شاخه سبز گزارش می دهد؛
شاخه سبز-هیفاء پردل- حادثه تلخ یا به عبارتی جام تلخ ناشی از انفجار در بندراستراتژیک شهید رجایی سریال مرگ باری است که همیشه در کشور تکراری است و مقصران هرگز به سزای عمل خود نمی رسند.
به گزارش خبرنگار شاخه سبز ، هرچند جهان هستی صحنه ای از رویدادهای تلخ و تکان دهنده است حال ازبلایای طبیعی گرفته یا جنگ و تصادف و دیگر بحران ها لحظاتی را به یادگار می گذارند و کام انسان ها را تلخ می کنند اما هستند حوادثی که علت آن یک قصور و کوتاهی جزیی است اما نتایج آن حوادث تلخی است که به اندازه یک اقیانوس می تواند مرگ بار باشد متاسفانه چنین قصور و کوتاهی هایی در کشور ما مانند یک سریال تکراری همیشه تکرار شده و بسیاری از مردم را به گام مرگ برده است.
از حوادث جبران ناپذیر معدن گرفته تا ساختمان پلاسکو و متروپل آبادان و درست 6 اردیبهشت ماه حادثه تلخ و مرگ بار انفجار در اسکله شهید رجایی رخ داد بندری استراتژیک و منبعی اقتصادی برای کشور در دیاری از گستره ای از سرزمین صلابت و تاریخ و غرور و جوانمردی آن هرمزگان استانی که صدای مقاومت مردمانش از امواج دریا پر صلابت تر طنین انداز می شود.
موقعیت استراتژیک بندر شهید رجایی در کشور
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد که یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بینالمللی در دنیاست. این کریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به دریای خزر و سپس از طریق روسیه به سن پترزبورگ و شمال اروپا متصل میکند؛ بندر شهید رجایی بهعنوان دروازه اصلی واردات کالاهای اساسی به کشور، سهم قابلتوجهی در تأمین نیازهای داخلی دارد. در سالهای اخیر، این بندر شاهد افزایش چشمگیر واردات کالاهای اساسی بوده است.
حال در موقعیتی که کشور زیر سایه ظالمانه ترین تحریم ها است باید پرسید این قصور مرگ بار به عبارتی کوتاهی غیر قابل جبران جدای از خسارت های جانی که باعث شد جان چندین هزار انسان را بگیرید چه خسارت جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کرده است؟.
درست چند روز بعد از انفجار در بندر شهید رجایی وزارت کشور بیانیه ای صادر و دلائل این انفجار را رصد کرده است هرچند هنوز سئوال های بی جوابی پاسخ داده نشده است و حادثه در دست بررسی بیشتری است ؛ مرکز اطلاعرسانی وزارت کشور با انتشار بیانیهای اعلام کرد، کمیته ویژه بررسی علل حادثه، پس از برگزاری چندین جلسه فنی و کارشناسی، دو نکته کلیدی را بهعنوان نتایج اولیه تأیید کرده است.
قصور در رعایت اصول ایمنی و پدافند غیرعامل بهصورت محرز شناسایی شده است. وجود خلاف اظهاری در برخی از محمولهها که دستگاههای قضائی و امنیتی در حال پیگیری عاملان آن هستندپس از این حادثه، موجی از انتقادات در شبکههای اجتماعی و رسانهها شکل گرفت که عمدتاً ضعف نظارتی در گمرکات را هدف قرار داده است باید از مراجع قضایی و دستگاههای نظارتی پرسید تا چه زمان باید منتظر چنین حوادثی در کشور باشیم تا مقصران به سزای خود برسند؟
اما زمان می گذرد و در حد یک تسلیت و هشتگ های میلیونی در فضای مجازی از سوی کاربران شاید روزی این حادثه بسیار تلخ هم رو به فراموشی رود و یک معمای سخت و حل نشدنی دیگر به ذهن نسل ما اضافه می شود چند روزی می گذرد و هیات ها می آیند و می روند گفت وگوهای تفضیلی در رسانه خواهیم شنید اما در نهایت امر هیچ کس قدرت آن را ندارند که بفهمد مقصر این انفجار تلخ که دو برابر یک حمله نظامی خسارت داشت کیست؟
اگر انفجار بندر شهید رجایی قصور است با مقصران برخورد کنید
این جملات نماینده مردم بندرعباس در مجلس تلنگری برای مسئولان قضایی است «اگر انفجار بندرعباس قصور است، یک بار برای همیشه باید با مقصرین بدون مماشات و شفاف برخورد شود/ این فاجعه آزمون ما است»
فاطمه جراره می گوید: دیروز بندرعباس به مرکز توجهات ایرانیان مبدل شد و یکی از بزرگترین و استراتژیکترین کریدورهای اقتصادی کشور در اسکله شهید رجایی دچار مشکل و خلیج فارس باز هم شاهد جانفشانی زنان و مردانی بود که در راه کسب حلال و نیز خدمت به ملت بزرگ ایران سر از پا نمیشناختند
به گفته وی؛ از مسئولان مختلف در ستاد بحران و پدافند غیرعامل و سایر دستگاههای امدادرسان میخواهیم که علاوه بر تسریع جهت کمک به عبور از این مرحله، از حادثه دیروز عبرت بگیرند و با ارتقای ضریب امنیت، نقاط استراتژیک و میزان آمادگی پیش از بحران و حین آن را افزایش دهند.
این نماینده در ادامه عنوان می کند: این فاجعه آزمون ماست نه فقط دلجویی که در اقدام فوری و قاطع، رسیدگی بیوقفه به درمان مصدومان، جبران کامل خسارت مصدومان و مالباختگان بدون بازی با زمان و وعدههای بیسرانجام مورد توجه باشد. با توجه به صنایع مختلفی که در غرب استان هرمزگان وجود دارد، باید بیمارستانی مجهز در منطقه ساخته شود؛ بیمارستانی که جان انسانها را گروگان نبود امکانات نکند.
هشدار رهبری درباره وضعیت ایمنی اسکله شهید رجایی
کافی است در گوگل یک سرج انگشتی بزنید متوجه می شوید برخی مسئولان از جمله رهبر عزیز در یک سخنرانی از وضعیت نامطلوب اسکله شهید رجایی هشدار داده بودند اگر هشدار را جدی می گرفتیم اکنون جان هزاران انسان شریفی که برای بدست آوردن نان حلال در گرم ترین استان کشور و در سخت ترین شرایط موجود امروز از دست نمی رفت و خسارت های جبران ناپذیری به این اسکله که دروازه مهم اقتصاد کشور است وارد نمی شد.
جالب تر این که حجتالاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصاحبهای که پیشتر انجام داد، به شرایط نامناسب بندر شهیدرجایی و عدم کنترل دقیق کانتینرها اشاره کرداو در ادامه گفته؛ بندر شهیدرجایی فقط یک دستگاه ایکسری وجود دارد و آن هم فقط برای کانتینرهای ترانزیتی است. برای کالاهای داخلی اصلاً کنترلی انجام نمیشود. یعنی درِ کانتینر را باز میکنند، یک نگاه سطحی میاندازند و میبندند.
«با اینکه این موضوع در حوزه وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست، آنقدر پیگیر این قضیه بودم... اما تا جایی که من مطلع هستم، تاکنون اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده است.
کاش مسئولان ما همیشه این ضرب المثل را به عنوان تلنگر رعایت می کردند «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد» افسوس گوش شنوایی در مسئولان ما نیست.



