گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/05/11 11:29
شناسه : 411589

فاطمه مداح نظری – تهدید کشورهای اروپایی به فعال‌سازی مکانیسم ‏ماشه، یعنی بازگشت تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران.‏
در ماه‌های اخیر، تهدیدات کشورهای اروپایی، به‌خصوص سه کشور ‏انگلیس، فرانسه و آلمان علیه ایران شدت بی‌سابقه‌ای به خود گرفته و ‏این سه کشور دیگر رویکرد ضدایرانی خود را پشت لفاظی‌های سیاسی ‏مخفی نمی‌کنند و آشکارا ضمن حمایت از حملات تجاوزکارانه رژیم ‏صهیونیستی و آمریکا علیه تمامیت ارضی ایران، این کشور را با ‏مکانیسم ماشه تهدید می‌کنند.‏
تهدید کشورهای اروپایی به فعال‌سازی مکانیسم ماشه، یعنی بازگشت ‏تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران. در حالی که بسیاری از ‏تحلیل‌گران معتقدند مبنای حقوقی این اقدام نه‌تنها سست، بلکه فاقد ‏مشروعیت است، برخی تحرکات فنی و دیپلماتیک نیز در جریان است ‏که می‌تواند آینده مناسبات ایران و اروپا را دگرگون کند.‏
در نگاهی عمیق‌تر باید گفت که مکانیسم ماشه یا "‏Snapback ‎Mechanism‏" سازوکاری مندرج در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام و ‏بندهای ۱۱، ۱۲ و ۱۳ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مصوب سال ‏‏۱۳۹۴ است که اجازه می‌دهد در صورت «نقض اساسی» تعهدات ‏برجام از سوی ایران، یکی از اعضای گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، ‏فرانسه، آلمان، روسیه یا چین)، سازوکاری را فعال کند که بدون نیاز ‏به رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تمام تحریم‌های پیش ‏از برجام سازمان ملل علیه ایران به‌طور خودکار بازگردد.‏
در لابه‌لای شروع دور جدید مذاکرات و تهدید تروئیکای اروپایی مبنی ‏بر فعال سازی مکانیسم ماشه، یک پرسش کلیدی پیش روی اقتصاد ‏ایران قرار گرفته است: آیا ادامه فضای روانی ناشی از تهدید ‏فعال‌سازی این مکانیسم به سود اقتصاد کشور است یا بهتر آن است که ‏این تهدید بالفعل شود و با عبور از شوک اولیه، اقتصاد و عاملان آن ‏از بلاتکلیفی خارج شوند؟
تردیدی نیست که  فعال‌سازی مکانیسم ماشه  تهدیدی  برای اقتصاد ‏ایران، ولو به لحاظ روانی به‌شمار می‌رود. اما باید توجه کرد که در ‏عمل، بخش زیادی از تحریم‌هایی که ممکن است تحت این عنوان ‏بازگردند، پیشاپیش توسط آمریکا و اروپا اعمال شده‌اند. همچنین، با ‏توجه به رویکرد فعلی چین و روسیه در قبال نظام تحریمی غرب، ‏امکان اجماع جهانی در اجرای مؤثر این تحریم‌ها چندان قوی نیست.‏
نمونه‌ای مهم از این موضع‌گیری را می‌توان در رفتار اخیر روسیه در ‏شورای امنیت مشاهده کرد؛ جایی که مسکو در سال گذشته، با استفاده ‏از حق وتوی خود، مانع از تمدید مأموریت هیئت کارشناسی نظارت بر ‏تحریم‌های کره شمالی شد. این اقدام نشان داد که در ساختار ‏پسابرجامی، احیای نهادهایی مانند کمیته‌های تحریم و هیئت کارشناسی ‏برای اجرای مؤثر تحریم‌ها، بدون اجماع و تصویب قطعنامه جدید در ‏شورای امنیت امکان‌پذیر نیست. بنابراین، فعال‌سازی مکانیسم ماشه در ‏شرایطی می تواند تفنگی با فشنگی نه چندان موثر باشد.‏
از سوی دیگر، ظاهرا اروپايي ها در قبال رفع ابهام از سیاست هسته ‏ای ایران، پیشنهاد به تمدید مکانیسم ماشه خواهند داد. به نظر می رسد ‏تداوم تعلیق و تداوم سایه روانی ناشی از تهدید مکانیسم ماشه، اقتصاد ‏کشور را در وضعیتی فرسایشی قرار می دهد.  این فضای مبهم و ‏نامطمئن، مانع شکل‌گیری تصمیم‌های کلان اقتصادی، سرمایه‌گذاری ‏داخلی و خارجی، و حتی سیاست‌گذاری منسجم می‌شود. بدتر آنکه عدم ‏تعیین‌تکلیف، افق آینده را برای فعالان اقتصادی تیره می‌سازد و ‏‏«انتظار برای بدتر شدن اوضاع» به یک متغیر روانی منفی بدل ‏می‌گردد.‏
