داستان ۱۴ ساله فرودگاه قم؛
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/03/10 12:27
شناسه : 411251


زهره نعلبندی


شاخه سبز -  اخیرا زمزمه‌هایی از  اقدامات از سر گرفته ساخت ‏فرودگاه قم به گوش می‌رسد و گفته می‌شود تا دو ونیم سال آینده این ‏فرودگاه به بهره برداری می‌رسد اما آیا در واقعیت هم این رویای ۱۴ ‏ساله تا دو سه سال آینده محقق می‌شود؟.‏
به گزارش خبرنگار شاخه سبز، ما قمی‌ها به پروژه‌های بر زمین مانده ‏عادت داریم از ساخت مونوریل که سال‌هاست ستون‌های آن به آیینه دق ‏شهر تبدیل شده و تا به امروز هیچ دردی از این شهر را دوا نکرده تا ‏مترو که هنوز نتوانسته گره‌های ترافیکی شهر را باز کند.‏
فرودگاه نیز یکی از همین قصه‌های تلخ طولانی است که اکنون ۱۴ ‏سال از زمان کلید خوردن آن می‌گذرد و هنوز هیچ پروازی از آن بلند ‏نشده و بر آن فرود نیامده است‌.‏
این درحالیست که قم به عنوان دومین شهر زیارتی ایران یکی از قطب ‏های گردشگری کشور محسوب میشود، که هر ساله میزبان تعداد ‏بسیاری زائر از داخل و خارج کشور می‌باشد.‏
افزون بر این قم پایگاه فقاهت است و با دنیا ارتباط دارد و در برخی ‏زمینه‌ها می‌تواند به پایگاه گردشگری سلامت نیز تبدیل شود. ‏
اما متاسفانه این شهر  همچنان فرودگاه ندارد و اگر کسی بخواهد سفر ‏هوایی و راحت و با صرفه جویی زمان داشته باشد علاوه بر قیمت بلیط  ‏بابت رفتن به فرودگاه استان‌های همجوار نیز باید زمان و هزینه صرف ‏نماید.‏
فرودگاه قم به عنوان یک زیرساخت مهم برای توسعه استان و شهر ‏زیارتی و گردشگری قم تلقی می‌شود. این فرودگاه می‌تواند به جذب ‏گردشگران داخلی و خارجی بیشتر از 120 کشور که به قم سفر ‏می‌کنند کمک کند. با وجود این، هنوز به طور کامل احداث نشده است.‏
این فرودگاه می‌تواند در جذب گردشگران، توسعه اقتصادی، تسهیل ‏ارتباطات استان با سایر نقاط کشور و جهان و ایجاد اشتغال موثر باشد.‏
اگر قم به سیستم حمل و نقل هوایی مجهز شود، به طور حتم اقامت و ‏ماندگاری مسافر نیز در این شهر افزایش می‌یابد.‏
در هرحال قم تا به امروز هنوز فرودگاه ندارد درحالیکه استارت ساخت ‏فرودگاه حدود ۱۴ سال قبل در قم زده شد و این مسئله بدون شک ‏ناشی از قصور مسئولین است.‏
عملیات عمرانی فرودگاه بین‌المللی قم در اواخر دهه هشتاد در ۲۰ ‏کیلومتری شهر قم از سمت جاده قم - سلفچگان و در فاصله ۱۲۵ ‏کیلومتری فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) آغاز شد.‏
جالب آن است که سرمایه گزار این پروژه در آن وقت رویای ساخت ‏یک شهر فرودگاهی در ابعاد جهانی را داشت و برای آن حمام سنتی و ‏باشگاه تیراندازی نیز در نظر گرفته بود.‏
فرودگاه قم تاکنون طرحی بر زمین مانده بود که اکنون با پیگیری جدی ‏استاندار فعلی تکمیل و بهره برداری از آن در دستور کار قرار گرفته ‏است اما با وجود تجربیات تلخ گذشته تا زمانیکه پروازی بر فراز بام ‏این فرودگاه صورت نگیرد باورمان نمی‌شود این رویای ۱۴ ساله تحقق ‏یافته است.‏
طبق اذعان اخیر اکبر بهنام جو استاندار قم  ساخت و تکمیل فرودگاه و ‏شهرک فرودگاهی استان روند خوبی را طی می‌کند و امیدواریم در ‏زمان مقتضی این پروژه مهم به بهره برداری برسد. ‏
