گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/07/21 12:20
شناسه : 411827
زهره مهرنوروزی- جهان روزهای سختی را پشت سر گذاشت. اما در ‏دل آتش و آوار های غزه ، زنانی ایستادند که نامشان در تیترها نیست، ‏اما ستون‌های پنهان مقاومت‌اند. غزه با زنانش غزه است؛ با مادرانی ‏که فرزندانشان را در آغوش گرفتند و به خاک سپردند، با دخترانی که ‏خانه‌شان را از دست دادند اما امیدشان را نه.‏
طبق گزارش وزارت بهداشت فلسطین، از میان بیش از ۴۷ هزار شهید ‏جنگ اخیر، حدود ۷۰ درصد را زنان و کودکان تشکیل داده‌اند. این ‏آمار نه‌تنها بیانگر حجم عظیم تلفات انسانی است، بلکه نشان‌دهنده ‏آسیب‌پذیری بیشتر گروه‌های ضعیف‌تر جامعه در برابر خشونت‌های ‏نظامی است.‏
اما زنان غزه تنها قربانی نیستند. آنان مراقبان مجروحان، پرستاران ‏کودکان، و حافظان سالمندان در شرایطی هستند که حتی ابتدایی‌ترین ‏امکانات زندگی وجود ندارد. در خانه‌های ویران‌شده، آنان با پخت نان، ‏دوخت لباس، و مراقبت از خانواده، معنای تازه‌ای به واژه «مقاومت» ‏بخشیده‌اند.‏
در کنار نقش‌های روزمره، زنان غزه راویان درد و ایستادگی‌اند. آنان ‏با نوشتن، با دعا، با روایت‌های شفاهی، حافظان حافظه جمعی‌اند. ‏بسیاری از آنان در رسانه‌های محلی، در شبکه‌های اجتماعی، و حتی ‏در محافل فرهنگی، صدای زنانه مقاومت را زنده نگه داشته‌اند.‏
در این میان، مادران شهیدان، همسران اسرا، و دختران آواره، ‏چهره‌هایی‌اند که باید دیده شوند. آنان نه‌تنها بار جنگ را بر دوش ‏کشیده‌اند، بلکه با حفظ انسجام اجتماعی و تقویت روحیه عمومی، ‏نقشی کلیدی در شکست اهداف روانی دشمن ایفا کرده‌اند.‏
در میان آوار، مادرانی دیده می‌شوند که فرزندانشان را از دست داده‌اند ‏اما همچنان با پخت نان، مراقبت از مجروحان و نگهداری از سالمندان، ‏زندگی را زنده نگه می‌دارند. آنان با وجود فقدان امکانات، نقش ‏پرستار، معلم، و حافظ خانواده را ایفا می‌کنند.‏
زنان غزه تنها در خانه نیستند؛ آنان در رسانه‌های محلی، شبکه‌های ‏اجتماعی و محافل فرهنگی، روایت‌گران درد و ایستادگی‌اند. بسیاری از ‏آنان با نوشتن، دعا، و روایت‌های شفاهی، حافظان حافظه جمعی ‏مقاومت شده‌اند.‏
در شرایطی که بسیاری از نهادهای رسمی از کار افتاده‌اند، زنان با ‏حفظ انسجام اجتماعی، مراقبت از کودکان بی‌سرپرست، و حمایت ‏روانی از خانواده‌ها، نقشی کلیدی در پایداری جامعه ایفا کرده‌اند. این ‏نقش، اگرچه بی‌سلاح و بی‌صداست، اما از بسیاری از جبهه‌های نظامی ‏مؤثرتر بوده است.‏
ام محمد – مادر پنج فرزند در اردوگاه جبالیا
‏«هر شب با صدای انفجار از خواب می‌پریم. بچه‌هایم دیگر فرق بین ‏شب و روز را نمی‌دانند. کوچک‌ترین‌شان هنوز فکر می‌کند این صداها ‏بازی‌اند، اما من می‌دانم که هر لحظه ممکن است سقف خانه‌مان روی ‏سرمان بریزد. ما نه برق داریم، نه آب، نه امنیت. فقط دعا می‌کنم ‏صبح را ببینیم.»‏
