گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/07/28 10:06
شناسه : 411876
زهره نعلبندی
مدتی است که عروسک‌های لبوبو در بازارهای کشور موجود شده و ‏میان مردم و بویژه کودکان محبوبیت  پیدا کرده است.‏
البته عمده محبوبیت این عروسک‌ها طبق اذعان کارشناسان به دلیل ‏تبلیغات گسترده و جذابیت غافلگیر شدن خریدار در زمان بازکردن جعبه ‏آن است و هرکس دوست دارد ببیند چه رنگی از آن نصیبش می‌شود و ‏در واقع شانس خود را برای داشتن یک عروسک با رنگ زیبا و ‏دلخواه امتحان می‌کند.‏
البته این اقدام نیز از زمان آنباکس کردن عروسک توسط افراد مشهور ‏و بلاگرها و مانور دادن روی امتحان این شانس برای مردم و بویژه ‏کودکان و جوانان جذاب شد.‏
اما حقیقت ماجرا این است که حتی صاحب برند این عروسک در این ‏حد هم برای مشتری ارزش قائل نشده که انتخاب رنگ و شکل ‏عروسک را به مشتری واگذار کند و همین نه تنها موجب کناره گیری ‏افراد از خرید آن نشده بلکه بر محبوبیت آن افزوده است و موجب شده ‏بعضی از کودکان چندباره به سراغ خرید این عروسک بروند گه اگرچه ‏برای شرکت سازنده چندان بد هم نیست اما برای مردم اصلا این امر ‏اقتصادی و مقرون به صرفه نیست.‏
وانگ نینگ، رئیس هیئت‌ مدیره و مدیر عامل شرکت چینی تولید ‏اسباب ‌بازی پاپ مارت، تنها در یک روز با محبوبیت ویروس‌گونه ‏عروسک ‌های لبوبو ۱.۶ میلیارد دلار ثروتمندتر شد. از سال ۲۰۱۹ ‏پس از همکاری لانگ با پاپ مارت محبوبیت زیادی پیدا کرد. این ‏عروسک اکنون به یک ترند جمع‌آوری محبوب میان نسل زد تبدیل شده ‏و حتی روی کیف‌ های لوکس سلبریتی‌ها دیده می‌ شود. موفقیت لبوبو ‏نه تنها باعث افزایش قابل توجه ارزش سهام و دانلود اپلیکیشن پاپ ‏مارت در آمریکا شد، بلکه به افزایش خیره‌کننده ثروت وانگ نینگ ‏کمک کرد و ارزش خالص او اکنون به ۱۸.۳ میلیارد دلار رسیده ‏است.‏
در هرحال نباید از نقش تبلیغات در محبوبیت این عروسک غافل شد ‏چراکه تبلیغات نقش بسیار مهمی در موفقیت محصولات دارد، خصوصا ‏وقتی پای محصولاتی مثل یک عروسک خاص به میان باشد که بتواند ‏به این تیراژ برسد. دلیل همه‌گیر شدن برخی محصولات در فضای ایران ‏هم اغلب تأثیرپذیری از فضای خارجی است؛ یعنی چیزی که خارج از ‏کشور مورد توجه و خرید قرار می‌گیرد، به‌دنبال آن در داخل نیز تقاضا ‏پیدا می‌کند. این نشان می‌دهد که تبلیغات در کنار تولید، بخش حیاتی از ‏فرآیند معرفی و موفقیت محصول است.‏
اما متاسفانه عدم برخورداری تولیدات داخلی از جذابیت‌های لازم و از ‏طرفی نبود تبلیغات مناسب و عدم حمایت عملی مسئولین از این ‏تولیدات باعث شده بسیاری از محصولات‌ داخلی کشور کمتر مورد ‏توجه قرار گیرد. ‏
در هرحال لبوبو اکنون نه‌تنها یک عروسک، بلکه به نمادی از فرهنگ ‏پاپ مدرن تبدیل شده است که قلب میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان و ‏در کشورمان ایران تسخیر کرده است.‏

پاسخی بگذارید