گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/05/18 11:24
شناسه : 411626
فاطمه مداح نظری – احیای تولید داخلی و کاهش دلالی می‌تواند جامعه ‏را به سمت افزایش اشتغال و کاهش بیکاری سوق دهد. با توجه به ‏شرایط فعلی اقتصاد ایران که با چالش‌های متعدد مواجه است، توجه به ‏بسترهای اجرایی و تضمین کارآمدی قانون مالیات بر سوداگری برای ‏دستیابی به اهداف اقتصادی و اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار ‏است. اگر این قانون توانایی لازم را در بهبود چرخه‌های اقتصادی از ‏خود نشان دهد، می‌تواند نمادی از کارآمدی نظام اقتصادی ایران در ‏آینده باشد.‏
در نهایت، اگر این قانون به‌درستی و با الزام‌های مورد نیاز اجرا شود، ‏می‌تواند بهبود عدالت و توسعه تولید در کشور را به ارمغان آورد. ‏بهبود نظارت و اجرای دقیق این قانون، قدمی مؤثر در سمت‌وسوی ‏اقتصادی سالم و پویا به حساب می‌آید.‏
تجربه کشورهای دیگر نیز می‌تواند راهگشای فرآیند اجرایی این قانون ‏در ایران باشد. به عنوان مثال، کشورهای موفق در مبارزه با ‏سوداگری، قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای را اتخاذ کرده و از امکانات ‏مالی و اجرایی پیشرفته‌ای بهره‌مند شده‌اند. استفاده از تکنولوژی‌های ‏نوین و ایجاد پلتفرم‌های آنلاین برای ثبت و رصد معاملات می‌تواند به ‏شفافیت و کاهش فساد در این حوزه کمک کند. یادگیری از تجربه ‏نویسندگان این قوانین در کشورهایی که موفق به اجرای موفق مالیات ‏بر سوداگری شده‌اند، می‌تواند نواقص را کاهش دهد و به بهبود ‏عملکرد اقتصادی کشور کمک کند.‏
پس از ۱۴ سال بررسی، قانون «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» به ‏تصویب نهایی رسید. ۱۴سال خاک خوردن یک قانون راهبردی در ‏صحن و راهروهای مجلس، درد بسیار بزرگی است. اما به هر حال این ‏قانون  تصویب شد تا با هدف مقابله با دلالی و انتقال سرمایه‌ها از ‏فعالیت‌های غیرمولد به عرصه تولید، یکی از گام‌های مهم در کمک به ‏بخش تولید باشد.‏
فلسفه این قانون، بر سه اصل استوار است: تحقق عدالت اقتصادی، ‏کنترل تقاضای سوداگرانه، و هدایت نقدینگی به بخش‌های مولد. ‏بازارهایی مانند مسکن، خودرو، طلا، ارز و رمزارز که در سال‌های ‏اخیر با فعالیت‌های سفته‌بازانه، تولید را تضعیف کرده اند، در کانون ‏اجرای این قانون قرار دارند. در این چارچوب، سود حاصل از تفاوت ‏قیمت خرید و فروش دارایی‌ها به‌عنوان عایدی سرمایه شناخته شده و ‏مشمول مالیات می‌شود.‏
البته برای مردم عادی، معافیت‌هایی در نظر گرفته شده است؛ هر ‏خانوار می‌تواند سالانه تا دو معامله در بخش املاک و دو معامله در ‏حوزه خودرو بدون پرداخت مالیات انجام دهد. همچنین نرخ مالیات ‏به‌صورت پلکانی طراحی شده است؛ به‌گونه‌ای که معاملات کوتاه‌مدت با ‏نرخ‌های بالا (تا ۶۰٪) و معاملات بلندمدت با نرخ‌های پایین (تا ۵٪) ‏مشمول مالیات خواهند شد. همچنین دارایی‌هایی چون سپرده‌های ‏بانکی، سهام و اوراق دولتی از شمول قانون خارج‌اند. حوزه طلا و ‏ارز نیز اگر افراد معاملات خود را از مبادی قانونی انجام دهند، تا سقف ‏پنج برابر معافیت ماده ۸۴ (یعنی حدود دو میلیارد تومان) معاف ‏خواهند بود؛ مازاد این میزان، مشمول مالیات است.‏
در قانون مربوطه با پیش‌بینی تعدیل تورمی، تلاش شده تعادلی میان ‏کارآمدی و عدالت و مرتفع نمودن نگرانی های مردم انجام شود. اما ‏ملاحظات مربوط به ذات تورمی اقتصاد ایران در ذهن سیاست‌گذار، ‏اندکی قانون را از فلسفه وجودی خود فاصله داده است.‏
اما یکی از مهم‌ترین نقدها به این قانون، ضعف احتمالی در بسترهای ‏اجرایی است. فقدان سامانه‌های یکپارچه اطلاعاتی و نظارتی می‌تواند ‏باعث ضعف در اجرا شود. همچنین نبود هماهنگی بین نهادهای مرتبط ‏مانند سازمان مالیاتی، ثبت اسناد و بانک مرکزی، اجرای قانون را با ‏چالش روبرو می‌کند. تجربه‌های جهانی، مانند کانادا و ترکیه، نشان ‏می‌دهد موفقیت مالیات بر سوداگری مستلزم وجود نظارت داده‌محور و ‏ضمانت‌های اجرایی قوی است که متاسفانه در ایران چندان به چشم ‏نمی خورد.‏
چالش دیگر، نبود هماهنگی بین نهادهای مرتبط مانند سازمان مالیاتی، ‏ثبت اسناد و بانک مرکزی است. این عدم هماهنگی می‌تواند موجب ‏ایجاد خلاءهای قانونی و اجرایی گردد که اطمینان از اجرای درست و ‏صحیح این قانون را به خطر می‌اندازد. برای مثال، اگر بانک مرکزی ‏نتواند داده‌های لازم را به سازمان مالیاتی منتقل کند، در کشف و کنترل ‏فعالیت‌های سوداگرانه با مشکل مواجه خواهیم شد که این خود می‌تواند ‏به نقض اهداف اساسی این قانون منجر شود.‏
در مجموع، اگر این قانون به‌درستی اجرا شود، می‌تواند باعث بهبود ‏عدالت و  توسعه تولید در کشور باشد.‏

پاسخی بگذارید