط در دیپلماسی و مذاکره
استاد مهاجرنیا با ترسیم یک مقایسه تاریخی میان صلح حدیبیه و ‏شرایط امروز کشور، از وجود دو نگاه افراطی در موضوع مذاکره ‏انتقاد کرد و بیان داشت: متأسفانه سال‌هاست در کشور ما دو جریان ‏افراطی و تفریطی در بسیاری از مسائل کشور اعلام موضع می‌کنند. ‏یک عده هر نوع مذاکره‌ای را ذاتاً بد، خسارت‌بار و مساوی با تسلیم ‏می‌دانند و عده‌ای دیگر بدون در نظر گرفتن منافع و مصالح، نفس ‏مذاکره را مطلوب می پندارند. هر دوی این نگاه‌ها اشتباه است.‏

وی با اشاره به سیره مقام معظم رهبری تصریح کرد: مگر می‌شود ‏یک رفتار دیپلماسی فی‌نفسه خوب یا بد باشد؟ معیار، اهداف، منافع و ‏خطوط قرمز است. اگر ما با صلح و مذاکره، مانند صلح حدیبیه، ‏می‌توانیم به اهدافمان برسیم، دشمن را زمین‌گیر کنیم و منافع ملت را ‏تأمین کنیم، چرا نباید مذاکره کنیم؟ حتی با دشمن حربی هم که مصلحت ‏عقلی و دینی اقتضاء کند، می‌شود در حین جنگ مذاکره کرد.‏
دکتر مهاجرنیا شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» را یک ‏سرمایه راهبردی خواند و افزود: این شعار یک شعور با قدمت چهل و ‏شش ساله و یک دارایی ارزشمند است. نباید به آن چوب حراج زد، ‏ارزش کمّی آن بالاتر از ارزش غنی‌سازی است . اگر روزی هم به ‏خاطر مصلحت تشخیص داده شود که دیگر شعار ندهیم باید همانند مواد ‏غنی‌سازی شده روی آن قیمت بگذاریم  و در یک معامله عزتمندانه، ‏این سرمایه گران‌قیمت را در ازای دستاوردهای مشخص و عقب‌نشینی ‏دشمن از سیاست‌های استعماری‌اش، روی میز مذاکره بگذاریم.‏

‏«رحماء بینهم»؛ درس وحدت از سوره فتح برای امروز
مدیر کمیته جهاد تبیین قرارگاه فرهنگی طلوع مهر در بخش پایانی ‏سخنان خود با اشاره به آیه آخر سوره فتح، بر لزوم وحدت و مهربانی ‏در داخل جامعه اسلامی تأکید کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید ‏مؤمنین باید «اشداء علی الکفار» و «رحماء بینهم» باشند. این یک ‏دستورالعمل برای امروز ماست. انتقاد و گلایه نباید به نزاع و تفرقه ‏منجر شود، چرا که نزاع، قدرت جامعه را در برابر دشمن از بین ‏می‌برد.‏

وی با الهام از وحدت ملی ایجاد شده در جریان مقاومت اخیر ملت ‏ایران (جنگ ۱۲ روزه)، خاطرنشان کرد: خداوند حتی دستور می‌دهد با ‏متخلفین (کسانی که از همراهی پیامبر در حدیبیه سر باز زدند) نیز ‏مهربان باشید، کنار بیایید و آن‌ها را جذب کنید. این وفاق و اتحاد و ‏همدلی که امروز با حضور سلایق مختلف در کشور ایجاد شده، یک ‏نعمت بزرگ الهی است که باید آن را بر اساس معیارها و ارزش‌های ‏انقلاب حفظ کرد و از آن برای رسیدن به قله‌ها بهره برد. مسئولان ‏کشور هم مواظب باشند در گفتگوها و مصاحبه ها برای برای جذب ‏مخاطبان خارجی ، سبب ناراحتی بخشی از مردم خودمان نشوند و در ‏نتیجه وحدت اقتدارآفرین را خدشه دار نکنند . ‏

