شاخه سبز بررسی کرد:‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/05/11 11:53
شناسه : 411585
زهره مهرنوروزی-قالی و قالیبافی دیرینه بیش از 2500 سال دارد ‏که از گذشته تاکنون تبدیل به بخش مهم و اساسی از فرهنگ و ‏هویت هر ایرانی تبدیل شده. در قالیبافی به غیر از هنر بافنده، ‏داستان‌های بسیاری نیز پشت هر قالی است‎.‎‏ فرش‌های ایرانی به ‏دلیل همین داستان ها که پشت طرح و نقش های زیبا نهفته شده ‏اند، محبوبند. در بسیاری از کشور ها، فرش ایرانی جزء کالا های ‏لوکس حساب میشود و سود حاصل از صادرات فرش ممکن است ‏تا 400 درصد نیز برسد.‏
نگاه پژوهشگر به فرش ایرانی ‏
تورج ژوله، پژوهشگر حوزه فرش  در گفتگو با ایرنا درباره ‏فرش دست باف ایرانی با اشاره به این که این هنر بخشی از ‏هویت تاریخی کشور ماست، می گوید: فرش نه فقط هنری زیبا یا ‏کاربردی، بلکه رسانه‌ای فرهنگی است که باورها، آیین‌ها و ‏اندیشه‌های نسل‌های گذشته را در خود حفظ کرده. همان‌گونه که ‏هر ملت موظف است تاریخ خود را بشناسد، شناخت فرش نیز ‏بخشی از این وظیفه فرهنگی و تاریخی به شمار می‌رود‎.‎
وی با تأکید بر لزوم افزایش آگاهی در حوزه فرش دستباف، گفت: ‏دستگاه‌ها و رسانه‌های کشور، تلویزیون، مطبوعات و نهادهای ‏اطلاع‌رسانی که به هر جهت به عنوان رسانه فعالیت می‌کنند، ‏وظیفه مهمی برای افزایش سطح آگاهی‌ عموم مردم جامعه ما ‏دارند و باید در این زمینه جست‌وجویی انجام دهند و بدانند واقعاً ‏عموم جامعه ما چه چیزهایی را لازم است بدانند؟ موضوعات ‏بسیاری هستند که امروز به آن احترام می‌گذاریم و بخشی از ‏هویت و زندگی ماست، هر روز که بیدار می‌شویم خود را مقید ‏می‌دانیم که کارهای لازم در این حوزه را انجام دهیم، در ارتباطات ‏اجتماعی، هنجارهای بسیاری وجود دارد که روزمره به واسطه ‏جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم ملزم هستیم آن را رعایت کنیم، ‏در ارتباط با فرش هم باید بدانیم، فرش بخشی از هویت تاریخی ‏کشور ماست‎.‎
ژوله ادامه داد: مطالب زیادی در کتاب‌ها مدون شده اما فرش ‏متاسفانه به درستی مورد توجه قرار نگرفته است، شاید به این ‏خاطر که زیر پا بوده و نه جلو چشم! نمی‌دانم! ما نتوانستیم ‏آن‌طور که باید و شاید آن‌چه از دل فرش برمی‌آید و بسیار مهم ‏است را بیابیم و بدانیم گذشتگان ما چه رسالتی در خود حس ‏می‌کردند که موجب شده باورها، آیین‌ها و اندیشه خود را در فرش ‏و انواع دستباف‌ها، برای نسل‌های بعد به ودیعه بگذارند. فرش‌ها ‏نیز این موضوع را مثل یک رسالت در خود حفظ کردند و فقط ‏جنبه زیبایی برای طراحان این نقوش مطرح نبوده، در واقع مثل ‏یک یادداشت، مثل یک کتاب بوده است؛ هر فرش پیام‌هایی دارد‎.‎
