گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/03/11 11:57
شناسه : 411263

زهره مهرنوروزی-میراث فرهنگی یک ملت، بیش از آنکه صرفاً ‏مجموعه‌ای از ساختمان‌های تاریخی باشد، هویت و تاریخ زنده‌ی آن ‏سرزمین را به نمایش می‌گذارد. یکی از این آثار ارزشمند، گنبد شاه ‏حمزه در شهر قم است؛ بنایی که نه‌تنها یادگاری از هنر معماری دوران ‏گذشته بلکه نمادی از تاریخ، هویت و باورهای فرهنگی مردم منطقه ‏محسوب می‌شود. با این حال، طی سال‌های اخیر، این اثر تاریخی با ‏فرسودگی، آسیب‌های محیطی و کم‌توجهی مسئولان متولی مواجه شده ‏است. گنبد شاه حمزه یکی از بناهایی است که با تاریخ و فرهنگ شهر ‏پیوند دارد. گفته می شود گنبر منحصر بفرد این بنا تاریخی مذهبی شهر ‏قم توسط استاد حسن معمار باشی معمار تیمچه بازار قم ساخته شده ‏است. ‏
شامگاه یکشنبه چهارم خرداد ماه ١۴٠۴، ویدئویی در فضای مجازی ‏از آسیب‌دیدگی گنبد بقعه‌ی امامزاده حمزه (معروف به شاه حمزه) در قم ‏منتشره شد، که در توضیح همراه آن آمده است این آسیب در اثر ‏برخورد صاعقه به گنبد بنا رخ داده است. ‏
به دنبال انتشار ویدئویی از تخریب امامزاده شاه حمزه قم در اثر ‏صاعقه، مهدی صمدی معاون میراث فرهنگی استان قم با تأیید این ‏حادثه، از آغاز اقدامات اضطراری برای بررسی، ایمن‌سازی و مرمت ‏این بنای تاریخی خبر داد.‏
وی در مصاحبه با ایسنا گفت: حدود ساعت هشت‌ونیم شب گذشته، پس ‏از اقامه نماز مغرب و عشا خبر وقوع این حادثه به ما رسید. همان ‏شب، به دلیل تاریکی هوا و شرایط زمانی، امکان انجام بررسی و اقدام ‏میدانی نبود. با این حال، نیروهای آتش‌نشانی در محل حضور یافتند و ‏منطقه را ایمن‌سازی کردند. صبح امروز (یکشنبه ۴ خردادماه) تیم ‏کارشناسی اداره‌کل میراث فرهنگی استان قم متشکل از کارشناسان فنی ‏مجرب به همراه همکاران اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان به محل ‏حادثه عزیمت کردند. بررسی‌های اولیه انجام شد و دستورهای لازم ‏صادر شد.‏
او افزود: از اقدامات فوری که در دستور کار قرار گرفت، نصب ‏داربست برای بررسی دقیق وضعیت گنبد بود. در همین راستا نامه‌ای ‏به مدیرکل اوقاف قم ارسال کردیم. با توجه به اینکه بهره‌برداری از ‏این‌گونه اماکن متبرکه طبق قانون حمایت از بافت‌ها و بناهای تاریخی ‏بر عهده دستگاه اجرایی متصرف است، هزینه‌های مرمت نیز بر عهده ‏همان دستگاه خواهد بود. ما نیز به‌عنوان مرجع فنی و قانونی، نظارت ‏بر فرآیند مرمت اضطراری و استحکام‌بخشی گنبد را بر عهده داریم.‏
معاون میراث فرهنگی استان قم اظهار کرد: باید توجه داشت که اظهار ‏نظر نهایی درباره علت دقیق حادثه و برآورد هزینه مرمت، زمانی ‏ممکن خواهد بود که داربست نصب شود و ما بتوانیم به پوش دوم گنبد ‏و دهلیز داخلی آن دسترسی پیدا کنیم تا ارزیابی دقیقی از آسیب‌های ‏کالبدی بنا انجام شود.  ‏