خدیجه – زن ۴۵ ساله از خان‌یونس
‏«خانه‌ام را از دست دادم، همه چیزمان زیر آوار رفت. اما هنوز ‏می‌توانم نان بپزم. این نان‌ها را بین همسایه‌ها تقسیم می‌کنم. ما باید ‏زنده بمانیم، حتی اگر هیچ چیز نمانده باشد. زن بودن در غزه یعنی ‏ساختن از هیچ، یعنی ایستادن وقتی همه چیز فرو ریخته.»‏
سمیه – همسر شهید و مادر دو کودک
‏«شوهرم شهید شد، پسرم مجروح است، اما من باید قوی باشم. اگر ‏من فرو بریزم، خانواده‌ام فرو می‌ریزد. بچه‌هایم به چشم‌های من نگاه ‏می‌کنند تا بفهمند هنوز امیدی هست یا نه. من گریه نمی‌کنم، نه چون ‏غم ندارم، بلکه چون باید ستون خانه باشم.»‏
نوال – فعال فرهنگی در غزه
‏«ما زنان غزه فقط مادر نیستیم، ما پرستار، معلم، و حافظان روح ‏مقاومتیم. وقتی مدرسه‌ها بسته‌اند، ما در خانه درس می‌دهیم. وقتی ‏دارو نیست، ما با دعا و مراقبت زخم‌ها را التیام می‌دهیم. ما با ‏روایت‌های‌مان، با شعرها و دعاها، حافظان حافظه جمعی‌مان هستیم.»‏
لیلا – نویسنده و معلم در رفح
‏«دعا می‌کنم، می‌نویسم، و به دخترم یاد می‌دهم که حتی در تاریکی، ‏امید را فراموش نکند. هر شب برایش قصه‌هایی از صبر و ایمان ‏می‌گویم. می‌خواهم بداند که زن بودن در غزه یعنی تبدیل درد به معنا، ‏یعنی ساختن زیبایی از دل ویرانی.»‏
فاطمه – خبرنگار محلی
‏«ما صدایمان را بلند می‌کنیم، حتی اگر دنیا نشنود. غزه با زنانش زنده ‏است. من با دوربینم، با قلمم، با صدایم، تلاش می‌کنم روایت زنانی را ‏ثبت کنم که در سکوت، قهرمان‌اند. این جنگ فقط با گلوله نیست، با ‏روایت هم هست. و زنان، روایت‌گران اصلی‌اند.»‏
الحاج حسن: بیش از ۵۰ هزار زن در غزه به شهادت رسیدند
یک کنشگر سیاسی از غزه گفت: ۳۰۰۰ نفر از زنان باردار زایمان ‏زود هنگام کردند و ۵۰۰۰ جنین از دنیا رفتند. بیش از ۵۰ هزار زن ‏به شهادت رسیدند.‏
به گزارش مهر، یسرا الحاج حسن از فلسطین در «هشتمین اجلاس ‏بین‌المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی: یادواره شهید ‏محمد الدره، کودکان شهید غزه و دفاع مقدس ۱۲ روزه» به مشکلات ‏زنان و نوزادان در غزه اشاره کرد و گفت: ۳۰۰۰ نفر از زنان باردار ‏زایمان زود هنگام کردند و ۵۰۰۰ جنین از دنیا رفتند. بیش از ۵۰ ‏هزار زن به شهادت رسیدند.‏
وی افزود: بسیاری از زنان بدون امکانات اولیه و بدون سرپرست در ‏غزه زندگی می‌کنند و نمی‌توانند لقمه نان برای خانواده‌شان تهیه کنند.‏
الحاج حسن گفت: بیش از ۱۷۰۰ پزشک زن و مرد در غزه شهادت ‏رسیدند، در واقع کودکی در غزه وجود ندارد و باید با صداقت به شما ‏بگویم که کمترین امکانات تأمین غذا و تعلیم برای کودکان وجود ندارد ‏و در همه جای دنیا مدارس افتتاح شدن اما در غزه نه مدرسه‌ای وجود ‏دارد و نه معلمی وجود دارد. کودکان در غزه دچار سو تغذیه شدند و ‏بیش از ۱۷۰۰ کودک متولد شده به دلیل آنکه مادرشان در قحطی ‏زندگی می‌کردند و قرص اسید فولیک در اختیار آنها نبود، در نتیجه ‏فرزندان ناقصی را از نظر جسمی و فکری متولد کردند.‏