وی با بیان این که در حوزه فرش‌های عشایری و روستایی این ‏پیام‌ها خیلی قوی‌تر هستند، اضافه کرد: مواردی از جمله بسیاری ‏از مهاجرت‌ها و جابه‌جایی‌ها که در مناطق مختلفی از جغرافیای ‏سیاسی ایران به وقوع پیوسته، مهاجرت‌هایی که از مناطق ‏ماورای خزر انجام شده، مردمانی که به ایران وارد شدند و ...، ‏همه و همه را می‌توان در فرش بررسی کنیم و ببینیم. این ‏موضوعات در پیام‌های بسیار خوب و بسیار زیبا به ما رسیده و ‏هر یک بخشی از گذشته ما را ترسیم می‌کنند‎.‎
این کارشناس فرش گفت: همانطور که هر کسی باید تاریخ ‏کشورش را بداند و درباره آن مطالعه کند و بداند چه بخش‌های ‏مهم، چه دقائق و ظرائفی از تاریخ گذشته‌ ما هست و همانطور که ‏در آموزش عالی و متوسطه، مطالبی در قالب کتاب‌ها به ‏دانش‌آموزان و دانشجویان آموزش داده می‌شود، چون ملزم هستیم ‏بخشی از مطالب را درباره گذشته تاریخی خود بدانیم، تا حدودی ‏در ارتباط با فرش هم همینطور است. در واقع فرش رسانه بسیار ‏مهمی است که گذشته ما، اعتقادات مذهبی ما، باورها و اعتقادات ‏بومی و منطقه‌ای را که نمی‌خواهم بگویم در سطح ملی یک‌دست ‏است، ترویج می‌کند‎.‎
ژوله با تأکید بر این که در هر نقطه از جغرافیای سیاسی یا ‏فرهنگی ایران فرش‌های بومی خاص خودش وجود داشته است، ‏اظهار داشت: همان‌طور که هر منطقه باورهای خاص و ‏ارزش‌های ویژه خود را دارند، همان مردم، همان اقوام، بسیاری ‏از این‌ باورها را روی بافته‌ها و فرش‌ها منتقل کردند. همان‌طور ‏که خود را ملزم می‌کنیم اقوام غرب یا شرق ایران گذشته و ‏فرهنگ خود را بدانند باید توجه کنیم که بسیاری از این موارد در ‏فرش وجود دارد و فرش بخشی از گذشته ما به شمار می‌آید‎.‎
وی گفت: زمانی که مبلمان در کشور ما نبود، همه روی فرش ‏زندگی می‌کردیم، روی فرش بزرگ شدیم، پیشینیان ما همه روی ‏فرش به دنیا آمدند، بزرگ شدند، زندگی کردند، انواع فرش را به ‏حساب بیاورید، لزوما قالی مورد نظر نیست. فرش جایگاه و نقش ‏مهمی داشته، حتی خانه ما را تعریف می‌کرده است. سر اتاق، اول ‏اتاق، از همین ویژگی‌ها اصطلاحات فرش درست شده، به یک ‏قالی «کَلِگی»، «سرانداز»، می‌گویند زیرا در سر اتاق پهن بوده ‏و بزرگ خانواده آن‌جا می‌نشسته، آن‌هایی که کنار دیوار بودند، ‏روی «کناره‌»ها می‌نشستند، می‌خواهم بگویم فرش حتی فضای ‏خانه ما را تعریف و جایگاه‌ها را مشخص می‌کرده، یعنی در ‏پیوستگی بسیار عمیق و گسترده با معماری ایرانی بوده است. ‏نوعی از پیوستگی وجود دارد که هر چه نگاه کنیم، نمی‌توانیم ‏فرش و معماری ایرانی را از هم تفکیک کنیم بخشی از معماری ما ‏را فرش ایرانی تعریف می‌کند، تا همان اندازه که به معماری ‏ایرانی اهمیت می‌دهیم باید به فرش نیز توجه کنیم‎.‎
این پژوهشگر به لزوم درک ارتباط فرش و معماری ایران اشاره ‏و اضافه کرد: امروز شاید بخش عمده‌ای از معماری، تنها ‏ساختمان‌سازی شده باشد. من نوعی از معماری را می‌گویم که ‏داستانش در هنر بسیار متفاوت است. می‌خواهم بگویم ما به ‏عنوان یک ایرانی ملزم هستیم همان‌طور که آیین‌ها، باورهای ‏مذهبی، ملی، قومی یا هر چیزی را درباره منطقه خود می‌دانیم، ‏نسبت به فرش هم آگاهی‌ پیدا کنیم. نمی‌خواهم بگویم این آگاهی‌ها ‏از چه جنسی است و وارد جزئیات و مسائل تخصصی‌تر شوم ولی ‏اطمینان داشته باشید اگر برای اقوام غرب ایران، جنوب ایران، ‏شرق ایران، مرکز ایران، به تناسب جایی که در آن زندگی می‌کنند ‏فرش‌ها و دستباف‌های آن منطقه را تشریح کنیم و می‌توانیم ‏بگوییم هر کدام چه بوده و بافت آن چه ضرورتی داشته است؟ چرا ‏فیزیک قالی در شمال به لحاظ ظاهری با فیزیک اقوام شرقی ایران ‏با غرب ایران متفاوت است؟ چه دلایل فرهنگی وجود دارد؟ چه ‏تفاوت‌های اعتقادی؟ چه ارزش‌های معنوی در این دستگاه وجود ‏دارد که آن را از بافته‌های شرق و غرب ایران تفکیک می‌کند؛ ‏دانستن این‌ موارد به نظر من بخشی از وظایف ماست. ما باید ‏بدانیم، این جزئی از وظایف ملی ماست و باید در شرح وظایف‌ ‏دستگاه‌های اجرایی، رسانه‌ها، صدا و سیما این آگاهی‌بخشی وجود ‏داشته باشد‎.‎
اما سوال این است چرا فرش ایران دیگر مثل گذشته در بازار ‏جهانی نمی درخشد.نگاهی به وضعیت صادرات فرش می اندازیم که ‏اثبات می کند فرش ایرانی در رکود است.‏
وضعیت صادرات فرش ایران
طبق اعلام گمرک صادرات فرش دستباف در سال‌۱۴۰۲ به کمتر از ‏‏۵۰‌میلیون دلار رسیده که فعالان این حوزه معتقدند با اصلاح برخی ‏قوانین داخلی می‌توان رقم صادرات را افزایش داد. گمرک در ‏مجموعه نکاتی که از وضعیت تجارت خارجی کشور در سال‌۱۴۰۲ ‏منتشر کرده، اعلام کرد که صادرات فرش دستباف ایران از رکورد ‏‏۲‌میلیارد دلاری سالانه خود در دهه‌۷۰ و میانگین ۵۰۰‌میلیون ‏دلاری در سال‌در ۱۰ سال‌پیش از تحریم‌ها، به کمتر از ۵۰‌میلیون ‏دلار در سال‌۱۴۰۲ رسیده‌است. به‌طور کلی بررسی روند صادرات ‏فرش دستباف ایران طی دهه‌گذشته نیز روند نزولی این محصول را ‏نشان می‌دهد‎.‎
بر اساس آمار گمرک ارزش صادرات فرش دستباف ایران از ‏‏۴۲۷.۳میلیون دلار در سال‌۱۳۹۱ به ۵۰.۷میلیون دلار در ‏سال‌۱۴۰۱ رسیده‌است. بر این اساس سهم صادرات فرش دستباف ‏ایران از کل صادرات غیرنفتی، از ۱.۳درصد در سال‌۱۳۹۱ به ‏‏۰.۰۹درصد در سال‌۱۴۰۱ رسیده‌است. متوسط رشد سالانه ارزش ‏صادرات فرش دستباف ایران به نقاط مختلف جهان طی سال‌های ‏‏۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱‌برابر با منفی ۱۹‌درصد بوده‌است.  همچنین بر ‏اساس آمار گمرک در سال‌۱۴۰۱، کشورهای آلمان با سهم حدود ‏‏۱۷.۶درصد، امارات‌متحده‌عربی با سهم حدود ۱۷.۲‌درصد، چین با ‏سهم حدود ۱۶.۲‌درصد و پاکستان با سهم حدود ۶‌درصد از ارزش ‏کل صادرات فرش دستباف، عمده مقاصد صادراتی این محصول ‏بوده‌اند. پیش از این هم یکی از گزارش‌های معاونت بررسی‌‌‌‌‌‌های ‏اقتصادی اتاق بازرگانی تهران به این نکته اشاره کرده‌بود که سهم ‏ایران از صادرات فرش دستباف در جهان در دوره ۲۰۱۱ تا ‏‏۲۰۲۲ کاهش‌یافته و از ۲۵.۵درصد به ۷.