گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/02/28 11:55
شناسه : 411173

‏ همایش دو روزه سیره امام رضا علیه السلام زندگی واقتصاد درقم با ‏حضور کارشناسان حوزه اقتصاد روز 24 و 25 اردیبهشت ماه در ‏سالن همایش های موسسه علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر ‏قم برگزارشد
به گزارش شاخه سبز در اولین روز همایش حجت الاسلام بحرینی ‏یزدی به بررسی معیارهای حکمرانی اسلامی و نقش آن در اصلاح ‏امور جامعه پرداخت. حجت الاسلام بحرینی با اشاره به سخنان امام ‏رضا (ع) درباره مسئولیت حکمرانان، بیان کرد: حکومت باید در ‏خدمت مردم باشد و اعتماد عمومی را حفظ کند.‏
‏ به گفته وی، نفی ظلم، صداقت، وفای به عهد و عدالت‌ورزی از جمله ‏اصولی هستند که حاکمان باید در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و ‏اجتماعی رعایت کنند. وی با اشاره به حدیثی از امام رضاعلیه السلام ‏بیان کرد: براساس دیدگاه امام هشتم به‌کارگیری افراد شایسته و متعهد ‏در مسئولیت‌های حکومتی و دوری از انتصاب افراد ناکارآمد، ارتباط ‏صادقانه با مردم و جلوگیری از ایجاد فاصله میان حکومت و جامعه، ‏مهربانی و خیرخواهی حاکمان رعایت حقوق سرمایه گذار می تواند ‏عدالت را در جامعه جاری نماید ‏
در ادامه حجت الاسلام سید هادی عربی در موضوع نگاهی به ‏حکمرانی اقتصادی از دیدگاه امام رضا علیه السلام ضمن بیان ‏دیدگاه‌های امام رضا (ع) درباره نقش سرمایه، تصریح کرد که ثروت ‏نه‌تنها آثار فردی، بلکه نتایج اجتماعی نیز دارد و کارکرد اصلی آن ‏ایجاد زندگی عزتمندانه و مطابق با شأن افراد است. ‏
این محقق همچنین به چالش‌های موجود در حوزه سرمایه‌گذاری ‏اسلامی پرداخت و بیان داشت که در جامعه امروز، برخی نهادها و ‏افراد تکالیف اقتصادی را اعمال می‌کنند، اما حقوق لازم برای ‏سرمایه‌داران کمتر فراهم شده است. ‏
وی بر این باور است که عدالت اقتصادی، همان‌گونه که امام رضا (ع) ‏اشاره داشته‌اند، باید در سیاست‌گذاری‌های مالی و سرمایه‌گذاری رعایت ‏شود تا مانع از فساد اقتصادی شود. در ادامه، حجت‌الاسلام عربی بر ‏نقش آستان قدس رضوی در ارائه الگوهای اسلامی تأکید کرد و ‏خواستار ایجاد مرکزی جهت مطالعه و اجرای مدل‌های اقتصادی مبتنی ‏بر تعالیم اهل بیت (ع) شد.‏
حجت الاسلام یوسفی اظهار داشت: آستان قدس رضوی می‌تواند ‏پیشگام در معرفی الگوهای عملی سرمایه‌گذاری اسلامی باشد و با ‏اختصاص بخشی از سرمایه‌گذاری‌های جدید به این هدف، اقدام مؤثری ‏در تحقق اقتصاد اسلامی انجام دهد. حجت‌الاسلام یوسفی به ساختارهای ‏اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و تأثیر بانک‌های خصوصی بر ‏معیشت مردم پرداخت. ‏
وی تأکید کرد: پس از انقلاب اسلامی، برخی نهادهای اقتصادی حذف ‏شدند، اما بانک‌های خصوصی در سال ۱۳۸۴ مجدداً فعال شدند و با ‏خلق پول و انحصارات مالی نقش مهمی در تمرکز ثروت ایفا کردند. ‏وی با اشاره به شیوه تحلیل فقهی نظام اقتصادی بیان کرد: در جمهوری ‏اسلامی، به جای بررسی ماهیت و جایگاه ساختارهای اقتصادی در فقه ‏اسلامی، تنها رفتارها و ابزارهای درون این ساختار ارزیابی می‌شوند. ‏حجت‌الاسلام یوسفی تأسیس بانک‌های خصوصی را یک اشتباه ‏استراتژیک دانست و آن را به کودتای اقتصادی علیه سفره و معیشت ‏مردم تشبیه کرد.‏
حجت السلام یوسفی تأکید کرد: برخلاف کودتای نظامی که در چند ‏ساعت یا چند روز رخ می‌دهد، کودتای اقتصادی زمان‌بر است اما در ‏صورت موفقیت، پایدار خواهد بود و به ریشه‌های اقتصادی کشور ‏آسیب خواهد زد. وی با اشاره به دیدگاه رهبر انقلاب درباره بانک‌ها ‏خاطرنشان کرد: اگر نیروهای انقلابی و مردم در برابر این روند ‏سکوت کنند، ممکن است در آینده اصول اساسی نظام، از جمله قانون ‏اساسی و اصل ولایت فقیه، نیز مورد تهدید قرار گیرد. ‏
