گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/03/19 12:58
شناسه : 411292
زهره نعلبندی
در آستانه روز جهانی صنایع دستی قرار داریم، روزی که فرصتی برای ‏ارج نهادن به هنرها و مهارت‌های دست‌ساز، پاسداشت میراث ‏فرهنگی، ترویج اشتغال‌زایی و حمایت از هنرمندان صنایع دستی ‏است؛هنرمندانی که با دستان خود آثار زیبای هنری خلق می‌کنند.‏
این روز اهمیت هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی را یادآوری می‌کند ‏و بدون تردید صنایع دستی نمادی از هویت و تمدن هر ملت و جامعه ‏است و ارزش‌های فرهنگی و تاریخی را در خود جای می‌دهد.‏
این روز، به عنوان یک پل ارتباطی بین مردمان جهان، همچنین ‏فرصتی مناسب را برای تبادل فرهنگ و هنر فراهم می‌کند. ‏
روز جهانی صنایع دستی بر ضرورت حفظ و ارتقای صنایع دستی در ‏جوامع مختلف تاکید می‌کند.‏
اما هنرمندان صنایع دستی با مشکلاتی اساسی دست و پنجه نرم می‌کند ‏اغلب آنان برای فروش محصولات خود مشکلات عدیده‌ای دارند که ‏برای توسعه صنایع دستی باید از ابتدای زنجیره برای شناسایی ‏استعدادها و ظرفیت‌ها، کارگاه‌های مناسب، سرمایه در گردش، ‏بازاریابی مناسب و برگزاری نمایشگاه برنامه ریزی شود.‏
اهدای صنایع دستی داخلی توسط دستگاه‌های اجرایی در برنامه های ‏خود، ایجاد نمایشگاه‌های دائمی صنایع دستی می‌تواند راهکارهایی ‏برای افزایش فروش صنایع دستی باشد.‏
افزون بر نقص در سیستم بازاریابی و نبود خریدار، ضعف در بسته ‏بندی و گران تمام شدن قیمت نهایی کالای تولید شده، نبود بازار، عدم ‏شناسایی بازار متناسب با تولیدات، ، نداشتن برند مشخص، حضور ‏صنایع دستی کپی کاری شده به خصوص توسط چینی‌ها با قیمت ارزان، ‏ضعف برنامه ریزی و فرهنگ سازی از چالش های مهم صنعت کهن ‏صنایع دستی است. ‏
این مسئله موجب شده افراد کالاهای خارجی و ارزان‌تر را به خرید ‏صنایع دستی داخلی خود ترجیح دهند
درحالیکه حراست از تولیدات صنایع دستی علاوه بر رفع معضل ‏بیکاری، در حفظ و حراست از پیشنه تاریخی و فرهنگی نیز اثرگذار ‏است.‏
لذا کاهش قیمت مواد اولیه ای که هنرمندان صنایع دستی برای تولید ‏محصولات خود استفاده می‌کنند، می‌تواند بهای تمام شده تولیدات صنایع ‏دستی را کاهش دهد تا به تبع آن استقبال از خرید چنین محصولاتی نیز ‏افزایش یابد.‏
از طرف دیگر فرهنگ استفاده از صنایع دستی در کشور مان نهادینه ‏نشده و تمایل به خرید کالاهای بی کیفیت چینی به دلیل ارزانی قیمت ‏آن، از رونق بازارهای صنایع و هنر های دستی کاسته است.‏
البته متاسفانه هنرمندان این توجه نیز  اطلاعات کافی و  آگاهی از ‏روش‌های نوین کارآفرینی ندارند و همین باعث شده اغلب هنرمندان ‏این حوزه در اتخاذ روش‌های مناسب کسب و کار موفق عمل نکنند و ‏بدون شک تحقق اهداف مذکور بدون آموزش و یادگیری امکان نخواهد ‏داشت.‏
از این رو حمایت از هنرمندان و صنعتگران برای فروش محصولات، ‏اشتغالزایی و همچنین حمایت از ورود کالا و محصولات این صنایع به ‏سبد کالای خانواده‌ها، کنترل واردات کالاهای مشابه و تخصیص اعتبار ‏لازم در خصوص آموزش هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی ‏می‌تواند راهکاری برای افزایش فروش صنایع دستی داخلی باشد و ‏بدون شک افزایش فروش صنایع دستی داخلی اشتغال‌زایی،  رفع ‏معضل بیکاری و حراست از هویت و تمدن کشور را به همراه دارد.‏

پاسخی بگذارید