رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر:‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/07/26 10:36
شناسه : 411852


شاخه سبز - حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به الگوی ‏حکمرانی صدر اسلام و آموزه‌های سوره مبارکه فتح، نسبت به فقدان ‏طرح‌های راهبردی و مؤثر برای ساماندهی چالش‌های کنونی کشور در ‏حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد هشدار داد. وی تأکید کرد که دولت اسلامی ‏باید به‌طور مستقیم و فوری در حل مسائل معیشتی مردم ورود کند، ‏چراکه تداوم وفاداری و مشارکت اجتماعی جامعه، وابسته به میزان ‏موفقیت حکومت در تأمین نیازهای اقتصادی و فرهنگی ملت است.‏
به گزارش شاخه سبز ، دویست‌وهفتادونهمین نشست از سلسله ‏کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع «گفتمان مقاومت» و چهاردهمین ‏جلسه تفسیر سوره فتح، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ‏محسن مهاجرنیا، رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی، در دانشگاه ‏طلوع مهر قم برگزار شد.‏
این نشست با همکاری قرارگاه فرهنگی طلوع مهر، مجمع هماهنگی ‏پیروان امام و رهبری استان قم و انجمن علمی قرآن و تحول علوم ‏ایران، به بررسی مفهوم «غنیمت» در سوره فتح و تطبیق آن با ‏وظایف دولت اسلامی در شرایط اقتصادی امروز اختصاص داشت.‏
تفسیر مفهوم «غنیمت» در سوره فتح
در ابتدای نشست، مدیر کمیته جهاد تبیین قرارگاه فرهنگی طلوع مهر ‏با اشاره به آیات سوره فتح گفت: قرآن، کسانی را که از حضور در ‏جبهه سر باز زدند، سرزنش و در مقابل، مؤمنانی را که در بیعت ‏رضوان حضور داشتند، ستایش می‌کند و وعده «فتحی نزدیک» و ‏‏«غنائم فراوان» به آنان می‌دهد.‏
حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در ادامه با تبیین مفهوم «غنیمت» ‏در صدر اسلام گفت: در آن دوران، زندگی مسلمانان تا حد زیادی از ‏طریق غنائم جنگی تأمین می‌شد. غنیمت شامل اموال، تجهیزات، زمین ‏و منابعی بود که در جنگ مشروع و تحت رهبری پیامبر یا امام عادل ‏به دست می‌آمد و طبق دستور قرآن، خمس آن به حکومت اسلامی ‏تعلق داشت.‏
وی افزود: در گذشته، چون رزمندگان با هزینه شخصی در جنگ ‏شرکت می‌کردند، غنائم میان آنان تقسیم می‌شد؛ اما امروزه که ‏نیروهای نظامی از دولت حقوق می‌گیرند و هزینه‌ها از بیت‌المال تأمین ‏می‌شود، فتوای فقها این است که غنائم باید به حکومت اسلامی بازگردد ‏و مالکیت شخصی بر آن وجود ندارد.‏
رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در ادامه تفاوت ‏میان «غنیمت» و «فِیء» را تبیین کرد و گفت: غنیمت در جنگ به ‏دست می‌آید، اما «فِیء» اموالی است که بدون جنگ و در شرایط صلح ‏به مسلمانان می‌رسد؛ مانند ماجرای فدک که یهودیان خیبر آن را به ‏پیامبر(ص) هدیه دادند.‏
وی با اشاره به فتوای امیرالمؤمنین(ع) در جنگ جمل افزود: ‏همان‌گونه که حضرت اجازه تصرف در اموال مسلمانان را ندادند، ‏امروز نیز فقها گرفتن غنیمت از اموال مردم مسلمان را جایز نمی‌دانند.‏
