گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/03/7 11:05
شناسه : 411243

زهره مهرنوروزی-حمل‌ونقل جاده‌ای، ستون فقرات اقتصاد ایران است ‏و کامیون‌داران نقشی حیاتی در جابه‌جایی کالاها و تأمین نیازهای ‏اساسی کشور دارند. با این حال، این صنف با چالش‌های متعددی از ‏جمله افزایش هزینه‌های سوخت، فرسودگی ناوگان، کاهش سهمیه ‏گازوئیل و پایین بودن نرخ کرایه‌ها مواجه است. این مشکلات نه‌تنها ‏معیشت رانندگان را تحت تأثیر قرار داده، بلکه بر زنجیره تأمین کالاها ‏و قیمت‌ها در بازار نیز اثر گذاشته است. در هفته‌های اخیر، اعتراضات ‏کامیون‌داران در ده‌ها شهر ایران گسترش یافته و رانندگان خواستار ‏رسیدگی فوری به مطالبات صنفی خود شده‌اند.‏
گرانی لاستیک و روغن و لوازم یدکی هم مزید بر علت شد تا نرخ ‏متغیر سوخت و گرانی ترس بر دل رانندگان بیاندازد و برخی از آنها ‏اعتصاب کرده و از ترس پا به جاده نگذارند تا شاید صدای‌شان به ‏گوش مسئولان برسد. از جلسه علنی روز گذشته مجلس اینطور بر ‏می‌آید که صدای آنها به گوش بهارستان‌نشینان رسیده است. آنهایی که ‏در سرما و گرما، در جاده‌های غیراستاندارد و استاندارد، سیل و ‏خشکسالی جاده‌ها را در می‌نوردند تا چرخ حمل و نقل کشور و بیش از ‏آن انتقال کالا و سوخت بچرخد و اقتصاد بی‌رمق به مرگ نزدیک نشود.‏
بعد از اعتراض چندروزه کامیون‌داران مجلس مجبور شد در 4 خرداد ‏ماه  یک جلسه علنی  خود را به مشکلات کامیون‌داران اختصاص دهد. ‏
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در ابتدا به مشکل کامیون‌داران اشاره ‏و تاکید کرد: «ما هنوز روز ۲۶ آذر، سال ۶۲ را که کامیون‌داران در ‏لبیک به فرمان حضرت امام(ره) برای تخلیه‌ بار کشتی‌ها به‌سوی بنادر ‏کشور شتافتند تا چرخه‌ تأمین کالای مردم دچار خدشه نشود، در ذهن ‏خود داریم. این قشر که جزو حلقه‌های مؤثر جریان تولید و تأمین کالا ‏در کشور هستند با مشکلات متعددی از جمله نبود خودروی مناسب و ‏بهینه، گرانی کامیون، گرانی قطعات و لوازم، مشکلات بیمه‌ای، توزیع ‏ناعادلانه‌ بار و مسائل مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند.‏
‏ طبق آنچه که روزنامه هم میهن نوشته است درادامه نمایندگان هریک ‏مطالب خود را مطرح کردند، عادل نجف‌زاده، نماینده خوی تاکید کرد: ‏‏«ناوگان حمل‌ونقل کشور به دلیل عدم توجه در دهه‌های اخیر، نبود ‏نوسازی و همچنین فقدان حمایت جدی از قشر زحمتکش رانندگان، در ‏حال فروپاشی است. در حال حاضر تعداد زیادی از کامیون‌ها که سرمایه ‏رانندگان و مردم ضعیف این کشور محسوب می‌شوند، پشت درهای ‏گمرک دپو شده‌اند و متأسفانه در معرض مصادره توسط دولت ترکیه ‏قرار گرفته‌اند. درخواست دارم در کوتاه‌ترین زمان ممکن، راهکار لازم ‏برای ترخیص این کامیون‌ها و ورود آن‌ها به داخل کشور فراهم شود.»‏
فاطمه جراره، نماینده بندرعباس، از تحصن کامیون‌داران خبر داده و ‏تاکید کرد: «این تحصن باعث زیان به سایر اقشار از جمله کشاورزان ‏شده و محصولات آنها به دلیل کمبود کامیون بر زمین مانده و به بازار ‏نمی‌رسد، چاره‌ای کنید به داد کامیون‌داران و کشاورزان برسید.»‏
جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر به اعتراضات غیرطبیعی اشاره کرده و ‏گفت: «هم‌اکنون در تابستان با مشکل سوخت مواجه هستیم و ‏کامیون‌داران، معدن‌داران و کارخانه‌داران نسبت به این وضعیت ‏معترض هستند و این حجم از اعتراضات غیرطبیعی است»‏
حمیدرضا حاجی‌بابایی، نایب رئیس مجلس معتقد بود: «قشر ‏کامیون‌داران افراد زیاده‌خواهی نیستند و با گفت‌وگو باید مشکل این ‏صنف را حل کرد.»‏
سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه نیز در تذکری شفاهی تاکید کرد: ‏‏«سهمیه اعلامی برای کامیون‌های فرسوده جای تأسف دارد. آیا این ‏سهمیه کفایت می‌کند درحالی‌که در روز ۱۰۰ لیتر مصرف می‌کنند؟ ‏حمل‌ونقل‌های کشاورزی و ساخت و ساز توسط این کامیون‌ها انجام ‏می‌شود. آیا با این سوخت و با این سهمیه، توانایی این حمل و نقل را ‏دارند؟ پاسخ دهید که چند نرخی شدن گازوئیل به چه معناست. یا قیمت ‏دولتی است یا آزاد. کامیون‌داران مشکلات فراوانی از جمله بحث ‏فرسودگی ناوگان و بیمه دارند لطفاً این مشکل سوخت آنها را نیز حل ‏کنید.»‏
سیداسماعیل حسینی، نماینده شیراز و زرقان نیز وزارت مربوطه را ‏نشانه گرفته و گفت: «چرا وزارت راه و شهرسازی و به‌ویژه سازمان ‏راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که مسئول مستقیم نظارت بر حمل و نقل ‏کشور و رسیدگی به مطالبات صنفی کامیون‌داران هستند، در شرایط ‏کنونی موضع سکوت گرفته‌اند درحالی‌که انتظار است فعالانه عمل و به ‏مطالبات بحق کامیون‌داران رسیدگی کنند و راهکارهای عملیاتی ارائه ‏دهند.‏

حقیقت این است گرانی حق بیمه، نبود نظارت کافی بر اپلیکیشن‌های ‏اعلام بار و کمیسیون‌های بالا و غیررسمی و باربری‌ها و حذف دلالان ‏در این زمینه، عدم نظارت بر هزینه‌های تعمیر و گرانی قطعات یدکی ‏مانند لاستیک، عدم تامین سوخت کافی و سهمیه مورد نیاز کامیون‌های ‏فعال مطابق بارنامه در مسیر از جمله مشکلات کامیون‌داران است که ‏باید رفع شود. کامیون‌داران نیز باید مراقبت کنند که مطالبات صنفی ‏آنها از مسیر قانونی دنبال شود و اجازه ندهند مطالبات صنفی‌شان ‏توسط گروه‌های معاند و بدخواهان نظام منحرف و تبدیل به باج‌خواهی ‏از نظام و فشار بر مردم شود»‏

گزارش کمیسیون عمران ‏
محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس گزارشی از ‏نشست با انجمن صنفی کامیون‌داران آن‌هم  با هدف بررسی چالش‌های ‏اخیر این صنف ارائه کرده و گفت: «بارها با رانندگان در ارتباط بودیم ‏و در جلسات کمیسیون، مسائل آنان را پیگیری کردیم. به‌خوبی با نگاه ‏این قشر به مسائل حمل‌ونقل آشنا هستم. وقتی قانونی نوشته می‌شود، ‏باید جامعه هدف در شکل‌گیری آن حضور داشته باشد. اگر راننده در ‏تدوین قانون نباشد، آن قانون برای آنها قابل استفاده نیست».‏
وی با اشاره به ضرورت به‌روزرسانی الگوی پیمایش و مصرف ‏سوخت، افزود: «نمی‌توان برای کامیون ۱۵ یا ۲۰ ساله همان مصرف ‏سوخت یک کامیون ۵ ساله را لحاظ کرد. باید نظام پیمایش و مصرف ‏را واقع‌بینانه و به‌روز تدوین کنیم. بیمه تأمین اجتماعی نیز یکی از ‏بزرگ‌ترین مشکلات این صنف است. افزایش ۲ میلیون تومانی در حق ‏بیمه برای راننده‌ای که ماهانه ۱۵ میلیون تومان درآمد دارد، معادل ‏بیش از ۲۰ درصد حقوقش است. این عادلانه نیست. باید سهم بیمه بر ‏اساس درصدی از درآمد واقعی و نه یک عدد ثابت باشد.»‏
رضایی‌کوچی با بیان اینکه راننده اگر حتی یک روز اعتصاب کند، ‏هزاران میلیارد خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌شود، تاکید کرد: ‏‏«دشمنان کشور در کمین‌اند و یکی از اهداف‌شان جامعه رانندگان است ‏چون این قشر، نقش استراتژیکی در تأمین سوخت و کالا دارد. وقتی ‏یک راننده پس از تخلیه بار، بار جدید دریافت نمی‌کند، باید مسیر ‏برگشت را خالی طی کند؛ این یعنی اتلاف سوخت، استهلاک بیشتر و ‏فشار مضاعفی که به راننده وارد می‌شود. باید سامانه‌ای طراحی شود ‏که راننده بلافاصله پس از تخلیه، بار جدید دریافت کند. عدالت در ‏توزیع بار باید به‌عنوان یک اصل در اصلاح ساختار حمل‌ونقل دیده ‏شود.»‏
رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از تأخیر در پرداخت هزینه‌بارها ‏از سوی برخی نهادها، افزود: «وقتی وزارتخانه‌ای سه ماه بعد هزینه ‏راننده را پرداخت می‌کند، عملاً معیشت او را نابود کرده است. اگر ‏کسی در یک روز حدود ۲۳۰ میلیارد تومان پرداخت می‌کند ولی ماه‌ها ‏حقوق راننده را نمی‌دهد، باید با او با اشد مجازات برخورد شود.»‏
