گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/03/18 11:16
شناسه : 411284
فاطمه مداح نظری - وصیت‌نامه امام خمینی تفسیر بسیاری از آیات و روایات و برنامه زندگی در ‏دوران انتظار فرج است. این وصیت‌نامه به واقع صحیفه انقلاب و منشور معنوی انقلاب است و ‏قطب‌نمای جمهوری اسلامی و دستورالعمل حفظ و تداوم انقلاب و نظام و عصاره اهداف عالیه انقلاب ‏و چکیده آرمان‌های امام خمینی است؛ ارزشمندترین گنجینه و بهترین میراث معنوی برای آیندگان در ‏تمامی عصر‌ها که مجموعه‌ای از شاخص‌های انقلاب و تمامی شاخص‌های راه امام است. وصیت‌نامه ‏امام نقشه راه انقلاب در تمامی عصر‌ها و دوره‌هاست. رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله ‏خامنه‌ای همواره توصیه به خواندن و عمل به وصیت‌نامه امام خمینی به‌ویژه به جوانان نموده‌اند. ‏برخی محور‌های رهنمود‌های معظمه‌له در زمینه اهمیت و عظمت وصیت‌نامه سیاسی – الهی امام ‏خمینی عبارت است از‎:‎
‎- ‎اصول انقلاب هم همان چیز‌هایی است که در وصیت‌نامه و بیانات امام وجود دارد؛ این‌ها پایه‌ها و ‏ستون‌های انقلاب است‎.‎
‎- ‎امام مجسّم در همین وصیت‌نامه، بیانات و گفتار‌ها است‎.‎
‎- ‎محتوای آن امامی که توانست دنیا را تکان بدهد، همین چیز‌هایی است که در این وصیت‌نامه و مانند ‏این‌ها هست‎.‎
‎- ‎وصیت‌نامه امام، لبّ ارزش‌های مورد نظر امام است‎.‎
‎- ‎وصیت‌نامه امام آشکارا همه مافی‌الضمیر امام را برای آینده انقلاب تبیین می‌کند‎.‎
‎- ‎وصیت‌نامه امام (ره)، جمع‌بندی شده فرمایشات امام (رضوان اللَّه تعالی علیه) و مبانی و اصول ‏انقلاب ما است‎.‎
‎- ‎منشور معنوی انقلاب، وصیت‌نامه‌ی امام و وصیّتنامه‌های شهداست‎.‎
انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با انقلاب‌های دیگر جهان از یک سلسله ویژگی‌ها و امتیازات اصولی ‏برخوردار است که از نظر فرهنگ، دانش و تئوری انقلاب آن را در رده بالای پدیده‌های سیاسی بزرگ ‏و انقلاب‌های مهم جهان قرار داده است‎.‎
وصیت‌نامه  الهی و سیاسی حضرت امام‌خمینی (ره) در واقع یک وصیت‌نامه عادی و معمولی نیست ‏بلکه صحیفه انقلاب اسلامی و دستورالعمل تداوم انقلاب اسلامی است‎.‎
این وصیت‌نامه حاصل  تجربیات و تلاش‌های طاقت‌فرسای چند سال قبل از انقلاب و بعد از آن و آگاهی ‏عمیق آن حضرت به مبانی اسلام و حکومت اسلامی است‎.‎
امام‌خمینی(ره) مقدمه  وصیت‌نامه الهی و سیاسی خود را با حدیث ثقلین آغاز کرده است در واقع ‏ایشان می‌خواهد تاریخچه انقلاب اسلامی ایران را براساس تحولاتی که بر قرآن و اهل بیت سپری شده ‏است، مطابقت دهند یعنی انگیزه انقلاب اسلامی را با پیوند قرآن و عترت در اذهان مردم و پیاده کردن ‏مقاصد قرآن و سنت اعلام کنند‎.‎
