گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/05/11 11:37
شناسه : 411590
زهره مهرنوروزی-کلنگ احداث متروی قم سال 1388 به زمین زده ‏شد. و اکنون بعد ازگذشت 16 سال هنوز هم مردم قم موفق نشده اند ‏در این انبوه بر ریلی زیر زمینی جابجا شوند. پروژه مترو قم را باید ‏به‌عنوان کلان پروژه و مهم‌ترین طرح شهری در سال‌های گذشته بعد ‏از بلاتکلیفی مونوریل دانست. پروژه‌ای که این روزها مانند یکسال ‏گذشته همچنان چشم‌انتظار واگذاری و تأمین واگن از طرف دولت برای ‏راه‌اندازی است.‏
فاز نخست مترو از شهرک شهدای کامکار تا میدان شهید مطهری ‏اجرایی شده است که دو ایستگاه آن با پیشرفت بیش از 90 درصدی و ‏مابقی با بیش از 70 درصد، فرصتی را فراهم کرده که هرچه سریع‌تر ‏قم نیز به شهرهای ریلی درون‌شهری کشور تبدیل شود. اما در این ‏پروژه مهم زیرزمینی که در معرض دید شهروندان نیست اتفاقات ‏عمرانی بی‌شماری انجام شده که از آن جمله می‌توان به اجرای 30 ‏هزار تُن آرماتوربندی، 393 هزار مترمکعب بتن‌ریزی اشاره کرد. 2 ‏میلیون و 270 هزار مترمکعب حفاری و خاک‌برداری شاید در نگاه ‏نخست یک عدد به چشم آید، اما اگر آن را با کامیون‌های 10 تنی ‏مقایسه کرد آنگاه 227 هزار دستگاه کامیون قطعاً بیشتر خودنمایی ‏می‌کند.‏
احداث 84 هزار مترمربع زیربنا و 17 هزار و 500 متر روسازی ‏تونل و دپو در کنار 402 هزار مترمربع تملک فضای شهری و ‏آزادسازی آن‌ها از دیگر آمارهای قابل‌توجه پروژه بزرگ مترو است.‏
انعقاد قرارداد تأمین و طراحی واگن به ارزش 85 میلیون یورو و ‏همچنین انعقاد قرارداد و تأمین تجهیزات به ارزش 28 میلیون یورو ‏نیز گوشه دیگری از اقدامات مالی پروژه مترو است.‏
انطور که از شواهد پیداست مشکل اصلی متروی قم تامین واگن است . ‏
محمدرضا انگشت‌باف مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم ‏در گفت‌وگو با تسنیم  با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو، از آماده‌ ‏بهره‌برداری شدن قطعه نخست خط یک و پیشرفت قابل توجه در اجرای ‏فاز دوم این پروژه مهم شهری خبر داد.‏
وی درباره جزئیات این پروژه گفت: خط یک مترو قم با طول 14.8 ‏کیلومتر در دو فاز طراحی شده که بخش اول آن به طول 6 کیلومتر ‏آماده بهره‌برداری است. این قطعه شامل تونل و زیرساخت‌هایی است ‏که عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است.‏
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز دوم ‏این خط، مسیر میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران را شامل ‏می‌شود، اظهار داشت: این مسیر به عنوان اتصال‌دهنده حرم حضرت ‏معصومه سلام‌الله‌علیها به مسجد مقدس جمکران از اهمیت زیادی ‏برخوردار است. طبق دستور شهردار قم، اجرای این فاز آغاز شده و ‏فعالیت‌ها به‌طور مستمر در حال انجام است.‏
انگشت‌باف با اشاره به اقدامات سال گذشته سازمان حمل‌ونقل ریلی ‏خاطرنشان کرد: سه قرارداد اصلی شامل قرارداد مشاور، احداث ‏ایستگاه بیمارستان نکویی و حفر تونل آخرین قطعه خط یک از میدان ‏بقیه‌الله تا مسجد مقدس جمکران منعقد شده است. از مجموع 14.8 ‏کیلومتر مسیر این خط، تنها 1800 متر باقی مانده که در حال اجرا ‏است و با تکمیل 600 متر دیگر، کل تونل خط یک مترو قم کامل ‏خواهد شد.‏
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم ادامه داد: فاز دوم ‏پروژه شامل هشت ایستگاه و هشت کیلومتر مسیر است که در چند ‏مرحله برنامه‌ریزی شده است. در گام نخست، قرار است 3.5 کیلومتر ‏از این فاز وارد مدار شود که شامل احداث ایستگاه بیمارستان نکویی ‏نیز هست.‏
وی افزود: پیمانکار ایستگاه نکویی تعیین شده و فعالیت خود را آغاز ‏کرده است. همچنین برنامه‌ریزی برای انعقاد چندین قرارداد جدید و ‏برگزاری مناقصات برای سایر ایستگاه‌ها در دستور کار قرار دارد تا در ‏مهرماه سال 1407 شاهد بهره‌برداری از این بخش باشیم.‏
انگشت‌باف در خصوص تأمین واگن‌های مورد نیاز گفت: تأمین واگن‌ها ‏بر عهده شهرداری نیست و مسئولیت آن با وزارت کشور و دولت ‏است. قرارداد مربوطه با کشور چین و شرکت "پوژن" امضا شده و در ‏صورت پرداخت پیش‌پرداخت، تأمین واگن برای قم و سایر کلانشهرها ‏در دستور کار قرار خواهد گرفت. وزارت کشور در این زمینه گام‌های ‏مثبتی برداشته است.‏
وی با تأکید بر کیفیت بالای این پروژه گفت: تونل مترو قم در عمق 18 ‏متری زمین اجرا شده و ایستگاه‌های آن از باکیفیت‌ترین نمونه‌های ‏موجود در کشور هستند. در این پروژه هم الزامات پدافند غیرعامل ‏رعایت شده و هم مسائل ایمنی در طراحی و اجرا مدنظر قرار گرفته ‏است.‏
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم در پایان خاطرنشان ‏کرد: بخش زیادی از تجهیزات، ادوات و روسازی مترو با تکیه بر ‏توان داخلی و همکاری با دانشگاه‌ها و صنعت بومی‌سازی شده و در ‏حوزه مهندسی نیز طراحی و اجرا توسط مهندسان داخلی صورت گرفته ‏است. هدف اصلی ما در این پروژه، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ‏داخلی کشور بوده است.‏

