زهره نعلبندی
مدتی است که عروسکهای لبوبو در بازارهای کشور موجود شده و میان مردم و بویژه کودکان محبوبیت  پیدا کرده است.
البته عمده محبوبیت این عروسکها طبق اذعان کارشناسان به دلیل تبلیغات گسترده و جذابیت غافلگیر شدن خریدار در زمان بازکردن جعبه آن است و هرکس دوست دارد ببیند چه رنگی از آن نصیبش میشود و در واقع شانس خود را برای داشتن یک عروسک با رنگ زیبا و دلخواه امتحان میکند.
البته این اقدام نیز از زمان آنباکس کردن عروسک توسط افراد مشهور و بلاگرها و مانور دادن روی امتحان این شانس برای مردم و بویژه کودکان و جوانان جذاب شد.
اما حقیقت ماجرا این است که حتی صاحب برند این عروسک در این حد هم برای مشتری ارزش قائل نشده که انتخاب رنگ و شکل عروسک را به مشتری واگذار کند و همین نه تنها موجب کناره گیری افراد از خرید آن نشده بلکه بر محبوبیت آن افزوده است و موجب شده بعضی از کودکان چندباره به سراغ خرید این عروسک بروند گه اگرچه برای شرکت سازنده چندان بد هم نیست اما برای مردم اصلا این امر اقتصادی و مقرون به صرفه نیست.
وانگ نینگ، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت چینی تولید اسباب بازی پاپ مارت، تنها در یک روز با محبوبیت ویروسگونه عروسک های لبوبو ۱.۶ میلیارد دلار ثروتمندتر شد. از سال ۲۰۱۹ پس از همکاری لانگ با پاپ مارت محبوبیت زیادی پیدا کرد. این عروسک اکنون به یک ترند جمعآوری محبوب میان نسل زد تبدیل شده و حتی روی کیف های لوکس سلبریتیها دیده می شود. موفقیت لبوبو نه تنها باعث افزایش قابل توجه ارزش سهام و دانلود اپلیکیشن پاپ مارت در آمریکا شد، بلکه به افزایش خیرهکننده ثروت وانگ نینگ کمک کرد و ارزش خالص او اکنون به ۱۸.۳ میلیارد دلار رسیده است.
در هرحال نباید از نقش تبلیغات در محبوبیت این عروسک غافل شد چراکه تبلیغات نقش بسیار مهمی در موفقیت محصولات دارد، خصوصا وقتی پای محصولاتی مثل یک عروسک خاص به میان باشد که بتواند به این تیراژ برسد. دلیل همهگیر شدن برخی محصولات در فضای ایران هم اغلب تأثیرپذیری از فضای خارجی است؛ یعنی چیزی که خارج از کشور مورد توجه و خرید قرار میگیرد، بهدنبال آن در داخل نیز تقاضا پیدا میکند. این نشان میدهد که تبلیغات در کنار تولید، بخش حیاتی از فرآیند معرفی و موفقیت محصول است.
اما متاسفانه عدم برخورداری تولیدات داخلی از جذابیتهای لازم و از طرفی نبود تبلیغات مناسب و عدم حمایت عملی مسئولین از این تولیدات باعث شده بسیاری از محصولات داخلی کشور کمتر مورد توجه قرار گیرد. 
در هرحال لبوبو اکنون نهتنها یک عروسک، بلکه به نمادی از فرهنگ پاپ مدرن تبدیل شده است که قلب میلیونها نفر را در سراسر جهان و در کشورمان ایران تسخیر کرده است.
			
										
										
										
										
										
										
										
										
										
										
  
						


