گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/07/26 10:05
شناسه : 411843
مهری نیکوحرف مینو    - ناحیه سه آموزش وپرورش استان قم
كلاس درس واژه‌اي است كه ابتدا همه را به ياد آموزش مي‌اندازد، اما ‏فقط يكي از هنرهاي معلمان آموزش است. به عقيده بسياري از ‏كارشناسان شايد آموزش خيلي سخت نباشد، اما آنچه كار معلمي را ‏سخت و پرمشقت مي‌كند ايجاد فضاي آموزش و يافتن شيوه‌هاي مناسب ‏براي جلب و جذب دانش‌آموزان است.‏
معلمان هميشه تمام تلاش خود را به منظور موفقيت هر چه بيشتر ‏دانش‌آموزان انجام مي‌دهند. با اين حال همه دانش‌آموزان موفق نيستند. ‏بايد پذيرفت كه استعداد افراد با يكديگر فرق دارد و راههاي يادگيري ‏نيز متفاوت است. برخي دانش‌آموزان بسيار با استعدادند و سريع ياد ‏مي‌گيرند و برخي نياز به كار و تمرين بيشتري دارند.‏
كار معلمي تنها يك شغل نيست زيرا با فكر و ذهن و روح افراد ارتباط ‏دارد. معلم بايد مسائل و مشكلات عاطفي، خانوادگي، مالي و شغلي خود ‏را در لايه‌هاي زيرين وجودش گذاشته و وقتي وارد كلاس مي‌شود ‏ظاهر او به گونه‌اي باشد كه گويي همه چيز عالي است. بديهي است كه ‏اين كار از عهده هر صاحب علم و تجربه‌اي برنمي‌آيد.‏
تحقيقات نشان داده معلمان مقطع دبستان و پيش‌دبستاني تحت‌تاثير سن ‏و سال بچه‌ها و ساعات طولاني و پركار تحت استرس بيشتري قرار ‏دارند.‏
اما آنچه ميان تمام دانش‌آموزان در تمام سطوح مشترك است نياز به ‏انگيزه و علاقه به محيط كلاس است. اين مساله بسيار مهم است كه ‏معلم چگونه در ذهن دانش‌آموز جاي بگيرد.‏
به همين دليل است كه افراد با وجود تحصيلات و آگاهي و سطح علمي ‏بالا در موقع استخدام به كار به منظور تدريس مورد انتخاب و گزينش ‏واقع مي‌شوند و با آنها مصاحبه مي‌شود. اكثرا اين مصاحبه‌ها نيز ‏توسط افراد مجرب انجام مي‌پذيرد تا مشخص شود كه به قول معروف ‏خون معلمي در رگ‌هاي اين فرد هست يا خير.‏
قدرت كنترل و به‌دست‌گيري كلاس از هنر‌هاي معلمان است. تن و لحن ‏صداي معلم موثر است. اين كه معلم بداند چه مواقعي تن صداي خود را ‏بالا و پايين ببرد تا توجه دانش‌آموزان را جلب كند، اهميت قابل ‏ملاحظه‌اي دارد.‏
بسياري از كارشناسان تحصيلي عقيده دارند اگر معلمي تا 4 جلسه اول ‏توانست كلاس را كنترل كرده و در دست بگيرد تا آخر سال كلاس را ‏در دست دارد و در غير اين صورت اختيار كلاس از دست او در رفته ‏و دانش‌آموزان نسبت به وي و درسي كه مي‌آموزد احساس تعهد ‏نخواهند كرد. ‏
از نكات بسيار مهم در ايجاد محيط آموزش آرامش دانش‌آموزان است. ‏اگر دانش‌آموزان در كلاس احساس آرامش نكنند، زحمات معلمان ‏گرامي به بار نخواهد نشست. نحوه رفتار، گفتار و حتي نگاه معلم در ‏اين باره تاثير ويژه‌اي دارد. اگر جو اضطراب و تحكيم بر كلاس حاكم ‏باشد يا در مقابل هيچ كنترلي نباشد و كلاس خسته‌كننده شود دچار هرج ‏و مرج شده و در نهايت به عدم توجه به مطالب ارائه شده مي‌انجامد.‏