گفتنی است این نشست در ادامه سلسله نشست‌های کرسی آزاداندیشی ‏به همت «قرارگاه فرهنگی طلوع مهر» و با همکاری «مجمع ‏هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم» و «اندیشکده مطالعات ‏انقلاب اسلامی دانشگاه طلوع مهر» به‌صورت حضوری و مجازی ‏برگزار شد.‏
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا مطرح کرد؛ ‏
‏«صلح حدیبیه» الگویی برای دیپلماسی عزتمندانه/ نباید در مذاکره ‏دچار افراط و تفریط شد

رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با تفسیر «گفتمان ‏مقاومت» در سوره فتح، «صلح حدیبیه» را مصداق بارز «فتح مبین» ‏و الگویی برای دیپلماسی عزتمندانه دانست و تأکید کرد که در موضوع ‏مذاکره باید از افراط و تفریط پرهیز کرد و منافع و مصالح ملی و ‏انقلابی را محور قرار داد. مذاکره نه مطلقاً مطلوب است و نه مطلقاً ‏مذموم است بلکه ابزاری برای تأمین منافع ملی و مصالح کشور است.  ‏

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا، مدیر کمیته جهاد تبیین ‏قرارگاه فرهنگی طلوع مهر در دویست و شصت و هشتمین کرسی ‏آزاداندیشی با موضوع «گفتمان مقاومت» که در دانشگاه طلوع مهر ‏برگزار شد، به تبیین فلسفه «فتح» در قرآن کریم و انطباق آن بر صلح ‏حدیبیه پرداخت.‏

فلسفه «فتح» فراتر از پیروزی نظامی است
وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به معانی متعدد واژه «فتح» در ‏قرآن کریم، اظهار داشت: در اصطلاح عام، فتح به معنای گشایش ‏است، اما در معنای خاص به پیروزی حاصل از جنگ اطلاق می‌شود. ‏با این حال، قرآن کریم این واژه را در معانی گسترده‌تری همچون ‏داوری، لطف الهی، و برکت نیز به کار برده است. بنابراین، فلسفه فتح ‏و گشایش لزوماً به معنای شکست نظامی دشمن نیست، بلکه می‌تواند ‏به اعتبار حفظ ارزش‌های دینی، تحقق اهداف اسلامی و ساختن آینده ‏تلقی شود.‏

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: پیروزی و فتح زمانی محقق می‌شود ‏که یک جامعه اسلامی بتواند از منظر داخلی و خارجی به جامعه‌ای ‏قوی، مقتدر، عادل، امن و مرفه و پیشرفته تبدیل شود، حتی اگر جنگی ‏صورت نگرفته باشد.‏

صلح حدیبیه، مصداق «فتح مبین»‏
رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با ارزیابی ‏دیدگاه‌های مفسران سوره فتح گفت اموری مانند دلالت روایات، ‏گزارش‌های تاریخی، شأن نزول و اسباب نزول و قرائن محتوایی ‏مشخص می‌کنند که هر سوره‌ای در چه زمانی نازل شده است: قرائن ‏درونی و محتوایی سوره فتح به وضوح نشان می‌دهد که این سوره پس ‏از صلح حدیبیه نازل شده است. صلحی که اثرش از ده‌ها جنگ بالاتر ‏بود. در این صلح، مشرکین که تا دیروز مسلمانان را یک گروه ‏جنگجوی شورشی می‌دانستند و آنها را سخت‌ترین دشمن خود ‏می‌پنداشتند، ناچار شدند برای اولین بار آن‌ها را به رسمیت بشناسند و ‏با آنها قرارداد ببندند، آنها هنوز در فکر انتقام بدر و احزاب بودند ولی ‏به یک آتش‌بس ده ساله تن دادند.‏

وی افزود:  آن صلح امنیت و آرامش را برای حکومت نوپای اسلامی ‏مدینه به ارمغان آورد و زمینه را برای پیروزی‌های بعدی مانند فتح ‏خیبر و در نهایت، فتح بدون خونریزی مکه فراهم ساخت. این همان ‏فتح و نصرت و اتمام نعمتی بود که خداوند در این سوره به ‏پیامبرش(ص) بشارت داد.‏