وی تأکید کرد: تا زمانی که ساختار اقتصادی کشور اصلاح نشود و ‏انقلاب اقتصادی در ریل‌های اقتصادی تحقق نیابد، کودتای اقتصادی ‏همچنان تأثیر خود را خواهد گذاشت. مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی، با ‏مشارکت مراکز حوزوی، در حال ارائه راهکارهایی برای تغییر ریل‌های ‏اقتصادی به الگوهای اسلامی است که انتظار می‌رود به نتایج مثبت ‏منجر شود. ‏
در ادامه دکتر محمود دهقانی به بررسی ساختار اقتصادی اسلام ‏پرداخت و تأکید کرد: این نظام اقتصادی دارای ویژگی‌هایی متمایز است ‏که هم فرد اصالت دارد و هم جامعه اما در نظام اقتصادی غرب اصالت ‏با فرد است.‏
وی تصریح کرد: در نظام اقتصادی اسلام رویکردی متعادل دارد و هر ‏سه نوع مالکیت را به رسمیت می‌شناسد. بر همین اساس، در ساختار ‏اقتصادی اسلامی، فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های خصوصی، دولتی ‏و عمومی غیر دولتی، هر سه دارای نقش کلیدی هستند. دکتر دهقانی ‏به چالش‌های اقتصادی ایران اشاره کرد و از افزایش نرخ ارز، خلق ‏پول بی‌رویه و انحصارات به‌عنوان عوامل مخرب نام برد. وی تأکید ‏کرد: کنترل نرخ ارز، تنظیم سیاست‌های مالی و حذف انحصارات از ‏جمله راهکارهایی هستند که می‌توانند اقتصاد کشور را به سمت ثبات و ‏رونق سوق دهند.‏
در دومین روز همایش حجت الاسلام فراهانی فرد گفت: در دین اسلام ‏به کار و تلاش اهمیت زیادی قائل است به همین علت از ائمه در این ‏زمینه احادیث زیاد وجود دارد. ‏
وی بیان کرد: ولی بین نظریه اسلام  و غیر اسلام تفاوت های زیادی ‏وجود دارد در مکاتب غرب رقابت بین تولیدکنندکان وجود دارد ولی در ‏اسلام رفاقت را اصل می داند این را نمی پذیرد که یکی از تولیدکنندگان ‏به تنهایی رشد کند. بلکه می خواهد تولید کنندگان با هم رشد کنند. ‏
حجت الاسلام فراهانی فرد اظهارداشت: برای ائمه کار و کوشش برای ‏تامین مخارج زندگی بسیار مهم است حضرت سلیمان ثروتمند بود اما ‏از دست رنج خودش هزینه زندگیش راتامین می کرد، امام رضا علیه ‏السلام پیش ازآمدن به مشهد در مدینه زمین زراعت داشت همچینن ‏امام هشتم در حدیثی فرمودند برای رفتن به سرکار و کسب روزی حلال ‏حتما صبح زود باشد چرا که مایه عزت شما خواهد شد.‏
وی در ادامه به موضوع کارگر وکار فرما پرداخت و گفت: امام رضا ‏علیه اسلام می فرمودند: قبل از اینکه کارگر شروع به گار کند مزدش ‏را تعیین کنید چون اگر اینگونه نباشد شما حتی مزد بیشتری هم بدهید ‏باز هم گمان حقش را نداده اید. امام رضا علیه السلام در حدیثی ‏فرموده است بیزارم از کسی که در حق کارگر ظلم کند و دستمزدش را ‏نپردازد و یا در پرداخت دستمزد کارگر تعلل کند. ‏
این پژوهشگر افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با ‏کارگران خطلاب کار فرمایان فرمود: کارگران را در سود کارخانه ها ‏شریک کنید تا کارگر با انگیزه بهتری کار کند.  ‏
وی گفت: در اسلام تکثر هست اما تکثر در تولید واشتغال مهم است نه ‏تکثردر ثروت اندوزی که نکوهید است. ‏
در ادامه حجت الاسلام میرمعزی گفت: در اسلام سرمایه گذاری برای ‏تولید مورد تاکید است که به فرموده آیت الله جوادی آملی سرمایه ‏گذاری در اسلام سرمایه گذاری کوثری است یعنی اینکه باعث تولید و ‏اشتغال و بهبود سازی جامعه و کشور می شود نه اینکه باعث تکثر ‏سرمایه شود که عده ای فقیر باشند و عده ای ثروت مند باشند.‏
وی در ادامه افزود: در حدیثی از امام رضا فرموده است صاحبان ‏ثروت حق مال خود را ادا نمی کنند که تفسیری که از این حدیث می ‏شود هر دو مهم است یکی اینکه صاحب ثروت حق شرعی مالش مثل ‏زکات و خمسش را نپرداخته اشت و یا مال را درراه درستش خرج ‏نکرده است در واقع مال برای سود رساندن به همه مردم است اگر ‏سودش به مردم نمی رسد یعنی اینکه در جای درست مصرف نشده ‏است.‏
