در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب مطرح شد؛
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/03/17 11:12
شناسه : 411280
شاخه سبز - رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر، امام ‏خمینی(ره) را به‌عنوان معمار وفاق ملی و نماد وحدت اسلامی معرفی ‏کرد و گفت: رهبر کبیر انقلاب با تکیه بر اندیشه‌های نوین و رویکردی ‏مردم‌محور، توانست اقشار مختلف جامعه را حول آرمان‌های انقلاب ‏اسلامی متحد سازد و الگویی بی‌بدیل از همبستگی و همدلی در جهان ‏اسلام پدید آورد.‏
به گزارش شاخه سبز ، مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال حضرت امام ‏خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد با عنوان «امام خمینی؛ معمار وفاق ملی» ‏با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و فعالان حوزه اندیشه و انقلاب ‏اسلامی در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد. این برنامه در ادامه سلسله ‏کرسی‌های آزاداندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم ‏و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی و با سخنرانی حجت‌الاسلام ‏والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا، رئیس اندیشکده، همراه بود.‏
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهاجرنیا در این مراسم، تأکید کرد: امام ‏خمینی(ره) حقیقتاً معمار وحدت اسلامی و وفاق ملی بود. در تاریخ ‏ایران شخصیتی با قدرت ایجاد وحدت ملی همچون امام سراغ نداریم؛ ‏حتی وحدتی که در دوران صفویان شکل گرفت، بیشتر جنبه حاکمیتی ‏داشت تا مردمی. اما وحدتی که رهبر کبیر انقلاب ایجاد کردند، وحدتی ‏مردمی، فراگیر و بی‌سابقه بود که همه اقشار جامعه حتی غیرمذهبی‌ها ‏و مخالفان انقلاب را هم در برگرفت.‏

وی با اشاره به نتیجه همه‌پرسی جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ که ‏با مشارکت ۹۸.۲ درصدی مردم برگزار شد، افزود: در هیچ کجای دنیا ‏چنین اجماعی در رأی به یک نظام سیاسی دیده نشده است. این میزان ‏مشارکت نشانه محبوبیت و مقبولیت بی‌نظیر امام خمینی(ره) و انقلاب ‏اسلامی در میان مردم ایران بود.‏
شاخص‌های پروژه فکری امام خمینی(ره)‏
رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با تشریح پروژه ‏فکری امام خمینی(ره)، گفت: امام از همان ابتدای فعالیت‌های علمی و ‏سیاسی خود، یک پروژه منسجم را دنبال می‌کردند. پروژه‌ای که از سال ‏‏۱۳۲۳ با نگارش یادداشت‌ها و کتاب کشف‌الاسرار آغاز شد و تا پایان ‏عمر شریف‌شان ادامه داشت. امام ویژگی‌هایی داشت که او را از سایر ‏رهبران و مبارزان تاریخ ایران و حتی جهان اسلام متمایز می‌کرد.‏
دکتر مهاجرنیا در ادامه سخنان خود با اشاره به شاخص‌های اصلی ‏اندیشه امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام با فهم عمیق شرایط تاریخی و ‏شناخت دقیق تحولات اجتماعی و سیاسی ایران، زمان مناسب قیام و ‏تحول را به درستی تشخیص داد. وی افزود: امام خمینی(ره) با درک ‏شرایط متغیر دین و تمایز میان اصول ثابت و متغیر در آموزه‌های ‏دینی، توانست راهکارهای نوینی برای اداره حکومت دینی ارائه کند.‏