۴درصد رسیده و در ‏همین دوره زمانی سهم رقبای ایران از جمله هند، چین، نپال و ‏پاکستان در حال افزایش بوده‌است. عامل اصلی سقوط صادرات ‏فرش دستباف ایرانی، اعمال تحریم‌ها است، بااین‌حال فعالان این ‏حوزه معتقدند حتی با وجود تحریم‌ها، با اصلاح برخی قوانین داخلی ‏می‌توان صادرات فرش دستباف را به رقمی بیشتر از رقم فعلی ‏رساند. یکی از مهم‌ترین این موانع، پیمان‌‌‌‌‌‌سپاری ارزی است.  در ‏همین راستا بر اساس بودجه‌۱۴۰۲، قرار بود میزان رفع تعهد ‏ارزی فرش و صنایع‌‌‌‌‌‌دستی تا حد مواد اولیه کاهش یابد، اما این ‏موضوع بعد از گذشت هشت ماه از سال‌۱۴۰۲، بالاخره در آبان‌‌‌‌‌‌ماه ‏ابلاغ شد‎.‎بر این اساس میزان پیمان‌سپاری ارزی برای فرش در ‏انواع مختلف به ۱۰، ۱۵ و ۲۰‌درصد بسته به میزان مواد اولیه‌‌‌‌‌‌ای ‏که در آن استفاده‌شده، کاهش یافته‌است. با این حال کاهش میزان ‏رفع تعهد ارزی برای فرش دستباف در لایحه بودجه‌ سال‌جاری ‏دیده نشد و پیگیری‌ها در مجلس شورای‌اسلامی هم به دلیل مخالفت ‏سازمان برنامه و بودجه‌به نتیجه نرسید؛ بنابراین این قانون در ‏بودجه‌سال‌۱۴۰۳ دیده نشد، بنابراین اجرای این قانون در ‏سال‌جاری فعلا منتفی است، اما فعالان حوزه فرش پیش‌‌‌‌‌‌تر گفته ‏بودند که همچنان به‌دنبال راه‌‌‌‌‌‌حلی برای تمدید این قانون هستند‎. ‎
تحلیل بازار فرش راهکار افزایش صادرات
علی برزگر کارشناس بازار می گوید: برای افزایش صادرات فرش ‏دست بافت‎ ‎شناسایی بازارهای هدف و استفاده از روش‌های مدرن ‏بازاریابی، مانند تبلیغات آنلاین و شرکت در نمایشگاه‌های ‏بین‌المللی است.‏
وی افزود: بهبود کیفیت فرش‌ها و ارائه طرح‌های جدید و نوآورانه ‏مطابق با سلیقه روز بازار،درخواست برای حمایت‌ها و تسهیلات ‏دولتی، مانند وام‌های کم بهره یا کمک به شرکت‌ها برای حضور در ‏نمایشگاه‌هااست.‏
بزرگر تاکید کرد:برگزاری دوره‌های آموزشی برای تولیدکنندگان در ‏زمینه بهبود فرآیندهای تولید و مدیریت صادرات‎ ‎وایجاد ‏همکاری‌های بین‌المللی با برندهای معروف برای معرفی و فروش ‏فرش‌های دست بافت می تواند چالش صادرات را برطرف کند.‏
وی با بیان اینکه تشکیل گروه‌هایی متشکل از تولیدکنندگان، ‏طراحان، بافندگان و کارشناسان بازار برای تبادل نظرات و ایده‌ها ‏بسیار مفید و کار ساز است افزود: ایجاد پل ارتباطی میان ‏تولیدکنندگان و نهادهای دولتی برای مطرح کردن نیازها و چالش‌ها ‏به منظور دریافت حمایت و تسهیلات برقراری همکاری‌های علمی ‏با دانشگاه‌ها برای پیشبرد پژوهش‌ها و نوآوری در طراحی و تولید ‏فرش‎ ‎راه‌اندازی شبکه‌های توزیع مشترک بین تولیدکنندگان کوچک ‏برای کاهش هزینه‌ها و افزایش قابلیت‌های رقابتی برگزاری ‏کارگاه‌های آموزشی مشترک برای بهبود مهارت‌ها و تکنیک‌های ‏تولید و فروش می تواند صادرات فرش را بهبود ببخشد.‏
این کارشناس بازاربیان کرد: نکته ای نباید فراموش کرد تحقیق و ‏تحلیل در حوزه بازار بسیار مهم است فرش های ایرانی در ذائقه ‏بازار نیاز به تنوع دارد بی شک تحلیل بازار بکی از نیازهای جدی ‏است که به توسعه صادرات می انجامد و می تواند فرش ایران را به ‏درخشش برساند.‏

پاسخی بگذارید