داستان ۱۴ ساله فرودگاه قم؛
زهره نعلبندی
شاخه سبز - اخیرا زمزمههایی از اقدامات از سر گرفته ساخت فرودگاه قم به گوش میرسد و گفته میشود تا دو ونیم سال آینده این فرودگاه به بهره برداری میرسد اما آیا در واقعیت هم این رویای ۱۴ ساله تا دو سه سال آینده محقق میشود؟.
به گزارش خبرنگار شاخه سبز، ما قمیها به پروژههای بر زمین مانده عادت داریم از ساخت مونوریل که سالهاست ستونهای آن به آیینه دق شهر تبدیل شده و تا به امروز هیچ دردی از این شهر را دوا نکرده تا مترو که هنوز نتوانسته گرههای ترافیکی شهر را باز کند.
فرودگاه نیز یکی از همین قصههای تلخ طولانی است که اکنون ۱۴ سال از زمان کلید خوردن آن میگذرد و هنوز هیچ پروازی از آن بلند نشده و بر آن فرود نیامده است.
این درحالیست که قم به عنوان دومین شهر زیارتی ایران یکی از قطب های گردشگری کشور محسوب میشود، که هر ساله میزبان تعداد بسیاری زائر از داخل و خارج کشور میباشد.
افزون بر این قم پایگاه فقاهت است و با دنیا ارتباط دارد و در برخی زمینهها میتواند به پایگاه گردشگری سلامت نیز تبدیل شود.
اما متاسفانه این شهر همچنان فرودگاه ندارد و اگر کسی بخواهد سفر هوایی و راحت و با صرفه جویی زمان داشته باشد علاوه بر قیمت بلیط بابت رفتن به فرودگاه استانهای همجوار نیز باید زمان و هزینه صرف نماید.
فرودگاه قم به عنوان یک زیرساخت مهم برای توسعه استان و شهر زیارتی و گردشگری قم تلقی میشود. این فرودگاه میتواند به جذب گردشگران داخلی و خارجی بیشتر از 120 کشور که به قم سفر میکنند کمک کند. با وجود این، هنوز به طور کامل احداث نشده است.
این فرودگاه میتواند در جذب گردشگران، توسعه اقتصادی، تسهیل ارتباطات استان با سایر نقاط کشور و جهان و ایجاد اشتغال موثر باشد.
اگر قم به سیستم حمل و نقل هوایی مجهز شود، به طور حتم اقامت و ماندگاری مسافر نیز در این شهر افزایش مییابد.
در هرحال قم تا به امروز هنوز فرودگاه ندارد درحالیکه استارت ساخت فرودگاه حدود ۱۴ سال قبل در قم زده شد و این مسئله بدون شک ناشی از قصور مسئولین است.
عملیات عمرانی فرودگاه بینالمللی قم در اواخر دهه هشتاد در ۲۰ کیلومتری شهر قم از سمت جاده قم - سلفچگان و در فاصله ۱۲۵ کیلومتری فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) آغاز شد.
جالب آن است که سرمایه گزار این پروژه در آن وقت رویای ساخت یک شهر فرودگاهی در ابعاد جهانی را داشت و برای آن حمام سنتی و باشگاه تیراندازی نیز در نظر گرفته بود.
فرودگاه قم تاکنون طرحی بر زمین مانده بود که اکنون با پیگیری جدی استاندار فعلی تکمیل و بهره برداری از آن در دستور کار قرار گرفته است اما با وجود تجربیات تلخ گذشته تا زمانیکه پروازی بر فراز بام این فرودگاه صورت نگیرد باورمان نمیشود این رویای ۱۴ ساله تحقق یافته است.
طبق اذعان اخیر اکبر بهنام جو استاندار قم ساخت و تکمیل فرودگاه و شهرک فرودگاهی استان روند خوبی را طی میکند و امیدواریم در زمان مقتضی این پروژه مهم به بهره برداری برسد.