لزوم پرهیز از افراط و تفریط در دیپلماسی و مذاکره
استاد مهاجرنیا با ترسیم یک مقایسه تاریخی میان صلح حدیبیه و ‏شرایط امروز کشور، از وجود دو نگاه افراطی در موضوع مذاکره ‏انتقاد کرد و بیان داشت: متأسفانه سال‌هاست در کشور ما دو جریان ‏افراطی و تفریطی در بسیاری از مسائل کشور اعلام موضع می‌کنند. ‏یک عده هر نوع مذاکره‌ای را ذاتاً بد، خسارت‌بار و مساوی با تسلیم ‏می‌دانند و عده‌ای دیگر بدون در نظر گرفتن منافع و مصالح، نفس ‏مذاکره را مطلوب می پندارند. هر دوی این نگاه‌ها اشتباه است.‏

وی با اشاره به سیره مقام معظم رهبری تصریح کرد: مگر می‌شود ‏یک رفتار دیپلماسی فی‌نفسه خوب یا بد باشد؟ معیار، اهداف، منافع و ‏خطوط قرمز است. اگر ما با صلح و مذاکره، مانند صلح حدیبیه، ‏می‌توانیم به اهدافمان برسیم، دشمن را زمین‌گیر کنیم و منافع ملت را ‏تأمین کنیم، چرا نباید مذاکره کنیم؟ حتی با دشمن حربی هم که مصلحت ‏عقلی و دینی اقتضاء کند، می‌شود در حین جنگ مذاکره کرد.‏
دکتر مهاجرنیا شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» را یک ‏سرمایه راهبردی خواند و افزود: این شعار یک شعور با قدمت چهل و ‏شش ساله و یک دارایی ارزشمند است. نباید به آن چوب حراج زد، ‏ارزش کمّی آن بالاتر از ارزش غنی‌سازی است . اگر روزی هم به ‏خاطر مصلحت تشخیص داده شود که دیگر شعار ندهیم باید همانند مواد ‏غنی‌سازی شده روی آن قیمت بگذاریم  و در یک معامله عزتمندانه، ‏این سرمایه گران‌قیمت را در ازای دستاوردهای مشخص و عقب‌نشینی ‏دشمن از سیاست‌های استعماری‌اش، روی میز مذاکره بگذاریم.‏

‏«رحماء بینهم»؛ درس وحدت از سوره فتح برای امروز
مدیر کمیته جهاد تبیین قرارگاه فرهنگی طلوع مهر در بخش پایانی ‏سخنان خود با اشاره به آیه آخر سوره فتح، بر لزوم وحدت و مهربانی ‏در داخل جامعه اسلامی تأکید کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید ‏مؤمنین باید «اشداء علی الکفار» و «رحماء بینهم» باشند. این یک ‏دستورالعمل برای امروز ماست. انتقاد و گلایه نباید به نزاع و تفرقه ‏منجر شود، چرا که نزاع، قدرت جامعه را در برابر دشمن از بین ‏می‌برد.‏

وی با الهام از وحدت ملی ایجاد شده در جریان مقاومت اخیر ملت ‏ایران (جنگ ۱۲ روزه)، خاطرنشان کرد: خداوند حتی دستور می‌دهد با ‏متخلفین (کسانی که از همراهی پیامبر در حدیبیه سر باز زدند) نیز ‏مهربان باشید، کنار بیایید و آن‌ها را جذب کنید. این وفاق و اتحاد و ‏همدلی که امروز با حضور سلایق مختلف در کشور ایجاد شده، یک ‏نعمت بزرگ الهی است که باید آن را بر اساس معیارها و ارزش‌های ‏انقلاب حفظ کرد و از آن برای رسیدن به قله‌ها بهره برد. مسئولان ‏کشور هم مواظب باشند در گفتگوها و مصاحبه ها برای برای جذب ‏مخاطبان خارجی ، سبب ناراحتی بخشی از مردم خودمان نشوند و در ‏نتیجه وحدت اقتدارآفرین را خدشه دار نکنند . ‏

گفتنی است این نشست در ادامه سلسله نشست‌های کرسی آزاداندیشی ‏به همت «قرارگاه فرهنگی طلوع مهر» و با همکاری «مجمع ‏هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم» و «اندیشکده مطالعات ‏انقلاب اسلامی دانشگاه طلوع مهر» به‌صورت حضوری و مجازی ‏برگزار شد.‏

پاسخی بگذارید