ایشان در وصیت‌نامه الهی و سیاسی خود انقلاب اسلامی را  یک پدیده الهی یا تحفه الهی قلمداد ‏می‌کنند. حفظ انقلاب رفع موانع و مشکلات انقلاب و ایجاد مقتضیات بقاء انقلاب از جمله مواردی ‏هستند که ایشان در ابتدای وصیت‌نامه به آن اشاره کرده و حفظ آن را بر ملت ایران  و جمیع مسلمانان ‏واجب می‌شمارند. چنانچه می‌فرمایند« امروز بر ملت ایران  خصوصاً  بر جمیع مسلمانان جهان  واجب ‏است، این امانت الهی را حفظ کرده و در راه ایجاد مقتضیات بقاء و رفع موانع و مشکلات آن کوشش ‏کنند‎.»‎

در بخش بعدی آن رهبر فرزانه با درایت کامل موانع و خطراتی را انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند، ‏برای نسل‌های حاضر ونسل‌های بعدی بیان کرده و می‌فرمایند« یأس از اسلام، انزوای روحانیت، ‏منحرف کردن مراکز تعلیم و تربیت از آن خطراتی است که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند‎ »‎
در واقع می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های مهم وصیت‌نامه الهی و سیاسی ایشان این است که برای هر ‏مانع و هجومی راه مقابله با آن را نیز بیان می‌کنند‎.‎
نکته قابل توجه این است که در بیان توطئه‌ها آن حضرت از دو منظر نگاه می‌کنند، توطئه‌هایی که قبل ‏از انقلاب وجود داشته و هم اکنون نیز وجود دارد و توطئه‌هایی که بعد از انقلاب متوجه نظام است‎.‎
‎ ‎از جمله توطئه یأس از جمهوری اسلامی،  حضرت امام می‌خواستند بگویند که نه تنها این توطئه باید ‏از داخل خنثی شود و بردوش ملت ایران بلکه ملت‌های اسلامی نیز در پاسخگویی به این توطئه‌ها باید ‏از خود حرکتی داشته باشند‎ .‎
نکته مهم بعدی در وصیت‌نامه حضرت امام وصیت به مراکز تعلیم و تربیت و حوزه‌های علمیه است. ‏در واقع ارتباط این مراکز با ارکان نظام را نشان می‌دهد، به این معنی که باید به دانشگاه و حوزه که ‏تغذیه‌کننده مجلس  و دیگر ارکان نظام هستند، توجه خاصی مبذول شود‎.‎
به این صورت به اهمیت تعلیم و تربیت، ضرر دانشگاه‌ها، حفظ دانشگاه‌ها و خطر افراد نفوذی در ‏حوزه‌های علمیه و تعلیم و تصفیه حوزه‌ها و حفظ فقه اسلامی اشاره می‌کنند‎.‎
پس از آن حضرت امام ابعاد مهم دیگر نظام اسلامی را مطرح می‌کنند و آن ارائه تصویر کلی از مبانی ‏ایدئولوژیک حکومت اسلامی و ابزارهای تعالی و رشد و هدایت این نظام است‎.‎
وقتی که حضرت امام‌خمینی(ره) با بیان وصایای خود نظام اسلامی را تثبیت می‌کنند، در خاتمه ‏وصیت‌نامه خود توصیه به دولت‌ها و ملت‌های اسلامی دارند که بیان‌کننده آرمان نهایی انقلاب، نظام و ‏حرکت به سوی حکومت جهانی امام‌ زمان (عج)است‎.‎
چنانچه می‌فرمایند« با همت دولت‌ها و ملت‌ها و با تأیید خداوند متعال روزی تحقق یابد، خواهید دید که ‏بزرگترین قدرت جهان را مسلمین تشکیل می‌دهند‎»‎
سرانجام توصیه نهایی امام که عصاره و چکیده تمام وصیت‌نامه و نوعی ارائه به تمام مخاطبان و ‏رشد و بالندگی  نظام اسلامی باشد این است که فرموده‌اند « وصیت اینجانب به همه آن است که با یاد ‏خدای متعال به سوی خودشناسی و خودکفایی و استقلال با همه ابعادش به پیش و بی‌تردید دست خدا ‏با شماست‎».‎