طبق گزارش مجلس در پایان این نشست، مقرر شد موضوعات اصلی ‏شامل تکمیل سامانه حمل بار، پرداخت خسارت تاخیر در بارگیری ‏بار‌ها، توزیع عادلانه سوخت متناسب با پیمایش و اصلاح حق بیمه ‏رانندگان، و همچنین جلوگیری فعالیت بین‌جاده‌ای تاکسی‌ها و ناوگان ‏حمل بارهای اینترنتی در کمیته حمل‌ونقل جاده‌ای توسط آقای شریعتی ‏اندراتی پیگیری شود. ضمن آنکه در جلسه‌ای با حضور مدیرعامل ‏شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای بررسی بیشتر ‏موضوعات برگزار و از سوی دیگر کمیسیون عمران مجلس در نشست ‏مذکور لایحه اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت ‏مصرف سوخت را با حضور مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار ‏می‌دهد.‏
اقدام فرماندار قم در موضوع کامیون‌داران
درقم  امیر عباس بقایی، فرماندار قم، با اعضای انجمن صنفی ‏کارفرمایان شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی کالای استان دیدار و گفت‌وگو ‏کرد. در این دیدار، مشکلات، دغدغه‌ها و راهکارهای بهبود وضعیت ‏حمل‌ونقل در استان قم مورد بررسی قرار گرفت. فرماندار قم با اشاره ‏به گفتگوهای انجام‌شده با رانندگان و مدیران شرکت‌های حمل‌ونقل، ‏تأکید کرد: برای حل مسائل این حوزه باید به یک راهکار جامع و قابل ‏قبول برای همه برسیم و با تحلیل دقیق شرایط و بهره‌گیری از ‏ظرفیت‌های موجود، تصمیمات هوشمندانه‌ای اتخاذ خواهیم کرد.‏
‏ وی اختلاف‌نظرها را طبیعی دانست و افزود: در هر صنف و رسته‌ای ‏تفاوت دیدگاه‌ها وجود دارد و این نشانه پویایی آن حوزه است. آنچه ‏اهمیت دارد، مدیریت صحیح این تفاوت‌ها و تبدیل آن به فرصت برای ‏بهبود عملکرد است.‏
‏ در ادامه این نشست،لاجوردی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان ‏شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی کالای استان قم، با اشاره به مشکلات ‏موجود در سامانه بار، گفت: متأسفانه عملکرد این سامانه بعضاً ‏سلیقه‌ای است و هم شرکت‌ها و هم رانندگان نسبت به آن معترض‌اند ‏اما با نگاهی منطقی و تفکر جمعی، می‌توان ضمن رعایت قوانین، ‏مشکلات را نیز برطرف کرد.‏
‏ وی با بیان اینکه نارضایتی‌ها باید به طور جدی شنیده و پیگیری شود، ‏تأکید کرد: ما نیازمند شرایط برابر برای همه رانندگان هستیم و باید ‏نقشه راهی مشخص برای اصلاح وضعیت ترسیم کنیم و از تجربیات ‏موفق در شهرهای همجوار نیز استفاده کنیم.» لاجوردی همچنین به ‏سایر دغدغه‌های رانندگان از جمله تأمین قطعات، روغن و لاستیک ‏اشاره کرد و گفت: با همکاری رانندگان، می‌توان به بهترین نتیجه ‏دست یافت. همکاری با نهادهایی مانند اتاق بازرگانی و سایر دستگاه‌ها ‏نیز امری ضروری است این نشست در فضایی صمیمی و همراه با ‏تبادل نظر میان مسئولان و اعضای صنف برگزار شد و بر ادامه‌دار ‏بودن پیگیری‌ها در این زمینه تأکید شد.‏
مشکلات کامیون‌داران تنها یک چالش صنفی نیست، بلکه تأثیرات ‏گسترده‌ای بر اقتصاد، امنیت غذایی و زنجیره تأمین کشور دارد. حل ‏این بحران نیازمند گفت‌وگوی سازنده میان دولت، رانندگان و فعالان ‏اقتصادی است. اصلاح نظام توزیع سوخت، افزایش کرایه‌های ‏حمل‌ونقل، حمایت از نوسازی ناوگان و بهبود شرایط بیمه‌ای می‌تواند ‏گامی مؤثر در رفع مشکلات این صنف باشد. اگر دولت بتواند ‏راهکارهای عملی و پایدار ارائه دهد، نه‌تنها کامیون‌داران از فشار ‏اقتصادی خارج خواهند شد، بلکه ثبات در حمل‌ونقل جاده‌ای به بهبود ‏وضعیت بازار و کاهش قیمت کالاها کمک خواهد کرد. ‏

پاسخی بگذارید