‏  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم از آغاز فاز جدید توسعه ‏متروی این شهر با تامین واگن از طریق صنعت داخلی خبر داد و گفت: ‏کارخانه واگن‌سازی پارس مپنا نخستین رام واگن متروی قم را آماده ‏تحویل کرده است.‏

به گزارش از روابط‌عمومی استانداری قم، خسرو سامری به همراه ‏شهردار قم و جمعی از مدیران شهری در حاشیه بازدید از کارخانه ‏واگن‌سازی پارس مپنا در اراک، با اشاره به توانمندی‌های داخلی در ‏تولید ناوگان ریلی شهری، افزود: مجموعه واگن‌سازی پارس تجربه ‏موفقی در طراحی و ساخت انواع واگن‌های مترو، مسافری و کاری ‏دارد و می‌تواند نیازهای متروی قم را پاسخ دهد.‏

وی با اشاره به تقسیم‌بندی تامین واگن‌ها در مرحله اول پروژه، اضافه ‏کرد: برای تست و بهره‌برداری اولیه، بخشی از واگن‌ها از صنعت ‏داخلی تهیه خواهد شد؛ قرارداد مرتبط با این موضوع در چارچوب ‏مصوبات شورای اسلامی شهر قم در حال نهایی شدن است و پیش‌بینی ‏می‌شود هفته آینده به امضا برسد.‏

وی ادامه داد: کارخانه واگن‌سازی پارس موفق شده یک رام واگن را ‏آماده تحویل کند و در صورت تداوم روند کنونی، سایر واگن‌ها نیز ‏مطابق برنامه زمان‌بندی تحویل خواهند شد.‏

حمایت دولت و پیگیری استاندار قم

سامری همچنین از اقدامات استاندار قم در پیگیری تامین ارز مورد نیاز ‏برای واردات تجهیزات مترو خبر داد و گفت: با حمایت‌های ‏صورت‌گرفته و نیز مصوبه اخیر دولت مبنی بر مجوز انتشار شش ‏هزار میلیارد تومان اوراق مالی، روند اجرای خط یک مترو با سرعت ‏بیشتری ادامه می‌یابد.‏

آغاز مطالعات فاز دوم

وی با تاکید بر عزم مجموعه مدیریت استان برای راه‌اندازی فاز نخست ‏مترو، خاطرنشان کرد: تلاش داریم با همراهی شهرداری و حمایت ‏دولت، فاز اول این پروژه به بهره‌برداری برسد و در ادامه نیز مطالعات ‏فاز دوم مترو از ترمینال جنوب تا پردیسان آغاز خواهد شد.‏

وی با قدردانی از همه نهادهای دخیل در پیشبرد پروژه مترو قم ابراز ‏امیدواری کرد: با همدلی و تامین به‌موقع منابع مالی، شهروندان قمی ‏در آینده‌ای نزدیک از خدمات حمل‌ونقل ریلی شهری بهره‌مند شوند.‏
‏ مترو به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی در شهرها نقش حیاتی ‏در کاهش ترافیک، آلودگی هوا و صوتی، و همچنین کاهش مصرف ‏انرژی دارد. این وسیله نقلیه می‌تواند با جابجایی انبوه مسافران، به ‏بهبود کیفیت زندگی شهری و افزایش کارایی حمل و نقل کمک کند.‏
در واقع مترو با ظرفیت بالای خود و حرکت مستقل از ترافیک جاده‌ای، ‏می‌تواند به طور قابل توجهی زمان سفر مسافران را کاهش دهد و از ‏ازدحام در خیابان‌ها بکاهد. این امر به ویژه در شهرهای بزرگ که با ‏معضل ترافیک سنگین مواجه هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.بی ‏تردید مترو می تواند از آلودگی هوای قم که در اثر سوخت های فسیلی ‏رو به آلوده شدن جدی پیش می رود جلو گیری کند. اکنون با توجه به ‏گفته مسئولان باید چشم براه بمانیم و ببینیم متروی قم آینده درخشان  ‏را  برای ما قمی ها به ارمغان خواهد آورد و یا  با وعده های ناتمام ما ‏را همچنان چشم براه خواهد گذاشت؟

پاسخی بگذارید