یکی دیگر از خصوصیات وصیت‌نامه الهی و سیاسی ایشان آن است که مخاطبان آن نه تنها اختصاص ‏به همه اقشار ملت ایران دارد بلکه جمیع ملل اسلامی و مظلومان جهان در هر ملت و مذهبی را شامل ‏می‌شود که این مخاطبین را می‌توان مسؤولان نظام جمهوری اسلامی شامل رهبر و شورای رهبری، ‏رئیس‌جمهور، دولت، شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای عالی قضایی و ‏قضات، شورای دفاع  را شامل می‌شود و در کنار آن اقشار مختلف ملت شامل نویسندگان و گویندگان، ‏روحانیون و روحانی‌نماها، روشنفکران ، اقلیت‌های مذهبی، جوانان دبیرستانی و دانشگاهی، ‏ثروتمندان، نوجوانان و جوانان هستند‎.‎
در کنار آن تشکیلات علمی و سازمان‌ها و مؤسسات شامل رسانه‌های گروهی ، حوزه علمیه و ‏دانشگاه‌ها، ملت‌های مسلمان و دولت‌های مسلمان، ملت‌های محروم و ستم‌دیده و مستضعف جهان و ‏کشورهای اسلامی و دولت‌ها را نیز در بر می‌گیرد‎.‎
بنابراین می‌توان گفت هر نکته و عبارت وصیت‌نامه الهی و سیاسی ایشان با هدفمندی و نظم خاص ‏نوشته شده است و همه به هم وابسته و مکمل هستند‎ .‎
انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب‌های دیگر جهان از یک سلسله ویژگی‌ها و امتیازات اصولی ‏برخوردار است که از نظر فرهنگ و دانش و تئوری انقلاب آن را در رده بالای پدیده‌های سیاسی ‏بزرگ و انقلاب‌های مهم جهان قرار داده است و حضرت امام‌خمینی(ره) در وصیت‌نامه الهی و سیاسی ‏خود وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌ها را در انگیزه انقلاب و قیام در پیدایش و در ‏کیفیت مبارزه اعلام کرده و می‌فرمایند «بنابراین شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه ‏انقلاب‌ها جداست هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم  در انگیزه انقلاب و قیام‎»‎
حضرت امام‌خمینی با اعتقاد به لزوم دخالت دین در سیاست و ضرورت برپایی حکومت اسلامی برای ‏اجرای حدود و احکام اسلامی و به پیروی از سیره پیامبر(ص) و ائمه‌اطهار رهبری یک انقلاب بزرگ ‏را به دست گرفته و نظام اسلامی را پایه‌گذاری کرده و رهبری کردند‎ .‎
ایشان در این رابطه می‌فرمایند « قرآن و کتاب‌های حدیث که منابع احکام و دستورات اسلام است با ‏رساله‌های عملی که توسط مجتهدان عصر و مراجع نوشته می‌شود، از لحاظ جامعیت و اثری که در ‏زندگانی اجتماعی می‌تواند داشته باشد، به کلی تفاوت دارد‎ .‎
نسبت اجتماعات قرآن با آیات عبادی آن از نسبت صد به یک هم بیشتر است، از یک دوره کتاب حدیث ‏که حدود 50 تاست و همه احکام اسلام را در بر دارد، چهار کتاب مربوط به عبادات و وظایف انسان ‏نسبت به پروردگار است‎ ».‎