وی گفت: غزه از مشکلات اجتماعی و پزشکی بسیاری رنج می‌برد و ‏توقف جنگ فرصتی برای استراحت و آرامش زنان و کودکان فلسطینی ‏خواهد بود و از خداوند می‌خواهم که خداوند امنیت به فرزندان ما در ‏غزه بدهد. از جمهوری اسلامی ایران و همه محور مقاومت و ‏دولت‌هایی که در کنار ما بودند تشکر می‌کنیم.‏
اما سوال است که منشا صبر و مقاومت زنان غزه از کجا آمده است؟
حافظه جمعی و تجربه تاریخی
خانم زهرا محمدی کارشناس ارشد مطالعات زنان می گوید: زنان غزه ‏طی دو دهه گذشته، پنج جنگ تمام‌عیار را تجربه کرده‌اند. این تجربه، ‏آنان را به حافظان حافظه جمعی تبدیل کرده است؛ زنانی که روایت‌گر ‏درد و ایستادگی‌اند و می‌دانند چگونه در دل بحران، امید را زنده نگه ‏دارند. روایت‌های شفاهی، خاطرات مکتوب، و دعاهای شبانه، بخشی ‏از این حافظه‌اند که نسل به نسل منتقل می‌شود.‏
وی تاکید می کند: نقش چندگانه در خانواده و جامعه مهم است این ‏نقش‌ها، آنان را به ستون‌های پنهان مقاومت تبدیل کرده است. زن ‏بودن در غزه یعنی ساختن از هیچ، یعنی ایستادن وقتی همه چیز فرو ‏ریخته است.‏
ایمان و معنویت به‌عنوان منبع قدرت
این کارشناس اظهارداشت:بسیاری از زنان غزه، مقاومت را نه‌تنها ‏سیاسی، بلکه معنوی می‌دانند. دعا، صبر، و امید به نصرت الهی، ‏بخشی از نیروی درونی آنان است. در نشست‌های فرهنگی و مذهبی، ‏از زنان به‌عنوان «راویان حماسه» و «هر زن یک رسانه» یاد شده ‏است. این ایمان، نه‌تنها تسکین‌دهنده دردهاست، بلکه منبعی برای ‏بازسازی روانی جامعه نیز به‌شمار می‌رود.‏
روایت‌گری و رسانه‌سازی
محمدی تصریح کرد: زنان غزه با نوشتن، عکاسی، و روایت‌های ‏شفاهی، صدای مقاومت‌اند. آنان در رسانه‌های محلی و شبکه‌های ‏اجتماعی، نقش فعالی در ثبت و انتقال واقعیت‌های جنگ دارند. این ‏روایت‌گری، نه‌تنها مقاومت را مستند می‌کند، بلکه روحیه عمومی را ‏تقویت می‌نماید. بسیاری از آنان با تلفن‌های همراه خود، تصاویر و ‏صداهایی را ثبت می‌کنند که رسانه‌های جهانی از آن غافل‌اند.‏
انسجام اجتماعی و بازسازی پس از بحران
این پژوهشگر بیان کرد:پس از هر آتش‌بس، زنان نخستین کسانی‌اند که ‏به بازسازی خانه‌ها، خانواده‌ها و روابط اجتماعی می‌پردازند. آنان با ‏حفظ انسجام اجتماعی، مانع از فروپاشی روانی جامعه می‌شوند و زمینه ‏بازگشت به زندگی را فراهم می‌کنند. این بازسازی، نه‌تنها فیزیکی، ‏بلکه عاطفی و معنوی نیز هست.مقاومت زنان غزه، تنها در برابر ‏گلوله نیست؛ در برابر فراموشی، فروپاشی، و بی‌صدایی نیز هست. ‏آنان با صبر، روایت، و عمل، جامعه‌ای را زنده نگه داشته‌اند که هر ‏روز در معرض نابودی است. زن بودن در غزه، معنایی فراتر از ‏جنسیت دارد؛ این یک نقش تاریخی، فرهنگی، و معنوی است که باید ‏دیده شود، شنیده شود، و ثبت شود.‏

پاسخی بگذارید