صمدی با تاکید بر اینکه اقدامات اولیه و اضطراری به سرعت در ‏دستور کار قرار گرفت و امروز رأس ساعت هفت صبح، گروه ‏کارشناسی در محل حاضر شد و برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت، در ‏پاسخ به این پرسش که آیا صاعقه علت اصلی این حادثه بوده است، ‏گفت: شخصاً در طول بیش از ٢٢ سال خدمتم، کمتر پیش آمده بود که ‏صاعقه چنین آسیبی به یک بنای تاریخی وارد کند اما وقتی فیلم‌هایی که ‏از این اتفاق منتشر شده را دیدم، یاد صحنه‌هایی از برخورد صاعقه با ‏بناهای سنگی در ایتالیا افتادم که مشابه چنین حادثه‌ای بود. از این ‏جهت، می‌توان با احتمال بالا گفت که علت این آسیب، همان برخورد ‏صاعقه بوده است. به‌ویژه آنکه طبق گفته خادمین و افراد حاضر در ‏محل، بلافاصله پس از اصابت صاعقه، این اتفاق رخ داده است. ‏گزارش دیگری هم نداشتیم.  ‏

معاون میراث فرهنگی قم اظهار کرد: بنای امامزاده شاه حمزه قدمتی ‏نزدیک به هفت یا هشت قرن دارد و پیش از این نیز مرمت‌هایی روی ‏آن انجام شده بود. این بنا رهاشده یا بدون صاحب نبوده و در نگهداری ‏آن کوشیده شده است. با این حال، تخریب گنبد، درست در همان شب و ‏همان ساعت خاص صاعقه، بی‌دلیل نیست و به احتمال بسیار زیاد منشأ ‏اصلی آسیب، همین حادثه بوده است. مهم‌تر از علت‌یابی دقیق، اکنون ‏اولویت ما انجام اقدامات نجات‌بخشی و رفع خطر از این اثر تاریخی ‏ارزشمند است. برای ادامه کار، باید وارد مرحله بررسی سازه‌ای شویم ‏تا مشخص شود استراکچر یا ساختار اصلی بنا تا چه میزان آسیب دیده ‏است. تا این لحظه، بخش‌هایی از آسیب‌ها صرفاً در ظاهر کاشی‌ها دیده ‏می‌شود، اما بدون بررسی دقیق‌تر نمی‌توان در مورد شدت آسیب‌های ‏سازه‌ای نظر قطعی داد. با این حال، اقدام فوری برای حفظ بنا انجام ‏شده و جزئیات آن مشخص است.‏
صمدی گفت: بناهای تاریخی به‌ویژه آثاری با قدمت بالا، به‌طور طبیعی ‏دچار فرسایش مصالح می‌شوند و نیازمند تعمیر و نگهداری منظم‌اند اما ‏اعتبارات ما به‌عنوان متولی، محدود است. ما ناگزیر به جلب مشارکت ‏مدنی، سرمایه‌گذاران، متصرفان، بهره‌برداران قانونی و علاقه‌مندان به ‏میراث فرهنگی هستیم. صرف ثبت یک بنا به‌عنوان اثر تاریخی کافی ‏نیست. اگر برای من به‌عنوان مدیر، امسال فقط دو میلیارد تومان ‏اعتبار در نظر گرفته شده باشد، با وجود بیش از ٢٠٠ یا ٣٠٠ اثر در ‏معرض خطر نمی‌توانم بدون مشارکت مردم و نهادها، همه را نجات ‏دهم. ما باید از ظرفیت‌های بخش غیردولتی، ‏NGO‏ ها و نیز ‏فرهنگ‌سازی در میان متولیان بهره ببریم. ما خدمات فنی و نظارتی ‏خود را ارائه می‌دهیم اما مالک یا بهره‌بردار باید در مرمت نیز نقش ‏داشته باشد. در کنار مرمت، پایش مداوم، بررسی رفتار سازه، وضعیت ‏بام و سازه و همه جزئیات نگهداری باید به‌صورت مستمر پیگیری شود ‏تا بتوانیم از تخریب بیشتر جلوگیری کنیم.‏