تجربه اقتصاد ایران در یک دهه اخیر نشان می‌دهد که با وجود ‏فشارهای خارجی، شوک‌های اقتصادی اگرچه سنگین‌اند، اما گذرا ‏هستند؛ البته به شرطی که سیاست‌گذار داخلی به‌جای انفعال، مسیر ‏سازگاری فعال و تدبیر را در پیش بگیرد. بنابراین از "منظر صرفاً ‏اقتصادی" و با فرض همراهی نکردن روسیه و چین با تحریم‌های ‏جدید، عبور از شوک مکانیسم ماشه و بازگشت به یک وضعیت با ثبات ‏‏(ولو تحریمی)، بهتر از ادامه بلاتکلیفی و کش‌دار شدن فضای ابهام ‏خواهد بود.‏
یک نکته کاملا روشن است که اقتصاد ایران بیش از تحریم، از ‏بی‌تصمیمی و بلاتکلیفی ضربه خورده است. ‏
‏«ابوالفضل ظهره وند» معتقد است در صورت فعال شدن مکانیسم ‏ماشه ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (‏NPT‏) خارج ‏می‌شود. ‏
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید روسیه و چین نیز احتمالاً از ‏برجام خارج خواهند شد.‏
‏«ابراهیم رضایی» سخنگوی امنیت ملی مجلس شورای اسلامی عنوان ‏کرده که در صورت فعال شدن «مکانیسم ماشه» توسط کشور‌های ‏اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان)، ایران گزینه‌های متعددی برای ‏پاسخ به آن دارد که اولین و محتمل‌ترین گزینه، خروج از پیمان منع ‏گسترش سلاح‌های هسته‌ای (‏NPT‏) است.‏
‏«ابوالفضل ظهره وند» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ‏مجلس شورای اسلامی در خصوص گام‌های ایران در واکنش به فعال ‏شدن احتمالی «مکانیسم ماشه» به خبرنگار تابناک گفت: اروپایی‌ها ‏می‌دانند که دستشان خالی است؛ چرا که اساساً آمریکا از برجام خارج ‏شده و طرف اصلی برجام دیگر حضور ندارد. روسیه و چین نیز ‏احتمالاً از برجام خارج خواهند شد؛ بنابراین اگر ایران از برجام خارج ‏شود، دیگر این کشور‌ها (اروپایی‌ها) چه اقدامی می‌خواهند انجام دهند؟ ‏حال خروج از ‏NPT‏ هم گام بعدی است. به نظر من، اگر اینها بخواهند ‏مکانیسم ماشه را فعال کنند، خروج از ‏NPT‏ نیز اهرم خوبی است.‏
وی افزود: علاوه بر اینکه ایران می‌تواند از برجام خارج شود، در ‏کنار روسیه و چین می‌تواند خروج از ‏NPT‏ را نیز اعلام کند؛ بنابراین ‏دیگر آنها نمی‌توانند در استخری که در آن ماهی نیست، ماهی بگیرند.‏
وی در خصوص گزینه‌ی دیگر ایران در واکنش به فعال شدن مکانیسم ‏ماشه هم گفت: با فعال شدن مکانیسم ماشه اهمیتی ندارد، چون آنچه ‏که به‌عنوان تحریم علیه ایران اعمال کرده‌اند، سنگین‌ترین تحریم‌های ‏اولیه و ثانویه آمریکا بوده است. نباید فراموش کرد که شرایط ‏بین‌المللی تغییر کرده است.‏
وی افزود: زمانی که ما برجام سال ۲۰۱۵ را امضا کردیم، روسیه و ‏چین در کنار آمریکا و سه کشور اروپایی بودند. اما اکنون، روسیه و ‏چین در مقابل آمریکا و اروپا قرار دارند. این موضوع را باید درک ‏کرد.‏
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ‏یادآور شد: از طرفی، ایران نیز باید این واقعیت‌ها را ببیند که محیط ‏بین‌الملل اساساً دستخوش تغییر شده است؛ بنابراین مکانیسم ماشه ‏دیگر معنایی ندارد. ایران عضو سازمان همکاری شانگهای است، ‏عضو بریکس است و آنها نیز ارتباط فعال با ایران، روسیه و چین ‏دارند. بنابراین، همین کشور‌هایی که عضو شانگهای و بریکس هستند ‏و همچنین روسیه و چین برای ایران کفایت می‌کنند.‏
وی با طرح این پرسش که «ما در حال حاضر سطح روابط ‏اقتصادی‌مان با اروپا چقدر است؟» گفت: زمانی میلیارد‌ها دلار مبادله ‏داشتیم؛ اما اکنون فکر نمی‌کنم با کل اروپا مبادلاتمان به ۲۰۰ یا ۳۰۰ ‏میلیون دلار برسد.‏
ظهره وند افزود: آن کشور‌هایی هم که می‌خواهند ما را تحریم کنند، ‏خودشان نیز متأثر از سیاست‌های غلط غرب هستند. کشور‌هایی مانند ‏اندونزی، کشور‌های عضو آ. سه. آن، که همه تحت تأثیر سیاست‌های ‏چین قرار دارند و روابط بسیار نزدیکی با چین دارند.‏
