زهرا شایان فر
درمانگر تخصصی کودک ونوجوان
قلدری رفتارهایی تعمدی ،تکرار شونده و همراه با سوء استفاده از قدرت است .
که در آن فرد یا گروهی با استفاده از زور جسمی، کلامی،اجتماعی یا روانی به دیگران آسیب میزنند.
قطعاً عوامل موثری در ایجاد قلدری تعیین کننده هستند. این عوامل میتواند در سطح خانواده، فرد ،مدرسه ،جامعه و رسانه وجود داشته باشد .
داشتن والدین سلطهگر یا بیش از حد سختگیر، خشونتی که در منزل وجود دارد ویا کمبود توجه و محبت از جانب خانواده میتواند عاملی برای ایجاد قلدری در دانش آموزان مدرسه شود. قطعاً ضعف مهارتهای ارتباطی، اعتماد به نفس پایین یا برعکس حس برتری طلبی نیز میتواند بر این موضوع صحه گذارد. در ضمن قوانین مبهم، نبود نظارت کافی در مدارس و بیعدالتی در رفتار با دانش آموزان باعث ایجاد قلدری در محیط مدرسه میشود. همچنین خشونت در کارتونها، بازیهای کامپیوتری و فضای مجازی میتواند عوامل قلدری در مدارس بین دانشآموزان را تشدید کند.حتی رفتارهای برخی معلمان یا کارکنان مدرسه نیز میتواند مصداق قلدری باشد.تحقیق یا مقایسه دانش آموزان، برچسب زدن به نوع رفتار دانش آموزان تنبیههای جمعی برای اشتباه یک نفر یا نادیده گرفتن و بی توجهی عمدی به برخی از دانش آموزان میتواند مدلهایی از قلدری در مدارس باشد. قطعاً این نوع قلدری به مراتب مخربتر و آسیب رسانتر خواهد بود. چرا که از سمت فردی با قدرت رسمی انجام میشود و دانش آموز امکان دفاع از خود را ندارد.
قلدری میتواند تاثیرات و پیامدهایی برای فرد قلدر، قربانی قلدری و حتی شاهدان قلدری داشته باشد .
اضطراب افسردگی، افت تحصیلی ،ترس از مدرسه ،انزوا و حتی افکار خودآزاری میتواند متوجه فرد قربانی قلدری باشد. ودر کنار آن برای فرد قلدر، ایجاد تثبیت رفتار ضد اجتماعی و افزایش احتمال گرایش به بزهکاری در آینده را فراهم میکند و در این میان کرختی نسبت به خشونت یا ایجاد احساس گناه و درماندگی برای شاهدان قلدری به ارمغان میآید. فراموش نکنیم قلدری یک رفتار معمولی نیست، بلکه نشانهای در خلع سیستم تربیتی و عاطفی است. پیشگیری از آن نیازمند همکاری همزمان خانواده، اعضای مدرسه، همسالان و برنامههای مهارت آموزی اجتماعی است.



