در گفت وگو با شاخه سبز مطرح شد؛ ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/03/19 12:52
شناسه : 411294
پروژه قطار شهری قم، یکی از مهمترین و گستردهترین پروژههای ‏زیرساختی این شهر، به مراحل سرنوشت سازی رسیده است. در سال ‏،۱۴۰۳ گامهای بلندی برای پیشبرد این پروژه برداشته شده، اما هم ‏چنان چالشهای متعددی در مسیر تحقق این رویای شهری وجود دارد.‏
به گزارش خبرنگار شاخه سبز- پیشرفت و توسعه سیستمهای حملونقل ‏عمومی یکی از مهمترین شاخصهای توسعه پایدار در جوامع شهری ‏است. در این میان، قطارشهری بهعنوان یکی از مؤثرترین، سریعترین ‏و پاکترین روشهای جابهجایی مسافران، نقشی کلیدی در کاهش ‏ترافیک، بهبود کیفیت زندگی شهروندان و ارتقای زیستپذیری شهرها ‏ایفا می کند.‏
‏ شهر مقدس قم، به عنوان یکی از کالن شهرهای مهم ایران و قطب ‏مذهبی کشور، با میزبانی ساالنه بیش از ۲۰ میلیون زائر و جمعیت ‏ساکن ۱.۳ میلیون نفری، نقش بیبدیلی در تقویت پیوندهای فرهنگی و ‏اقتصادی ایفا می کند. موقعیت استراتژیک این شهر در محور ‏مواصالتی کالنشهرهای تهران-اصفهان و مجاورت با قطبهای صنعتی و ‏مذهبی، توسعه شبکه حملونقل ریلی پیشرفته را به ضرورتی ‏اجتنابناپذیر تبدیل کرده است.‏
طرح مترو در سال ۱۳۹۰ با مناقصه ۸۶۰ میلیارد تومانی که ‏بزرگ‌ترین مناقصه تاریخ قم محسوب می‌شود، آغاز شد. سال ۱۳۹۴ ‏که اعضای شورای‌اسلامی شهر قم کلید مدیریت شهری را به «مرتضی ‏سقائیان‌نژاد» سپردند، پروژه ای که سال ها است قمی ها منتظر سوت ‏آن بوده تا مانند دیگر کلانشهرهای قم باری را از ترافیک شهر ‏برداشته و نقشی مهمی را در جذب و بهبود صنعت گردشگری قم ایفا ‏کند اما با گذشت سال ها هنوز که هنوز روی ریل وعده های ناتمام ‏مسئولان دست و پنجه نرم می کند.‏
خبرنگار روزنامه شاخه سبز برای اطلاع از آخرین وضعیت متروی قم ‏این ابر پروژه قدیمی شهر با «محمدرضا انگشت باف» مدیرعامل قطار ‏شهری قم گفت وگویی انجام داده که می خوانیم.‏
از دید جنابعالی به عنوان مدیرعامل قطار شهری کلانشهر قم مترو چه ‏اهمیتی برای قم می تواند داشته باشد؟
‏.. بدون شک، شهر قم به عنوان یکی از کالنشهرهای ایران و هم ‏چنین یک مرکز مذهبی و علمی مهم، با چالشهای حمل ونقلی متعددی ‏مواجه است. رشد جمعیت، افزایش تعداد زائران و گسترش شهر، نیاز ‏به یک سیستم حملونقل عمومی کارآمد را دوچندان کرده است. مترو، ‏به عنوان یک راهکار مدرن و پایدار، نهتنها میتواند بخشی از مشکالت ‏ترافیکی را حل کند، بلکه به کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در ‏مصرف سوخت نیز می تواند کمک کند.‏
این پروژه از سالها پیش در دستور کار قرار گرفت و با مطالعات زمین ‏شناختی و شهرسازی، مسیر خط یک متروی قم، که جنوب شرقی را به ‏شمال غربی متصل میکند، طراحی شد. این خط، با ۱۴ ایستگاه از ‏مسجد جمکران آغاز شده و در منطقه کامکار پایان می یابد.‏
اکنون در چه وضعیتی است؟
‏. تاکنون اقدامات مختلفی از جمله تأمین مالی، تملک اراضی، احداث ‏تونل، ساخت ایستگاهها و تأمین تجهیزات انجام شده است ‏
سال 1403 یک سال کلیدی برای مترو قم بود. ما در این سال توانستیم ‏چندین گام مهم برداریم که از آن جمله می توان به بحث تامین مالی ‏پروژه اشاره کرد. در همین راستا موفق شدیم مجوز انتشار 19 هزار ‏میلیارد ریال اوراق مشارکت را دریافت کرده و در حوزه عمرانی نیز ‏پشیرفت هایی داشته باشیم.‏

‏ ۲۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت سال گذشته را از بانک شهر ‏آزاد کنیم  در سال جاری دو ایستگاه به طور کامل برای مسافرگیری ‏آماده شده است 4 ایستگاه دیگر نیز به صورت ایستگاههای عبوری ‏تکمیل شده اند حفاری و تحکیم تونل در دستور کار قرار گرفته و تامین ‏و نصب سیگنال با شرکت صاپا که در حوزه تجهیزان و ناوگان فعالیت ‏دارد قراردادی بسته شده است .‏

‏۱۶ دستگاه پله برقی و ۶ دستگاه آسانسور در ایستگاههای مختلف ‏نصب شد و تأمین ناوگان قطارها در مراحل نهایی قرار گرفت. یکی از ‏دستاوردهای ما در سال 1403 مدیریت هزینه ها بوده است.‏
مهم ترین چالش ها و مشکلاتی که این پروژه در سال گذشته با ان ‏روبرو بوده را بیان کنید؟
چالشهای متعددی وجود داشت. یکی از مهمترین آنها، تأمین مالی ‏پروژه بود. هرچند توانستیم مجوز انتشار اوراق مشارکت را بگیریم، ‏اما دریافت و تخصیص این منابع، فرآیندی زمانبر است. مشکل دیگر، ‏مسائل تملک اراضی و هماهنگی با سایر دستگاههای اجرایی بود که ‏در برخی موارد، روند اجرای پروژه را کند کرد. همچنین، تأمین ‏تجهیزات خاص مانند سیستمهای سیگنالینگ و ناوگان قطارها، به دلیل ‏تحریمها و مشکالت ارزی، با تأخیر مواجه شد.‏
چشم انداز پروژه مترو قم چیست؟ ‏
هدف نهایی ما این است که مترو قم به عنوان یک سیستم حملونقل ‏عمومی مدرن و پایدار، مشکلات ترافیکی شهر را کاهش دهد، بلکه ما ‏امیدواریم با تکمیل این پروژه، کیفیت زندگی شهروندان و زائران بهبود ‏یابد و قم به عنوان یک شهر پیشرو در زمینه حمل ونقل عمومی ‏شناخته شود برای سال 1404 به امید خدا برنامه های متعددی را در ‏دستور کار داریم که یکی از مهمترین آنها بهره برداری رسمی از فاز ‏اول مترو قم خواهد بود.‏

پاسخی بگذارید