زهره مهرنوروزی، ترک تحصیل دانش آموزان
در مقاطع تحصیلی متوسطه یکی از چالش های جدی است این معضل چند سالی است که در کشور
ما رو به افزایش است که در بین پسران بیشتر مشاهده می شود. به گفته کارشناسان یکی
از دلایل عمده افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان به مدیران بی تجربه و یا کم تجربه ای باز می گردد که بجای تشویق دانش
آموزان به تحصیل آنها را از درس و مدرسه دلسرد و دور می کند.
شاید اگر این موضوع را به چشم ندیده بودم
به این نظر کارشناسی شک می کردم. وقتی به همراه خانم برادرم به هنرستان خوارزمی واقع در جوادالائمه قم رفتیم
تا علت خواستن او را به مدرسه پسرش بدانیم. برایم یقین شد که مدیران نقش مهمی در کیفیت دانش
آموزش دارند.
کارشناسان حوزه آموزش می دانند که ، نوجوانی از سنین بحرانی محسوب می شود چراکه دانش آموزان در فاصله ای بین کودکی و بزرگسالی
قرار می گیرد علاوه بر اینکه با بلوغ جسمی
هم درگیر است بنابراین مدیریت این گروه سنی باید از مهارت بالایی برخودار باشد در غیر اینصورت ممکن است به
راحتی باعث ترک تحصیل و یا دلسردی دانش آموز
شود.
بعد از چیزی حدود یک ربع انتظار بلاخره
مدیر می آید و ما منتظر می مانیم تا او علت را توضیح دهد و ماجرا را
برای ما تعریف می کند در کمال تعجب در هر دو ماجرا برادر زاده من را مقصر می
داند و در کمال تعجب می گوید ما چند بار شما را به مدرسه خواستیم نیامدید. این مدیر
قبلاً سر شیطنت قبلی برادر زاده ام از مادر و فرزند امضا گرفته بود که در صورت تکرار
فرزند برادرم را اخراج کند و این بهانه به دستش امده بود. او براحتی پرونده برادر
زاده ام را به دستش داد از مادرش هم امضا گرفت. برای من تمام حرف های مدیر عجیب بود
او در باره پسر برادرم صحبت می کرد که ما او را یک بچه شوخ می شناختیم و بس . به
مدیر گفتم اگر از رفتار او ناراحت هستید خانه ما اینقدر با سواد داریم که به او درس
بدهیم و او فقط موقع امتحان به مدرسه اش بیاید اما او گفت نه این را هم قبول نمی کنم
او از این مدرسه اخراج است. از تصمیم مدیر متعجب بودم برادر زاده ام که از این ماجرا
ناراحت بود به آموزش و پرورش منطقه مراجعه کرده بود. در عجب بودم که باید چه کنیم
در آخرین روزها ی سال تحصیلی این دانش آموز
بلا تکلیف شده بود این چه تصمیم ناعاقلانه ای بود. به روابط عمومی آموزش و پرورش پیام
دادم و او را در جریان گذاشتم به امید بهبود اوضاع . ناراحت بودم کار نسنجیده مدیر، ممکن بود برادرزاده ام را از ادامه تحصیل بازدارد
و دلسرد شود.
از این طرف منتظر ماندم تا روز شنبه که
نشست خبری بود. اولین باری بود که از شدت در گیری ذهنی حواسم تماما در جلسه نشست
خبری نبود اما عمده سوال خبرنگاران بر سر نبود مشاوره و معلم پرورشی در مدارس بود که مدیرکل گفت: سعی
داریم مدیران مدارس را به دانش مشاوره و روانشناسی مجهز کنیم. بعد از اتمام جلسه با
مدیر حراست صحبت کردم و قرار شد که فردا به همراه همسر برادر و برادر زاده ام به
آموزش و پرورش برویم .مسئول حراست خیلی خوب به حرف های دانش آموز گوش داد و پی گیر
برگشت دانش آموز به مدرسه شد. او در نهایت آرامش و دلسوزی با برادر زاده ام حرف زد
و او
را راهنمایی کرد.بلاخره با پی گیری های زیاد مدیر مدرسه قبول کرد که برادر
زاده من فقط برای امتحان پایان سال در مدرسه
حاضر شود و مدیر مدرسه به مادر بچه گفته بود
که معلم ها از دست دانش آموز ناراحت هستند او نباید در کلاس درس ها حاضر شود تنها
موقع امتحان بیاید امتحان بدهد و برود.
این در حالی است که اگر مدیر مدرسه کمی
انسانی تر با موضوعات کنار می آمد کار اینجور
سخت نمی شد. با تلاش و رفت و آمد این موضوع به خیر گذشت قرار شد برادر زاده ام فقط
برای امتحان به مدرسه اش برود هرچند نتیجه رضایت بخشی نیست ولی وقتی مدیری با یک
دانی آموز ۱۶ ساله به لج می افتد چاره ای نیست.
ولی شاهد بودم در موضوع پیشامده به برادر زاده ام اجازه دفاع نداد و کاملا
برادر زاده مرا مقصر جلوه داد. کاش آموزش و پرورش تدبیری به خرج می داد برای مدیران
مدارس امتیازاتی مثل حسن خلق، مثل میزان تجربه مثل انسان دوستی در نظر می گرفت . چون با اخراج یک دانش آموز از مدرسه دانش آموز
باید با برچسب شرور زندگی کند طبیعی است دانش آموز دچار افت تحصیلی و در موارد زیادی
به ترک تحصیل خواهد انجامید.
مدیریت دبیرستان نیازمند مهارت، تجربه و
شناخت دقیق چالشهای آموزشی است. اما زمانی که مدیران بیتجربه مسئولیت مدارس را بر
عهده میگیرند، افت تحصیلی، کاهش انگیزه دانشآموزان و ضعف در مدیریت معلمان از پیامدهای
قابل پیشبینی خواهد بود.



