گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/02/20 11:43
شناسه : 411109


امین هادی
دکتری مهندسی رایانه ، هوش مصنوعی ‏
امروزه استفاده از ایمیل و خدمات پیام کوتاه نسبت به دهه های گذشته ‏افزایش چشمگیری داشته است. ‏
یافته های پژوهشی نشان می دهد که ۹۸ درصد از کاربران تلفن همراه ‏روزانه از پیامک استفاده می کنند. بیش از ۳۰ درصد مردم جهان از ‏ایمیل برای ارتباط از راه دور برای مکاتبات رسمی استفاده می کنند. با ‏این حال رسانه های ناامنی هم هستند که روزانه حملات مخربی به نام ‏هرزنامه را انجام می دهند. ایمیل هایی که برای ارائه اطلاعات شخصی ‏و مالی وانمود
‏ می کنند از یک شرکت قابل اعتماد هستند ایمیل های فیشینگ هستند. ‏مردم به طور فزاینده ای از طریق پیامک تلفن همراه ارتباط برقرار می ‏کنند. محبوبیت پیامک در دهه های گذشته افزایش یافته است. از سال ‏‏2012 تا 2022، میانگین تعداد پیامک های ارسال شده در هر ماه به ‏میزان خیره کننده 7700 درصد افزایش یافته است. به غیر از ایمیل، ‏پیام های ساده برای کسب و کارها بسیار موفق هستند. دلیل آن این ‏است که، اگرچه 98 درصد از کاربران تلفن همراه پیامک های خود را ‏قبل از پایان روز خوانده اند، حدود 80 درصد از ایمیل ها خوانده نشده ‏می مانند بنابراین، واضح است که چرا پیام خدمات کوتاه به یک صنعت ‏میلیارد دلاری تبدیل شده است. بر اساس یک گزارش، 68 درصد از ‏کاربران تلفن همراه تحت تأثیر هرزنامه های پیامکی قرار می گیرند که ‏بیشترین گروه آن نوجوانان هستند. ‏
علاوه بر این، برخلاف ایمیل‌ها، که از ارسال هرزنامه‌های قوی سود ‏می‌برند، ارسال هرزنامه پیامک در حال حاضر ناکافی است. ‏
اکثر مطالعاتی که هرزنامه‌های پیامکی را دسته‌بندی می‌کنند با ‏ویژگی‌های ناکارآمد مهندسی شده توسط انسان محدود شده‌اند. دانش ‏قبلی و تجربه موضوعی برای شناسایی ویژگی های بالقوه برای طبقه ‏بندی صحیح مورد نیاز است.  ‏
افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی و انتقال برخط ( آنلاین) ‏اینترنتی بخش مهمی از زندگی روزمره ما را تشکیل داده است. ایمیل ‏الکترونیکی به دلیل سهولت استفاده، سرعت و قابلیت اطمینان، یک ‏رسانه محبوب برای ارتباطات رسمی و تجاری است. محبوبیت ایمیل ‏های اسپم با محبوبیت بیشتر ایمیل ها به سرعت در حال افزایش بود. ‏کسب‌وکارها و شرکت‌های تجاری دائماً به دنبال روش‌هایی برای بهبود ‏تجربیات کاربران خود هستند تا از رایانه شخصی خود در برابر ‏آسیب‌های احتمالی در صورت قرار گرفتن ویروس در ایمیل‌های ‏هرزنامه محافظت کنند. علاوه بر این، به حفظ منابع شبکه و زمان ‏کمک می کند. جوامع یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی (‏NLP‏ ) ‏برای حل این مشکل جذب شده‌اند و شناسایی‌های مختلفی از مجموعه ‏داده‌های هرزنامه و الگوهای قطار را برای تجزیه و تحلیل رکورد کامل ‏ارائه کرده‌اند ؛اگرچه به دلیل اینکه بر روی اینترنت ساخته شده است، ‏مسائل امنیتی به طور خودکار در سطوح مختلف ایجاد می شود که ‏هکرها و گروه های بدخواه ممکن است از آنها برای دستیابی به ‏اهداف مختلف از نظر سرقت هویت و درآمد مالی استفاده کنند. طبق ‏مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد، ایمیل های هرزنامه یک تهدید ‏مهم برای شبکه های پست الکترونیکی هستند، زیرا ترافیک داده ای ‏را ایجاد می کند‎ .‎

پاسخی بگذارید