وی یادآور شد: بنابراین، آن چیز‌هایی که تصور می‌کنند، فقط بلوف ‏است. بلوف‌هایی که ترامپ و سه کشور اروپایی می‌زنند. طرف ایرانی ‏باید هوشیار باشد و بی‌جهت این مسئله را بزرگ نکند.‏
وی در خصوص این پرسش که «گزینه‌های دیگر ایران در واکنش به ‏فعال شدن مکانیسم ماشه ممکن است چه حوزه‌هایی باشد؟» گفت: ‏ببینید، اصلاً دیگر نیازی نیست. هر کس اهرمی دارد. اهرم ازکارافتاده ‏و زنگ‌زده‌ای مثل مکانیسم ماشه، وقتی روسیه و چین از آن خارج ‏شوند و ایران هم خارج شود و بعد ایران از ‏NPT‏ هم خارج شود، ‏دیگر چه چیزی باقی می‌ماند که بخواهند انجام دهند؟ ‏
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ‏افزود: دیگر نیازی نیست که بخواهیم سراغ اقدامات دیگری برویم. ‏ضمن اینکه ایران نشان داده است هر جا که کشوری مانند آمریکا ‏خواسته با موقعیت ایران بازی کند، ایران نیز متناسب با آن واکنش ‏نشان داده است. کشتی ما را در آب‌های ساحلی خودشان توقیف کردند، ‏ما کشتی آنها را در اینجا توقیف کردیم و آنها مجبور شدند سیاست خود ‏را تغییر دهند.‏
وی تصریح کرد: می‌خواهم بگویم که ایران دست‌بسته نیست. در ‏مهم‌ترین آبراهه قرار دارد. هر کجا که قرار باشد علیه ایران اقدامی ‏صورت بگیرد، از طرف هر کشوری، ایران واکنش متقابل و متناسب ‏نشان خواهد داد. این نیز یکی دیگر از اهرم‌هاست.‏
‏«ظهره وند» در پایان تأکید کرد: بدانیم که ایران دیگر آن کشور سابق ‏نیست. دوره بازی‌هایی که با آن برجام را به ایران تحمیل کردند، به ‏پایان رسیده است. ایران امروز از موضع قدرت و اقتدار برخوردار ‏است.‏
در برجام آمده هر زمان ایران از اجرا یا عدم اجرای تعهدات طرف‌های ‏مقابل ناراضی باشد، می‌تواند اجرای تعهدات خود را معلق کرده یا ‏کاهش دهد. این تضمینی بود که ایران توانست به طرف‌های مقابل ‏تحمیل کند. طرف غربی نیز در ازای این خواست و موضع ایران، ‏موضوع پسگشت (‏Snapback‏) قطعنامه‌های سازمان ملل را از طریق ‏مکانیسم ماشه (‏Trigger‏) یا بازگشت خودکار تحریم‌ها مطرح کرد.‏
‎به گزارش خبرآنلاین سیروس ناصری و نصرت الله تاجیک در روزنامه ‏اعتماد نوشتند: در واقع این دو موضع از این بابت در متن برجام درج ‏شد که طرفین را از نقض تعهدات خود باز دارد و به نحوی ضامن ‏تداوم اعتبار و اجرای موثر و درازمدت این توافق باشد که با خروج ‏نابهنگام امریکا چنین نشد و برجام به نوشته‌ای تبدیل شد که طرفین ‏آن، چه ایران و چه اروپا، به‌رغم میل و نظر خود، اجرای تعهدات‌شان ‏را تعلیق کردند. ‌‏
تاریخ انقضای حق پسگشت در برجام، ۲۷ مهر سال جاری است. زمان ‏پیش‌بینی شده برای طی فرآیندی که منجر به لغو قطعنامه ۲۲۳۱ و ‏اجرای پسگشت می‌شود حدودا ۷۵ روز است و این یعنی شکایت ‏اروپایی‌ها از عدم رعایت تعهدات توسط ایران باید حداکثر تا ۱۴ مرداد  ‏رسما ابلاغ شود.‏
این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران بارها اعلام کرده فعال ‏کردن مکانیسم ماشه تبعاتی برای اروپا دارد و در مصاحبه دیروز خود ‏با لوموند فعال کردن مکانیسم ماشه را از نگاه ایران معادل یک حمله ‏نظامی و به معنای پایان نقش فرانسه و اروپا در پرونده برنامه ‏هسته‌ای دانست. این جمله به خوبی حساسیت ایران نسبت به بازگشت ‏تحریم‌های شورای امنیت و قرار گرفتن ایران تحت بند هفتم را نشان ‏می‌دهد.‏
اما اینکه چگونه می‌شود این حساسیت را به اقدام یا سلسله اقداماتی ‏تبدیل کرد که اروپا نتواند یا نخواهد از مکانیسم ماشه استفاده کند، مهم ‏است. ‏
‎اروپا با تهدید صرف یا فعالیت سیاسی دیپلماتیک یا خواهش و تمنا ‏دست از این اهرم برنمی‌دارد. بخشی از ماندن اروپا در برجام برای ‏همین منظور است. پس باید به دنبال راهکاری بود که بشود بازی را ‏از اساس به هم زد!‏

پاسخی بگذارید