قرعه کشی بی جایزه:‏
گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/05/12 11:01
شناسه : 411606
حسین نبی گل ‏
خبرنگار صداوسیما

بازار خودرو در ایران همچنان بیمار است؛ بیماری‌ فرساینده که ‏سال‌هاست گریبان اقتصاد را گرفته و قصد درمان ندارد. ‏
زمانی خرید خودرو از کارخانه برای مردم مزیتی جدی محسوب می‌شد، ‏چرا که قیمت کارخانه اختلاف محسوسی با بازار آزاد داشت. ‏
این فاصله قیمتی اگرچه خود ناشی از سیاست‌گذاری‌های اشتباه بود، اما ‏در عمل انگیزه‌ای برای خریدار ایجاد می‌کرد. امروز اما، حتی همین ‏مشوق نیز از بین رفته است.‏
با نزدیک شدن قیمت کارخانه به بازار، آن هم در شرایطی که کیفیت ‏خودروها تغییر چندانی نداشته و خدمات پس از فروش هم همچنان با ‏نارضایتی همراه است، دیگر دلیلی برای تحمل صف‌های قرعه‌کشی، ‏انتظار طولانی، و پرداخت نقدی در برابر کالایی که گاهی ماه‌ها تحویل ‏داده نمی‌شود، باقی نمی‌ماند. کارخانه‌ها دیگر نمی‌توانند به امید ‏انگیزه‌های اقتصادی مشتریان، به فروش محصولات خود دل‌خوش ‏باشند.‏
از سوی دیگر، رکود در بازار به شکل ملموسی احساس می‌شود. ‏
نه تنها تقاضای سرمایه‌گذاری در خودرو کاهش یافته، بلکه خرید ‏مصرفی نیز به دلیل کاهش قدرت خرید خانوار و بی‌اعتمادی نسبت به ‏ثبات اقتصادی، به شدت افت کرده است.‏
‏ در این فضای بی‌اعتماد و بی‌رمق، تنها واسطه‌ها و دلالانی باقی ‏مانده‌اند که همچنان با بازی‌های روانی، بازار را در تب نگه می‌دارند.‏
این وضعیت نشان می‌دهد که نه سیاست قیمت‌گذاری دستوری کارآمد ‏بوده، نه عرضه قطره‌چکانی کمکی به تعادل کرده و نه واردات ‏مدیریت‌شده توانسته نفس تازه‌ای به بازار بدهد. ‏
اما با تمام این توضیحات راه‌حل چیست؟
‏ بازار خودرو نیاز به جراحی جدی دارد.‏
‏ راه‌حل نه در فروش قطره‌چکانی است، نه در آزادسازی بی‌حساب ‏قیمت‌ها.‏
بلکه راه‌حل در بازگشت به اصول ساده و روشن اقتصادی است: ‏افزایش رقابت با آزادسازی واردات، حذف رانت‌های تولید، بهبود ‏کیفیت و شفاف‌سازی در فرآیند قیمت‌گذاری. فقط در این صورت است ‏که بازار به تعادل می‌رسد و انگیزه‌ خرید دوباره در دل مردم زنده ‏می‌شود.‏

پاسخی بگذارید