استاندار قم در حاشیه بازدید از فرودگاه درحال ساخت استان گفت: هم ‏اینک پیمانکار طرح، اقدامات لازم برای ساخت باند فرودگاه را انجام ‏داده و در کنار آن در بخش شهرک فرودگاهی نیز فعالیت‌های خوبی ‏شکل گرفته‌ است و قرار است فرودگاه بین المللی قم ۲.۵ سال آینده به ‏بهره برداری برسد.‏
وی افزود: به همت سرمایه‌گذار شهرک فرودگاهی سوئیت‌های اقامتی ‏نیز به مرحله نماکاری رسیده و فضای ورزشی و تجاری نیز به سرعت ‏در حال ساخت و تکمیل می‌باشد.‏
عملیات عمرانی فرودگاه بین‌المللی قم در بهمن‌ ماه سال ۱۳۹۰ در ۲۰ ‏کیلومتری شهر قم از سمت جاده قم - سلفچگان و در فاصله ۱۲۵ ‏کیلومتری فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) آغاز شد اما بدلایل مختلف ‏حقوقی و کارشناسی، سال‌ها متوقف ماند.‏
این پروژه که به عنوان یکی از طرح‌های مهم زیرساختی استان قم ‏محسوب می‌شود، پس از تکمیل، نقش مهمی در توسعه حمل‌ونقل ‏هوایی و رونق اقتصادی منطقه ایفا خواهد کرد.‏
فرودگاه پس از بهره‌برداری، علاوه بر تسهیل سفرهای هوایی زائران ‏و مسافران، زمینه را برای رشد تجارت و توریسم در استان فراهم ‏خواهد کرد.‏
استاندار قم در ادامه گفت: طراحی ترمینال فرودگاه نیز به خوبی می ‏رود و هفته آینده به نمایش در می‌آید تا معماران استان نظرات خود را ‏بیان کنند و در این راستا همه کارها براساس اجماع صورت گیرد، ما ‏در طراحی فرودگاه و شهرک فرودگاهی به معماری اسلامی بیش از ‏پیش توجه خواهیم داشت.‏
وی ابراز امیدواری کرد که امسال شاهد آغاز ساخت ترمینال فرودگاه ‏قم باشیم.‏
پیش از این در اواخر سال گذشته حجت الاسلام و المسلمین قاسم ‏روانبخش نیز با اشاره به مشکلات حقوقی که در دولت سیزدهم سعی ‏در حل آن بودند و همچنان برخی از آن تداوم دارد، افزود: براساس ‏تفاهمات صورت گرفته میان سرمایه گذار اولیه فرودگاه قم و ‏استانداری، قرار شده است که بخش گردشگری شهرک فرودگاهی ‏همچنان در اختیار سرمایه گذار اولیه باقی بماند.‏
وی در ادامه گفت: همچنین براساس این تفاهم مقرر شد بخش ‏فرودگاهی به سرمایه‌گذار دیگری واگذار شود و همچنین هزینه های ‏انجام شده در بخش فرودگاه به نرخ روز محاسبه و به سرمایه‌گذار ‏اولیه پرداخت شود.‏
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از معرفی سرمایه گذار پنج ‏هزار میلیارد تومانی جهت مشارکت در ساخت فرودگاه قم خبر داد و ‏گفت: امیدواریم تداوم عملیات ساخت این فرودگاه از سال آینده آغاز ‏شود.‏
محمد اطهری، مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم اخیرا از ‏آغاز خاک برداری باند فرودگاه بین‌المللی قم توسط بنیاد مسکن به طول ‏‏۴ کیلومتر و عرض ۶۰ متر خبر داد و گفت: این پروژه که به عنوان ‏یکی از طرح‌های مهم زیرساختی استان قم محسوب می‌شود که پس از ‏تکمیل، نقش مهمی در توسعه حمل‌ونقل هوایی و رونق اقتصادی منطقه ‏ایفا خواهد کرد.‏
وی ادامه داد: بنیاد مسکن استان قم با بهره‌گیری از تجهیزات و ‏نیرو‌های متخصص، اجرای این پروژه را بر عهده دارد و پیش‌بینی ‏می‌شود که این مرحله از عملیات، گام موثری در جهت پیشرفت پروژه ‏فرودگاه بین‌المللی قم باشد.‏
به گفته وی، فرودگاه بین‌المللی قم پس از بهره‌برداری، علاوه بر ‏تسهیل سفر‌های هوایی زائران و مسافران، زمینه را برای رشد تجارت ‏و توریسم در استان فراهم خواهد کرد. ‏

پاسخی بگذارید