گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/07/27 10:52
شناسه : 411864


زهرا شایان فر ‏
درمانگر تخصصی کودک ونوجوان

قلدری رفتارهایی تعمدی ،تکرار شونده و همراه با سوء استفاده از ‏قدرت است .‏
که در آن فرد یا گروهی با استفاده از زور جسمی، کلامی،اجتماعی یا ‏روانی به دیگران آسیب می‌زنند.‏
‏  قطعاً عوامل موثری در ایجاد قلدری‌ تعیین کننده هستند. این عوامل ‏می‌تواند در سطح خانواده، فرد ،مدرسه ،جامعه و رسانه  وجود داشته ‏باشد .‏
داشتن والدین سلطه‌گر یا بیش از حد سختگیر، خشونتی که در منزل ‏وجود دارد ویا کمبود توجه و محبت از جانب خانواده می‌تواند عاملی ‏برای ایجاد قلدری در دانش آموزان مدرسه شود. قطعاً ضعف ‏مهارت‌های ارتباطی، اعتماد به نفس پایین یا برعکس حس برتری ‏طلبی نیز می‌تواند بر این موضوع صحه گذارد. در ضمن قوانین مبهم، ‏نبود نظارت کافی در مدارس و بی‌عدالتی در رفتار با دانش آموزان ‏باعث ایجاد قلدری در محیط مدرسه می‌شود. همچنین  خشونت در ‏کارتون‌ها، بازی‌های کامپیوتری و فضای مجازی می‌تواند عوامل قلدری ‏در مدارس بین دانش‌آموزان را تشدید کند.حتی  رفتارهای برخی معلمان ‏یا کارکنان مدرسه نیز می‌تواند مصداق قلدری باشد.تحقیق یا مقایسه ‏دانش آموزان، برچسب زدن به نوع رفتار دانش آموزان تنبیه‌های ‏جمعی برای اشتباه یک نفر یا نادیده گرفتن و بی توجهی عمدی به ‏برخی از دانش آموزان می‌تواند مدل‌هایی از قلدری در مدارس باشد. ‏قطعاً این نوع قلدری به مراتب مخرب‌تر و آسیب رسان‌تر خواهد بود. ‏چرا که از سمت فردی با قدرت رسمی انجام می‌شود و دانش آموز ‏امکان دفاع از خود را ندارد.‏
قلدری می‌تواند تاثیرات و پیامدهایی برای فرد قلدر، قربانی قلدری و ‏حتی شاهدان قلدری داشته باشد .‏
اضطراب افسردگی، افت تحصیلی ،ترس از مدرسه ،انزوا و حتی افکار ‏خودآزاری می‌تواند متوجه فرد قربانی قلدری باشد. ودر کنار آن برای ‏فرد قلدر، ایجاد تثبیت رفتار ضد اجتماعی و افزایش احتمال گرایش به ‏بزهکاری در آینده را فراهم می‌کند و در این میان کرختی نسبت به ‏خشونت یا ایجاد احساس گناه و درماندگی برای شاهدان قلدری به ‏ارمغان می‌آید. فراموش نکنیم قلدری یک رفتار معمولی نیست، بلکه ‏نشانه‌ای در خلع سیستم تربیتی و عاطفی است. پیشگیری از آن نیازمند ‏همکاری همزمان خانواده، اعضای مدرسه، همسالان و برنامه‌های ‏مهارت آموزی اجتماعی است.‏

پاسخی بگذارید