حضرت امام در فرازی از وصیت‌نامه الهی و سیاسی  به نقش و و ظیفه مردم در این رابطه اشاره ‏کرده و می‌فرمایند« شما ای مستضعفان جهان و ای کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان بپاخیزیند و ‏حق را با چنگ و دندان بگیرند  و از هیاهوی تبلیغاتی ابرقدرت‌ها و عمال سرسپرده آنان نترسید و ‏حکام جنایتکار که دسترنج شما را به دشمنان شما و اسلام عزیز تسلیم می‌کند، از کشور خود برانید و ‏خود و طبقات خدمتگزار متعهد، زمام امور را به دست گیرید‎»‎
رهبری در نظام اسلامی نیز یکی از ارکان مهم است و آن حضرت در وصیت‌نامه الهی و سیاسی خود ‏در وصیت به رهبری می‌فرمایند «وصیت اینجانب به رهبر و شورای رهبری در این عصر که عصر ‏تهاجم ابرقدرت‌ها و وابستگان به آنان در داخل و خارج کشور به جمهوری اسلامی و در حقیقت به ‏اسلام است، در پوشش جمهوری اسلامی و در عصرهای آینده آن است که خود را وقف در خدمت به ‏اسلام و جمهوری اسلامی و محرومان و مستضعفان بنمایند و گمان نکنند که رهبری فی‌نفسه برای ‏آنها تحفه‌ای الهی است و مقام والایی دارد بلکه وظیفه سنگین و خطرناکی است که لغزش در آن اگر ‏خدای نخواسته با هوای نفس باشد، ننگ ابدی در این دنیا و آتش غضب خدای قهار در جهان دیگر را ‏در پی دارد‎»‎
امام راحل در ادامه وصیت‌نامه الهی و سیاسی خود بعد از بیان اهمیت انقلاب اسلامی، ضرورت ‏پرداختن به مسائل فرهنگی را در راستای مقابله به توطئه‌های فرهنگی به منظور صیانت از نظام ‏اسلامی طرح و به ارائه طریق می‌پردازد‎.‎
بدون شک موضوعات فرهنگی از چنان شائبه‌ای برخوردار هستند که پرداختن به آنها بالاترین و ‏اساسی‌ترین اولویت‌ها را به خود اختصاص می‌دهند و امام راحل نیز می‌فرمایند« ما اکنون در این ‏زمان که دست ابر قدرت‌ها را از کشور خودمان کوتاه کردیم، مورد تهاجم تبلیغاتی تمام رسانه‌های ‏گروهی وابسته به قدرت‌های بزرگ هستیم  چه دروغ‌ها و تهمت‌ها که گویندگان و نویسندگان وابسته ‏به ابرقدرت‌ها به این جمهوری اسلامی نوپا زده و می‌زنند و می‌دانید که امروز جهان روی تبلیغات ‏می‌چرخد‎».‎
به این ترتیب وسائل ارتباط جمعی می‌توانند فرهنگ خاصی را در جامعه القاء کنند، عناصر بیگانه از ‏این طریق وارد فرهنگ شده هماهنگی وحدت و یکپارچگی جامعه را متزلزل کند و عقاید، ارزش‌ها و ‏هنجارهای جدیدی را تبلیغ کند که به‌تبع آن شکل زندگی مادی و فرهنگ حاکم بر آن نیز دگرگون ‏خواهد شد‎ .‎
توجه همگان بر این نکته ضروری است که هر نکته و عبارت وصیت‌نامه الهی و سیاسی امام راحل با ‏هدفمندی و نظم خاص نوشته شده است و همه به هم وابسته و مکمل یکدیگرند و اجرای متعادل ‏وصایای آن حضرت تأمین‌کننده اهداف و آرمان‌های انقلاب است‎.‎
در نهایت این‌که امام راحل وقتی تکلیف خویش را انجام  شده می‌بینند، در پایان وصیت‌نامه می‌فرمایند ‏‏«با دلی آرام، قلبی مطمئن، روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران ‏مرخص و به‌سوی جایگاه ابدی سفر می‌کنم‎».‎

پاسخی بگذارید