‏ آثار اقتصادی و فرهنگی غنیمت در صدر اسلام
استاد مهاجرنیا با اشاره به نقش اقتصادی و سیاسی غنیمت در صدر ‏اسلام گفت: غنائم علاوه بر تأمین معیشت رزمندگان، موجب تقویت ‏بیت‌المال، افزایش قدرت نظامی و مشروعیت سیاسی حکومت اسلامی ‏می‌شد و سبب افزایش وفاداری و مشارکت مردم در حمایت از حکومت ‏می‌گردید.‏
وی یکی از جنبه‌های فرهنگی غنیمت را «انتقال دانش و فرهنگ» ‏دانست و اظهار کرد: مسلمانان پس از فتوحات، کتابخانه‌ها و منابع ‏علمی سرزمین‌های فتح‌شده را به‌عنوان غنیمت فرهنگی به دارالحکمه ‏بغداد منتقل کردند. این انتقال علمی، پایه‌گذار شکوفایی تمدن اسلامی و ‏بعدها رنسانس در غرب شد.‏
این استاد حوزه و دانشگاه با بازگشت به تفسیر سوره فتح گفت: قرآن ‏در این سوره دو نوع غنیمت را مطرح می‌کند؛ غنیمت‌های معنوی مانند ‏ایمان، آرامش، رضایت الهی و پیروزی نزدیک، و غنیمت‌های مادی که ‏خداوند به مؤمنان راستین وعده داد. در مقابل، منافقان تنها به دنبال ‏غنائم مادی بودند و از شرکت در صلح حدیبیه خودداری کردند، زیرا ‏نیتشان دنیاطلبی بود.‏
وی تأکید کرد: نگاه قرآن به اقتصاد و غنیمت، نگاهی معنوی و ‏ارزش‌محور است؛ بدین معنا که اقتصاد اسلامی باید در خدمت ایمان، ‏عدالت و رضایت الهی باشد، نه صرفاً در پی سود و منافع مادی.‏
تطبیق مفاهیم قرآنی با شرایط امروز
حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در ادامه با تطبیق مفاهیم سوره فتح ‏بر وضعیت کنونی جامعه اسلامی اظهار داشت: جامعه ما امروز با ‏مشکلات اقتصادی عمیقی مواجه است و دولت اسلامی نمی‌تواند در ‏چنین شرایطی تنها به شعار «اقتصاد آزاد» بسنده کند و از مسئولیت ‏خود شانه خالی نماید.‏
وی تأکید کرد که آیات قرآن نشان می‌دهد در دوران بحران، خداوند ‏خود مدیریت اقتصادی جامعه اسلامی را بر عهده گرفته است و این ‏الگویی روشن برای دولت اسلامی امروز است.‏
وی با تأکید بر وظیفه دولت در شرایط کنونی گفت: دولت اسلامی باید ‏با تمام قوا برای مدیریت اقتصادی جامعه به میدان بیاید و بداند که ‏مشارکت مردم، حضور آن‌ها در صحنه و وفاداری‌شان به نظام، بخش ‏زیادی‌اش در گرو حل مشکلات اقتصادی و معیشتی است.‏
رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی افزود: اگر مردم متدین و ‏نیروهای وفادار به انقلاب ببینند زندگی‌شان دچار فشار و ‏خانواده‌هایشان در معرض آسیب‌های معیشتی و اخلاقی قرار گرفته‌اند، ‏توان و انگیزه حضور در عرصه‌های دیگر از آنان سلب خواهد شد.‏
هشدار نسبت به فقدان برنامه‌های راهبردی
عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران در پایان با ‏انتقاد از نبود طرح‌های جامع فرهنگی و اقتصادی تصریح کرد: ‏گسترش فساد و آسیب‌های فرهنگی در جامعه نگران‌کننده است و بخش ‏عمده آن ریشه در بحران اقتصادی دارد.‏
وی خاطرنشان کرد: دولت باید با برنامه‌ریزی دقیق، بهره‌گیری از ‏ظرفیت مردم متدین و مدیریت جهادی، برای حل این معضلات اقدام ‏فوری و مؤثر انجام دهد تا از تضعیف ارزش‌های اسلامی و آسیب به ‏سرمایه اجتماعی انقلاب جلوگیری شود.‏

پاسخی بگذارید