استاندار قم در حاشیه بازدید از فرودگاه درحال ساخت استان گفت: هم اینک پیمانکار طرح، اقدامات لازم برای ساخت باند فرودگاه را انجام داده و در کنار آن در بخش شهرک فرودگاهی نیز فعالیتهای خوبی شکل گرفته است و قرار است فرودگاه بین المللی قم ۲.۵ سال آینده به بهره برداری برسد.
وی افزود: به همت سرمایهگذار شهرک فرودگاهی سوئیتهای اقامتی نیز به مرحله نماکاری رسیده و فضای ورزشی و تجاری نیز به سرعت در حال ساخت و تکمیل میباشد.
عملیات عمرانی فرودگاه بینالمللی قم در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ در ۲۰ کیلومتری شهر قم از سمت جاده قم - سلفچگان و در فاصله ۱۲۵ کیلومتری فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) آغاز شد اما بدلایل مختلف حقوقی و کارشناسی، سالها متوقف ماند.
این پروژه که به عنوان یکی از طرحهای مهم زیرساختی استان قم محسوب میشود، پس از تکمیل، نقش مهمی در توسعه حملونقل هوایی و رونق اقتصادی منطقه ایفا خواهد کرد.
فرودگاه پس از بهرهبرداری، علاوه بر تسهیل سفرهای هوایی زائران و مسافران، زمینه را برای رشد تجارت و توریسم در استان فراهم خواهد کرد.
استاندار قم در ادامه گفت: طراحی ترمینال فرودگاه نیز به خوبی می رود و هفته آینده به نمایش در میآید تا معماران استان نظرات خود را بیان کنند و در این راستا همه کارها براساس اجماع صورت گیرد، ما در طراحی فرودگاه و شهرک فرودگاهی به معماری اسلامی بیش از پیش توجه خواهیم داشت.
وی ابراز امیدواری کرد که امسال شاهد آغاز ساخت ترمینال فرودگاه قم باشیم.
پیش از این در اواخر سال گذشته حجت الاسلام و المسلمین قاسم روانبخش نیز با اشاره به مشکلات حقوقی که در دولت سیزدهم سعی در حل آن بودند و همچنان برخی از آن تداوم دارد، افزود: براساس تفاهمات صورت گرفته میان سرمایه گذار اولیه فرودگاه قم و استانداری، قرار شده است که بخش گردشگری شهرک فرودگاهی همچنان در اختیار سرمایه گذار اولیه باقی بماند.
وی در ادامه گفت: همچنین براساس این تفاهم مقرر شد بخش فرودگاهی به سرمایهگذار دیگری واگذار شود و همچنین هزینه های انجام شده در بخش فرودگاه به نرخ روز محاسبه و به سرمایهگذار اولیه پرداخت شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از معرفی سرمایه گذار پنج هزار میلیارد تومانی جهت مشارکت در ساخت فرودگاه قم خبر داد و گفت: امیدواریم تداوم عملیات ساخت این فرودگاه از سال آینده آغاز شود.
محمد اطهری، مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم اخیرا از آغاز خاک برداری باند فرودگاه بینالمللی قم توسط بنیاد مسکن به طول ۴ کیلومتر و عرض ۶۰ متر خبر داد و گفت: این پروژه که به عنوان یکی از طرحهای مهم زیرساختی استان قم محسوب میشود که پس از تکمیل، نقش مهمی در توسعه حملونقل هوایی و رونق اقتصادی منطقه ایفا خواهد کرد.
وی ادامه داد: بنیاد مسکن استان قم با بهرهگیری از تجهیزات و نیروهای متخصص، اجرای این پروژه را بر عهده دارد و پیشبینی میشود که این مرحله از عملیات، گام موثری در جهت پیشرفت پروژه فرودگاه بینالمللی قم باشد.
به گفته وی، فرودگاه بینالمللی قم پس از بهرهبرداری، علاوه بر تسهیل سفرهای هوایی زائران و مسافران، زمینه را برای رشد تجارت و توریسم در استان فراهم خواهد کرد.



