گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/05/18 11:11
شناسه : 411630
در آستانه روز خبرنگار بد نیست در آستانه فرا رسیدن این روز از ‏امیت رسانه‌ها در جهت دهی به افکار عمومی سخن بگوییم تا ‏خبرنگاران بیش از پیش با رسالت مهم و ارزشمند خود آشنا شوند.‏
رسانه‌ها با انتخاب و برجسته‌سازی موضوعات، تفسیر و روایت‌های ‏تأثیرگذار، و ایجاد ارتباط بین مردم و موضوعات مورد بحث، در ‏شکل‌دهی به افکار عمومی نقش دارند.‏
رسانه‌ها با نقش بی‌بدیل خود مهم‌ترین پل ارتباطی بین مردم و جهان ‏هستند و با تاثیرگذاری بر افکار عمومی در چگونگی شکل‌گیری ‏رفتارهای سیاسی و اجتماعی و همچنین تصمیمات مؤثر و تعیین‌کننده ‏آنها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.‏
ر دوران کنونی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی مردم شده‌اند و به عنوان یکی ‏از دستگاه‌های فراگیر و گسترده در دسترس همگان قرار دارند، حتی ‏می‌توان گفت رسانه‌ها زندگی آدم‌ها را متحول می‌کنند و سعی می‌کنند ‏پیام‌های خاصی را به مخاطب منتقل کنند چون در جای جای زندگی ‏انسان حضوری تاثیرگذار دارند، در شکل‌گیری افکار عمومی نقش ‏اساسی دارند، در فرهنگ‌سازی و توسعه فرهنگی نقش مؤثر دارند، و ‏همچنین رسانه‌ها در امیدبخشی و یا عکس آن ناامیدی به جوامع نقش ‏بازی می‌کنند.‏
سانه تنها ابزار اطلاع‌رسانی نیست و امروزه ابزار کلیدی و نقش‌آفرین ‏در مناسبات و معادلات تعیین قدرت در جهان دارد
بزرگترین خطرات رسانه‌ها، به‌ویژه در دنیای امروز که اطلاعات ‏به‌سرعت منتشر می‌شود، تحریف و جابه‌جایی اخبار است. در برخی ‏مواقع، رسانه‌ها ممکن است به دلایل مختلف، مانند فشارهای سیاسی یا ‏اقتصادی، اخبار را به‌گونه‌ای انعکاس دهند که حقیقت دچار تحریف ‏شود. این تحریف می‌تواند به گمراهی افکار عمومی و شکل‌گیری ‏باورهای غلط منجر شود.‏
نقش حیاتی رسانه‌ها در شکل‌دهی به افکار عمومی، ضروری است که ‏رسانه‌ها مسئولیت اجتماعی خود را درک کنند و از قدرت خود در ‏راستای آگاهی‌بخشی و رشد اجتماعی بهره بگیرند. این مسئولیت شامل ‏ارائه اطلاعات دقیق، معتبر و جامع است.‏
رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در شکل‌دهی به افکار عمومی دارند و باید ‏از این قدرت به‌نحوی استفاده کنند که به نفع جامعه و توسعه فرهنگی ‏باشد. این مسئولیت نه‌تنها برعهده تولیدکنندگان محتوا، بلکه بر عهده ‏هر فرد است که در مواجهه با اخبار، با ذهنی باز و نقادانه برخورد ‏کند. ‏
یکی از راه‌های کم کردن اثر رسانه‌های خارجی بر افکار مردم داشتن ‏رسانه های داخلی آزاد و حرفه ای، راه مقابله با رسانه های خارجی ‏است.‏
هر کشور و هر دولت و هر حکومتی در جهان، خبر منفی دارد. اگر ‏کشور و دولت و حکومتی، هیچ خبری منفی نداشته باشد این وضعیت ‏خود یک خبر بسیار منفی است.‏
بهه رسانه‌های مهاجم و خارج‌نشین در سال‌های اخیر آرایش جنگی ‏آشکاری به خود گرفته و با سوءاستفاده از عرصه‌های مغفول، به جا ‏مانده و رها شده سعی می‌کند مدیریت عرصه‌های خبر رسانی را از ‏رسانه‌های جریان اصلی کشور گرفته و از این طریق ضربات سهمگینی ‏را به مخاطبان داخلی وارد نماید.‏

پاسخی بگذارید