يكي از مسائل قابل ذكر در هنر معلمان سهيم كردن تمام دانش‌آموزان ‏در كلاس و فعاليت‌هاي آموزشي است. در اين ميان حتي مي‌توان ‏دانش‌آموزان نافرمان و بازيگوش را با دادن مسووليت‌هاي گوناگون ‏نظير كنترل تكاليف، حضور و غياب، توزيع و جمع‌آوري برگه‌هاي ‏امتحاني و ارتباط با دفتر مدرسه تحت كنترل درآورد.‏
توجه معلم به دانش‌آموزان تاثير قابل ملاحظه‌اي بر آنها دارد. حتي يك ‏نگاه يا تشويق زباني ساده يا انتقاد در خلوت و به دور از مطرح شدن ‏در جمع دانش‌آموزان بسيار مي‌تواند موثر واقع شود.‏
گاهي اوقات معلم سوالي مي‌پرسد كه چند تن از دانش‌آموزان داوطلبانه ‏پاسخ مي‌دهند. در اين ميان احتمالا چندين پاسخ اشتباه است، اما راه ‏مناسب در برخورد اين است كه معلم تمام پاسخ‌ها را بشنود و با شنيدن ‏پاسخ اشتباه آن را نفي نكند. پس از اتمام پاسخ درست را با تشويق ‏دانش‌آموز مورد نظر بيان كند. به اين ترتيب دانش‌آموزان انگيزه لازم ‏براي شركت در مباحث كلاس و فكر كردن به منظور يافتن راه‌حل‌ها و ‏پاسخ‌هاي مناسب را از دست نمي‌دهند و همواره رقابتي سالم در ‏پيشرفت خواهند داشت.‏
از طرف ديگر نحوه صحبت معلم با وجود اين كه الگوي دانش‌آموزان ‏است، اما بهتر است در حد سن و سال و شرايط دانش‌آموزان باشد. ‏توجه معلم به مسائل و ويژگي‌هاي فردي دانش‌آموزان نيز ازجمله ‏مواردي است كه آنها را تشويق به حضور موثرتر در كلاس درس ‏مي‌كند. نحوه برخورد معلم با دانش‌آموز خجالتي و بي‌پروا متفاوت است ‏و نحوه تشويق و تنبيه‌ها نيز گوناگون اعمال مي‌شود و اين خود ‏ازجمله هنر‌هاي معلمان سختكوش و گرامي است. يكي از بهترين ‏كارهايي كه يك معلم مي‌تواند انجام دهد اين است كه شاگردانش را باور ‏كند و آنها را دست‌كم نگيرد.‏
اگر به هر يك از شاگردان با توجه به علايق‌شان موضوعي براي ‏تحقيق داده شود تا به بررسي و مطالعه آن بپردازند، كلاس شاداب و ‏سرزنده خواهد بود. براي مثال اگر هريك از دانش‌آموزان مدتي وقت ‏داشته باشد تا سر فرصت به تحقيق درباره حيوان مورد علاقه خود ‏بپردازد و آن را از جهت زيستگاه، نوع خوراك، وسيله دفاع،‌ زمان ‏توليدمثل و موارد ديگر مورد بررسي قرار دهد و موضوع هر نفر هم ‏با ديگري فرق داشته باشد، نتيجه بهتر دارد و ماندگاري آن در ذهن ‏طولاني‌تر است.‏
وقتي بچه‌ها از چيزي هيجان‌زده هستند، بهترين وقت صحبت و آموزش ‏به آنهاست. حتي اگر موضوع تولد يك كودك ديگر در خانواده باشد ‏مي‌توان در اين زمان هيجان مسائل بسياري ازجمله كمك به همنوع، ‏محبت به خانواده و نحوه رفتار در تعامل‌ها را آموزش داد.‏
تمامي اينها به همراه بسياري از مسائل حاشيه‌اي و رفتار با ‏دانش‌آموزاني از خانواده‌ها و شخصيت‌هاي متفاوت، موجب متمايز ‏كردن شغل معلمي با ساير مشاغل است و همين جاست كه ارزش معلم ‏مشخص مي‌شود.‏

پاسخی بگذارید