حجت الاسلام میرمعزی با بیان اینکه  بر اساس روایات ائمه سرمایه ‏گذاری اصول و قواعدی دارد که اگررعایت شود به تولید می انجامد ‏تصریح کرد: پنج اصل مهم در سرمایه گذاری این است که در ‏چهارچوب شریعت اسلام باشد، برمحور عدالت اجتماعی باشد، سود ‏خواهی در آن رخ ندهد، انباشت سرمایه در درنزد عده ای رخ ندهد، ‏بهینه به کاربرده شود. ‏
وی افزود: این مدل سرمایه گذاری ر باید در کشورمان فرهنگ سازی ‏و تقویت کنیم در واقع سرمایه گذاری باید جهادی باشد یعنی سرمایه ‏گذاری با انگیزه افزایش تولید باشد نه با انگیزه افزایش سود که این ‏نوع سرمایه گذاری طبق آیات و روایات پسندیده نیست.‏
در ادامه حجت الاسلام خطیبی با اشاره به مکاتب اقتصادی دنیا گفت: ‏در اسلام نظام اقتصادی وجود دارد نظامی که باعث کاهش فقر و بهبود ‏وضعیت جامعه خواهد شد در اسلام انباشت ثروت در دست افراد ‏مطلوب نیست. ‏
وی گفت: انسان، زمین، ابزار تولید، ایده و تکنولوژی در اقتصاد مهم ‏است اما پیامبر ما 1400سال پیش برروی اصلی ترین عامل تولید یعنی ‏روی انسان کارکرد پیامبر فرمود: اگر نماز واجب می خوانید طلبکار به ‏در خانه شما آمد نمازت را بشکن و حق طلبکار را بدهید. یا اینکه ‏فرمودن تلاش برای کسب روزی حلال از جهاد در راه خدا مهم تراست ‏و یا موضوع حق الناس را در بین مردم تبیین کردند پیامبر در نزد گفت ‏یکی از شهدا حق الناس به عهده دارد نمی تواند وارد بهشت شود یکی ‏ازمومنان پذیرفت که دین او را بدهد پیامبر فرمود او وارد بهشت شد ‏این کارهای زیر ساختی است که برای اصلاح روابط مالی بین انسان ‏هاست. ‏
وی نهاد گرایی را راهکار جامعه امروز دانست افزود: اگر نهاد تعهد ‏به بدهکار را داشته باشیم دیگر کسی از سرمایه گذاری ابایی ندارد ‏نهاد گرایی باعث توسعه جامعه می شود متاسفانه اگر بورس ما ‏برخلاف کشورهای دیگر باعث رشد نمی شود بی اعتمادی ایجاد کرد به ‏همین علت باعث فرار مردم از این نهاد مالی شد.‏
در ادامه این همایش دکتر محمد جواد توکلی گفت:  در اندیشه امام ‏رضا علیه السلام براساس روایات و احادیث از این امام رئوف تاکید ‏امام بر سرمایه گذاری برای تولید بوده است انباشت سرمایه غیر مولد ‏را قبول نداشتند. ‏
وی افزود: امام رضا علیه السلام سرمایه غیرمولد را مایه تباهی می ‏دانستند، سرمایه گذاری جهادی مدت را از عقلانیت می دانستند، هدف ‏از سرمایه گذاری را کمک به فقرا می دانستند.‏
توکلی افزود: در دستگاه فکری امام رضاعلیه السلام توحه به دستمرد ‏کارگر مهم بود سرمایه گذاری به قصد قرب الهی اصل هست در مکتب ‏رضوی باید سود عادلانه و منصفانه به سرمایه گذار پرداخت شود. امام ‏رضا بر اولویت تامین هزینه مصرفی نسبت به سرمایه گذاری  تاکید ‏داشتند و در نهایت سیره عملی حضرت امام رضا هم حاکی ازاین است ‏که  نسبت به تولید و سرمایه گذاری برای تولید تاکید دارد که امیدوارم ‏این اندیشه های نورانی ائمه را در جامعه ما به کارببندیم.‏
وی گفت: براساس نامگذاری سال توسط رهبری از طریق آقای اعرافی ‏نامه ای به دولت نوشتیم و خواستیم تا 50 کلان پروژه کشور را برای ‏سرمایه گذاری معرفی کند تا مردم در آن سرمایه گذاری کنند و سرمایه ‏های مردم بجای صرف طلاو ارز به بخش تولید برود و باعث پیشرفت ‏کشور شود. ‏
گفتنی است این همایش به  مدت دو روز و با همت موسسه علمی و ‏فرهنگی دفتر آستان قدس رضوی در قم به صورت مجازی و حضوری ‏برگزارشد و قرار است محتوای این همایش به کتابی با همین عنوان ‏تولید شود و برای شرکت کنندگان نیز گواهینامه صادر شود. ‏

پاسخی بگذارید