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با تأکید بر اینکه تطبیق سنت و ‏مدرنیته از دیگر شاخص‌های مهم اندیشه امام بود، به طوری که ‏توانست ولایت فقیه را با جمهوریت و مردم‌سالاری تلفیق کند و الگویی ‏نوین از حکومت دینی ارائه دهد، اظهار داشت: امام راحل همواره به ‏تشخیص و رعایت اولویت‌ها توجه ویژه داشتند و اصل اهم و مهم و ‏تقدم اصول بر فروع را در تصمیم‌گیری‌ها مدنظر قرار می‌دادند.‏
وی در ادامه تصریح کرد: شناخت ظرفیت‌های مردم یکی دیگر از ‏ویژگی‌های برجسته اندیشه امام خمینی(ره) بود؛ به گونه‌ای که برای ‏نخستین بار در تاریخ اسلام، نقش اساسی مردم در مشروعیت و بقای ‏نظام اسلامی به رسمیت شناخته شد و امام بار اصلی انقلاب را بر ‏دوش مردم گذاشت.‏
ویژگی‌های عملی و شخصیتی امام خمینی(ره)‏
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا همچنین به شاخص‌های عملی امام ‏اشاره کرد و افزود: امام خمینی(ره) وظیفه‌گرا بود و همواره خود را ‏کارگزار دین می‌دانست. اخلاص، زهد، مداومت در عمل و شجاعت ‏مثال‌زدنی امام نیز از دیگر ویژگی‌های شخصیتی ایشان بود. امام نه ‏تنها در عرصه نظر بلکه در میدان عمل نیز تا پایان عمر، پشت ‏آرمان‌های خود ایستاد و هرگز از مسیر مبارزه و اصلاح کوتاه نیامد.‏
وی با اشاره به محبوبیت بی‌نظیر امام خمینی(ره) در میان مردم ایران، ‏خاطرنشان کرد: محبوبیت امام چنان بود که مردم با جان و دل به ‏فرمان ایشان لبیک می‌گفتند و حتی در سخت‌ترین شرایط دفاع مقدس، ‏حضور گسترده مردم در جبهه‌ها نتیجه همین محبوبیت و نفوذ معنوی ‏امام بود.‏
رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با اشاره به ابعاد ‏مختلف پروژه فکری و عملی امام خمینی(ره)، این پروژه را دارای ‏چهار مرحله تاریخی دانست و اظهار کرد: مرحله نخست، مبارزه و قیام ‏علیه سلطنت و استکبار بود که امام خمینی(ره) از سال ۱۳۲۳ با آغاز ‏فعالیت‌های مبارزاتی، نگارش کتاب کشف‌الاسرار، رهبری قیام ۱۵ ‏خرداد و ایجاد شبکه میان علما و مبارزان، این مسیر را پایه‌گذاری ‏کرد.‏
وی افزود: در مرحله دوم، امام ارتباط گسترده با توده مردم و ‏عمومی‌سازی گفتمان انقلاب را در دستور کار قرار دادند و با انتقال ‏آرمان‌های انقلاب به میان اقشار مختلف جامعه، یک حرکت نخبگانی را ‏به یک گفتمان و مطالبه عمومی تبدیل کردند.‏
دکتر مهاجرنیا ادامه داد: مرحله سوم پروژه امام، بدیل‌سازی و ‏نهادسازی برای ساختارهای جدید بود. ایشان از سال ۱۳۴۷ در تبعید ‏نجف به تدوین نظریه ولایت فقیه و تربیت نیروهای شایسته برای آینده ‏نظام اسلامی پرداخت و پس از پیروزی انقلاب نیز با تأسیس نهادهایی ‏همچون سپاه پاسداران، کمیته امداد، جهاد سازندگی و سایر نهادهای ‏انقلابی، ساختارهای جدید را جایگزین ساختارهای پیشین کرد.‏

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مرحله چهارم، امام خمینی(ره) با ‏تبیین نظریه اسلام ناب و ولایت مطلقه فقیه، پروژه فکری خود را به ‏کمال رساند و با نگارش منشور روحانیت و وصیت‌نامه الهی-سیاسی، ‏ابعاد نظری و عملی این پروژه را به صورت علنی و کامل ارائه کرد.‏
استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که ‏امام خمینی(ره) الگوی وحدت اسلامی و وفاق ملی بود، اظهار داشت: ‏با پیروزی انقلاب اسلامی، همه اقشار، اقوام و حتی مخالفان انقلاب، ‏حول محور امام خمینی(ره) متحد شدند. این وحدت بی‌سابقه در تاریخ ‏ایران، عامل اصلی پیروزی و تداوم انقلاب بود و امام با شخصیت ‏کاریزماتیک خود، سرمایه اجتماعی بزرگی برای ملت ایران ایجاد کرد.‏
وی افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حقوق اقلیت‌ها، ‏اصل مشارکت مردم در تمامی ارکان نظام و منطق استدلال عقلانی، ‏همگی برگرفته از اندیشه وحدت‌آفرین امام است. حتی در مقاطع ‏حساس دهه اول انقلاب و اختلافات سیاسی، امام همواره با قدرت و ‏حکمت، از وحدت و وفاق دفاع می‌کردند.‏

دکتر مهاجرنیا در پایان سخنان خود با اشاره به ضرورت وفاق ملی در ‏شرایط کنونی کشور، تأکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه ‏ایران به بازخوانی اندیشه، سیره و الگوی رهبری امام خمینی(ره) نیاز ‏دارد. امام فقط یک رهبر انقلابی نبود، بلکه سمبل سیاست، حکمت، ‏دیانت و رهبری جامعه بود. ما باید امام را نه صرفاً با ذکر فضائل، ‏بلکه به عنوان الگوی عملی سیاست و حکمرانی بازسازی کنیم.‏

پاسخی بگذارید