یکی از راهنمایان گردشگری قم می گوید: یکی از کابوس های هرشبم ‏این است مبادا ابنیه های تاریخی دیگر شهرمان به سرنوشت تلخی چار ‏شود چون ابنیه ها نیاز به مراقبت دارند نمی شود  آنهارا رها کرد . ‏گنبد شاه حمزه مشکلات جدی داشت اما جیغ گنبد با ساعقه بلند شد. ‏
از اوقاف قم پیگیر شدیم تا بدانیم کار مرمت به کجا رسیده است مهدی ‏قائم پناه روابط عمومی اوقاف گفت: داربست ها نصب شده است و ‏مرمت بنا به زودی آغاز خواهد شد و هنوز هم برآورد نشده است که ‏برای تعمییر این بنا چقدر هزینه باید پرداخت شود. ‏
‏ گرچه چارچوب حقوقی حمایت از میراث فرهنگی در ایران از سال ‏‏۱۳۰۹ تاکنون شکل گرفته و گسترش یافته، اما این قوانین عمدتاً ‏تمرکز خود را بر نقش دولت گذاشته‌اند و مشارکت عمومی در آن‌ها ‏جایگاه روشنی ندارد. در واقع، در بیشتر قوانین موجود، مردم تنها ‏موظف به رعایت ضوابط هستند و مسئولیت مستقیمی برای حفاظت یا ‏بهره‌برداری مسئولانه از میراث‌ها برای آن‌ها تعریف نشده است. این ‏در حالی است که دولت به‌عنوان نماینده مردم، وظیفه دارد زمینه‌ ‏مشارکت فعال جامعه را در این حوزه فراهم کند. از سوی دیگر، مردم ‏نیز به‌عنوان صاحبان اصلی این میراث، باید نقش مؤثرتری در فرآیند ‏حفاظت، معرفی و بهره‌برداری از آن داشته باشند مشارکت مردمی ‏نه‌تنها به حفاظت بهتر کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود میراث ‏فرهنگی از انزوای فعلی خارج شده و در زندگی روزمره مردم حضور ‏بیشتری پیدا کند.‏
در گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس دراین زمینه تهیه کرده ‏است، عنوان شده است، مردمی‌سازی حفاظت از میراث، تنها در سایه ‏اصلاح قوانین، تدوین سیاست‌های جدید، آموزش عمومی و تقویت ‏نهادهای مردمی امکان‌پذیر است. اصلاح ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی ‏کیفری است تا نقش و مسئولیت عمومی مردم در زمینه میراث فرهنگی ‏و طبیعی به‌طور رسمی تعریف و تثبیت شود. ایجاد تعادل بین «حقوق» ‏و «مسئولیت» مردم نسبت به میراث، می‌تواند هم به حفاظت بهتر از ‏این دارایی‌های ملی کمک کند و هم آن‌ها را به ابزارهایی مؤثر برای ‏توسعه پایدار، گردشگری فرهنگی، درآمدزایی و تقویت هویت جمعی ‏تبدیل کند.‏
و اما ؛ نجات بناهای تاریخی مانند گنبد شاه حمزه نیازمند برنامه‌های ‏جامع حفاظتی، تأمین بودجه مناسب و آگاهی عمومی است. فرسایش و ‏تخریب این آثار نه‌تنها ضربه‌ای به میراث فرهنگی ایران، بلکه ‏فراموشی بخشی از تاریخ و هویت مردم است. شاید زمان آن رسیده که ‏حفظ میراث تاریخی را به‌عنوان یک مسئولیت ملی جدی‌تر بگیریم و ‏برای نگه‌داری این گنجینه‌های فرهنگی، اقداماتی عملی و مؤثر انجام ‏دهیم.  ‏
دلسوزان میراث فرهنگی  قم انتظار دارند متولیان با تعامل و همکاری ‏بیشتر برای حفظ و ماندگاری ابنیه های تاریخی تلاش کنند. ‏

پاسخی بگذارید